Specialized Enduro Comp SE 29er 2013 (nieuwe demper)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooi apparaat! Ben normaal niet zo van Specialized, maar een Enduro 29 maakt me dan wel weer hebberig. En in deze kleurstelling misschien nog wel mooier dan zo zwarte carbon versie van vijf cijfers. :-q
Is het op de foto's ook al een 50mm stuurpen? Oogt langer lijkt het. En dat stuur moet natuurlijk nog wel naar een enduro breedte ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Het is een leuk fietske ja. Ik moet alleen een oplossing vinden die me geen 1000 euro kost voor die vork.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Pike van 600,-?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Supermooie fiets. De Enduro staat eigenlijk ook nog op mijn verlanglijstje voor ergens in de toekomst...

de Pike is een top vork. Je zou ook de nieuwe Yari kunnen overwegen: https://www.bike-components.de/de/RockS ... 16-p44737/" onclick="window.open(this.href);return false; is iets goedkoper dan de Pike en heeft iets meer off-set dan de standaard Pike.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Superstom schreef:Je zou ook de nieuwe Yari kunnen overwegen: https://www.bike-components.de/de/RockS ... 16-p44737/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie heeft daar een spacecake gegeten zeg :)
Stell Dir vor, Du fährst auf dem Mond. Sanfte Hügel, zerdrücktes Gestein, das aus Kratern herausgesprengt wurde … Krater. Da es keine Schwerkraft gibt, bräuchtest Du nicht einmal einen Sessellift. Leider kannst Du nicht auf dem Mond fahren. Aber auch auf der Erde gibt es viel unwirtliches Gelände. Doch wir haben die Schwerkraft, das heißt, Du benötigst eine Federung, die Anstiege und Abfahrten gleichermaßen meistert.
Maareh, zoals al gezegd, ik ben een huis aan het bouwen en daar gaat momenteel al mijn geld naar toe. Het grootste probleem op dit moment is dat de vork wel star lijkt bij kleine hobbels halverwege de veerweg. Hij lijkt te plakken ofzo. Als je naast de fiets staat is ie lekker sensibel, maar op de fiets niet dus. Daardoor rij ik minder druk dan nodig, en duikt ie dus wat meer bij het remmen.

Ik heb wel eens gedacht om nieuwe uppers te bestellen, mogelijk met Kashima. Maar ik weet dus niet zeker of dat het probleem oplost. En met de woorden van Mario van Sabma te spreken "je kunt die vork het beste verkopen, daar kun je toch niets meer mee". Op de vraag of er iets aan te doen is, hehe.

Ik ga eerst eens kijken hoe ik de lak weer een beetje goed krijg. Ik twijfel nog of ik de hele fiets oranje maak, of "subtiel" zoals het nu is een beetje om de blauwe strepen heen. De kleur die ik wil gebruiken is de Spice Orange van Mini. Of het oranje op de Avantador. Het is volgens mij vrijwel dezelfde kleur.
Gebruikersavatar
Bosi
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 29 november 2015, 18:27
Mijn mountainbike: Specialized CCC

Ik twijfel nog of ik de hele fiets oranje maak, of "subtiel" zoals het nu is een beetje om de blauwe strepen heen.
Ik vind de kleuren combi, zwart met blauwe en oranje accenten SUPER!

Dus als je de lak goed kunt krijgen zou ik het zo (subtiel) houden en hoogstens kijken naar een andere kleur oranje. Misschien hoogglans net zoals het blauw ipv metallic??
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Het moet metallic worden :) Sinds ik mijn Ventana de deur uit gedaan heb, mis ik die mooie kleur. Aan de andere kant is de nieuwe Enduro in het oranje te krijgen en dat vind ik niet mooi. Het is wel non-metallic oranje, misschien is het hem dat.

Afbeelding

Zoals ik de Enduro nu heb is het toch een beetje een zwarte fiets me een streepje kleur erop.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

zonoskar schreef: Ik heb wel eens gedacht om nieuwe uppers te bestellen, mogelijk met Kashima. Maar ik weet dus niet zeker of dat het probleem oplost. En met de woorden van Mario van Sabma te spreken "je kunt die vork het beste verkopen, daar kun je toch niets meer mee". Op de vraag of er iets aan te doen is, hehe.
De vork werkt vanaf het begin niet goed, begrijp ik dat goed, en dan geeft de importeur een dergelijke reactie :~
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Jurriaan schreef: De vork werkt vanaf het begin niet goed, begrijp ik dat goed, en dan geeft de importeur een dergelijke reactie :~
Dit is de 2013-2014 Fox F34 CTD evolution. De slechte serie vorken van Fox, je vindt er genoeg ellende over op internet. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet werken, vergeleken met een <insert hakietakkie chinees vorkmerk> werkt de vork fantastisch. De vork heeft 2 problemen:
1. Hij is niet echt soepel halverwege de slag, dus rem knippen veert ie vrijwel niet weg. Het lijkt op een spike, maar zelfs met een andere demper heeft ie het nog.
2. Middelmatige mid-stroke support, en duikt dus bij remmen erg veel.

Daarnaast heeft ie ook het grote probleem van de CTD dempers, nl. dat de instellingen alleen werken in de Trail mode en dus de Descent mode is volledig open en dus minimale demping die niet reageert op de instellingen.

Oplossing voor probleem 2 is meer luchtdruk. Maar dan wordt de vork nog minder soepel en haal je geen 15cm veerweg meer, eerder 13cm. De vork is 2 keer terug geweest naar de dealer, maar het wordt er niet beter op. Met de Avalanche demper hoopte ik in ieder geval het midstroke probleem op te lossen, wat maar gedeeltelijk gelukt is.

Na het debacle is Fox weer terug gestapt op de FIT dempers en die werken weer fantastisch.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Mooi ding!

De nieuwe kleurstelling vind ik het wel een vooruitgang!


Ik heb een 2015 Fox F34 EVO vork en herken de problemen wel enigszins. Is de 2013-2014 EVO identiek aan het 2015 model? Vanaf 2016 worden in ieder geval weer FIT dempers toegepast.

Mijn 2014 F32 FIT vork is een stuk soepeler, maar ik ervaar het bij de F34 EVO niet als hinderlijk. Problemen met de CTD instellingen heb ik ook niet.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Als het goed is, is de 2015 Fox een heel stuk verbeterd. Zelf zou ik het liefst een keer de Formula 35 EX vork eens willen proberen.

Busje oranje metallic + 2K clear coat is onderweg. Het is deze kleur geworden:

Afbeelding

Nu nog wat verzinnen voor de stickers.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik heb nog steeds niks gedaan aan de kleur, behalve dan de spuitbussen bestellen. Ik heb de fiets wel meegenomen naar de RdHF marathon. Omdat ik veel teveel tijd kwijt ben geweest aan mijn huis het afgelopen jaar, is er niet veel van trainen gekomen, dus ik had me ingeschreven voor de 65Km/1900hm. Ik was al een paar keer in Malmedy geweest met 40Km/1500hm, dus dat beetje extra moest wel kunnen leek mij. Fout! Na 50 Km zat ik er helemaal doorheen en toen moest ik de laatste klim van 2Km en 300 hm nog op. Die heb ik dus vrijwel helemaal gelopen :oops: Maar wel uitgereden, ondanks dat ik in het begin gevallen was door een overmoedige inhaalactie op de grasafdaling en waardoor mijn derailleur een beetje verbogen was. Hij schakelde gelukkig nog wel naar het grootste blad achter, maar de 2 kleinste tandwielen kon ik niet meer aan. Gelukkig was dat niet zo'n probleem. Wel een probleem was dat de ketting af en toe over het grootste blad heen schakelde en dus in de spaken belandde. Dit is 4x gebeurd waarbij het dus een wonder is dat de derailleur er nog op zit, zeker de eerste keer, de derailleur wees toen omhoog ipv omlaag :) Anyways, de fiets blijft soeverein omlaag fietsen, ook in de bagger die we zondag hadden. En de laatste afdaling was echt super vet! (ik kende hem wel al, maar de manier om er op uit te komen was nieuw) Ik heb echt nergens hoeven vrezen voor mijn leven, waarbij sommigen volgens mij wel 5 kleuren stront scheten op sommige afdalinkjes, haha. Maar klimmen ging wel een beetje langzaam. Uiteindelijk om 17:16 binnen, dus 7 uur en 6 min onder weg geweest. Daar gaan de pauzes en het gekloot met de derailleur nog af.

Gelukkig hebben we de foto's nog, met dank aan Sportograf.de

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door zonoskar op do 14 juli 2016, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ach je kon nog lachen zie ik...

Toch zou ik er een Yari ingooien. Ik heb zelfs mijn Pike er uit gedaan om er een Yari voor terug te plaatsen.
Heerlijke vork. Kom anders eens langs om hem te testen. Een vork hoeft echt geen 1000 euro te kosten om goed te zijn. RS zijn nog steeds als beste getest hahahaha
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Mooie foto's inderdaad.
Helemaal er doorheen, maar zo te zien met een big smile :-D

Ben twee weken geleden daar nog geweest toen was het nog veel natter als ik af ga op de foto's.
Jammer dat ik deze gemist heb, volgende x beter.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lachen, ja. Alles voor de foto :)

Een Yari heb ik aan gedacht, maar dan mis ik die charger demper. En ik zat te kijken naar de Formula Thirty5, dat lijkt mij een zalige vork. Alleen is die vrijwel nergens te koop en als je hem kunt vinden, wordt er niet gestunt met de prijs, dus gewoon 900 euro aftikken. Voor dat geld zou ik liever een Fox 36 hebben dan. Maareh, ik kijk de Eurobike 2016 even af en dan zie ik wel wat er komt. Al moet ik wel sparen voor een garage, die viel buiten het budget van ons huis, maar is wel heel erg handig als je aan fietsen wilt sleutelen :)
Plaats reactie