YT Jeffsy! Update: 40mm stem & Ergon GE1 Slim grips

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
rlicht
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
Mijn mountainbike: Orbea Rallon

Je zou de achterdemper ook nog van custom decals kunnen voorzien om het helemaal af te maken ;)
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

kermit schreef:Ja, het is een mooie fiets (heb 'm zelf ook nog overwogen) maar die cassettes met kransjes groter als je remschijf... nèh.

Overigens vind ik de Shimano stapjes zo gek nog niet. Vanaf de 15 zijn de stapjes kleiner als bij de Sunrace, en die laatste grote stap gebruik je waarschijnlijk pas op momenten dat je zo licht mogelijk wilt. Ik zie het iig meer als een bewuste keus en niet zozeer als een besparing.
Haha ja ik kan me er wel in vinden hoor... mooi is anders. Alleen hierdoor kun je wel met een prachtig Cinch single blad rijden en heb je geen voorderailleur en shifter nodig. Dus: wat lelijker op het gebied van de cassette, maar mooier rondom de trapas :lol:

Nog een leuk foto'tje van de 46t krans VS een 180mm schijf.
Afbeelding
rlicht schreef:Je zou de achterdemper ook nog van custom decals kunnen voorzien om het helemaal af te maken ;)
Ja, goeie! Ik snap niet waarom ik dat niet bedacht had toen ik de vorkdecals bestelde :roll: :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, het gaat mij niet eens om de looks van een grote cassette maar juist om die single-ring aan de voorkant. Het is natuurlijk persoonlijk want afhankelijk van je vermogen en soort ritten dat je rijdt. Maar voor mij zou het betekenen dat ik met een heel klein voortandwiel (max. 28) zou moeten rijden om nog fatsoenlijk omhoog te kunnen komen. Gevolg is dat je op de vlakkere delen continu op de kleinste kransjes zit...
Een double met conventionelere cassette is dan de betere keus imo.

En ik denk dat dat voor meer mensen geldt, maar klakkeloos volgen wat in is is blijkbaar ook in ;-)
(en dat bedoel ik niet persoonlijk naar jou wil ik er wel aan toevoegen).
Bij de compact cranks op racefietsen geldt dat ook vaak, maar ook daar wordt elk excuus aangegrepen om maar geen triple te hoeven monteren.

Misschien moet ik wel spijt hebben dat ik voor een Banshee gekozen heb ipv voor een YT, de verwachte levertijd is met een maand gestegen... :((
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik loop daar denk ik ook een beetje tegenaan, hoewel ik wel denk ik nl nog goed uit de voeten te kunnen. Maar een voorblaadje wisselen is zo gebeurd...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

paulus1981 schreef:Mooie fiets!!

De aandrijving bevalt mij prima, de stap tussen 37 en 46t lijkt groot, maar in praktijk bevalt het prima (rit in heuvelachtig terrein met in totaal 1000hm). Ik heb dan liever gewoon goed van Shimano dan een sunrace waar wat gemengde ervaringen over gepost zijn...
Dit zijn ook mijn ervaringen :-q
Op voorhand was ik ook sceptisch, maar in de praktijk werkt het gewoon goed.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

kermit schreef:Gevolg is dat je op de vlakkere delen continu op de kleinste kransjes zit...
Een double met conventionelere cassette is dan de betere keus imo.
Je kan ook een iets groter blad nemen voor (bijv 34T, maar wel NW) en een 22T op een triple crank. En dan in hele steile klimmetjes met de hand de ketting omleggen.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Tja, volgens mij maken ze de kleine kransjes ook niet voor niks op n cassette.
Met 1 blad voor wat niet te groot is, worden alle 11 goed gebruikt. :)
En met 28 op 10-42 (SRAM op mijn Jeffsy) kom ik aan de 40 km/h door te trappen.
Voldoende bereik wat mij betreft. En ik vind m goed lopen op 10 tandjes achter.

Voordeel is dat je voor niet hoeft te schakelen. Minder/geen kans op chainsuck.
Daar had ik op mijn Anthem (Shimano XT 785) toch regelmatig last van.
(Met KMC en Shimano ketting, maakte niet uit. Zodra ie flink smerig werd ging het wel eens mis)
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Zo inmiddels zijn we weer een klein maandje verder en zal ik mijn ervaringen even delen over de XT M8000 groep met 11-46 cassette.
Ik had de cassette en ketting gebruikt gekocht met zo'n 25km op de teller. De ketting, een SRAM PC-1130, is wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze maar loopt erg goed op alle kransjes. Pas een tweede exemplaar besteld zodat ik kan wisselen. Wat is handig: steeds de kortste ketting erop, of echt per ketting de kilometers bijhouden en diegene met de minste kilometers erop leggen? De openingspost in dit topic is trouwens up to date qua specs van de fiets en ik heb nog wat plaatjes toegevoegd pas.

Verder rijd ik de fiets nu een paar weekenden in de steile geometrie setting, gewoon omdat ik het eens wilde proberen. In eerste instantie merkte ik er niet zoveel van, maar na enkele ritten lijkt het stuurgevoel wel beter bij me te passen. Ik hoef minder te werken op krappe draaistukken en het voorwiel lijkt langer grip te houden. Ook is door het hogere BB makkelijker mee te trappen in bochten.
Het volgende verandert bij het omdraaien van de flip-chip:
- HT angle van 66,9 naar 67,6
- ST Ange van 74,7 naar 75,3
- BB drop van 32mm naar 24mm

Tot slot heb ik gisteren nog een lekker rondje in de bossen rondom Bergen op Zoom gereden met KevinBel, terunky en Arnoud. Eerstgenoemde heeft nog een mooie actiefoto geschoten:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kabookie op ma 20 februari 2017, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Blijft een leuke en mooie bike! Gisteren even klein stukje op gefietst en voelt goed aan :D
Kabookie schreef:Wat is handig: steeds de kortste ketting erop, of echt per ketting de kilometers bijhouden en diegene met de minste kilometers erop leggen?
Als antwoord op je vraag, gewoon op lengte ketting. Ik zou nu maximaal 200km rijden met de eerste ketting, dan 2de erop, en dan na 200km vergelijken.
En vanaf dan gewoon op de lengte van de ketting bekijken na elke 200km.
Is diegene die erop ligt iets langer dan de andere, dan omwisselen.
Zit er geen verschil in, dan lekker doorrijden op diegene die erop ligt :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even lichtelijk off-topic vraagje over die kettingen wisselen: bij 10-speed en hoger zijn de powerlinks voor single-use bedoeld. Gebruiken de kettingwisselaars onder jullie dan ook echt elke keer een nieuwe?

Vwb die steilere geo instelling, ik kan me daar wel wat bij voorstellen, zeker in NL.
Misschien dat op je Alpentripje de slackere geo wat meer voordelen geeft. Ga het zeker ook eens uitproberen op m'n Banshee, als die ooit nog komt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

ik zou je balhoofd wel weer luier zetten met buitenland tripjes. rijdt op echt steile stukken veel beter.

offtopic: kermit, ik heb 10 speed kettingen van sram en kmc gebruikt, ik haal regelmatig mijn ketting eraf met de powerlinks, en gebruik gewoon dezelfde weer. nooit, echt nooit 1 probleem gehad met powerlinks.
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Hmm ja, het leuke is dat het redelijk snel versteld kan worden. Ik kan dus mooi halverwege de rit de instelling omzetten en kijken hoe het dan verder bevalt. Maar het lijkt logisch ja.. in Nederland steil en in buitenland slack.

Ik heb tot nu toe dezelfde ervaring als terunky vwb powerlinks. Ik heb zelfs zo'n tangetje gekocht om ze te kunnen openen omdat die van SRAM behoorlijk strak zitten. En dat is niet alleen na de eerste keer gebruiken, ze blijven best strak tot nu toe.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5583
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kabookie schreef:

Verder rijd ik de fiets nu een paar weekenden in de steile geometrie setting, gewoon omdat ik het eens wilde proberen. In eerste instantie merkte ik er niet zoveel van, maar na enkele ritten lijkt het stuurgevoel wel beter bij me te passen. Ik hoef minder te werken op krappe draaistukken en het voorwiel lijkt langer grip te houden. Ook is door het hogere BB makkelijker mee te trappen in bochten.
Het volgende verandert bij het omdraaien van de flip-chip:
- HT angle van 66,9 naar 67,6
- ST Ange van 74,7 naar 75,3
- BB drop van 32mm naar 24mm

Ik vroeg mij al af wat er zoal veranderd en hoe dat tot uiting komt op de Jeffsey, is mij nu duidelijk. :-q Lekkere bike hoor, ik kijk er telkens met enige vorm van hebberigheid naar.







kermit schreef:Even lichtelijk off-topic vraagje over die kettingen wisselen: bij 10-speed en hoger zijn de powerlinks voor single-use bedoeld. Gebruiken de kettingwisselaars onder jullie dan ook echt elke keer een nieuwe?
Het is geen condoom Kermit. :winkie: Ik gebruik ook altijd dezelfde en nog nooit problemen gehad.
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

ik ben van sram overgestapt naar kmc, grootste voordeel is dat ik de powerlinks weer gemakkelijk met de hand kan openen, sram zijn ze idd erg lastig zonder tools.
26'er rulezz !!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik maak mijn 10 en 11 speed powerlinks ook regelmatig open en hergebruik ze. Geen issues.

Ik zie het meer als dat de powerlink samen met de ketting oprekt en dus bij vervangen van de ketting niet hergebruikt kan. Mogelijk rekt de powerlink door de constructie iets sneller op?

Over de 1x aandrijving nog. Ik ben het met Kermit eens dat veel rijden op de kleinste kransjes niet fijn is, en met Lars dat een voorblad snel gewisseld is. Dus in NL rijd ik met 34, 36 en 38t voorbladen zodat ik mooi midden in de cassette opereer. En als ik naar Harz Eiffel Ardennen of Alpen ga wissel ik naar de 28 of 30t, en downhill trap ik dan minder mee.


Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie