De Stanton Sherpa ...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

De single speed dropouts zijn horizontale sleuven ... kijk bij Stanton maar onder Spares daar staan ze.

Maar single speed heeft mijn interesse niet dus voor mij niet relevant of ze het nou wel of niet goed uitgevoerd hebben.

Ik heb de groene besteld. Op de foto's lijkt de grijze bijna zwart-wit foto's van een andere willekeurige kleur maar de kleur is echt dat grijze maar dat vind ik zelf te weinig uitstraling hebben.
Mijn Focus is ook al mat zwart dus nu wel tijd voor een fris kleurtje :-D
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Stanton is altijd goed! Ben wel benieuwd of je totaalgewicht uiteindelijk klopt met je excel. Mijn Cyclo LTHT zat op 12.4 kg, met dropper, maar ook met een frame van net geen 2kg. Verder was de afmontage redelijk gelijk aan die van jou.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

suravida schreef:Stanton is altijd goed!
+1

Idd hele vette bikes met een hele mooie kleuren. Heel lastig vast te leggen op foto's.
Ben ook zeer content met mijn Switchback en geloof dat jij dat ook wel zult zijn met je Sherpa.
Veel plezier ermee alvast. Maar: Opbouwen!! :winkie:
Ride a bike!
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Oystein schreef:Salsa is nogal van de alternator dropouts .. een merk waar ik ook naar gekeken heb.
Het is inderdaad een kwestie van smaak en ik vind de compacte dropouts zoals op de Stanton zelf weer veel mooier.
Kan er ook QR 135 of single speed dropouts in zetten mocht de behoefte daar zijn.
Voordeel van de alternators is dat je ook de wielbasis kunt aanpassen (paragon heeft nog net wat mooiere versies imo), maar die op de sherpa zijn ook mooi. Ontwerp van het spuitwerk van de stantons heeft mooie details, onderscheid zich positief van de massa. :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Overigens past in een Manitou Mattoc probleemloos een 2.8 band. Dus wie weet in de Marvel ook wel!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1463
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik zou eerder achter een smallere band leggen dan voor. Het ziet er niet uit andersom en volgens mij is het sneller ook.De Fox 34 vork slikt ook in non boost 29x3, dan zal 27,5+ toch ook niet zo'n probleem zijn of wel?
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Het gaat er mij niet om om bewust smal + breed te rijden maar als ik voor niet breder kan door de voorvork zou dat een optie kunnen zijn.
Bij voorkeur hetzelfde voor en achter en misschien blijkt 2.6 zelfs de beste balans in grip en massa(traagheid).

Eerst bepalen welke vork het wordt ... als een boost vork echt zoveel zwaarder is hou ik het liever bij de standaard 100x15. Ook omdat het achter ook geen boost is (142x12) is het ook wel makkelijker als ik een standaard wielset zou willen kopen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens het artikel dat je linkte op de vorige pagina zijn plus banden vooral voor beginners... ervaren rijders haten oa het bouncy gevoel.
Die opmerking in het begin maakte dat ik het artikel nog wat sceptischer las dan ik gewoonlijk al doe.

In je gewichtentabelletje mis ik trouwens pedalen, je gaat er toch geen loopfiets van maken? ;-)
Je moet echt rekenen op minstens 12,5kg, of nog beter: niks wegen en gewoon lekker gaan genieten want het is een prachtig frame.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Qua bandbreedte: in mijn non-boost Pike past een 2.5 Minion op 40mm velg. Past er ook nog nét een spatbordje bij, maar meer niet.
Een Manitou schijnt makkelijk bredere banden aan te kunnen omdat de boog aan de achterkant zit, dus het zou best bij je kunnen gaan passen.
En gewicht is idd zonde om je blind op te staren bij een dergelijke fiets. Mijn patientZERO tikt de 14kg aan en eerlijk gezegd voel ik daar weinig van hier in NL. Ik merkte het meer toen ik de Hans Dampf achterband verving door een RockRazor.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Dat gewicht ga je niet halen, ik zit met mijn Sherpa op 12.5. Die is redelijk 'magertjes' afgemonteerd, daarmee bedoel ik 2.25x29" en geen overmatig zware onderdelen.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Zoals al opgemerkt was ik de pedalen vergeten en de opgegeven gewichten zijn vaak wat optimistisch ... zal inderdaad zwaarder worden.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Het frame is vandaag verzonden met een TNT tracking nr.
Volgens de TNT site is de verwachte aankomst dinsdag de 15e maar hoop dat het minimaal een dag eerder zal zijn.

Zul je net zien ... dinsdag ga ik vanuit mijn werk meteen door naar Neurenberg in Duitsland voor o.a. een training bij ons hoofdkantoor en kom dan pas een week later dinsdagavond laat de 22e thuis .... :cry: :-?
Dan staat die doos hier al die tijd te wachten voordat ik die kan uitpakken ... voelt toch een beetje als sinterklaas .. haha.

Gelukkig kan mijn vrouw dan wel een foto van de doos Appen als voorpret ... :winkie:
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Dacht ik ondertussen zowat alles van Stanton online gezien te hebben werd ik toch nog verrast door deze "headbadge" ... CNC uitgevoed op een 4X frame van 2013 ...

Doordat het kroontje helemaal uitgefreesd is niet geschikt voor de MTB maar wat is dit gruwelijk mooi :-q

Afbeelding
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Mijn Stanton vorige maand helemaal opgebouwd. Inclusief dropper post en pedalen zit ik op 12,5 kg. Zie mijn Show your stuff voor de specs. Volledig XT 1x11, Fox Factory FIT4 120mm, Hope Tech XC wielen. Wil je die 12,5 kg halen moet je met name kijken naar het crankstel, de cassette en de wielen. Daar bespaar je het meeste gewicht. Vraag is natuurlijk of je op deze fiets hele lichte velgen wil leggen (bijv. Crests). Carbon is natuurlijk anders. Bij mij zou er misschien nog 1 kg af kunnen. Lichtere wielen en over naar Sram. Met name de Sram cassettes en het crankstel zijn veel lichter dan Shimano. Maar ook een stuk duurder. Verder natuurlijk heel mooi frame ;-) 120mm is overigens wel redelijk slack op een 29'er. Ik ga nu experimenteren met 100mm. Afdalen was heerlijk maar klimmen iets meer werken. Ligt eraan waar je prioriteiten liggen. Neem aan dat het op 27+ niet veel anders zal zijn.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Rossi:

Jouw Stanton ziet er netjes uit ... mijn fiets hoeft pas volgend voorjaar klaar te zijn en ben er nog niet uit of ik het ook simpel hou met zwarte onderdelen of toch nog een contrast kleurtje in de diverse onderdelen verwerk.

Maar eerst straks thuis mijn pakje uitpakken ... Sinterklaas is vroeg dit jaar want kreeg deze foto net door mijn vrouw doorgestuurd:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oystein op ma 14 november 2016, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie