De Stanton Sherpa ...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ja, er is niks mis mee ... en ondertussen ben ik ook wat wijzer .. moet wel bekennen dat ik mij dit niet realiseerde bij het bestellen :o

De tandwielen met het mooie freeswerk zijn hun Premium series.
De Blackseries blijkt een "lower-cost" uitvoering waar ze at minder aandacht hebben besteed aan de mooie details en zien er daardoor iets simpeler uit:

Starting with their oval shaped narrow-wide chainrings, the components will be made from the same materials and share the same performance features.
For the chainrings, that means they use the same proven tooth profiles and ovalized clocking.
Where they manage to bring the price down is by reducing the level of finishing work.

“BLACKseries products use the same raw materials, manufacturing techniques, quality control and teeth profiling as Absoluteblack. Difference is in the overall design.
We were able to create more industrial looking products that save a considerable amount of CNC machining time, which lead to savings we can pass on to our customers.” says the founder, Marcin Golec.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Joh! Nou, dan had ik die ook best willen hebben. Ik hoef niet zo nodig premium als basic ook goed werkt! Wis alleen niet dat het bestond. Je ziet 'm nagenoeg nooit aangeboden ook volgens mij. Onbedoeld een prima koopje dus, denk ik (maar ik moet bekennen dat mijn AB niet veel méér kostte;)).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

gisterenavond mijn eerste ervaringen met het ovaaltje opgedaan :-D

Het fiets wel anders ... denk ik.
De eerste 100 meter voelde het een beetje raar aan ... alsof er ergens speling op zat .. maar door de ovaliteit heb je een soort dode slag wat je dan voelt.
Maar daarna valt dat niet meer op.

Eenmaal op het parcours Dorst merkte ik dat ik de neiging had om achter 1 tandje zwaarder te rijden. Alsof je meer koppel had .. deed me denken aan als je voor het eerst een moderne diesel rijdt waar je lekker lui kan schakelen want je hebt genoeg koppel bij lage toeren.

Ik moet wel bekennen dat ik gisteren niet helemaal top was want heel de week al te laat naar bed en af en toe slecht geslapen. Soms heb je wel eens zo'n week :cry:
Had daardoor ook minder de behoefte om toch lichter te blijven rijden met iets hoger beentempo.
Maar ondanks dat dezelfde tijden gereden als laatste keer op 11 april.
Ik had ook wel het gevoel dat het op gang komen of iets versnellen ook wat makkelijker ging.

Dit even als eerste analyse :winkie:

Herkennen de andere ovale rijders dit effect / gevoel ? :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wel dat van een tandje zwaarder!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Het is al een tijdje rustig in mijn topic maar heb niet stil gezeten ... heb ook nog gefietst :winkie:

Het fietsen is wel wat minder de laatste 2 maanden maar heb eind april de sleutel van ons nieuwe huis gekregen dus dan gaat daar veel tijd in zitten en komt het er ook even niet van om te fietsen.

Maar na 2 weken schilderen en andere klusjes gedaan te hebben half mei besloten om weer mee te gaan met mijn 2 fiets vrienden.
We zijn toen naar Westerschouwen gegaan en het ging best erg goed .. kon lekker tempo maken en heb het hele rondje redelijk voluit gaan.

Ik ben geen supersnelle rijder ( ben nu tenslotte ook al 50 :lol: ) en laag in de 20 min is altijd wel haalbaar. Maar al een paar jaar zat ik er tegenaan te hikken dat ik niet onder de 20 min kwam. Nu reed ik opeens 19:58 ... huh ???
Zo zie je maar dat 3 weken niet gefietst te hebben niet negatief hoeft uit te pakken.

Later in mei en begin juni ook niet meer gefiets door de verhuizing maar vorige week dan weer op de fiets gestapt en in Bergen op zoom 51 km gefietst wat ook best lekker ging en alleen de laatste 5 km zat ik er aardig doorheen.

Verder weinig aan de fiets gedaan ... er zat nog steeds het stof op van Westerschouwen maar vies was die nu ook niet want alles liep verder soepeltjes en alleen vorige week voor het eerst na de opbouw weer wat lucht in de banden bijgevuld. Tubeless is best luchtdicht bij mij :-q

Vanmorgen weer naar Bergen op Zoom en vandaag 45 km gefietst maar wel heel de tijd motregen en de fiets werd er ook niet schoner op ... ook 2x vol een plas in gedoken dus vandaag had de fiets dan eindelijk een welverdiende poetsbeurt nodig.

Bij het schoonmaken ook mijn achterwiel verwijderd maar waar ik vanaf het begin al wat moeite mee had was het wiel (142 mm steek-as) uit mijn frame te krijgen.
Links aan de kant van de schijfrem zakt die er zo uit maar rechts bij de derailleur lijkt het wiel maar niet uit de sleuf te willen komen.
Nog eens kritisch gekeken wat er nou aan de hand was en toen zag ik dat de derailleur pat iets naar binnen boog. Dat zou kunnen verklaren waarom het wiel daar niet uit de pat wil.
Laatst had ik al dat de 3 kleine boutjes waarmee de pat aan het frame zit iets los waren en dacht dat het de oorzaak was van de eerdere keren dat ik tegen dit probleem aan liep maar nu was het dus de kromme pat.

De foto is niet echt scherp maar je kunt zien dat die niet recht is.

Afbeelding

Even de Bahco maatje + erbij gepakt, de bek strak om de pat gezet en voorzichtig naar buiten gebogen. Nu lijkt die wel weer recht dus hopelijk komt het wiel de volgende keer wel makkelijk uit het frame.
Moest wel weer de derailleur afstellen maar dat was ook weer zo gepiept.

Meteen ook het stuur ingekort, was nog steeds 800 mm maar had de handvaten al een tijdje op 780 staan dus nu ook het stuur erop aangepast.

Nu staat de fiets er weer als nieuw bij klaar voor de volgende rit :D

Afbeelding
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Oystein schreef:Afbeelding
Vergeet je stuurdoppen niet, zonder kan je stuurbuis als een soort appelboor werken bij een valpartij :wink: .

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

De doppen heb ik toevallig gisterenavond nog uit de afgezaagde eindjes gehaald en in het stuur gedrukt ... ik was mij bewust van het potentiële gevaar :o

Het zijn nu nog de simpele (en ondertussen gerafelde) einddoppen die door Syntace al in het stuur waren gezet.
Ergens heb ik nog de nieuwe doppen die bij de handvaten horen maar door de verhuizing is niet alles direct te vinden :~
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Zondagavond ben ik nog een rondje wezen fietsen in de buurt ... allemaal verhard dus banden hard opgepompt.

Maandag merkte ik dat mijn achterband zacht was.
Zou wellicht door het indrukken van de ventielkern er wat latex tussen gekomen zijn waardoor deze niet meer goed afdicht ?
Verder pomp ik mijn banden zelden opnieuw op omdat ze behoorlijk goed luchtdicht waren .. tot gisteren ...

Ik heb de ventielkern verwijderd en er zat wel wat opgedroogde latex resten onderaan het ventiel dus zo goed mogelijk schoongemaakt en weer opgepompt.
Ik vandaag de fiets mee naar mijn werk in Breda om vanavond in Dorst te gaan fietsen en nu was mijn band weer zacht(er).
Bij aankomst op de parkeerplaats eerst mijn band weer op spanning gebracht en had in het laatste deel van het rondje al het gevoel dat de band weer zachter was maar daar heb je ook meer grote wortels dus misschen leek dat maar zo :~
Bij bankje even wat gedronken maar meteen in het 2e rondje voelde ik al dat de band meer heen en weer zwalkte in de bochten :o

Dus toch een probleem ... rondje afgebroken en nu thuis gekeken wat er nu echt aan de hand is.

Nu hoorde ik de band sissen maar kon niks zien ... pas na een tijdje ontdekte ik een hele kleine beschadiging waar de lucht uit kwam.
Ik had mijn banden eind februari gevuld met latex en dacht mij te herinneren dat het ca. 6 maanden mee zou moeten gaan.

De latex bleek dus volledig opgedroogd dus geen wonder dat die het gaatje niet afdicht.
Of zou het gaatje al eerder in het bos een keer ontstaan zijn en toen wel "gerepareerd" door de latex maar door het voor het eerst hard oppompen nu weer geopend is.

Op de 1e foto lijkt het wel een speldenprikje op de overgang van de nop naar het karkas:

Afbeelding

Bij het vouwen komt het scheurtje tevoorschijn:

Afbeelding

Van de latex is niks meer over:

Afbeelding

Ik had toen per band iets over de 100 ml latex in gedaan.
ik heb de band nu weer opnieuw gevuld met 100 ml en kreeg deze gelukkig weer opgepompt zonder compressor :-D

En de latex doet zijn werk weer met een klein zichtbaar druppeltje aan de buitenkant:

Afbeelding


Wat zijn jullie ervaringen met latex ?
Kan ik er op vertrouwen dat de latex het gaatje dicht houdt of kan ik beter de band plakken aan de binnenkant ?
En is het normaal dat de latex na 5 maanden al helemaal weg is ?

Ik gebruik trouwens de Effetto Mariposa Caffelatex, heb een literfles dus kan nog wel een paar keer bijvullen :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie Sherpa, steel is real.

Ik heb gelijksoortige ervaringen met Stan's latex, ook nog vaak nog een bal van uitgedroogde Latex in de band. Al is 5 maanden wel erg vroeg, meestal gaat het wel langer mee. Ik heb meer bikes en het komt dus ook regelmatig voor dat een setje een paar maanden stil staat. Dat kan ik terugzien als de band na een tijdje open gaat.

Na een mislukte poging met de (dure) latex van Squirt ben ik sinds een jaar over op de syntetische melk van Continental. Die is veel goedkoper (liter onder de 20 eur), geeft niet de akelige ammoniaklucht en blijft langer vloeibaar. En voor wat het waard is, WTB waarschuwt hun banden niet met ammoniak latex te gebruiken dat zou het rubber aantasten.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Thanks :-q

Dat over die opgedroogde ballen had ik wel vaker gelezen.

Ik heb mijn band maar een klein stukje van de velg geduwd om te zien of er nog latex in zat.
Maar ik heb niet de indruk dat er een bal is ontstaan en heb ook niet de behoefte gehad de band er helemaal af te halen omdat ik geen compressor heb :((
Zo ging het prima en als ik voor de zekerheid elke 3-4 maanden de latex opnieuw moet vullen kan ik nog wel even vooruit met mijn literfles Caffelatex.

Als die op is zal ik ook eens naar een ander middel kijken en dan is het vroeg genoeg om voor de zekerheid de binnenboel alsnog schoon te maken :wink:
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Die caffee latex droogt inderdaad sneller op dan Stans latex.
Het gaatje hoef je verder niets aan te doen, al heb je zo 50 gaatjes.

Gewoon elke paar maanden aan het wiel schudden. Indien je nog iets hoort klotsen hoef je niets te doen. Indien je geen latex meer hoort klotsen de latex bijvullen. Ik heb trouwens de indruk dat je met droge caffee latex ook gewoon door kunt rijden.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik ga in september een lang weekend fietsen in Sauerland, moet de latex ook bijvullen voor die tijd. Maar misschien moet ik ook de achterband vervangen voor eentje die niet zweet. Het compressorvraagstuk heb ik al een tijdje geleden tot volle tevredenheid van mezelf opgelost door een airshot aan te schaffen. Tegenwoordig ook verkrijgbaar van schwalbe, als TireBooster. Aanrader!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Compressor is gewoon ook handig om in huis te hebben voor andere
klusjes.
Dit ter zijde.
Airshot of zoiets lijkt mij wel een zeer goed alternatief.

Een kant van de band losmaken en dan kijken en eventueel bijvullen.
De ouwe rommel probeer ik er dan wel beetje uit te halen.
Kan eigelijk niet zeggen om de hoeveel maand ik dit doe.
Hangt nogal af ook van de band zelf.
Rij altijd met Stans. Zeer tevreden dus ben nooit veranderd :lol:
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik heb het nog even nagekeken maar volgens de site van de Caffelatex zou het een levensduur hebben van 2-4 maaanden bij Tubeless Ready banden.
Daar ben ik dus allang overheen :-{

Ik zal van de week ook mijn voorband opnieuw vullen maar voordat ik dat doe zal ik eerst de band van de velg halen om te zien wat er nu overgebleven is van de oude latex.
En dan zorg ik dat ik dan ook bij de compressor kan van mijn fietsmaat die mij ook in februari geholpen heeft bij de 1e montage van de tubeless banden.

Ik moet er zelf ook maar eens eentje aanschaffen want een compressor blijft zoals al genoemd ook voor veel andere klusjes een handig apparaat :winkie:
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Apart... Ik doe langer dan 6 maanden met mijn Joe's No Flats..
Vorige week ineens ook een lek, duurde even met wat pruttelen maar toen zat het dicht, en latex zit er denk ik al 6 maanden in.
Plaats reactie