Singular Swift- R naar 1x 10

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Na de ombouw van de van Kona Unit- R naar een 1x 10 weg fiets (http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=96977" onclick="window.open(this.href);return false;) moest er een andere fiets komen voor het betere boswerk.

Ik had geleerd en was op zoek naar een kleiner frame dan de Unit XL, kortere toptube, lagere stand- over maar wel staal en SS compatibel voor mijn Rohloff.

Na lang zoeken op marktplaats en op het forum liep ik tegen deze prachtige Singular Swift in de maat L aan, tweedehands en in erg goede staat, te koop aangeboden door een fietsenmaker :-q .

CK Mango spul en andere onderdelen overgezet, beetje oranje erbij gekocht et voila, Engelse stalen schoonheid zoals het hoort;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik rijd er er al een paar maanden mee en er zitten enkele honderden off road km's op. Na het monteren van een zadelpen met setback is de houding en het gevoel perfect. Speels, wendbaar, compact en erg comfortabel. Onlangs een Exotic carbon vork met dezelfde inbouw hoogte als de Singular vork gescoord op MP, die gaat er binnenkort in :-q

Specs;
Singular Swift, L
CK Mango trapas, headset en voornaaf
Rohloff naaf
Ritchey comp stuur, 71 cm.
BB7 remmen, sintered blokken van Disco brakes
No Tube's Flow EX velgen met oranje nippels en latex biba's
Maxxis Ikon 2,2 achter/ WTB Weirwolf 2,55 voor (zomer)
Maxxis Ardent 2,25 achter/ Bontrager Joner XR 2,35 voor (winter)
Laatst gewijzigd door maanfruit op za 16 september 2017, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooi! Oranje accenten doen het ook erg goed bij het frame. Maar je gaat toch geen carbon vork in een Singular zetten?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Erg mooi ! ( ik zou wel voor SS kiezen ) maar heel erg eens met wat suravida zegt
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
killerturtle
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 8 mei 2009, 17:47
Mijn mountainbike: Genesis stalen ros

Moooooooiiiii!!!

Daar ga je veel plezier aan beleven.
Hier ook Rohloff in 29+ versie, bevalt prima.
Weekend Warrior :)
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Ai........ er bereiken mij berichten uit de samenleving waaruit ik opmaak dat een carbon vork "not done" is in een Singular? Waarom niet? Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat rijden, zoals gezegd verandert de geo niet, de inbouwmaten zijn hetzelfde. Trouwens, de Singular vork is geweldig hoor daar ligt het niet aan, ik ben benieuwd hoe een carbon aanvoelt in deze fiets.

@ Dennis, voor SS heb ik een andere fiets http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... lit=misfit" onclick="window.open(this.href);return false; die inmiddels ook weer is veranderd, daar moet ik ook maar wat foto's van schieten en hier tonen.

Bedankt voor de complimenten mannen, ik ben erg trots op dit fietsie :-q
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

Die misfit is idd ook een fraai exemplaar zeker met de stalen vork. Die carbon vork in de singular is imo net zoiets als spinners onder een klassieke mustang ;)
''Only dead fish go with the flow''
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Gewoon er in de carbon vork, alleen al omdat het kan.

En wie weet start je een trend.
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

De Singular Swift- R is een heerlijke fiets. Weinig onderhoud nodig, wendbaar, comfortabel en ze ziet er geweldig uit, ook met een geveerde vork :tong

Ik vond het gewicht een beetje aan de hoge kant en voor langere tochten iets te compact terwijl ik graag een speels fietsje wilde. Aangezien ik een alu Misfit Dissent XL heb die qua maat me perfect past en die ik alleen SS gereden heb, had ik bedacht om de Rohloff daarop te monteren en de Swift maat L te voorzien van een derrie en vering. Toen een gewaardeerd forumlid zijn X Fusion Hilo dropper te koop aanbod heb ik die naar binnen gehengeld en ook gemonteerd.

Zie hier een Swift, 1x 10, met vering, hydraulische remmen, een dropper en flats. Aangezien ik afgelopen jaren alleen maar star, SS of Rohloff, V brakes, HS 33's of BB7 en altijd met spd's heb gereden kon ik alle "noviteiten" gaan proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Manitou Marvel Expert, 100 mm., rechte stuurbuis, QR;
Via MP kwam ik deze vork tegen, ongebruikt maar met een ingekorte stuurbuis en hij werd verkocht door de bekende slaapkamer verkoper uit Gorssel. Ik ben zeer tevreden over de vork, hoewel ik geen vergelijkings materiaal heb. De vork voelt stijf, kleinere oneffenheden en grotere hobbels en klappen verwerkt de vork goed en comfortabel. Ik heb alleen de druk op peil gebracht maar nog niet aan de rebound en de compressie gefriemeld, geen reden voor. De lock- out werkt prima.

XT M8000 remmen;
Wat zijn dit lekkere remmen, goed doseerbaar, goede instelmogelijkheden en makkelijk gemonteerd. Ze werk prima met Avid schijven. Ik ben benieuwd naar de remprestaties als het weer slechter wordt en er veel modder op het parcours ligt.

X Fusion Hilo dropper;
Ik wilde, na alle lovende verhalen op ons forum en op het web, een dropper proberen. De maat 27,2 komt niet veel voor dus toen er een te koop werd gezet heb ik toegeslagen. Ik ben dropper- fan! Het geeft meer vertrouwen als je een afdaling of technische stukken kan pakken met het zadel iets lager, springen, hoppen (het oefenen daarmee) gaat echt beter.

Ik merkte dat de dropper 1- 1,5 cm inzakte, het verhogen van de druk loste dit probleem tijdelijk op. Van de winter zal ik de dropper moeten (laten) onderhouden.

Ready for Race flat pedalen;
Aangezien ik meer wilde spelen met deze fiets had ik mooie blauwe flats gekocht. Ik dacht dat gewone sneakers met platte zolen voldoende grip zouden bieden maar helaas, ik ben een aantal keren mijn trapper kwijtgeraakt bij een afdaling of een sprong, das niet zo fijn. Ook weer via een forumlid Five Ten Mi6 overgekocht, wat een verschil! Geeft meer vertrouwen en controle als je voeten meer grip op de pedalen hebben. Voor het mtb- en prefereer ik flats, het feit dat je sneller je voetje aan de grond kan zetten heeft me een paar keer gered van een crash.

ZEE 1x 10, Hope NW 32t., XT cassette 11- 36
Van andere formleden kon ik voor weinig een Hope 32t. NW, een XT 11- 36 cassette en een Wolftooth 42 t. expander overnemen, incl. ketting en later een ZEE FR derrie. Aangezien ik een hekel heb aan het afstellen van derries heb ik besloten om eerst de standaard 11- 36 cassette te monteren, vind ik al vervelend genoeg. Uiteindelijk is het afstellen gelukt en ik moet zeggen, het schakelt goed! Het simpele van de 1x 10 en de redelijke betrouwbaarheid hebben mij positief verrast.

Specs;
Frame: Singular Swift, maat L, met EBB
Headset en trapas: CK Mango
Wielset: Bontrager Rythym Pro, QR v/a, scandium
Remmen: Shimano XT M8000, Avid schijven, 185 voor, 180 achter
Banden: Maxxis Ikon 2,2 achter, Bontrager Joner XR 2,35 voor, latex biba's
Stuur en handvatten: On One Knuckleball carbon 47,7 cm breed, ergonomische handvatten
Stuur-, zadelpen en-klem: Syncros 70 mm., X Fusion Hilo, Salsa schroefklem
Cranks:Shimano ZEE
Verzet: Hope 32 t. NW x XT 11- 36
Ketting: Wipperman Black Edi 10 speed

De Swift zal verder gaan als SS, ik denk met een Midge :winkie: Ter vervanging van de 1x 10 staat er een rood, Pools frame te wachten om opgebouwd te worden. :-q

Groeten,

Maanfruit
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Plaats reactie