Genesis Tarn 20 27,5+ custom, nu met carbon wielen & vork p5

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Heeft die L Tarn nu echt een ett van 672mm ?? Dat is 4cm langer als bv mijn L Krampus :~ lijkt vrij extreem?!
Klopt helemaal. Is in eerste instantie wat verwarrend, Genesis schrijft het zo: new-school progressive geometry with a long 'n'low design. Dit frame moet je dus niet optuigen met een 90 mm stuurpen ;-). Standaard in de maat L dus een 55 mm 0 graden pennetje, en dat kan dus nog korter.
Maar het is altijd som der delen. Kort pennetje werkt weer vaak beter bij vlakkere stuurhoeken. Vergelijk: krampus is 69.5 en de Tarn is 68 graden. Dus niet alleen naar ETT kijken...

Richard
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ging er in eerste instantie vanuit dat het een foutje was in de tabel :oops:

Is nog steeds erg lang, ik rijd met 184 mijn (19") Dragonslayer met 60mm pen (ipv geleverde 80) op 62ett (72cm stuur) en 25mm setback zadelpen. Ik zou dan op de L Tarn met straight zadelpen en 35mm pen moeten rijden voor vergelijkbare totale zitlengte (met breder stuur nog korter?) nu zit ik graag wat verder op het achterwiel, dus waarschijnlijk met 184 maatje M ?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

MonkeyRider schreef:Ik ging er in eerste instantie vanuit dat het een foutje was in de tabel :oops:

Is nog steeds erg lang, ik rijd met 184 mijn (19") Dragonslayer met 60mm pen (ipv geleverde 80) op 62ett (72cm stuur) en 25mm setback zadelpen. Ik zou dan op de L Tarn met straight zadelpen en 35mm pen moeten rijden voor vergelijkbare totale zitlengte (met breder stuur nog korter?) nu zit ik graag wat verder op het achterwiel, dus waarschijnlijk met 184 maatje M ?
Die lange ETT was ook mijn zorg toen ik de cijfers zag. Na overleg met Genesis (via Erveha) toch de bevestiging dat met mijn lengte een L gewoon goed past. Gezien de goede ervaringen op het gebied van verstrekken van info van beide toch besloten hem te bestellen. Na de eerste rit afgelopen dinsdag voelt hij totaal niet lang aan, en al helemaal niet té lang. Ik ben 1,89 met lange benen en heb gefietst met standaard 55mm stuurpen en 740mm stuur (flat). Normaal heb ik frames met een ETT van 61 - 61,5cm met 10cm pen en de Knifeman is met 62,5 ETT en 6cm pen.

Ik vond de zit wel iets te diep voor mij, zeker voor een 'speelfiets', vandaar dat ik nu een 20mm rise stuur erop heb gezet. Daar nog niet mee gefietst.

In Ede is nu dus een M en L te testen :wink:

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Very very nice :bier: Echt mooi frame
Lijkt me helemaal geen straf om daar mee fietsen.

Veel plezier ermee Jan :-q
Ride a bike!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Vandaag eerste serieus ritje gemaakt. Nog niet alles uit de kast kunnen halen qua afdalen en drops, maar wel een goede indruk op singletracks.

Eerst wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Later meer...

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Haibike Dave
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: za 16 maart 2013, 19:21
Mijn mountainbike: Cannondale Beast of the east 2

1 woord....schitterend :-q
Waar een wil is is een weg, en waar geen weg is kun je mountainbiken
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Haibike Dave schreef:1 woord....schitterend :-q
Thanks, inmiddels wel het een en ander gemodificeerd:
- KS dropper vervangen door een RS Reverb stealth met remote.
- RF Aefect crank vervangen door een E-thirteen TRS+ crank met 32 tands narrow wide direct mount blad.
- Shimano remmen vervangen door Hope met M4 voor en X2 achter, beide met Tech hendels en braided hose
- stuur vervangen door Easton Havoc carbon 35mm, 800mm breed en 20mm rise. Lijkt iets te breed, maar de rise is voor mij veel fijner dan de flatbar welke erop zat.
- daarom ook een andere stuurpen: Easton Havoc 35mm diameter en 50mm lengte.

De pen en stuur geven duidelijk meer stijfheid/directheid. Deze set komt van m'n Knifeman, dus daar moet dan weer wat anders voor komen.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Dikke fiets! Mooie kleur en afmontage en prima in verhouding dat lage lange frame met die dikke banden.

Ben benieuwd of je gezien die verschillende fietsen in je stal, voor een experiment te porren bent -> Vergelijking van "fun" en snelheid op huisronde met klimmen, dalen, wortelpaadje, zandbak, breed pad (snelheid), singletrack (sturen en rollen).
Snelheid is met Strava factbased te maken ;) al het andere is subjectief.

*Genesis Tarn 27,5+
*Knifeman wtf 29+
*Pipedream Skookum 29ht
*Niner JET9 29fully
:-? ik snap niet waarom zo'n test niet allang gedaan is door een mtb blad... :-?
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

+1! Stukje onderzoeksjournalistiek. Misschien kan Richard nog wat meer fietsen toevoegen? Maar mijn grote vraag was inderdaad ook: Is dit nu beter/lekkerder/leuker dan 29+?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

suravida schreef:+1! Stukje onderzoeksjournalistiek. Misschien kan Richard nog wat meer fietsen toevoegen?
Tsja, is iets voor te zeggen. Ik ben geen Strava fan, maar met een GPS moet het toch ook kunnen lukken om een tijd te timen.

Grote variabele is dan de vorm van de dag. Ik kan je vertellen dat als je de 50 gepasseerd bent, deze nog wel eens varieert. Alle ritjes op 1 dag lijkt me ook geen optie, want dan wordt de 4e rit een lijdensweg :winkie: . Een mooi stukje track met alle aspecten is hier wel te vinden.
suravida schreef:Maar mijn grote vraag was inderdaad ook: Is dit nu beter/lekkerder/leuker dan 29+?
Ook dat is een lastige. Hij is natuurlijk heel anders opgebouwd dan de Knifeman, ook de geo wijkt behoorlijk af.

De eerste indruk gisteren in grote lijnen (context: ik had niet zo'n heel goede dag :bier: ):
- Op asfalt fietst het duidelijk zwaarder dat 29"wielen, en gevoelsmatig iets zwaarder dan 29+.
- De relatief lange achterkant (445mm) en 'slacke' balhoofdhoek van 68 graden maken het geen logge fiets. Integendeel, hij is behoorlijk speels. Waarschijnlijk mede omdat ik toch nog best ver naar achteren zit. Je kunt hem heel leuk de bochten in duwen.
- Hij rolt net zo gemakkelijk over obstakels heen als de 29+. Grip is wel ietsje minder, maar nog steeds veel meer dan bij normale 29ers (ik rijdt meestal met 2.2 2.3 banden). Er is hier in de buurt een berucht wortelpad, maar met deze fiets lijkt die er niet meer te liggen :lol: .
- De druk kan bijna net zo laag als bij de 29+. Ik denk ook mede veroorzaakt door een verende vork in deze fiets tov een starre in de Knifeman.

Welke leuker is (snelheid boeit me niet meer)? Daarvoor zou ik nog iets meer met de fiets op pad moeten, en ook wat stukjes fietsen die wat uitdagender zijn.

Wordt vervolgd....

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

"- Op asfalt fietst het duidelijk zwaarder dat 29"wielen, en gevoelsmatig iets zwaarder dan 29+."

Grappig...is ook mijn gevoel na de eerste ritjes Dragonslayer; de Krampus voelt sneller (?)
Gebruikersavatar
Knerbert
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 22 maart 2004, 12:25
Contacteer:

Jan the Man schreef:Tsja, is iets voor te zeggen. Ik ben geen Strava fan, maar met een GPS moet het toch ook kunnen lukken om een tijd te timen.Jan
Voordeel van Strava t.o.v. GPS is dat je die vermaledijde segmenten hebt zoals "stukje wortelpad, "singletrack" "karrepad vol gas" etc.
Dat geeft veel meer inzicht in hoe de fiets (en rijder) presteren dan een rondetijd. En... of dit overeen komt met je gevoel!

't Idee komt hier vandaan: http://www.mtb-news.de/news/2015/02/03/ ... ebersicht/" onclick="window.open(this.href);return false;
!! 26inch en dikke banden !!
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

wederom een beauty Jan
If you wanna ride....
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Mooie bike. Ik hoop dat ze met een iets agressievere ht nog komen (29 140mm) trail geo,
Biking skills or Hospital bills
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Knerbert schreef:'t Idee komt hier vandaan: http://www.mtb-news.de/news/2015/02/03/ ... ebersicht/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het blijft dan toch nog erg afhankelijk van de biker zelf. Je kunt een track niet exact hetzelfde fietsen, een bochtje iets te hard en even langst de track zitten...iets andere lijn....blijft heel subjectief. Daarnaast is snelheid voor mij niet relevant (behalve in een wedstrijd natuurlijk).
jaspero schreef:Mooie bike. Ik hoop dat ze met een iets agressievere ht nog komen (29 140mm) trail geo,
Thanks. 140mm ligt (nog) niet echt in hun scope. Dan kom je eerder terecht bij het andere merk van Madison: Saracen. Daar fietst de wereldkampioene en Olympisch kampioene (Manon Carpenter) ook op rond.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie