Trek Superfly 7 MY2016 - sold

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gisteren dan eindelijk, na een kleine drie weken in de lappenmand, de "maiden voyage" van BabyBlue. En ja, het is een Superfly 7, dus in wezen hetzelfde als de vorige, maar er zijn wel wat kleine verschillen. Met name de vork. Ik weet niet of het aan de wielen (die zijn hetzelfde, maar misschien strakker gespaakt) of aan de vork ligt, maar de bochten worden wat scherper aangesneden. De "open" stand van de Fit4 cartridge spreekt lekker soepel aan, maar m'n ritje van 38km (toen was de koek wel op) was te kort om ook de mediumstand goed te testen. Gewoon cruisend op de weg geeft in elk geval geen reden om de "firm"stand in te schakelen. We gaan er nog eens wat mee pielen maar naar mijn idee staan druk en rebound al best wel lekker.

De Bontrager bidonhouders zien er gaaf uit maar zijn meer iets voor op een racer. Bij de eerste de beste afdaling op NWH stuiterde er al één uit. Dus: bij thuiskomst meteen gewisseld met die van de oranje Superfly 7.

Stom dingetje: de SLX 2x10 voorderailleur kreeg ik niet goed schakelend. Loopt aan in de zwaarste versnellingen, en de kabel kan 'm niet verder naar buiten trekken. Tót ik gisteren wat plaatjes googelde (onder meer het filmpje van kola visek op YT), en de site van Trek zelf, waarop te zien is dat bij díe fietsen de kabel aan de andere kant van de bevestigingsschroef wordt vastgeklemd. En dat zou nét het verschil kunnen maken dat ik nodig heb. Ik kan me herinneren dat ik dit issue met m'n 2009 Stevens ook al eens aan de hand had. Mooi detail van Shimano: de H en L schroeven zijn imbusboutjes geworden. Dat werkt dus écht veel fijner. Maar of het werkt... dat moet ik nog testen.

Al met al een zeer fijne bike! Oh ja, bij één kabeldoorvoer in de bovenbuis ontbreekt een geleidertje (wat ís dit voor maandagmorgenmodel :tong ), dus daar heb ik, om het gat te vullen (anders allemaal troep erin), nu maar even met montagekit het gat gedicht. Onzichtbaar, want zwart naast een zwarte kabel en de kabelgeleider is ook zwart.

Kortom: hier zit een zeer tevreden mens! Foto's? Nee, dat komt nog wel, als alles écht goed werkt. Het is in ieder geval een heerlijk fietsje!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
123plons
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 10:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly FS 7 2015

Kapitein Iglo schreef:
reaction 67 schreef:Effe een vraag over de bontrager banden. Ik heb van mijn voorwiel al de binnenband vervangen naar een latex variant.
Maar om de buitenband er weer netjes rond op te krijgen, zit nu niet recht erop (zit niet goed in de velg rand). ik heb het al geprobeerd met plantaardige wok olie, band blinkt nu mooi maar nog niet recht op de velg.
Nu kan ik de band nog wel meer druk geven maar wat is toelaatbaar voor velg en band?

P.S. een mooi SF7, lekker kleurtje.
Ik durfde nooit verder te gaan dan 3 bar. Ik heb wasmiddel gebruikt, maar om eerlijk te zijn is het mij nooit gelukt om de band er helemaal recht op te krijgen. Ben benieuwd of de vervangende Big Apples er wel goed om willen...

Ik ben met het tubeless maken van m'n FS7 tot bijna 6 bar gegaan. Toen plope hij in de velgrand. Ruim over de maximale spanning heen maar de LBS zij het ook al. " ff doorpompen tot hij plopt".
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Kapitein Iglo schreef: De Bontrager bidonhouders zien er gaaf uit maar zijn meer iets voor op een racer. Bij de eerste de beste afdaling op NWH stuiterde er al één uit. Dus: bij thuiskomst meteen gewisseld met die van de oranje Superfly 7.

Kortom: hier zit een zeer tevreden mens! Foto's? Nee, dat komt nog wel, als alles écht goed werkt. Het is in ieder geval een heerlijk fietsje!
Vind ik knap van je dat je een bidonhouder verliest op een afdaling. :tong
Kon natuurlijk niet anders dat je een tevreden mens bent, en ja we willen meer foto's zien.
Vind ook je bevindingen van de verschillen in voorvork interessant, nieuwe fox fit4 tov de reba.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Smart-ass;). Bidon natuurlijk...

Meer ervaringen - en foto's - volgen nog. Maar ik vond in het eerste ritje toch al een verschil in werking tussen de Reba en de Fit4. Opvallend, maar duurzaamheid is belangrijker. Daar wint tot nu toe de Reba, in mijn ervaring.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Toch even wat voorleggen aan jullie:

Afbeelding

Op deze screenshot van een filmpje op YT van Kola Visek zie je hoe de bevestiging van kabel aan de bout hoort te zitten. De kabel wordt aan de "buitenkant" onder de bout geleid, waardoor het uiteinde "naar binnen" wijst. Bij mij zit dat precies andersom: het uiteinde komt op de plek waar de kabel op het plaatje onder de bout komt, er bij mij juist onderuit en wijst richting crank.

Paar vragen:
- zijn jullie het met me eens dat de "pull"/ hefboom op het plaatje groter is dan bij mij het geval is?
- kan dat het aanlopen in de zwaarste versnellingen verhelpen (geredeneerd vanuit de gedachte dat de kabel de derailleur verder kan opspannen en naar buiten doen bewegen)?
- is de hoek die de kabel maakt zo niet héél erg groot?
- zijn er andere derailleurs die, als dit erg veel kabelwrijving/slijtage oplevert, een andere kabelbevestiging hebben (van onderaf, of in ieder geval meer richting zitbuis)?

Ben benieuwd wat jullie ervan denken.

Edit, want het laat me niet los: het lijkt er inderdaad op dat de plek waar de kabel onder de bout gaat, wel degelijk uitmaakt. Shimano maakt er in de techdocs ook melding van:

Afbeelding

Het hoort te zitten zoals links. Maar het zit zoals rechts. En dat hoort dus niet volgens meneer en mevrouw Shimano.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rechts geeft een grotere slag, links schakelt iets lichter, want een grotere hefboom.
Als t werkt zoals t nu zit gewoon laten zitten.
Als je moeite hebt met de kabelloop, dan een direct mount op een klembeugel van problemsolvers monteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Thanks TSTM!

Nou, het werkt nu dus juist niet - althans niet goed, de derailleur kan niet ver genoeg naar buiten worden bewogen. En ik heb geen moeite met de kabelloop, want zo is het bedoeld - bij Trek zijn ze ook niet gek natuurlijk, maar de hoek die de kabel maakt waar hij uit het nokje op het frame komt, is wel wat groot.

Ik ga 'm dus sowieso wisselen - maar in mijn manier van denken geeft juist ook links een grotere slag, want de arm is daar langer...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Sorry Kapitein, ik kon het niet laten om er wat van te zeggen.
Ik ben het met je eens dat de hoek die de kabel maakt wel een erg grote hoek maakt.
Voor schakel je dan niet zo vaak als achter maar kan me wel voorstellen dat de kabel gaat slijten/rafelen op dit punt.
Ik kon niet vinden op de Trek site welke shimano derailleur dit is, is het een deore?
Heb zelf er een deore op zitten met een slx shifter. Tis wel een down pull, dus andere kabel loop.
Ik kan mijn shifter op 2 speed en 3 speed zetten, misschien even nagaan of die van jou dit heeft en of dan ook goed staat.
Ik vermoed dat shimano bedoelt op het plaatje dat de kabel om de bout dient heen te lopen, dit voor maximale grip op de kabel.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Knap lelijk zeg.

Ik heb mijn SLX derailleur nog niet aangesloten op m'n in opbouw zijnde superfly. Maar mooi dat ik dit even lees, dan hou ik rekening met hoe het moet gaat schakelen.

Voor V-brakes had je van die cable pipes voor geleiding van de kabel. Een beetje afknippen en je kan deze hier gebruiken... :winkie: :lol:

Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik moet even kijken welke het is - ik weet het niet uit mijn hoofd, ik vermoed Deore inderdaad :oops: . En Opperhoofd: "knap lelijk" valt in de praktijk wel mee hoor. Maar ik ben geen esthetische kniesoor, dus ik val er niet erg over. Pas als het functioneel niet correct is, heb ik er écht problemen mee. Maar ik ben wel nieuwsgierig wat wel zou werken. Een X7 sowieso, want die zit in voor de rest dezelfde setup op m'n andere Superfly.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

De derrie op het Youtube-screenshot is hoogstwaarschijnlijk wel een Deore. Ziet er precies hetzelfde uit als die op mijn Superfly 5.
Bij mij is de hoek die de kabel maakt alleen lang niet zo extreem. De afstand tussen derrie en kabelstop is bij mij een stuk groter.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie bike, Gulf Colours aansprekend.

Over de voorderrie, komt de kabel nu onder een hoek uit de nok op het frame? Zoja dan heeft de ontwerper een andere Pull versie in gedachten gehad.

En ik heb aanloop van de voorderrie wel eens verholpen door de derrie iets te roteren om de zadelbuis. Schakel naar waar het aanloopt en dan "vrij" draaien (en natuurlijk Checken of de oppositie end niet de mist in is gegaan) YMMV.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Plato112 schreef:De derrie op het Youtube-screenshot is hoogstwaarschijnlijk wel een Deore. Ziet er precies hetzelfde uit als die op mijn Superfly 5.
Bij mij is de hoek die de kabel maakt alleen lang niet zo extreem. De afstand tussen derrie en kabelstop is bij mij een stuk groter.
Dat lijkt me raar - die frames zijn volgens mij in de basis gelijk. Dan heb jij misschien toch een ander type derailleur? Heb je er misschien een fotootje van?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heckler40 schreef:Mooie bike, Gulf Colours aansprekend.

Over de voorderrie, komt de kabel nu onder een hoek uit de nok op het frame? Zoja dan heeft de ontwerper een andere Pull versie in gedachten gehad.

En ik heb aanloop van de voorderrie wel eens verholpen door de derrie iets te roteren om de zadelbuis. Schakel naar waar het aanloopt en dan "vrij" draaien (en natuurlijk Checken of de oppositie end niet de mist in is gegaan) YMMV.

Enjoy!!
Thanks!

Derrie roteren heb ik ook wel eens gedaan, maar alleen bij een in de basis correcte afstelling met de goede kabelloop.

Een andere derrie wil ik best overwegen, maar ik weet niet direct welke te kiezen. Iemand suggesties voor een derrie die een minder extreme hoek vereist?

Edit: deze zou het toch moeten doen...http://cycle.shimano-eu.com/content/seh ... 676-b.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze zit op de andere Superfly... Die hoek is minder extreem... Topswing. https://www.sram.com/sram/mountain/prod ... derailleur" onclick="window.open(this.href);return false;
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

OK, no need voor een andere derailleur. Ik ben net even een half uurtje de schuur in gedoken, en het is opgelost :-q . Wat was er aan de hand?
- de kabel zat inderdaad langs de verkeerde kant van de derailleur.
- de kabelspanning was niet hoog genoeg
- dat kreeg ik niet voor elkaar door aan de kabel te trekken, wel door de derailleur 3 mm omlaag te schuiven. De ruimte boven het kettingbladen was sowieso vrij groot.

En voor degenen die bang zijn voor slijtage: niet nodig. Het nokje is onder een hoek gelast aan de zitkuil, waardoor de binnenkabel in één lijn naar de derailleur loopt. Ze zijn dus inderdaad niet gek bij Trek, maar waarschijnlijk heeft de stagiair mijn fiets in elkaar gezet.

Maar: ikke blij!!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie