suravida schreef:+1! Stukje onderzoeksjournalistiek. Misschien kan Richard nog wat meer fietsen toevoegen?
Tsja, is iets voor te zeggen. Ik ben geen Strava fan, maar met een GPS moet het toch ook kunnen lukken om een tijd te timen.
Grote variabele is dan de vorm van de dag. Ik kan je vertellen dat als je de 50 gepasseerd bent, deze nog wel eens varieert. Alle ritjes op 1 dag lijkt me ook geen optie, want dan wordt de 4e rit een lijdensweg
. Een mooi stukje track met alle aspecten is hier wel te vinden.
suravida schreef:Maar mijn grote vraag was inderdaad ook: Is dit nu beter/lekkerder/leuker dan 29+?
Ook dat is een lastige. Hij is natuurlijk heel anders opgebouwd dan de Knifeman, ook de geo wijkt behoorlijk af.
De eerste indruk gisteren in grote lijnen (context: ik had niet zo'n heel goede dag
):
- Op asfalt fietst het duidelijk zwaarder dat 29"wielen, en gevoelsmatig iets zwaarder dan 29+.
- De relatief lange achterkant (445mm) en 'slacke' balhoofdhoek van 68 graden maken het geen logge fiets. Integendeel, hij is behoorlijk speels. Waarschijnlijk mede omdat ik toch nog best ver naar achteren zit. Je kunt hem heel leuk de bochten in duwen.
- Hij rolt net zo gemakkelijk over obstakels heen als de 29+. Grip is wel ietsje minder, maar nog steeds veel meer dan bij normale 29ers (ik rijdt meestal met 2.2 2.3 banden). Er is hier in de buurt een berucht wortelpad, maar met deze fiets lijkt die er niet meer te liggen
.
- De druk kan bijna net zo laag als bij de 29+. Ik denk ook mede veroorzaakt door een verende vork in deze fiets tov een starre in de Knifeman.
Welke leuker is (snelheid boeit me niet meer)? Daarvoor zou ik nog iets meer met de fiets op pad moeten, en ook wat stukjes fietsen die wat uitdagender zijn.
Wordt vervolgd....
Ciao
Jan