* update fiets onderaan.
Ik lees al wat jaartjes lekker op de achtergrond mee op het forum, en we hebben een tijdje op de Canarische eilanden gewoond en rondgereist waardoor ik meer met surfen dan biken bezig ben geweest, maar eindelijk een leuke alleskunner terug gekocht!
Met een hoop geluk deze week via MP een nieuwe stoic 4 weten te bemachtigen. De verkoper had hem maar in de schuur staan na een jaar te hebben gewacht op zijn bestelling en rijden kwam er niet van ivm drukte met zijn zaak dus verkocht hij hem maar weer .. Ik had een zoekopdracht aangemaakt via MP en reageerde direct toen ik een melding kreeg. Ik zat al dagelijks om de paar uur de site van Canyon in de gaten te houden met een Stoic 4 in het verlanglijstje en ingevulde adres gegevens om zo snel mogelijk te kunnen bestellen, maar dit kwam natuurlijk nog beter/sneller uit (ook financieel)
Het is een Stoic 4 in de maat Large. (1.88m met binnenbeen lengte 88cm) Op de foto is de fiets afgebeeld zoals ik hem heb opgehaald, er zaten XT clipless pedalen op en verder stock. Inmiddels de trappers omgezet naar Stamp 7 pedalen. Van het weekend de banden tubeless maken (wellicht andere banden : Maxxis forekaster voor en Rekon Race achter in NL) maar daar ben ik nog niet uit. Dropper is nog niet aangesloten dus daar moet ik even naar kijken.
Eerst maar eens fietsen als de dropper werkt en de bandjes tubeless zijn en dan zullen er gaandeweg nog wel wat upgrades gaan komen/finetuning stem/handlebar enz. Uiteraard volgen er dan wat meer foto’s.
i.i.g erg blij dat ik op deze manier zo snel een Stoic heb kunnen bemachtigen. Ik zal er voornamelijk mee de trails rondom Groesbeek pakken en het bikepark in Mook. Verder de trails hier om de deur (Bakelse bossen/zandbos Deurne/ nieuwe trailtje met paar jumps in Milheeze) en wellicht zo nu en dan een buitenlands bikepark als de pandemie perikelen ooit nog wat minder worden.
Cheers en een fijne feestdagen voor iedereen!
Fiets na aankoop;
Fiets nu;
Canyon Stoic
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 46
- Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
- Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL
Heyy Nice!
Dus toch een 4 weten te bemachtigen en mooi snel ook!
Die dropper zou volgens mij al voorbereid moeten zijn toch? Alleen een kwestie van de kabel aansluiten?
Veel plezier er mee!
Dus toch een 4 weten te bemachtigen en mooi snel ook!
Die dropper zou volgens mij al voorbereid moeten zijn toch? Alleen een kwestie van de kabel aansluiten?
Veel plezier er mee!
- coming
- Mountainbike Junk
- Berichten: 152
- Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
- Mijn mountainbike: Raaw Jibb
Ja gelukkig wel
Ik zag dat de dropper kabel ergens in het frame lag, had er verder niets mee gedaan alleen even de zadelpen eruit gehaald en toen zag ik in de zadelbuis het kabeltje waar ik niet direct bij kon (lag wat dieper), dus ga 1 dezer dagen even kijken hoe ik die kabel uit ‘t frame naar boven krijg als ik ook met de wielen ga stoeien. Ben niet zo’n techneut
Bedankt , komt goed
Ride it out.
- coming
- Mountainbike Junk
- Berichten: 152
- Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
- Mijn mountainbike: Raaw Jibb
Dat had ik vluchtig geprobeerd toen ik thuis kwam maar dit blokkeerde en ik had geen zaklamp bij dus ik dacht ik laat het even. Sta er nu bij met een zaklamp en blijkt dat de kabel “dubbel” opgekruld zit en dus vastzit zo’n 20 cm vanaf de zadelpen ingang.. dus ik moet even een tooltje zien te vinden/maken met een haakje eraan zodat ik die kabel eruit kan vissen
Ride it out.
Mooie moderne hardtail, ga je veel plezier op hebben. Bakelse bossen is om de hoek bij mijn moeder, best een leuk baantje.
(als die maar een bochtje heeft bij de naafkant, J-bend)
Enjoy!!
Een gewone spaak doet het voor mij prima in zulke gevallen
(als die maar een bochtje heeft bij de naafkant, J-bend)
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- coming
- Mountainbike Junk
- Berichten: 152
- Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
- Mijn mountainbike: Raaw Jibb
Bakelse bossen is inderdaad een leuk en altijd goed onderhouden rondje. Maar aan de onhollandse omgeving van Groesbeek valt m.i niet veel te tippen, alhoewel ik als Tukker (wonende in Brabant) Rijssen/Holten enz ook altijd wel kon waarderen in het verleden.
Wil me nu meer focussen op de fun factor ipv zoals in mijn jeugdige jaren alleen maar te knallen op tijden of conditie trainingen uit te voeren voor de motorsport waarin ik ben opgegroeid (met de eeuwige competitiedrang tot gevolg). Vandaar de Stoic en geen racebak om mezelf wat meer te dwingen het speelser te houden, en zal nu dan ook met enige regelmaat te vinden zijn in bikepark Mook.
Ik heb de kabel inmiddels naar boven weten te krijgen. Vorige eigenaar had de zadelpen er gewoon in geduwd zonder het aan te sluiten waardoor de kabel opgerold vast kwam te zitten en het zadel dus ook niet verder de buis in kon omdat de pen vastliep op de kabel
Poco a poco knoei ik een beetje verder. Hopelijk dit weekend de fiets even uitlaten
Ride it out.
-
- Pro Biker
- Berichten: 948
- Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
- Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango
mooi ding, aangezien Bakelse bossen ook de plek is waar ik naar toe ga als ik ff snel een rondje wil doen kom ik je misschien nog wel eens tegen.
''Only dead fish go with the flow''
- coming
- Mountainbike Junk
- Berichten: 152
- Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
- Mijn mountainbike: Raaw Jibb
Nu heb ik nog nooit eerder zelf gesleuteld aan mijn fietsen dus mijn excuses als mijn vragen niet al te snugger overkomen voor de wat ervarener sleutelaar..
Ik heb vandaag een poging gedaan de banden tubeless te maken, toen ik de schwalbe banden eraf haalde zag ik dat de velgen al tubeless zijn ,klopt dit zie foto linkjes onderaan dit bericht (sorry maar het lukt me niet via de ipad het rechtermuis knop verhaal toe te passen om de eigenschappen en de url van de foto rechtstreeks hier te plaatsen, ik heb enkel een ipad, mocht iemand weten hoe dit wel lukt hoor ik dit graag, want bij mijn eerste post heeft denk ik een moderator het gedaan) Ik had velg lint/ontvetter etc al klaar staan, maar dit hoeft dus niet bij deze velgen toch?
Na alles schoon te hebben gemaakt en de alexrims stickers te hebben verwijderd, heb ik een muc off tubeless valve geplaatst met het iets bredere ronde rubbertje die meegeleverd worden bij de valves omdat ik het ventielgat nogal flink vond (zie foto) met het idee dat dit beter zou dichten.
Nu kreeg ik de voorband eerst niet opgepompt want de lucht ging gewoon langs de banden heen, maar na een paar pogingen pakte het ineens en hij plopte ook, en loopt vervolgens dan ook binnen een minuut voor mijn gevoel alleen bij het ventiel weer leeg (bij de spaken zou niet moeten kunnen toch bij een tubeless velg?) Ik krijg er 2 bar druk heel eventjes op. De achterband krijg ik met geen mogelijkheid lucht in, want het vliegt er direct weer uit via de wanden en trekt geen vacuum. Ik heb meerdere tutorials gebruikt (muc off/ mbr tutorials enz) , en ze raden aan eerst zonder tubeless sealant te werken om een smeerboel te voorkomen, zodat als de band dan geplopt is en druk behoud, je dan de sealant kan gebruiken.
Wat kan ik anders doen om bij het achterwiel uberhaupt druk op te kunnen bouwen? Stoot lucht erin met compressor? En moet ik bij het voorwiel gewoon sealant erin doen in de hoop dat de lekjes dan wel dichtten, of moet dat groene ding uit het wiel en dan zelf een velg lint trekken, laten poppen en dan de eventuele lucht ontsnappingen met sealant proberen? Of met binnenband erin laten poppen, 1 kant voorzichtig los, binnenband eruit en poging 2 …. Heb van alles gelezen maar voordat ik weer een poging doe wacht ik even advies af of dat groene ding in de velg het probleem kan zijn ( ik heb trouwens ook het andere rubbertje geprobeerd bij het voorwiel van de tubeless valve en dit hielp ook niet)
Fijne kerstavond en dagen aan allen trouwens
Ik heb vandaag een poging gedaan de banden tubeless te maken, toen ik de schwalbe banden eraf haalde zag ik dat de velgen al tubeless zijn ,klopt dit zie foto linkjes onderaan dit bericht (sorry maar het lukt me niet via de ipad het rechtermuis knop verhaal toe te passen om de eigenschappen en de url van de foto rechtstreeks hier te plaatsen, ik heb enkel een ipad, mocht iemand weten hoe dit wel lukt hoor ik dit graag, want bij mijn eerste post heeft denk ik een moderator het gedaan) Ik had velg lint/ontvetter etc al klaar staan, maar dit hoeft dus niet bij deze velgen toch?
Na alles schoon te hebben gemaakt en de alexrims stickers te hebben verwijderd, heb ik een muc off tubeless valve geplaatst met het iets bredere ronde rubbertje die meegeleverd worden bij de valves omdat ik het ventielgat nogal flink vond (zie foto) met het idee dat dit beter zou dichten.
Nu kreeg ik de voorband eerst niet opgepompt want de lucht ging gewoon langs de banden heen, maar na een paar pogingen pakte het ineens en hij plopte ook, en loopt vervolgens dan ook binnen een minuut voor mijn gevoel alleen bij het ventiel weer leeg (bij de spaken zou niet moeten kunnen toch bij een tubeless velg?) Ik krijg er 2 bar druk heel eventjes op. De achterband krijg ik met geen mogelijkheid lucht in, want het vliegt er direct weer uit via de wanden en trekt geen vacuum. Ik heb meerdere tutorials gebruikt (muc off/ mbr tutorials enz) , en ze raden aan eerst zonder tubeless sealant te werken om een smeerboel te voorkomen, zodat als de band dan geplopt is en druk behoud, je dan de sealant kan gebruiken.
Wat kan ik anders doen om bij het achterwiel uberhaupt druk op te kunnen bouwen? Stoot lucht erin met compressor? En moet ik bij het voorwiel gewoon sealant erin doen in de hoop dat de lekjes dan wel dichtten, of moet dat groene ding uit het wiel en dan zelf een velg lint trekken, laten poppen en dan de eventuele lucht ontsnappingen met sealant proberen? Of met binnenband erin laten poppen, 1 kant voorzichtig los, binnenband eruit en poging 2 …. Heb van alles gelezen maar voordat ik weer een poging doe wacht ik even advies af of dat groene ding in de velg het probleem kan zijn ( ik heb trouwens ook het andere rubbertje geprobeerd bij het voorwiel van de tubeless valve en dit hielp ook niet)
Fijne kerstavond en dagen aan allen trouwens
Ride it out.
-
- Pro Biker
- Berichten: 948
- Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
- Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango
Ik ga er van uit dat dat groene tape is en geen los velglint dus dat zou dan idd de spaakgaten moeten dichten.
Als je band volledig geplopt is ( ik zou echt ff verder gaan dan 2 bar en hij loopt weer snel leeg dan zou je bijna denken dat het bij het ventiel is. Oldschool beetje water met afwasmiddel en je weet het zeker.
Als het toch via de wang van de band naar buiten gaat dan zou de sealant dit op moeten lossen.
Als je de beschikking hebt over een compressor dan werkt dit wel het beste om de band op zn plek te krijgen.
De ene band/ velg combo gaat simpelweg wat makkelijker dan de andere.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En kom je er echt niet uit dan wil ik je best helpen. Volgens mij wonen we niet zo ver bij elkaar vandaan
Als je band volledig geplopt is ( ik zou echt ff verder gaan dan 2 bar en hij loopt weer snel leeg dan zou je bijna denken dat het bij het ventiel is. Oldschool beetje water met afwasmiddel en je weet het zeker.
Als het toch via de wang van de band naar buiten gaat dan zou de sealant dit op moeten lossen.
Als je de beschikking hebt over een compressor dan werkt dit wel het beste om de band op zn plek te krijgen.
De ene band/ velg combo gaat simpelweg wat makkelijker dan de andere.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En kom je er echt niet uit dan wil ik je best helpen. Volgens mij wonen we niet zo ver bij elkaar vandaan
''Only dead fish go with the flow''
- coming
- Mountainbike Junk
- Berichten: 152
- Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
- Mijn mountainbike: Raaw Jibb
En als het ventiel het probleem is? Ook oplossen door sealant toe te voegen? Want het ventiel strakker aandraaien gaat niet echt (en las bij tips & tricks dat te strak aandraaien ook weer averechts werkt) Ik zal proberen over de 2 bar heen te pompen maar ik kreeg het er net niet in, denk toch teveel lucht dat ontsnapt waardoor de druk niet groter wordt. Heb er trouwens een Maxxis Forekaster 2.35 voor op en een Rekon Race exo 2.35 achter. Bedankt voor het aanbodDennis74 schreef: ↑vr 24 december 2021, 19:48 Ik ga er van uit dat dat groene tape is en geen los velglint dus dat zou dan idd de spaakgaten moeten dichten.
Als je band volledig geplopt is ( ik zou echt ff verder gaan dan 2 bar en hij loopt weer snel leeg dan zou je bijna denken dat het bij het ventiel is. Oldschool beetje water met afwasmiddel en je weet het zeker.
Als het toch via de wang van de band naar buiten gaat dan zou de sealant dit op moeten lossen.
Als je de beschikking hebt over een compressor dan werkt dit wel het beste om de band op zn plek te krijgen.
De ene band/ velg combo gaat simpelweg wat makkelijker dan de andere.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. En kom je er echt niet uit dan wil ik je best helpen. Volgens mij wonen we niet zo ver bij elkaar vandaan
Ride it out.
- coming
- Mountainbike Junk
- Berichten: 152
- Lid geworden op: vr 14 januari 2011, 18:07
- Mijn mountainbike: Raaw Jibb
Heb ventielkern gecontroleerd en die zit goed. Ventiel kun je heel iets bewegen, maar strakker aandraaien gaat niet. Kom er net achter na een poging de band boven de 2 bar te krijgen het bij een spaak / de spaken lekt als de druk richting de 2 bar komt. Dat groene lint heb ik er inmiddels al uit en dat was het probleem (zat niet gelijmd ) Dus ga Muc off Velg lint tapen en het nogmaals proberen.. Thanks.
Ride it out.
- FLOiAM
- All rounder
- Berichten: 103
- Lid geworden op: di 21 april 2020, 07:58
- Mijn mountainbike: Spectral CF 125
Ik heb slechte ervaring met velglint die alexrims erop levert. 4 van de 10 alexrims die ik tubeless gemaakt hebt sealden simpelweg niet, en 1 of 2 die wel gingen liepen langzaam leeg, en hield dat vol over langere periode.
Ik probeer het niet eens meer bij een alexrim, vervang ze direct.
Ik probeer het niet eens meer bij een alexrim, vervang ze direct.
Shit Shed Builds