Specialized Enduro Comp SE 29er 2013 (nieuwe demper)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Onmisbaar zul je bedoelen om te kunnen sleutelen.
Lyrik of Pike is dan ook nog een optie. Zit je ook al een stukje goedkoper.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Met een lagere luchtdruk duikt de vorkmeerder door zijn veerweg heen. Is dan het verkleinen van de positieve luchtkamer een optie? Met tokens of olie.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik heb een Formula 35 160mm gevonden voor een prikkie (nou ja, eigenlijk 500 prikkies). Dus die ga ik proberen. Ben benieuwd of die echt zo boterzacht is als de reviews zeggen. En of ik verschil ga merken in de vorksprong. De Fox heeft een vorksprong van 51mm, deze Formula 44mm. Daarmee zou de fiets iets luier moeten sturen, hopelijk stuurt ie niet te lui. Misschien moet ik dan meteen een Works headset installeren voor een vlakkere stuurhoek, dan heft dit effect elkaar op.

Afbeelding

Hij komt uit Italië, dus nog even wachten voordat hij hier is.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ach ik ben van 160 naar 180 mm veerweg gegaan en dus 2 cm omhoog gekomen. Dit resulteert in ongeveer 1 graad luier fietsen. Moet zeggen dat mij dat als ambtenaar prima bevalt....

Ziet er mooi uit... :-q :-q :-q
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

http://blog.artscyclery.com/ask-a-mecha ... mm-offset/" onclick="window.open(this.href);return false;

Is een goede uitleg. En ja, ik ben geen ambtenaar, dus ik moet wel werken voor mijn geld :)
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Mooie vork! En dat is dan een koopje zeg! Ben benieuwd naar jouw ervaring. Deze stond op mijn lijst voor de Foxy maar was toendertijd niet leverbaar...
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

zonoskar schreef:http://blog.artscyclery.com/ask-a-mecha ... mm-offset/

Is een goede uitleg. En ja, ik ben geen ambtenaar, dus ik moet wel werken voor mijn geld :)

Daarom heb ik 2 banen, om in ieder geval nog te moeten werken voor mijn geld. :lol:
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Vork is binnen. Het is een knapperd. Alles zit er ook bij, een vork pompje, zelfs een flesje vork olie en travel-reducers.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nu alleen nog monteren. Ik moet wel even alle Malmedy klei nog van de fiets bikken :oops:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Toch niet nog van de laatste keer dat we daar met zijn allen reden toch? :o
Maar mooie vork, ook lekker steampunk zo , al die knoppen bovenop.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

suravida schreef:Toch niet nog van de laatste keer dat we daar met zijn allen reden toch? :o
Nee, de modder is van RdHF, maar dat is ook alweer 3 weken terug geloof ik.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding

Kun je mij uitleggen wat je daar allemaal mee kunt doen?
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Die gouden is een lockout (low speed compressie) en met de zwarte knop stel je de blow-off van die lock out af. Je kunt dus een hele harde lockout maken, maar ook eentje met weinig compressie demping om zo een soort platform demping te maken. Ik denk dat ik die laatste mode ga gebruiken, een lockout heb ik toch vrijwel nooit erop staan (ook niet op mijn XC racebak). Die blauwe knop is de high-speed compressie demping geloof ik. Er zit onderop nog een rode knop, dat zal dan de high speed rebound demping wel zijn. Onder de blauwe knop aan de rechterkant (op de foto) zit het luchtventiel. Als je nog wilt tunen is het mogelijk de compressie eenheid uit te wisselen tegen een andere (harder/zachter). Maar dat gaat dan wel geld kosten.

Ik bedacht me net wel dat ik een tooltje nodig ga hebben om de vork open te maken, volgens mij zat dat er niet bij.

/edit: Uit de handleiding: "- Formula does not authorize the end user to install the fork on the bike." Muhaha. Anyways, dit staat er ook:
GENERAL SAFETY NOTE: Do not keep the fork fully at the end of the race for a period
exceeding 10 days. If that happens you can verify that the hydraulic system is not working properly.
Het zal best logisch klinken in het Italiaans, maar ik kan daar geen wijs uit worden.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Vandaag wat plaatjes geschoten. Qua rijgedrag is het echt een hele verandering. Meteen merk je de kortere offset, hij stuurt een beetje lui, je moet echt in sturen en na de bocht weer terug sturen. Maar daar wende ik redelijk snel aan. Qua bochten gedrag heb ik niet veel gemerkt. Hij stuurt luier, maar de wielbasis is wat korter. Dit heft elkaar een beetje op, dus hij gaat nog steeds goed de bocht om.

Qua vering is het echt een wereld van verschil. Wat een soepele vork! Niet normaal. Hij maakt wel een beetje een tjirpend geluid bij snel uitveren, een teken dat de rebound demping aan het werk is. Het is net alsof je een paar kuikens in je rugzakje hebt zitten. Soms tjirpt de vork en heb je niet eens iets gevoeld aan het stuur. Soepel! Ik reed hem vandaag in een basis setting, beide instellingen halverwege (9 clicks rebound en 6 clicks compressie). De lockout had ik helemaal open staan.

De echte vuurdoop moet nog eens komen in Malmedy, maar ik heb er vertrouwen in.

Anyways, plaatjes dan maar...

Zo zag hij er na de RdHF uit.
Afbeelding

Afbeelding

Met de nieuwe vork:
Afbeelding

Afbeelding

Sfeer plaatjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Mooi hoor! Zeker zo met die zwarte binnenpoten, staat goed!
Nu nog andere stickers op de vork, miss dat rood in oranje of blauw wat ook op je frame zit?
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Hele mooie fiets, pracht vork, oer :-D leleke dropper
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Plaats reactie