De Stanton Sherpa ...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Tijdens de Zeeuwse Let’s Ride van afgelopen zaterdag met mijn remslang bij de remgreep op een trapleuning geleund wat helaas niet goed ging.

Formula levert de remmen blijkbaar standaard met hun “quick connect” (Speed Lock) systeem wat inhoudt dat je de slangen aan beide zijden los kan klikken net zoals een perslucht snelkoppeling.
En in dit geval zit er ook nog een terugslagklepje in de leidingen zelf zodat je het los kunt koppelen om bijv. je remleiding door je frame te voeren en dan klik je alles weer vast zonder te hoeven ontluchten.

Zoals je kunt zien was het metalen uiteinde van de slang afgebroken, het losse stukje zat nog vast in de snelkoppeling.

Afbeelding

Je kunt weer een complete slang kopen voor bijna 40 Euro of alleen een knelring set voor 16 Euro dus voor het laatste gekozen.
Op een voorrem heeft de snelkoppeling niet echt meerwaarde.

Afbeelding

Alles weer gevuld en ontlucht en remt weer als vanouds - eigenlijk zelfs iets beter —> hardere hendel :-q
Laatst gewijzigd door Oystein op wo 23 mei 2018, 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jj speed
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2700
Lid geworden op: do 25 juli 2002, 04:18
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 8.9
Contacteer:

Nu zullen de trappen appeltje-eitje zijn!
I'll be back..... soon
Snel is hetzelfde als langzaam, alleen sneller
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Nu nog nog een dropper ... :wink:
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Een kleine update voor mijn logboek :wink:

Gisteren mijn eerste slijtage deel vervangen ... mijn remblokjes achter.
Ze waren niet echt op wat dikte betreft maar ze zagen er ook niet echt fraai meer uit dus toen ik gisteren langs Den Bosch reed even bij Mantel gestopt en een nieuw setje EBC blokken gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Ik rij nu 1,5 jaar met de Stanton en volgens Strava heb ik ondertussen ruim 2.400 km gefietst.
Hiervoor had ik een Focus 26" MTB welke ik ruim 5 jaar had (dec. 2011 gekocht) en waarmee ik ca. 4.000 km mee heb gereden.

Als ik nu vergelijk mat wat ik aan de Focus heb vervangen zit er nogal verschil tussen als ik kijk naar ketting en remblokken slijtage..
Het zal er ook wel mee te maken hebben dat de Focus in de jaren 2012-2014 vele winterse (modder) toertchten heeft gezien waarmee het schoonmaken na de rit vaak meer tijd kostte dan de rit zelf :-{
Daar wordt je slijtage ook niet minder van :cry:
Dat vele schoonmaken zal er ook wel mee te maken hebben dat we dergelijk tochten op een gegeven moment toch maar oversloegen en in de winter voornamelijk op Westerschouwen fietsten.

Voor de Stanton had ik meteen 2 stuks XX1 kettingen besteld en wissel deze regelamtig en sinds ik een extra wielset voor de weg heb gebouwd (met eigen casette en extra XT ketting) verdeel ik de slijtage en zitten alle 3 de kettingen nog ruim binnen 0.75 rek.
De weg wielen en XT ketting hebben hooguit 400-500 km gezien.

Het zal voorlopig wel weer rustig blijven in dit topic :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Rare slijtage aan die blokjes. Lijken meer afgebrokkeld dan afgesleten?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

De Shimano blokken op mijn vorige Focus sleten altijd heel mooi maar dit lijkt inderdaad nergens op :~

De remmen had ik via e-bay gekocht als zijnde nieuw van een fiets af gekomen en deze blokken zaten er toen al in ... weet dus niet of het origineel Formula blokken zijn want er staat verder niks op.
Wie weet is het wel Chinese rommel geweest. Hopelijk doen de EBC blokken het beter :-q

De voorremmen hebben amper te lijden en zien er nog zowat als nieuw uit.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ondanks dat dit een MTB forum is toch even een kort voorstel rondje van mijn andere rollend materieel :winkie:

Dat dit nu naar boven komt is getriggerd doordat ik mijn oude racefiets (nieuw gekocht in 1998) van de week weer eens afgestoft heb en gisteren weer eens een rondje op heb gefietst.

Het is een Van Tuyl welke ik toen volgens eigen wensen heb laten opbouwen.
Het is een 7005 alu frame met Campagnolo Athena groep en Rigida DP18 velgen.
Het is een echte stuiterbak met comfort "0" voornamelijk door de erg stijve velgen.
In de begin jaren regelmatig mee gefietsts maar sinds ik mijn MTB heb (mijn 1e MTB eind 2011 gekocht) is de racefiets eigenlijk in het verdomhoekje beland en werd de stoflaag alleen maar dikker :roll:

Terugkijkend op Strava blijk ik in 2015 en 2014 er één ritje op gereden te hebben en in 2013 in de zomer 2x heen en weer naar mijn werk (52 km enkeltje). En de fiets heeft denk in de periode daarvoor ook meerdere jaren stil gestaan.
Eigenlijk best zonde dus dinsdag de fiets weer eens opgepoetst, alles gesmeerd (de derailleurkabel liep erg zwaar wegens opgedroogd vet) en bandjes weer opgepompt.
Deze banden zijn ook al 10 jaar oud en kan mij niet herinneren of de remblokken ooit vernieuwd zijn.
De banden bleken na 2 dagen nog goed op druk dus dat viel niet tegen ... maar hoe zou het met de grip zijn ... uitgedroogd en hard rubber of niet ?

Gisteren dan het eerste proefritje als shakedown en het viel mij niet tegen, de remblokken grijpen nog goed en de vertraging was niet minder dan ik mij van eerder kon herinneren ook door de nog goede grip van de banden.

Hoe ziet zo'n "retro" racer er dan uit ? .. Zo dus:
(foto's uit 2010 toen ik de fiets ook helemaal gepoetst had)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast heb ik nog een normale sportfiets waarmee ik samen met mijn vrouw nog regelmatig een toertochtje maak of soms zelf een groter en sneller rondje over het asfalt raas.
Dit is een Giant Hybride model RS1 uit 2014.
Voorzien van Deore schakelspul in 3x9 setup.

(ik realiseer mij net dat de bidon blijkbaar ook al erg lang mee gaat ... hahaha - onderstaande foto is 2 weken oud)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oystein op ma 6 augustus 2018, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo'n helemaal blank racefietsje is eigenlijk best mooi.
En een goed onderhouden Campa Athena groepje werkt ook nu nog prima.

Ik zeg, netjes houden en lekker af en toe een mooi ritje mee maken! Mountainbiken staat bij mij echt wel op 1, maar met mooi weer een paar uurtjes op de racer vind ik ook geen straf.

Alleen die hutkoffer onder het zadel, dat kan veel kleiner en een stuk subtieler ;-)
Zoveel ruimte neemt een racebiba & tooltje niet in, en de rest kan in je shirt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Het is blanke lak op het aluminium ... maar door kleine beschadigingen kruipt de oxidatie hier en daar al weer onder de lak :roll:

Die hutkoffer is inderdaad ook zo jaren 90 .... :o

Ik had de rits dicht moeten doen want dan is die al weer de helft zo groot :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zie nog regelmatig van die hutkoffers, bungelend en de tooltjes erin rammelend onder een mountainbikezadel...
Verbaas me daar altijd over, mijn fiets moet stil zijn en ik zou heel snel wat doen aan zo'n situatie.

Op mijn racefiets had ik een biba, (zeer compact) minitooltje en twee bandenlichtertjes in een heel klein zadeltasje van Topeak. Nu ik mijn wegritten maak op een omgebouwde mtb met 2.35 Supermoto's past een reserve binnenband niet meer in zo'n klein tasje :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Het rondje zeelandbrug/delta ben je sneller op de sportfiets als op de sherpa dat begrijp ik niet
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

bonzaiking schreef:Het rondje zeelandbrug/delta ben je sneller op de sportfiets als op de sherpa dat begrijp ik niet
Die Giant rolt toch een stuk lichter (Schwalbe Marathon Racer 28x1.35) dan de Stanton op slicks (Maxxis Grifter 29x2.0)...
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Ik heb zelf ook een sportfiets maar ik kom daarop echt niet vooruit. Ik heb het idee dat ik andere spieren gebruik als ik zo rechtop zit
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Ik denk dat ik op beide fietsen even rechtop zit.
In beide gevallen staat het zadel net iets hoger dan het stuur.

Gisteren op de racefiets voelde wel heel anders ... dan rij je toch een heel ander verzet en voor je het weet rol je toch al met ca. 25 km/h vooruit.
Ik had echter geen fietskleding aan dus deed het nog op mijn gemak, ook om aan te voelen hoe de bandjes zich in de bochten hielden.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Binnenkort gaan wij een leuke Ardennentocht maken, waarschijnlijk het gebied bij Francorchamps / Stavelot, dan rijden we de route van de tourtocht VTT Francorchamps welke verreden is op 1 juli.
Met de GPX file (65 km / 1500 hm) moeten we wel een heel eind kunnen komen :D

Alleen zijn mijn Rocket Ron's waar ik nu off-road mee rijd nou niet de meest robuuste banden voor de Ardennen dus toch op zoek gegaan naar iets duurzamere banden.
Omdat mijn Rocket Ron tubeless gemonteerd (27,5") zijn laat ik die liever zitten maar gelukkig heb ik nog een zelfbouw wielset (29") waar ik nu een setje Maxxis Grifter wegbanden op heb zitten.
Deze zitten nog met binnenband maar wil daar nu ook naar tubeless voor de Ardennen.
Dan kan ik meteen echt goed testen of mijn zelfbouw vaardigheden ook dit soort ritten kan overleven :o

Beetje gezocht op Marktplaats en hier in het te koop topic en heb zodoende 2 nieuwe Nobby Nic's gevonden.
Een 2.25 breed in de Trailstar Pacestar / Snakeskin uitvoering en er is ook nog een nieuw model (met blauwe streep) in 2.35 breed onderweg tegenwoordig bekend als Addix Speedgrip ook met Snakeskin bescherming.
De 2.25 komt achter en de bredere 2.35 op het voorwiel.

Meteen de benodigde tubeless materialen in huis gehaald dus ik kan van de week weer knutselen.

Ik weet nog niet wat ik met de Maxxis Grifter's ga doen want zoals ik hierboven reeds heb laten zien heb ik al 2 asfalt fietsen :winkie:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Oystein op ma 13 augustus 2018, 09:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie