De Stanton Sherpa ...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Het blijft een leuk maar erg pittig baantje en van het voorjaar zal mijn P.R. weer verbeterd moeten worden .. haha

Vanaf mei wordt de baan trager door het losse zand dus ik moet op tijd pieken :winkie:
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Oystein schreef:Het blijft een leuk maar erg pittig baantje en van het voorjaar zal mijn P.R. weer verbeterd moeten worden .. haha

Vanaf mei wordt de baan trager door het losse zand dus ik moet op tijd pieken :winkie:

Ik heb met de vorst een dikke pr gereden in bergschehoek toen heb ik al serieus overwogen om een paar uur te snipperen naar westerschouwen te rijden een snel rondje te rijden en dan weer terug aan het werk.
Maar uiteindelijk toch niet gegaan ,2,5 uur rijden voor een rondje van 18minuten das net te gek :-D
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Niemand zou het je verbieden om dan meteen een paar rondjes te rijden :wink:

De 18 minuten haal ik nog niet maar 19:58 wel .. dat is mijn target ... :o
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

De Maxle van mijn Rockshox Reba blijk vrij kwetsbaar als je de as te nonchalant los draait.
Als je de hendel niet strak genoeg aandrukt schiet die makkelijk uit de uitsparing waarmee je het randje waartegen die moet drukken wat afrond en daarmee het probleem alleen maar erger maakt.
Ik kreeg het wiel al bijna niet meer los zonder heel geconcentreerd en met genoeg kracht aan drukt.

Dit was in het begin een mooie haakse hoek en nu ondertussen helemaal afgerond.

Afbeelding

Eerst moest ik de hendel losmaken maar dat is met een kleine inbussleutel een fluitje van een cent.

Afbeelding

Met een metaal vijl weer de hoek erin gebracht en probleem opgelost 8)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oystein op ma 23 april 2018, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Volgend klusje is het ontluchten van mijn achterrem.

Vorige week had ik na het wassen van mijn fiets deze even zonder zadelpen ondersteboven gezet om het beetje water in mijn bracket eruit te laten lopen.
Blijkbaar heeft dit lang genoeg geduurd (ca. een uurtje) om mijn achterrem bijna nutteloos te maken want sindsdien kan ik mijn hendel tegen mijn handvat trekken en dan remt die maar een klein beetje.
Van het weekend de fiets meegenomen naar Overloon maar daar hoef je gelukkig amper te remmen dus dat heb ik zonder kleerscheuren overleefd :o

Gelukkig had ik bij het opbouwen van de fiets vorig jaar ook al een Formula bleeder kit laten mee komen dus nu alleen nog een flesje DOT.4 regelen.

Verder still going strong :-q
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1800
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Over je as van de reba, hoe hard draai je die vast?
Lijkt mij namelijk dat je die te vast draait.
De essentie bij die oude Maxle is dat je hem vingervast draait en dan de lever gebruikt om hem vast te drukken. Die drukt namelijk de as wijder van binnenuit waardoor ie zich eigen vastzet.
De lever kan je instellen met die imbusbout. Zou daarop een likje loctite doen en afstellen, dan draait ie niet meer los, want daar staan ze om bekend.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Dat de hendel langzaam losser raakt had ik ook last van en heeft zeker bijgedragen aan de gevolgen hiervan.

Ik moet bekennen dat ik daardoor de as toch wel goed handvast aandraaide en dan pas de hendel omhoog duwde wat op zich goed ging ... waarschijnlijk omdat die juist iets te los zat.

Het is nog maar pas geleden dat ik van mijn MTB maat te horen kreeg dat de hendel met het inbusboutje te stellen was .. zo leer je elke keer weer bij maar de schade aan de as was toen al ontstaan.
En nu realiseer ik mij pas dat ik de as te strak vastdraai voordat je de hendel om drukt.
Dus as alleen maar licht aandraaien, afstelling van de hendel strakker zetten en alleen daarmee de juiste voorspanning geven.

Bedankt voor de tip :-q
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Vanmiddag een flesje DOT.4 gekocht en heb net de achterrem ontlucht en er kwam behoorlijk veel lucht uit het systeem.

Het ging vrij simpel dankzij de Formula bleeder kit met 2 spuiten die de olie heen en weer laten lopen en onderdruk kunnen creeen wat de luchtbellen nog beter uit je systeem trekt.

Afbeelding

Nu is de hendel bijna net zo hard als voor wat vanaf het begin al nooit zo is geweest.

Tevens meteen de Maxle goed gezet dus licht aangedraaid en de hendel de klemkracht laten bepalen.

Laat de zomer maar komen :-q
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Afgelopen weekend had ik een tik/kraakje ergens in mijn crankstel/pedalen ??

Na het demonteren van alles was duidelijk dat één van de bracket lagers wat korrelig liep.
Ik snel een nieuwe set besteld - dezelfde zwarte cups, de Rotor BB1.
Bij ontvangst en montage poging bleek dus dat ik niet goed opgelet had en had ik de ITA ipv BSA draad, dus dat past niet. Op de foto in de webshop ziet dat er hetzelfde uit en heet dan ook BB1 dus dan is zo'n vergissing snel gemaakt :~

Dan maar de lagers overgezet.
Alle lagers eruit getikt en de nieuwe lagers in de BSA cups geperst. Helaas kon ik alleen op de binnenring tikken en persen terwijl de lagers op de buitenring in de cups geklemd zit.
Hopelijk heb ik geen schade veroorzaakt en anders moet ik t.z.t. alsnog een juiste set BSA bestellen :-?

Ik vond het best snel na 2.000 km terwijl ik weinig modder ritten heb gemaakt, de seals zagen er nog goed uit en het was ook nog de minst belaste lager aan de linkerkant.

Hier de oude lagers, met de ongebruikte ITA cups en nog een oude plastic afdekkap (door Rotor heel mooi "Labyrinth seals" genoemd).
De oude lagers heb ik een beetje opgepoetst (zal de groene seals nog lospeuteren om daar binnenin te kijken) maar de binnenkant van de Labyrinth seals geven duidelijk de vervuiling aan die er blijkbaar toch voorbij is gekomen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Vandaag toch maar even de groene seals verwijderd van de oude lagers.

De linkse met het weinige vet was ook degene die kraakte en rafelig liep :-?
Ik zal de nieuwe lagers binnenkort toch maar van een extra dotje vet voorzien, schijnt toch beter voor de levensduur te zijn :-q

Afbeelding
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Je maakt er zowat een heel dagboek van :lol: :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Vind ik alleen maar leuk!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Het is voor mij inderdaad een soort dag/logboek.

En voor sommigen wellicht inspiratie wat je allemaal zelf kan doen en soms levert het voor mij ook nuttige input op :-)
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Next: how to repair your broken brakehose! :-q
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Yes !!

Martens Tweewielers heeft de juiste koppeling om de remaansluiting weer te kunnen repareren :-q

Morgenochtend meteen even langs :-D
Plaats reactie