Genesis Tarn 20 27,5+ custom, nu met carbon wielen & vork p5

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Fiets is nu vakantieklaar gemaakt. Het 32T blad is vervangen door een dubbel (24-34 direct mount), een voorderrie gemonteerd (XT front-pull) en een shifter (Sram X9). Ketting nog een schakeltje ingekort om hem niet te slap te laten hangen als hij voor op de 24 ligt en achter op een kleine krans.

Werkt perfect. Bij de fiets waren de clips om een voorderrie icm een dropperkabel te monteren meegeleverd, dus de kabel is netjes gemonteerd.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ook deze is mooi Jan, ik hou er wel van wat kleur in het bos.
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

En hoe is de fiets bevallen tijdens je vakantie
Rocket Ron ook goed bevallen , of liever iets stevigers gehad
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Kalfonske schreef:En hoe is de fiets bevallen tijdens je vakantie
Rocket Ron ook goed bevallen , of liever iets stevigers gehad
Is heel goed bevallen. In de omgeving was er veel minder spannend te fietsen dan ik gehoopt had. Wel klimmen en dalen, maar voornamelijk boerenpaden met veel gravel en stenen. De banden hebben het goed gehouden, maar zijn niet tot het uiterste getest.

De ombouw naar 2x11 bleek overbodig, met 1x11 had ik ook alles gemakkelijk kunnen fietsen. Wel veel lol gehad. Veel beken waar dan paden doorheen gaan voor het landbouwverkeer. Ook altijd een bruggetje er naast voor wandelaars en fietsers. Maar waarom via de brug...... :winkie:

Afbeelding

Afbeelding

Paar fotos van de fiets in de omgeving:

Afbeelding

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

Omgeving ziet er goed uit , jammer voor je van de wat bredere paden
Toch genoeg fun gehad aan de foto's te zien

Heb je trouwens de liteskin of de snakeskin uitvoering van de Rocket Ron
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Kalfonske schreef:Heb je trouwens de liteskin of de snakeskin uitvoering van de Rocket Ron
Ik heb de liteskin.

Nog een paar foto's van een ritje hier in de omgeving, met de heide in bloei. Wat een bagger was het onderweg. Hier is duidelijk meer regen gevallen de afgelopen week dan op m'n vakantieadres :o

Afbeelding

Afbeelding

En een blik op de (nette) kabelloop. Wel weer het bewijs dat een voorderrie een mooie moddervanger is :winkie:

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Erg gave fiets en mooie kleurencombi zo met die rode onderdelen :-q :-q
'BUILT not Bought '
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Mooie Tarn Jan, zoals jij benieuwd bent naar het star rijden met 27.5+ wielen, ben ik wel benieuwd naar de vorm van rijden met zo'n Boost verende voorvork met zo'n 27.5+ wielsetje. Volgens mij kun je daar echt alles mee aan!!
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Met de feestdagen een wielsetje gebouwd met Boost naven om met de Tarn 29" wielen te proberen. De wielen zijn als volgt samengesteld:
- Novatec naven met industrielagers
- DT comp spaken
- DT messing prolock nippels
- Ryde Trace 25 velgen

Banden zijn nu Maxxis Ikons 2.2

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een een sfeerplaatje: door de zon op de sneeuw ontstond er een soort nevel boven de sneeuw:
Afbeelding

Hoe rijdt het nu:
Best lekker. Het past gemakkelijk en voelt ook goed aan. De balans is niet veranderd. Het stuurt wat lichter en accelereert duidelijk sneller dan plus banden. Grip is dan weer wat minder, zeker in de sneeuw. De Ikons hadden nog best veel grip in de sneeuw, maar plusbanden waren beter geweest.

Wat is nu leuker?
Als ik zou moeten kiezen tussen welke wielset definitief: De 27,5+ wielen. Minder snel maar meer fun.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ziet er gaaf uit! Smoelt erg goed die 29er wielset. Ik had alleen toch de 27,5+ gestoken met dit "mooie" weer. Jammer dat er geen sneeuw was bij ons de duinen.

Ik zit zelf ook te kijken voor toch 29er op de 27,5+, omdat ik hem ook als "wegfiets" ga gebruiken. Hoe is jou ervaring met het wisselen tussen deze hubs en de Shimano. Past dat meteen of moet je de derailleur en remschijven nog afstellen?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Strakke actie.

Ziet er goed uit en zelf bouwen altijd goed. Merk je iets van het hogere BB in de "wegligging"?

Verder een prima plan denk ik. Lichte 29er wielen en banden voor XC en vooral de groepsritten, 650b plus voor de "fun" dagen, als ik alleen op pad ga en voor de buitenlandse trips.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Gertjanw schreef: Ik had alleen toch de 27,5+ gestoken met dit "mooie" weer. Jammer dat er geen sneeuw was bij ons de duinen.
Ik had net de cassette en remschijven overgezet, dus had voor die ene dag geen zin om dat weer terug te bouwen. Ik wilde juist de 29 set in deze fiets testen.
Gertjanw schreef: IHoe is jou ervaring met het wisselen tussen deze hubs en de Shimano. Past dat meteen of moet je de derailleur en remschijven nog afstellen?

In de 29 set zitten Novatec naven, in de + set zitten "KT" naven, en lijken Shimano. Enige was de rem iets afstellen, maar dat is met Hope een kwestie van bouten los, even kijken en bouten vast.
Heckler40 schreef:Strakke actie.

Ziet er goed uit en zelf bouwen altijd goed. Merk je iets van het hogere BB in de "wegligging"?

Verder een prima plan denk ik. Lichte 29er wielen en banden voor XC en vooral de groepsritten, 650b plus voor de "fun" dagen, als ik alleen op pad ga en voor de buitenlandse trips.

Enjoy!!
Thanks!, het zelf bouwen gaat steeds sneller, en je leert iedere keer weer wat bij. Dit was de eerste set met offset velgen. Je meet duidelijk dat de spanning links en rechts heel dicht bij elkaar komt te liggen.
De 27,5+ banden hebben dezelfde buitendiameter als normale 29" banden, dus merkte geen verschil in BB hoogte.
En inderdaad zo'n goed plan dat m'n dochter dit nu ook wil hebben. Heb voor haar een Onza Payoff besteld, en heb een 29 wielset klaarstaan. Ze begint nu al te piepen dat ze ook dikke banden wil. Niet geheel toevallig is de Onza ook geschikt voor 27,5+ :wink: . Voor haar zal ik echter velgen met 30mm binnenbreedte gaan gebruiken met 2.8" banden. Puur om nog een beetje gewicht te besparen. Ze is nog niet zo oud en nog niet op volle kracht. Die zie je TZT wel in het SYS terecht komen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

He, Gaaf Jan, ik heb het nu juist andersom gedaan, een 27.5+ setje gebouwd. Wil ik aankomende weekend gaan testen.
Ziet er goed uit, veelzijdige fiets ook zo. :-q
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik had de Wielset van de Tarn uitgespaakt om de velgen in de fiets van m'n dochter te zetten. Toen ik de wielset voor haar gebouwd had, bleek de brede velg icm de 2.8 band niet meer in de fiets te passen...

Dus:
Nieuwe wielset voor haar gespaakt met Race Face Arc35 velgen (dit past nu wel).
De Scraper velgen maar weer ingespaakt met boost naven voor de Tarn. De originele naven (KT) en zilveren spaken/nippels maar gelijk vervangen door iets lichters: Hope Pro4 naven en Zwarte DT comp spaken en nippels.

Wielset is direct 300 gram lichter geworden.

"Without pics it didn't happen":

Afbeelding

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lekker bezig Jan :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie