Haha ... hoe meer fietsen je hebt des te minder zal het opvallen als er eentje bij komt
Ik heb maar 3 fietsen waarvan 1 MTB en daar komt alleen nog een keer een 29-er wielsetje bij voor de volgende zomervakantie waar de Stanton voor het eerst over de grens mag kijken
De Stanton Sherpa ...
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Omdat ik in september met een groepje naar Limburg ga wilde ik toch wat voorzorg maatregelen nemen om daar ook de hele steile beklimmingen fietsend op te komen.
De meest eenvoudige en goedkope oplossing is een 2e blad te monteren (26T) naast mijn 32T ovaal en handmatig de ketting te verleggen als we eenmaal daar zijn.
Het voordeel van een SLX (en XT) 1X crankstel dat deze aan de achterkant wel de boutgaten hebben voor een 2X setup.
Met 26-42 moet ik wel een heel eind kunnen komen
Nadeel is wel dat mijn ketting dan iets te lang wordt en kan zodoende de twee kleinste kransjes achter niet gebruiken maar dan zal ik de 10T en 12T toch niet echt missen.
En ook al zou de ketting wel kort genoeg zijn dan schuurt de ketting toch nog net langs het grote tandwiel als ik de 12T achter zou selecteren.
Maar 26-14 loopt goed en ook bij 26-42 blijft de ketting op het 42T blad liggen bij het achteruit trappen.
Met 32-42 loopt de ketting wel van de 42T af als ik achteruit trap door de schuinere kettinglijn.
Verder kan ik het tandwiel laten zitten want het zit niet in de weg
De meest eenvoudige en goedkope oplossing is een 2e blad te monteren (26T) naast mijn 32T ovaal en handmatig de ketting te verleggen als we eenmaal daar zijn.
Het voordeel van een SLX (en XT) 1X crankstel dat deze aan de achterkant wel de boutgaten hebben voor een 2X setup.
Met 26-42 moet ik wel een heel eind kunnen komen
Nadeel is wel dat mijn ketting dan iets te lang wordt en kan zodoende de twee kleinste kransjes achter niet gebruiken maar dan zal ik de 10T en 12T toch niet echt missen.
En ook al zou de ketting wel kort genoeg zijn dan schuurt de ketting toch nog net langs het grote tandwiel als ik de 12T achter zou selecteren.
Maar 26-14 loopt goed en ook bij 26-42 blijft de ketting op het 42T blad liggen bij het achteruit trappen.
Met 32-42 loopt de ketting wel van de 42T af als ik achteruit trap door de schuinere kettinglijn.
Verder kan ik het tandwiel laten zitten want het zit niet in de weg
-
- Extreme Biker
- Berichten: 700
- Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00
Een rond 26 blad naast een ovalen 42T? Waarom ook niet een ovalen 26T?
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
In Zuid-Limburg zijn de klimmen niet heel lang, maar wel talrijk. Het zal er waarschijnlijk op neer komen dat je de ketting vrijwel de hele tijd op de 26 hebt liggen, ik denk dat je het snel beu wordt om voor elke klim/afdaling handmatig die ketting om te leggen.
Ik ben benieuwd of de ketting er goed op blijft liggen, die 26 is geen nw-blad en de kettingspanning is natuurlijk wat lager bij een klein blad. Maar daar kom je vanzelf achter
Mijn voorkeur zou zijn om een grotere cassette (Sunrace 50t) te monteren, ik neem tenminste aan dat je weleens vaker naar een omgeving zult gaan waar je een klimverzetje nodig hebt? Dan heb je nog de keus om alleen voor dergelijke trips de 50 cassette te monteren of om 'm gewoon het hele jaar rond te laten zitten.
(Dat laatste is de bedoeling bij de ombouw naar 1 x 11 van mijn eigen hardtail).
Ik ben benieuwd of de ketting er goed op blijft liggen, die 26 is geen nw-blad en de kettingspanning is natuurlijk wat lager bij een klein blad. Maar daar kom je vanzelf achter
Mijn voorkeur zou zijn om een grotere cassette (Sunrace 50t) te monteren, ik neem tenminste aan dat je weleens vaker naar een omgeving zult gaan waar je een klimverzetje nodig hebt? Dan heb je nog de keus om alleen voor dergelijke trips de 50 cassette te monteren of om 'm gewoon het hele jaar rond te laten zitten.
(Dat laatste is de bedoeling bij de ombouw naar 1 x 11 van mijn eigen hardtail).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
I laat de ketting dan de hele dag op de 26 liggen.
Ga inderdaad niet voor elk klimmetje de ketting verplaatsen.
Naar beneden laat ik mij wel rollen en zie ik wel in hoeverre ik op 26-14 nog mee kan trappen.
Met de kettingloop verwacht ik weinig problemen anders zou een officiele 2x11 setup ook problemen hebben want dat zijn dan ook standaard ( niet NW ) tandwielen.
Voor de langere termijn (naar Italie volgend jaar) komt er wel een 29" wielset bij (Shimano body) waarbij ik een 11-46 van Sunrace in de planning heb.
Ga inderdaad niet voor elk klimmetje de ketting verplaatsen.
Naar beneden laat ik mij wel rollen en zie ik wel in hoeverre ik op 26-14 nog mee kan trappen.
Met de kettingloop verwacht ik weinig problemen anders zou een officiele 2x11 setup ook problemen hebben want dat zijn dan ook standaard ( niet NW ) tandwielen.
Voor de langere termijn (naar Italie volgend jaar) komt er wel een 29" wielset bij (Shimano body) waarbij ik een 11-46 van Sunrace in de planning heb.
-
- Moderator
- Berichten: 13036
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ik ben benieuwd hoe het je bevalt - een nieuwe dure cassette kan altijd nog. Dit is natuurlijk verreweg de goedkoopste optie. Hoewel ik inderdaad denk dat je niet steeds handmatig wil wisselen. Daar is tenslotte de, kom hoe heet - ie, oh ja, derailleur voor uitgevonden
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Bij een normale 2x setup heb je een voorderailleur die het aflopen van de ketting (grotendeels) ondervangt.
Maar die wil jij er dus niet op hebben
Misschien valt het wel mee met het eraf lopen hoor, ik heb er geen ervaring mee. Zal ook een beetje afhangen van hoe heftig je naar beneden stuitert. Zoals ik al zei, je gaat het vanzelf merken...
Maar die wil jij er dus niet op hebben
Misschien valt het wel mee met het eraf lopen hoor, ik heb er geen ervaring mee. Zal ook een beetje afhangen van hoe heftig je naar beneden stuitert. Zoals ik al zei, je gaat het vanzelf merken...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 629
- Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
- Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er
Ik vind het een goud id dat tandwiel weegt ook haast nix
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Het was niet mijn eigen idee hoor ... zo eerlijk ben ik nou ook wel weer
Ik had het al eens ergens op internet gelezen waar deze oplossing werd besproken.
Maar ik kan af en toe best eigenwijs zijn
Ik had het al eens ergens op internet gelezen waar deze oplossing werd besproken.
Maar ik kan af en toe best eigenwijs zijn
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Omdat er nog een 29-er wielset bij komt verschillende opties bekeken.
Het doel is een Trail / All Mountain set met minimaal 24/25 binnenbreedte velg en onder de 2.000 gram en 15x100 / 12x142.
Budget: instapmodellen van o.a. Mavic en DT Swiss voor ca. 200 te koop
Voordeel: goedkoop en meteen klaar
Nadeel: alleen smalle velgen (21 mm) beschikbaar en relatief zwaar (ca. 2.100 gr.)
Machinale custom wielsets van o.a. ActionSports.de en SuperStar Components (laatste heb ik nu)
Voordeel: meer keuzes in naven en/of velgen en kosten te overzien (300-500 Euro),
Nadeel: vaak gewichtslimiet van 110/120 kg systeemgewicht bij de goedkopere sets, ik kom bepakt en bezakt aardig dicht in de buurt; sterkere sets worden dan al minimaal 400 Euro.
Hand gebouwde wielsets: ik heb met CycleDreams verschillende opties doorgenomen
Als je de complete wielset laat samenstellen door de wielbouwer leveren zij alleen de betere merken en zit ja al snel aan 500 Euro.
CycleDream was bereid om mijn zelf uitgezochte (en zelf gekochte) naven en velgen voor mij op te bouwen.
Helaas liep het met de bestelde Miche naven niet zoals verwacht dus nu moest ik mijn opties opnieuw overwegen.
Toch was het wel een stiekeme wens om ook zelf wielen te kunnen bouwen.
Ga je dan voor je eerste "probeersel" dan meteen met goed (duur ?) spul aan de gang of toch met wat meer budget materialen ?
Voordeel van zelf kunnen vlechten is mocht het budget spul niet voldoen het dan ook makkelijker wordt om iets te vervangen en opnieuw op te bouwen.
En de volgende wielen worden door de opgedane ervaringen met richten en spannen ook weer beter (hoop ik tenminste )
Ik had een paar maanden geleden al de "Professional Guide to Wheel Building" van Roger Musson gedownload en daarmee durf ik het wel aan.
Het gaat mij meer om het zelfbouw-avontuur dan de lage kosten ... dat laatste is mooi meegenomen maar mocht het zelf bouwen erg goed bevallen dan bouw ik net zo graag een echte goed set op ... maar niet te snel van stapel lopen
Op zoek naar naven heb ik een setje gevonden op Alibaba van ECC Components.
Schijnt 15 jaar te bestaan en ben benieuwd ... het ziet er niet slecht uit maar de praktijk moet het bewijzen.
Ben er ondertussen wel achter dat Koozer XM490 naven welke je af en toe wel tegen komt dezelfde naven zijn.
Ik vermoed dat Koozer ze laat labellen bij ECC maar heb deze rechtstreeks bij ECC kunnen kopen voor een zeer interessante prijs
Dit is de variant met pawls maar ze hebben ook andere modellen met een ratchet op de site staan.
Een setje dubble-butted spaken Sapim Race, messing nippels en 2 Mavic hoepels in de vorm van de XM 624.
Dan kan het avontuur beginnen
Ik bouw nog wel zelf een wielrichter, koop een centreerboog en spakenspanningsmeter.
Die laatste zijn elk voor enkele tientjes te koop.
Tuurlijk zal een duurdere spaakspanningsmeter een nauwkeurigere waarde laten zien maar ben wel van mening dat als je op zijn minst kan controleren of de spaakspanning overal ongeveer gelijk is (per kant natuurlijk) dat je dan al aardig op weg bent.
Ik zal mijn bouwervaring ook hier delen maar dan zijn we al snel een paar weken verder voordat ik zover ben.
Eerst mijn naven in ontvangst nemen, velgen bestellen, ERD opmeten, spaken, nippels en tools bestellen en dan aan de knutsel
Het doel is een Trail / All Mountain set met minimaal 24/25 binnenbreedte velg en onder de 2.000 gram en 15x100 / 12x142.
Budget: instapmodellen van o.a. Mavic en DT Swiss voor ca. 200 te koop
Voordeel: goedkoop en meteen klaar
Nadeel: alleen smalle velgen (21 mm) beschikbaar en relatief zwaar (ca. 2.100 gr.)
Machinale custom wielsets van o.a. ActionSports.de en SuperStar Components (laatste heb ik nu)
Voordeel: meer keuzes in naven en/of velgen en kosten te overzien (300-500 Euro),
Nadeel: vaak gewichtslimiet van 110/120 kg systeemgewicht bij de goedkopere sets, ik kom bepakt en bezakt aardig dicht in de buurt; sterkere sets worden dan al minimaal 400 Euro.
Hand gebouwde wielsets: ik heb met CycleDreams verschillende opties doorgenomen
Als je de complete wielset laat samenstellen door de wielbouwer leveren zij alleen de betere merken en zit ja al snel aan 500 Euro.
CycleDream was bereid om mijn zelf uitgezochte (en zelf gekochte) naven en velgen voor mij op te bouwen.
Helaas liep het met de bestelde Miche naven niet zoals verwacht dus nu moest ik mijn opties opnieuw overwegen.
Toch was het wel een stiekeme wens om ook zelf wielen te kunnen bouwen.
Ga je dan voor je eerste "probeersel" dan meteen met goed (duur ?) spul aan de gang of toch met wat meer budget materialen ?
Voordeel van zelf kunnen vlechten is mocht het budget spul niet voldoen het dan ook makkelijker wordt om iets te vervangen en opnieuw op te bouwen.
En de volgende wielen worden door de opgedane ervaringen met richten en spannen ook weer beter (hoop ik tenminste )
Ik had een paar maanden geleden al de "Professional Guide to Wheel Building" van Roger Musson gedownload en daarmee durf ik het wel aan.
Het gaat mij meer om het zelfbouw-avontuur dan de lage kosten ... dat laatste is mooi meegenomen maar mocht het zelf bouwen erg goed bevallen dan bouw ik net zo graag een echte goed set op ... maar niet te snel van stapel lopen
Op zoek naar naven heb ik een setje gevonden op Alibaba van ECC Components.
Schijnt 15 jaar te bestaan en ben benieuwd ... het ziet er niet slecht uit maar de praktijk moet het bewijzen.
Ben er ondertussen wel achter dat Koozer XM490 naven welke je af en toe wel tegen komt dezelfde naven zijn.
Ik vermoed dat Koozer ze laat labellen bij ECC maar heb deze rechtstreeks bij ECC kunnen kopen voor een zeer interessante prijs
Dit is de variant met pawls maar ze hebben ook andere modellen met een ratchet op de site staan.
Een setje dubble-butted spaken Sapim Race, messing nippels en 2 Mavic hoepels in de vorm van de XM 624.
Dan kan het avontuur beginnen
Ik bouw nog wel zelf een wielrichter, koop een centreerboog en spakenspanningsmeter.
Die laatste zijn elk voor enkele tientjes te koop.
Tuurlijk zal een duurdere spaakspanningsmeter een nauwkeurigere waarde laten zien maar ben wel van mening dat als je op zijn minst kan controleren of de spaakspanning overal ongeveer gelijk is (per kant natuurlijk) dat je dan al aardig op weg bent.
Ik zal mijn bouwervaring ook hier delen maar dan zijn we al snel een paar weken verder voordat ik zover ben.
Eerst mijn naven in ontvangst nemen, velgen bestellen, ERD opmeten, spaken, nippels en tools bestellen en dan aan de knutsel
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
- Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
- Contacteer:
Leuk om te doen hoor! Heb inmiddels ook al 2 wielsets zelf gevlochten. Op zich valt t wel mee, gewoon consequent steeds hetzelfde blijven doen. Er is ergens een filmpje van Frieke op YouTube te vinden waar hij eea uitlegt en voordoet, dat heeft mij enorm op weg geholpen.
Suuces
Suuces
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
- Oystein
- Mountainbike Junk
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
- Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Ik heb net de video van Frieke ook bekeken en hoe hij het wiel kraakt na de 1e keer opspannen en alle spaken nog even goed onderhanden neemt om te ontstressen is zeker waardevol ... video blijft toch anders dan platte tekst