Genesis Vagabond Monstercrosser nu met Cowchipper stuur (p3)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Vorige week is m'n Vagabond binnengekomen.

Tijdens de BikeMotion al een tijdje zeer geinteresseerd naar de Genesis Vagabond gekeken, en uiteindelijk de knoop doorgehakt na een proefritje op ons clubparcours.

Omdat het 'frame only' in de kleur wit geleverd zou worden, en ik die 'kleur' niet echt heel spanned vond, heb ik gekozen voor een complete fiets. Deze is in een mooie donkerblauwe kleur gespoten ('Blue Lawson'), die een beetje veranderd afhankelijk van de lichtinval, met oranje en blauwe accenten (de teamkleuren van het Madison/Genesis team).

Het enige wat origineel is gebleven zijn het stuur, stuurpen, remmen en zadel, banden (en de shifter). De aanpassingen:
- De shifter van 'index' aangepast naar 'frictie', zodat hij ook met Sram derailleurs kan schakelen.
- Cassette en ketting 1x11, met XT spullen.
- Achterderrie Sram X1 11 speed.
- Wielen met Hope Pro4 naven, DT comp spaken met messing nippels en Notubes Grail velgen (die custom decalls hebben gekregen).
- Crank een E-13 TRS+ met ovaal 32T blad
- Zadelpen een carbon Cannondale Save: deze wordt nog vervangen door een andere carbonen pen.
- Binnenbanden eruit en latex erin gaat ook nog gebeuren.

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al een beetje lopen spelen met de hoogte van het stuur. Hij is opvallend wendbaar (maat is XL, Seattube 52cm). Heb nog even lopen twijfelen tussen L en XL, maar deze past perfect.

Kijken of we morgen even serieus het bos in kunnen.

Ciao,
Jan
Laatst gewijzigd door Jan the Man op ma 14 september 2020, 21:12, 6 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooie bike weer!
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Erg Fraai!!! Hoop dat je vandaag het bos in gaat, ben namelijk erg benieuwd naar je ervaringen.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ja, daar issie dan. Zag deze al bij Richard staan toen ik mijn setje ging halen. Mooie upgrades hoor! Weer een knap fietsje in de stal :-q
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Vooral een chique kleur dit donkerblauw. Fraaie fiets zo.
Op mijn vorige fiets had ik ook de kenda small block eight, deze blonk uit bij mij qua slijtvastheid.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Erg mooi frame , maar ik vind hem uiterlijk wat minder geslaagd zo.
Zwart ipv skinwall, zwart/polished ipv carbon pen, vlakke of negatieve stuurpen ipv rize, Middleburn of race (slanker) crankstel zou ik persoonlijk een stuk mooier vinden.....maar over smaak.... :wink:

Wel een interessante keuze; meer dropbar 29er als gravelracer !? Ik ben erg benieuwd hoe ie bevalt tov van een starre 29er en/of gravelbike?
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

kek fietsje Jan. Vies maken gaat je vast lukken vandaag....haha
de geometrie lijkt me erg 'relaxed' zitten, maar dat kan door de foto's komen (perspectief). Mooie lijst van parts. Welke remmen zitten hierop?
Wielen zelf gespaakt?

Binnenkort maar eens een UK steel gravelritje maken met Richard over de Veluwe?
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Mooi zeg!

Wat voor shifters zijn dit?
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Da's een leuke aanvulling op de collectie Jan :-q . Lijkt me aardig leuk op het clubparcours, maar een paar uurtjes door 't bos lijken me ook geen straf, gezien het hoge mtb-gehalte wat erin zit.
Ik zie 'm binnenkort wel in real life!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

dale c schreef:kek fietsje Jan. Vies maken gaat je vast lukken vandaag....haha
de geometrie lijkt me erg 'relaxed' zitten, maar dat kan door de foto's komen (perspectief). Mooie lijst van parts. Welke remmen zitten hierop?
Wielen zelf gespaakt?

Binnenkort maar eens een UK steel gravelritje maken met Richard over de Veluwe?
Denk dat ik maar even binnen blijf. Nat en vies worden is niet erg, maar die storm in een bos....
De geo is inderdaad nu nog vrij relaxed. Moet daar nog een beetje mee spelen. Stuur is al een stukje lager gezet.
De remmen zijn TRP Spyre-C 2-piston mechanical disc brake, waarbij de pistons, net als bij hydrolische remmen, beide naar binnen worden gedrukt (in tegenstelling tot Avid BB7's). Ik rijdt ook met de BB7's op de Wolverine, maar deze lijken net iets fijner te werken.
Wielen heb ik zelf gespaakt :winkie:
Dat ritje moet er maar eens een keertje komen. Heb nu wel heel veel Brits staal in de schuur staan :o
paulus1981 schreef:Wat voor shifters zijn dit?
Shifters zijn Microshift BS-M10. Die kun je op index zetten (10 speed Shimano MTB) en frictie, waardoor ze traploos werken (zoals vroeger). Voor de voorderrie is hij altijd frictie.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
provo
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 22 augustus 2010, 12:34

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze goed naar de, niet meer te verkrijgen, Singular Gryphon hebben gekeken bij het ontwerp.
Als hij evengoed rijdt als een Gryphon ga je er wel plezier aan beleven.
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Hij was mooi, en is nu nog mooier ;-) Een mooi hope carbon zadelpennetje....als het dan toch brits moet dan maar meteen goed ;-)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Retep87 schreef: Lijkt me aardig leuk op het clubparcours, maar een paar uurtjes door 't bos lijken me ook geen straf, gezien het hoge mtb-gehalte wat erin zit. Ik zie 'm binnenkort wel in real life!
Vandaag helaas niet echt lekker uit kunnen proberen. Ik zou nog wel wat met de stuurhoogte/stuurpenlengte willen spelen. Je ziet hem wel een keer verschijnen.
StalenRic schreef:Hij was mooi, en is nu nog mooier ;-) Een mooi hope carbon zadelpennetje....als het dan toch brits moet dan maar meteen goed ;-)
Tsja, die Hope carbon zadelpennen zijn verschrikkelijk gaaf, maar om nu m'n huis te koop te zetten voor een zadelpen.... :winkie:
MonkeyRider schreef:Zwart ipv skinwall, zwart/polished ipv carbon pen, vlakke of negatieve stuurpen ipv rize, Middleburn of race (slanker) crankstel zou ik persoonlijk een stuk mooier vinden.....maar over smaak.... :wink:
De skinwall banden vind ik er wel mooi bij passen. Middleburn heb ik hier nog liggen, maar moet even kijken of ik daar nog een single ring voor heb liggen. Stuurpen: lekker zitten vind ik belangrijker dan de looks, dus dat is nog een beetje uitproberen. De zadelpen: je heb ook mooie zadelpennen zonder carbonstructuur, maar in mooi zwart. Ook hier gaat functionaliteit (comfort) boven de looks.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Hey Jan,

mooi ding weer, alleen niet een maatje te klein ? En what's up met die skinwalls, staat als een aap op die framekleur!

(nouja, over een klein jaartje koop ik hem wel weer van je over, deze is wel mijn maat. ;-)
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

maverick76 schreef:mooi ding weer, alleen niet een maatje te klein ?
Thanks, groter dan deze worden ze niet gemaakt. Dit is een XL met een ETT van 614mm. Dit is al aan de lange kant, en heb zitten twijfelen tussen de L en de XL. Ik heb op de L gefietst, en die was aan de krappe kant, vandaar de keuze voor de XL.

Normaal heb ik op m'n MTB's een ETT van tussen de 62-64cm (afhankelijke van stemlengte), en met de dropbar heb je een korter frame nodig.

Tot nu niet het gevoel op een te kleine fiets te zitten. Het is geen gravelracer. Voorbeeld: M'n Soma Wolverine heeft een ETT van 587mm.
maverick76 schreef:En what's up met die skinwalls, staat als een aap op die framekleur!
In het echt valt dat mee, en ik vind het gewoon erg mooi. Heb nog getwijfeld aan een stuurlint 'glow in the dark', maar dat zou teveel afwijken. Nu komt er wel een ander stuurlint, maar zwart met een oranje randje.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie