Kona Unit

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Oystein schreef:Euhhh ... zadel, handvaten, voorvork, wielen en banden ...

Of mis ik nog wat ? :lol:
Bijna goed :tong
Zadelpen, stuur en kettingblad+cog

Afgelopen tijd beetje internet afgestruind op zoek naar wat mooi en niet te duur spul (vind ik..) om de Unit wat te upgraden. Wielen zijn trouwens wel nieuw.

Hiermee is ie ook wel wat kwijt geraakt,

Totaal gewicht geheel origineel met XT pedalen en tubeless setup:
Afbeelding

Totaal gewicht nu zoals op de onderste foto:
Afbeelding

Grootste winst zit 'm in de wielen en de vork, dat scheelde samen al ruim anderhalve kilo :o Het ging er ook niet om om 'm zo licht mogelijk te maken, het moet ook nog betrouwbaar blijven want z'n berijder zit ook nog ruim boven de 90 :winkie: Wielset is wel een enorme verbetering, zo veel verschil zelfs dat ik 'm bij het eerste proefrondje op Drieluik Dorst de eerste bochten constant moest corrigeren omdat het insturen wel heel makkelijk ging.

Maar nu is ie eigenlijk wel af, misschien nog eens een leuke crankset als die op het goede moment langs komt maar dat is het dan wel.
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Vork is minder vind ik.
Past niet bij het frame.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Welke weegschaal heb je?
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

verzetje schreef:Vork is minder vind ik.
Past niet bij het frame.
Vind jij :wink:

Maar inderdaad, een Niner RDO vork in een stalen frame geeft meteen twee kampen :winkie:
Ik was ook een beetje bang dat ie erg uit de toon zou springen maar aan de andere kant, dat zou een geveerde vork ook doen. het geeft de voorkant een te dik uitzicht t.o.v. de rest van de fiets.
Uiteindelijk vind ik het alles meevallen en aangezien het een behoorlijke upgrade is t.o.v. de originele P2 vork mag ie blijven :-q De P2 wilde nog wel torderen bij hard remmen (jaja..dat doe je niet op een Singlespeed :tong ) waardoor m'n schijf soms ineens iets aanliep. Snelspanner lossen en weer vast en het spul stond weer recht. Dat is nu verleden tijd plus dat de vork zomaar 0.7kg lichter is wat zeker voelbaar is!
MJV schreef:Welke weegschaal heb je?
Deze
Afbeelding

Geen idee waar ie vandaan komt maar hij is aardig nauwkeurig blijkbaar (komt goed overeen met de weegschalen op Schiphol :lol: )

Edit: te koop bij de Lidle voor 5,99 :winkie:
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Ertje schreef:
verzetje schreef:Vork is minder vind ik.
Past niet bij het frame.
Vind jij :wink:

Maar inderdaad, een Niner RDO vork in een stalen frame geeft meteen twee kampen :winkie:
Ik was ook een beetje bang dat ie erg uit de toon zou springen maar aan de andere kant, dat zou een geveerde vork ook doen. het geeft de voorkant een te dik uitzicht t.o.v. de rest van de fiets.
Uiteindelijk vind ik het alles meevallen en aangezien het een behoorlijke upgrade is t.o.v. de originele P2 vork mag ie blijven :-q De P2 wilde nog wel torderen bij hard remmen (jaja..dat doe je niet op een Singlespeed :tong ) waardoor m'n schijf soms ineens iets aanliep. Snelspanner lossen en weer vast en het spul stond weer recht. Dat is nu verleden tijd plus dat de vork zomaar 0.7kg lichter is wat zeker voelbaar is!
MJV schreef:Welke weegschaal heb je?
Deze


Geen idee waar ie vandaan komt maar hij is aardig nauwkeurig blijkbaar (komt goed overeen met de weegschalen op Schiphol :lol: )

Edit: te koop bij de Lidle voor 5,99 :winkie:
Thanks. Lidl uitverkocht dus nu iets soortgelijks bij Athleteshop.nl besteld. Mooi stukje gewicht bespaard, ben benieuwd wat mijn paarse Kona Unit nu effectief weegt.
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Die vork sluit mooi aan op het balhoofd, vind 'm ook niet te dik vergeleken bij de rest.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Helemaal mee eens! En hij kleurt ook nog eens verrekte goed :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie Unit, oranje blijft een van de beste kleuren voor een bike

Ik heb ook met de Niner vork in een stalen frame gereden, werkt echt heel fijn en dat telt.
Mooi project ook, begin met een simpele Singlespeed en pimp hem vervolgens to the max.

like! :-q
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Vette bak, ik vind die vork niet misstaan.

En 2kg eraf, da's niet verkeerd!
Everybody bought a new bike!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Vanavond moest ik toevallig ff een zadelpen bij een maatje in het dorp langsbrengen, dus even de Unit gepakt. Hij had ook een andere digitale unster (veel duurder/profi), en ook daarmee bleek m'n Unit 10,4 kg te wegen. Lidle unster is dus echt wel betrouwbaar.
Blijf me ook verbazen over hoe lekker de Unit nu rijdt, heel snel en speels, echt een heerlijk simpele ragbak :winkie:

Over de Niner vork, door het Hope "Pick 'n Mix" headset is de overgang van slanke balhoofdbuis naar massieve vorkkroon wat geleidelijker.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

En je hebt zo te zien een Niner vork met 1 1/8e buis, maakt hem ook nog wat slanker. Maar het is inderdaad bizar hoe speels je fiets wordt als je vork ineens vederlicht is.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

suravida schreef:En je hebt zo te zien een Niner vork met 1 1/8e buis, maakt hem ook nog wat slanker. Maar het is inderdaad bizar hoe speels je fiets wordt als je vork ineens vederlicht is.
nou, weet niet of ie in 1 1/8e te krijgen is maar deze is gewoon met tapered buis. Met de juiste Hope Pick 'n Mix set kan je dus een tapered vorkbuis prima in een Unit kwijt :-q
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Crap, idd, verkeerd gezien....Blijkbaar heeft de Unit een iets bredere balhoofdbuis waardoor het verschil met de cup minder groot is. Niettemin nog steeds mooi!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Thx 8)

De onderste cup is idd niet erg veel groter dan de balhoofdbuis, past eigenlijk heel mooi.
Plaats reactie