gomez bike's: Pilot titanium custom LTHT

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Hallo Allemaal,

Ook ik wil graag mijn verhaal met jullie delen over onze hobby/lifestyle!

Eerst iets over mijzelf; mijn naam is Mark en ben inmiddels 30 jaar oud.
Ik woon in midden-limburg met mijn vrouw, en onze eerste zoon is 3 januari jongstleden geboren.

Ik ben begonnen met mountainbiken op mijn 15de, terwijl ik aanvankelijk wilde gaan motorcrossen.
Helaas waren mijn ouders het daar niet mee eens. (later heb ik dit wel een paar jaar gedaan,
waarvan de meeste tijd in herstel van botbreuken, dus ze zullen waarschijnlijk wel een vooruitziende blik gehad hebben)

Mijn eerste mtb was een Beone die ik voor mijn verjaardag heb gekregen.
Met deze fiets heb ik ook mijn eerste wedstrijden gereden in de wintercompetitie van de NWB.
Afbeelding

De aandrijving die voornamelijk uit shimano alivio onderdelen bestond was daar niet lang tegen bestand en kort daarop volgde een nieuwe fiets.
Afbeelding

In de navolgende wedstrijdjaren tot ongeveer mijn 21ste heb ik nog een aantal fietsen versleten in wedstrijden gehouden zowel in Nederland als daarbuiten.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben na mijn wedstrijdperiode altijd blijven fietsen maar de wedstrijd ambities zijn weg en komen ook niet meer terug.
Gedeeltelijk komt dit ook doordat ik sinds een aantal jaren last heb van de ziekte van Crohn, waardoor ik mijn energie goed moet verdelen.
Gelukkig heb ik dit momenteel goed onder controle en kan ik blijven genieten van de sport.
Genoeg over mijzelf, waar rijdt ik momenteel op?

Cube Reaction GTC uit 2011,
Afbeelding
Heb hierin 27.5" wielen ingezet, rechts zie je nog het 26" wiel.
Maar genoeg daarover, deze wordt op korte termijn vervangen.

Vanaf halverwege vorig jaar besloten om een nieuwe fiets op te gaan bouwen.
En dan begint het!
Je zult het wel herkennen; lijstjes maken, inlezen, lijstjes bijstellen, beurs bezoeken, lijstjes weggooien en weer opnieuw beginnen.
Tenminste zo is het tot nu toe bij mij vergaan.

Na ongeveer mijn halve leven op race gerichte hardtail mountainbikes met bijbehorende zit gereden te hebben
ga ik voor een long travel hardtail met een meer trail gerichte zit. Heel kort heb ik naar wat fully’s gekeken maar
ik blijf toch bij de hardtail. Daarmee heb ik nog nooit het idee gehad de klus niet te kunnen klaren,
en ik ben gewoon vergroeid met een hardtail.
Deze fiets wil ik overal inzetten en ook naar de tripjes richting België en Duitsland.

Tot de bikemotion had ik onder andere deze frames op de shortlist staan:
- Stanton switchback
- Saracen mantra pro carbon
- Liteville H-3
- Kingdom vendetta

Na de bikemotion heb ik alle lijstjes gewist en twee nieuwe toegevoegd!
11ants en Pilot!

Het wordt dus een titanium Long travel hardtail.
Daarnaast zijn ook Rohloff en Pinion in beeld gekomen als alternatieve aandrijving ten opzichte van het derailleur systeem.
Ik weet het niet zeker maar ik geloof dat het bij 11ants niet eens mogelijk was een fiets met derailleur te bestellen!
Ook daar werd mij gevraagd waarom ik met derailleur zou willen blijven rijden?
Die vraag kon ik niet direct beantwoorden omdat ik me niet verdiept had in Rohloff en Pinion.

Na de bikemotion weer naar mijn LBS gegaan waarmee ik alles heb doorgesproken en ook hij was enthousiast!
Hierop volgend is er contact gelegd en dit heeft tot een eerste gesprek en testrit bij Pilot geleid.
Inmiddels ben ik goed ingelezen betreft Rohloff en Pinion en na de testrit was voor mij de keuze niet eenvoudig om aan een van beide de voorkeur te geven.
Na een week wikken en wegen en zelfs het scenario om terug te vallen op de derailleur te hebben overwogen, heb ik besloten om voor Pinion te gaan.

Waarom Pinion?
- het schakelde toch het beste gevoelsmatig, wellicht vergt Rohloff iets meer gewenning;
- het gewicht zit voor een mountainbike op de juiste positie;
- het wisselen van wielset behoort tot de mogelijkheden; (al zal het frame dit niet toelaten straks, kom ik nog op terug)
- Als ik Rohloff zou kiezen, wil ik perse de interne schakeling in combinatie met schijfrem, deze aanpassingen zijn ook kosten verhogend waardoor de aanschafprijs van beide dichter bij elkaar komt te liggen.

Maar of het de 18 of 12 versnellingsbak moet worden daar ben ik nog niet uit op dit moment.
Mijn gevoel zegt nu de 18speed te kiezen omdat ik de sprongen van de 12speed te groot vindt.

Voorlopige spec-list :
frame: Pilot 650B Long Travel Hardtail custom
voorvork: deze houden jullie nog tegoed, heb twee vorken waartussen ik een keuze zal maken!
aandrijving, crank, schifter: Pinion P1.18 of P1.12
sprockets, riem: Gates (sliding dropouts 142x12 voor de riemspanning)
rem voor: Hope tech 3 e4 of race evo e4 180mm
rem achter: Hope tech 3 e4/x2 of race evo e4/x2 180mm
naven: Hope Pro 4, acros, stan's 3.30
velgen: DT Swiss xm 481, ryde trace 29, edge 28
spaken: DT competition, met messing nippels
banden: Maxxis, Schwalbe, Continental
stuurpen: Renthal apex, Easton Haven
stuur: Renthal fatbar carbon lite, Easton Haven
zadelpen: ? (uiteindelijk wil ik een dropper proberen maar daar wacht ik nog even mee)
zadelpenklem: ?
balhoofdlager geïntegreerd: cane creek 110, Hope
handgrepen: odi rogue met griplock
zadel: fizik gobi
pedalen: n.t.b. wil flats gaan proberen

Veel keuzes nog te maken in bovenstaande lijst,

Wat ik tot nu toe kan laten zien is de eerste ontwerp schets:
Afbeelding

Dit ontwerp is volgens de cyclefit meting en mijn wensen/eisen ontstaan.
Eisen: LTHT, do it all, 140mm veerweg, 650B, trail geometrie, balhoofdhoek 67/67.5graden

Er zijn nog een paar punten waar ik over twijfel.
Een daarvan is om de fiets geschikt te maken voor 650B+ banden.
Eerder wilde ik een Rohlof rijden dan bouw je doorgaans het frame op voor één wielset.
Nu ik ga voor Pinion is de mogelijkheid er om een tweede set 650B+ wielen aan te schaffen.
Alleen is de vraag of ik daarvoor een compromis wil sluiten om de fiets als het ware te ontwerpen voor 29" en dan de meeste tijd te rijden met een 27.5 wielset met max. 2.5 banden en zo nu en dan een 2.8 band.
Eerder heb ik op een 650B+ fiets gereden en dat was wel leuk maar het paste niet echt bij mijn rijstijl.
Mijn gevoel zegt dat ik het niet moet doen en de fiets puur op de 650B moet bouwen.
Maar dan ben je dadelijk een paar jaar verder en denk je, had ik maar in ieder geval de achterbrug voorbereid zodat je met een andere vork alsnog B+ kunt rijden.

Zijn er nog op, aanmerkingen, verbeterpunten of vragen dan hoor ik het graag.

To be continued...
Laatst gewijzigd door gomez op vr 29 juni 2018, 11:21, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Gaaf hoor, je eigen fiets ontwerpen.
Ik zit er ook wel eens aan te denken, maar twee zaken weerhouden me ervan.
Gewicht van een frame met pinion. En het rechttoe rechtaan ontwerp.
Als ik de 11ants dan verelijk met de kona(lynskey) titanium frames, dan vind ik ze nog erg primitief.
Wat overigens wel weer een tijdloze uitstaling heeft.

Hoe zwaar gaat jouw fiets worden en met welke afmontage.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

dorretje schreef:Gaaf hoor, je eigen fiets ontwerpen.
Ik zit er ook wel eens aan te denken, maar twee zaken weerhouden me ervan.
Gewicht van een frame met pinion. En het rechttoe rechtaan ontwerp.
Als ik de 11ants dan verelijk met de kona(lynskey) titanium frames, dan vind ik ze nog erg primitief.
Wat overigens wel weer een tijdloze uitstaling heeft.

Hoe zwaar gaat jouw fiets worden en met welke afmontage.
Totaal gewicht heb ik me helemaal niet mee bezig gehouden, wel natuurlijk gekeken naar gewicht van verschillende onderdelen in de onderlinge vergelijking.
Dat wil niet zeggen dat het lichtste onderdeel meteen mijn voorkeur heeft maar speelt wel een rol.
Totaal gewicht weet ik als hij klaar is en opgebouwd.
De voorlopige afmontage staat in de startpost.

Het rechttoe rechtaan ontwerp is mijn voorkeur.
Bij Pilot kun je ook andere keuzes maken wat betreft model van de buizen.

Trouwens je kunt een frame laten ontwerpen voor iedere gewenste aandrijving; derailleur, rohloff, pinion.
Ron_MTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 19 februari 2014, 16:13
Mijn mountainbike: 2023 Mondraker F-Podium DC R

Leuk om te zien, je oude fietsen met Magura velgremmen en volgens mij zag ik groene Vredestein banden... good old days :)

Veel plezier met het opbouwen van je nieuwe fiets.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1441
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Weet niet of je al def. voor Pilot hebt gekozen maar wellicht is dit ook nog een optie...

http://www.cc5311.nl/fietsen/gilbertson ... n-mtb.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1441
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Maar dit wordt sowieso vet om te volgen...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Inderdaad. Volgen dus.
Mooie startpost ook :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

streetracer schreef:Weet niet of je al def. voor Pilot hebt gekozen maar wellicht is dit ook nog een optie...

http://www.cc5311.nl/fietsen/gilbertson ... n-mtb.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb onder andere ook naar Gilbertson en Van Nicholas gekeken maar dat was van korte duur omdat ik specifiek een LTHT wil opbouwen.
De keuze voor Pilot is redelijk definitief inderdaad.
streetracer schreef:Maar dit wordt sowieso vet om te volgen...
Jan Willem schreef:Inderdaad. Volgen dus.
Mooie startpost ook :-q
Bedankt!
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Leuk verhaal en een meer dan mooie keuze, ook even volgen deze :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5547
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dikke introductie, leuk om te lezen. Ik ga deze ook volgen natuurlijk, ben zeer benieuwd wat er straks voor totaalplaatje uitrolt. Misschien een brutale vraag maar ben er wel nieuwschierig naar. Wat kost dat nu zo'n frame incl. aandrijving?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3233
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Leuk ende interessant !
Ben ook erg benieuwd naar t eindresultaat.
Kunnen dat soort fietsen niet met achtervering a'la bmc oid geleverd worden ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Fastcruiser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: do 13 december 2012, 09:46

Cooooool dit ga ik volgen. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt.

Pilot kende ik eigenlijk helemaal niet, zo leer ik nog eens wat.
...maar zo snel ben ik helemaal niet (meer).
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5232
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Interessant project :-q . Ik heb ruim een jaar geleden zo'n beetje hetzelfde proces doorgemaakt, zij het voor een 29+ bike http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=115627" onclick="window.open(this.href);return false;
Hopelijk krijg je geen gezeur dat je alleen maar een werktekening hebt gepost :wink: .

Mijn doel was ook een korte achterkant, luie balhoofdhoek. Zij het dat de mijne star (100 corrected vork) gereden wordt (met mogelijkheid voor een geveerde vork).

My 2 cents:
+ Plus vind ik juist weer erg leuk. Ik weet niet op welke 27,5+ bike je gefietst hebt, maar ik krijg zeer binnenkort een Genisis Tarn binnen met 120mm verende vork en een relatief luie balhoofdhoek. Maat L maar die zou wel eens wat te groot voor je kunnen zijn voor een testrit. Mijn ervaring is dat je op een + bike toch iets anders moet fietsen. Voordat ik de mijne liet bouwen heb ik gelukkig 2 weken op een Surly Krampus mogen rijden. Na een paar dagen fietste het al anders dan de eerste dag. Je durft steeds harder de bocht door. Als je dan weer met "normale" banden op pad bent is dat ook weer even schrikken.
+ Gezien je geo (lange veerweg, luie balhoofdhoek): ga je ook rekening houden met een (stealth) dropper post?
+ Ook gezien de geo (lange veerweg, luie balhoofdhoek): dan vind ik de bovenbuis aan de korte kant en de stuurpen aan de lange. Overwogen om met bv een 50mm pen te gaan rijden?

Ben benieuwd wat het gaat worden. Altijd spannend om te ervaren of het in werkelijkheid net zo fietst als je verwacht had.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Dice Oldskool schreef:Dikke introductie, leuk om te lezen. Ik ga deze ook volgen natuurlijk, ben zeer benieuwd wat er straks voor totaalplaatje uitrolt. Misschien een brutale vraag maar ben er wel nieuwschierig naar. Wat kost dat nu zo'n frame incl. aandrijving?
Heb je n pb gestuurd, zie trouwens ook dat op de website van pilot ook prijzen staan vermeld.
tiewrap schreef:Leuk ende interessant !
Ben ook erg benieuwd naar t eindresultaat.
Kunnen dat soort fietsen niet met achtervering a'la bmc oid geleverd worden ?
Dat zou ik niet weten, zou je na moeten vragen.
Jan the Man schreef:Interessant project :-q . Ik heb ruim een jaar geleden zo'n beetje hetzelfde proces doorgemaakt, zij het voor een 29+ bike http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=115627" onclick="window.open(this.href);return false;
Hopelijk krijg je geen gezeur dat je alleen maar een werktekening hebt gepost :wink: .

Mijn doel was ook een korte achterkant, luie balhoofdhoek. Zij het dat de mijne star (100 corrected vork) gereden wordt (met mogelijkheid voor een geveerde vork).

My 2 cents:
+ Plus vind ik juist weer erg leuk. Ik weet niet op welke 27,5+ bike je gefietst hebt, maar ik krijg zeer binnenkort een Genisis Tarn binnen met 120mm verende vork en een relatief luie balhoofdhoek. Maat L maar die zou wel eens wat te groot voor je kunnen zijn voor een testrit. Mijn ervaring is dat je op een + bike toch iets anders moet fietsen. Voordat ik de mijne liet bouwen heb ik gelukkig 2 weken op een Surly Krampus mogen rijden. Na een paar dagen fietste het al anders dan de eerste dag. Je durft steeds harder de bocht door. Als je dan weer met "normale" banden op pad bent is dat ook weer even schrikken.
+ Gezien je geo (lange veerweg, luie balhoofdhoek): ga je ook rekening houden met een (stealth) dropper post?
+ Ook gezien de geo (lange veerweg, luie balhoofdhoek): dan vind ik de bovenbuis aan de korte kant en de stuurpen aan de lange. Overwogen om met bv een 50mm pen te gaan rijden?

Ben benieuwd wat het gaat worden. Altijd spannend om te ervaren of het in werkelijkheid net zo fietst als je verwacht had.

Ciao
Jan
Zal je topic eens doorlezen, altijd goed om inspiratie op te doen.
Heb op een pilot 650b+ met 3.0 banden en pinion gereden. Tijdens de testrit was het modderig dus veel glijen, maar ik had wel vertrouwen en kon voluit rijden. Was op de route nabij son en breugel trouwens. Denk er nog na over na.

Dropper check, alleen weet ik nog niet welke. Bijvoorbeeld de magura vyron hoef je niet voor te bereiden maar betrouwbaarheid is nog onbekend.

Heb de keuze aan pilot gelaten met daarbij gezegd dat 70mm stuurpen de max was. En uiteraard mijn wensen voor wat betreft het rijgedrag van de fiets. Wat betreft geometrie heb ik niet veel ervaring. Hoe veranderd het gedrag met een langere bovenhuis?

Ben ook zeer benieuwd hoe dit gaat rijden, zou erg zijn als het tegen zou vallen.
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

Leuk verhaal en project. Zit zelf ook in een custom traject. Gek van de keuzes kan je worden :) Ga m zeker volgen :-q
If you wanna ride....
Plaats reactie