Trek Superfly 7 MY2016 - sold

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nóg een idee... Dacht eraan toen ik op mijn andere fiets zat, vanochtend op weg naar werk. Ik weet het niet uit mijn hoofd, maar kan het zijn dat er spacers tussen de driveside crank en het pressfit bottombracket zitten? Zo ja, kan het dan niet zijn dat die te breed is/zijn waardoor de crank teveel naar buiten staat met aanlopen als gevolg? Dan zou het een kwestie zijn van spacers weghalen en de L-schroef opnieuw afstellen.

Any thoughts on this?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Zou kunnen dat de stagiaire meer zaken niet goed heeft gemonteerd. Als dit zo is dan is de kettinglijn ook niet optimaal.
Kijk en vergelijk zou ik zeggen, je hebt de uitzonderlijke situatie dat je 2 van die superfly's hebt.
Je zou zelfs de voorderailleurs van beide fietsen eens om kunnen wisselen. Kijken of het probleem meeverhuisd naar de andere SF7 of juist niet.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb wel twee superfly's maar de "oude" heeft een FSA crank. Dan werkt het net wat anders met die spacers, maar als ik vrij heb ga ik de boel wel eens goed vergelijken. Ik kwam voor Shimano cranks in ieder geval dit tegen, de ene montage wel met , en de andere zonder spacers:

Afbeelding

Zal de bekabeling toch nog moeten loshalen, want ik kwam erachter dat de LBS wel meer kabelstoppers heeft weggelaten bij het hermonteren van de boel. Wat een kneus joh. Daarom moet ik het zelf kunnen.

Dank voor je geduld massen;)!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Goed. De BB zit goed, met netjes één spacer rechts. Dat is het dus ook niet.

XT M781 is onderweg - down swing dual pull. Keep you posted!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Goed - vandaag was de dag. Na wat DHL-perikelen (zie bike-components-topic) had ik vanmiddag tijd om de klus te gaan klaren. En de klus bestond uit het oplossen van prutswerk door de plaatselijke fietsbeunhaas aan wie ik het in een moment van zwakte had uitbesteed. Nieuwe binnen- en buitenkabels, nieuwe voorderailleur en niet te vergeten wat kabelstoppers. Want ook die ontbraken.

Afbeelding
Prutswerk hier: geen kabelstopper, maar de mantel van de buitenkabel uiteenrafelen en dat als kabelstopper gebruiken. Dat doen we dus niet.

Afbeelding
Ook bij het achterste kabeltje van frame naar derailleur was prutswerk te vinden. De restanten van de oude kabelstopper heb ik bij het verwijderen vn de oude binnenkabel met een tangetje uit het frame kunnen vissen...

Afbeelding
Liner doorgevoerd - klaar voor een nieuwe binnenkabel.

Afbeelding
Liner aan de andere kant.

Afbeelding
"MTB-Crib"

Afbeelding
Nieuwe buitenkabel met kabelstopper - zoals het hoort

Afbeelding
Ook hier nieuwe buitenkabel, op de juiste lengte, mét kabelstoppers.

Afbeelding
Hier was het om te doen - een goed functionerende voorderailleur die nergens in z'n volle bereik aanloopt. En dat was werkelijk waar easy-peasy-vijf-minuten-werk. Eenmaal op de juiste hoogte afgesteld, was het een kwestie van de limieten bepalen, en alles werkte. Ik heb niet eens aan de fijnafstelling aan de shifter hoeven zitten. Wel goed dat ik me even had ingelezen op de mode converter op de shifter: die moet dus op "A" staan (triple-stand) voor de kabel eruit kan.

Maar: alles werkt dus helemaal prima. Best trots op, nooit eerder gedaan, en weer iets waar ik geen fietsenprutser voor nodig heb. Prima begin van 2016!

En allemaal de beste wensen nog he :bier: !
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6

Goed bezig! Soms moet je het gewoon proberen he :-)
Wel slecht trouwens van die plaatselijke fietsbeunhaas....
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Thanks! En ja, die fout maak ik niet meer. Haastklus van de fietsenmaker. Maar ja, helaas ben ik een kniesoor;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Blijft wel een beetje de vraag wat nu eigenlijk de oorzaak was van het probleem.
Was de bekabeling of de derailleur het probleem? Denk toch de bekabeling.
Belangrijkste is natuurlijk het eindresultaat. :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik denk een combi, maar ik ga het niet meer terugbouwen :lol: . Maar ik heb de Deorederailleur nog maar niet weggedaan. Goede kabelstoppers zijn wel van belang voor schakelen natuurlijk.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Kapitein Iglo schreef:Ik denk een combi, maar ik ga het niet meer terugbouwen :lol: . Maar ik heb de Deorederailleur nog maar niet weggedaan. Goede kabelstoppers zijn wel van belang voor schakelen natuurlijk.
Een deore front derraileur schakelt normaal gezien probleemloos

Ik denk dat de kabel de boosdoener is geweest.

Enniewee problemen zijn opgelost :-q
Wel mooi zo'n xt.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Was wel een bijzonder model, die 2016 Deore derailleur. Stel-imbusjes ipv schroefjes, en kunststof geleiders als onderdeel van de derailleurkooi. Maar ja, als het niet werkt...;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En dan denk je dat je overal vanaf bent. Niet dus, het volgende probleem dient zich aan. Restant van het prutswerk: er rollen een of twee kabelstoppers in de bovenbuis... Hoe gaan we die er in vredesnaam uitkrijgen?! Dus een vraag: weet iemand uit z'n hoofd of er een open verbinding is tussen balhoogfdbuis en bovenbuis, waardoor ik kan gaan hengelen? Dan hoef ik alleen m'n vork eruit te halen, en niet de hele kabelbedoeling weer los te maken om te gaan vissen bij de plek waar de kabel het frame ingaat.

Zó irritant dit. Op de weg merk je het niet maar zodra je offroad bent rij je op een levensgrote triangelklankkast...

Zojuist nog ff de schuur in gedoken. Er zit een gat tussen de zadelbuis en bovenbuis. Klein, maar groot genoeg om een kabelstopper door te laten. Maar: na het schudden zit-ie nu denk ik ergens klem, want ik hoor 'm niet meer, in geen enkele houding. Zal wel pas weer komen na een eerstvolgende rit :lol: . En anders een ietsiepietsie spuitlijm ofzo erin... Dat-ie nooit meer beweegt. Ook goed, ding weegt een gram ofzo.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Meestal bereikbaar via BB of head tube.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik denk niet dat mijn BB in directe verbinding staat met de bovenbuis;), maar de head tube geloof ik. Dat zal ook de makkelijkste route zijn, mocht het ding weer loskomen. Iets meer plek om te pielen dan de zadelbuis.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bij dit soort akkevietjes is het soms een mogelijkheid om iets met een stofzuiger te klooien; werkt het beste als je 2 openingen hebt, één voor aanvoer van de lucht en één voor de stofzuigerslang, je krijgt daarmee een snelle luchtstroming in de buis.
Beetje shaken zodat je kabelstoppers al rammelend met de luchtstroom mee de stofzuiger ingezogen worden.
Of volPURren natuurlijk :winkie:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie