Specialized Camber Comb 2016

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Afbeelding


Na ruim 20 jaar op alleen 26 inch HT's gefietst te hebben, heb ik mezelf verwend met een 29'er fully. Ik heb de fiets al weer even in bezit, en gekocht dit jaar tijdens de vakantie, omdat we toch thuis bleven. Ga dus altijd wel op vakantie, dat is veel goedkoper. 8) De verschillen met het vorige concept waar ik me jarenlang mee heb vermaakt, zijn enorm. Dit is net een bulldozer, die overal overheen en doorheen rolt. Wellicht klinkt dat bekend als je een soortgelijke overstap hebt gemaakt. Wel vind ik de fiets wat minder direct sturen. In het begin moest ik erg wennen, de vergelijking met een Harley dringt je op qua zitten. Wil ik inmiddels anders? Nee. Ik rij op mijn thuisparcours met gemak snellere tijden, en ik ben moeilijker buiten adem te krijgen omdat deze fiets simpelweg de vaart erin houdt, waar ik moest lossen met de 26 inch HT. Afdalen is ook echt een feestje, en de achtervering verhoogt de feestvreugde in het algemeen ook enorm. Tubeless maken moet ik nog steeds doen, omdat ik altijd met binnenbanden heb gereden weet ik wellicht niet wat ik mis. Ik twijfel ook nog over het rijden met lagere bandenspanning, en of ik dat wel zo fijn vind.
Aanpassingen gaan er verder niet komen, tenzij slijtagedelen er aan gaan.


Paar minpunten zijn er ook, zo is de bekabeling van deze Specialized wat minder mooi; er gaan er een paar mooi door het frame, maar ze gaan ook onderlangs. Optisch minder fraai, en echte moddervangers. Wat ook op valt is dat je met de pedalen en/of crank vrij snel de grond raakt. Dit is echt iets waar je op moet letten, met sommige technische stukken. Komt wellicht door het inveren? Zo'n 29er staat juist hoger op de wielen zou ik denken. De kleur van fiets is glanzend zwart; daar zie je echt alles op. Matzwart was ook verkrijgbaar, maar dan in combinatie met groen; da's toch wat minder mooi, evenals de 2017 kleuren van de Camber. Heel persoonlijk allemaal, en zo is het altijd wat natuurlijk.
In tegenstelling tot veel anderen had ik bij voorbaat al besloten dat het een Specialized moest worden; voor mij dus geen uitgebreide zoektocht, maar gewoon de Specialized website bekeken, en de Camber sprong er voor mij uit vanwege het karakter van de fiets. Uiteraard heb ik nog wel wat andere opties bekeken, o.a. bij Cube en Trek. Toch staat de Camber er nu, en daar heb ik geen moment spijt van.
Marz45
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 545
Lid geworden op: za 6 oktober 2012, 19:21
Mijn mountainbike: YT Izzo Blaze
Contacteer:

Amen, kan ik mijzelf helemaal in vinden :-D
Veel plezier met je camber
enduro-spooky
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 17 juni 2016, 19:52
Mijn mountainbike: stumpjumper 26", epic 26"

:-q vriendin heeft de 2015, super veel plezier van.
vele kilometers gewenst 8)
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Thnx! Ik ben nu vooral bezig met fietsen, en minder met specs en eventuele upgrades, en dat maakt deze sys vooralsnog wat 'kaal' Toch, wat niet is, kan nog komen. Momenteel staat ie lekker stoffig te zijn van de laatste rit van gisteren. Wel droom ik in de toekomst van een 1x11 aandrijving (als dat kan) mocht de boel versleten zijn. Die voorderrie is eigenlijk overbodig vandaag de dag met het juiste setje tandwielen achter. Oh, en een set gekleurde titanium boutjes in het crankstel lijkt me ook gaaf. Genoeg om te dromen nog, maar eerst maar eens die Camber gebruiken waarvoor hij is bedoeld.
Jasperzz
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 23:33

Gave fiets
Jasperzz
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 23:33

Hoe bevalt de 29 over de 26 inch:
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Aan het raken van de grond of obstakels met de pedalen is voor mij ook nog wel wennen en iets om wel rekening mee te houden. De crank bij een 29er zit lager dan bij een 26er.
"This species has amused itself to death"
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Mooie fiets.
Ik heb een 3/4 jaar geleden de stap gemaakt naar een 29er.
Het rolt geweldig, het grote wielomtrek icm bochten gaat snel wennen.
Jasperzz
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 23:33

Dan ga ik er toch ook maar eens aan geloven
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

kan niet meer schreef:Aan het raken van de grond of obstakels met de pedalen is voor mij ook nog wel wennen en iets om wel rekening mee te houden. De crank bij een 29er zit lager dan bij een 26er.
Da's een keuze van de ontwerper, het is niet persé dat de bb-hoogte bij een 29er lager is. Hij ligt wel lager t.o.v. de wielassen dan bij kleinere wielen (groot voordeel!) maar da's wat anders.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Het raken van de grond is af en toe nog steeds wennen. Je moet hier echt op anticiperen. Op zich niet erg, want MTB'en draait o.a. om anticiperen, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Voor de rest bevalt de fiets fantastisch. 29 inch is gaaf, en ik zou niet meer willen wisselen. Wel is het zo dat ik het écht technische werk nog steeds makkelijker met de 26 inch doe. Een dropper zou het dan wel makkelijker maken op de Camber.
Heb nog een kleine update gedaan aan de Camber, blauwe titanium boutjes in het crankstel. Mijn Strava tijden zijn meteen een stuk sneller. 8)

Afbeelding
Plaats reactie