Steel is real, Single Be 29er

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Simpel: ontwikkeld als 2x10....Heb deze fiets gereden als 1x11 en ging goed, met een 32T....
Als het anders moet dan doen ze dat gewoon. SingleBe maakt frames geschikt voor 1x11 met een 36/38T voorblad en een achterkant van 430 mm bij een 29er.. Als het vantevoren wordt aangegeven wordt het gewoon gedaan. Opdrachtgever (niet ik) wilde een klassieke achterkant en 2x10. Dus ga het aub geen ontwerpfout noemen.....ik heb al vreemdere combi's meegemaakt :roll:

Trouwens mijn nieuwe 'snake bite' heeft dezelfde achterkant als de 'noname'. Deda zero stays, en die fiets ik dus met 1x10 en 32T voor van Hope (niet de spiderless versie). Als ik straks de alpen inga komt er op dezelfde crank/spider een 2x10....Persoonlijk voor de deda zero achterkant gekozen omdat het veel comfort geeft en er lekker skinny uitziet, en dat merk je echt. 'nadeel' is dus dat je er geen 34 of groter op kan rijden. Geen behoefte aan (en ik ga behoorlijk door. Als ik echt groter wil voor en toch enkel blad. Dan op buitenste ring zetten. Als ik groter had willen rijden dan had ik een frame gekozen met een plaat achter BB....nadeel daarvan weer is dat het tikkie zwaarder wordt (heeel belangrijk), en dat er dus geen gebruik gemaakt kan worden van de deda stays met bovengenoemde eigenschappen. Achterkant wordt dan wat harder. Het leven bestaat uit keuzes...

Richard
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik snap het, maar blijkbaar is de TS bij de aankoop niet op de hoogte geweest van deze beperking?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Het gaat inderdaad om keuzes, niet om fouten, dit is een custom frame. Ik heb het licht gebruikt gekocht zonder de set-up met 1 blad vooraf uit te werken.

De bouwer heeft de ruimte die ontstaat door een plan met een dubbel met een klein binnenblad gebruikt voor de prachtige stays. Dan moet ik eindelijk eens een frame speciaal voor mij laten lassen, want wie betaalt bepaalt. Mijn keuze viel trouwens ook op dit frame vanwege de fraaie, gemanipuleerde skinny stalen buizen in de achtervorken. YMMV

En ook dit nog, de chain line is in het hart van het kettingblad, daar moet dus de helft van de dikte van een "wide" tand nog vanaf. Dat komt heel dicht bij mijn gemeten 94mm over de stays, en die meting is niet heel precies. Shimano geeft voor haar cranks ook 2 maten: de chain line en de kleinste afstand tot het blad, er zit wel 2mm tussen.

Het wordt trouwens vanwege de Hope SS achternaaf een 1x6 of misschien ook 1x7. Met het grote blad voorop past ook mijn 9v XTR 970 cassette erbij, 6 kransjes 17-34t op een carrier. "Elk nadeel heeft zijn voordeel" ook hier weer.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Vandaag een vrije dag genomen en ook wat tijd gemaakt om dit wat verweesde project hier eens te presenteren. Na de discussie over chainline heb ik een 36t voorblad op de plek van het grote blad van de dubbel gemonteerd. Deze loopt ruim vrij en de kettinglijn klopt voor de Hope verkorte Singlepseed naafbody achter.

Afbeelding

Het is een home made 8v cassette 13-34t, voor NL meer dan voldoende. En ik kan er altijd een 36/22 met voorderrie van maken.
Modificeren XTR cassette is beschreven voor de Jones in dit topic: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&start=30.

Afbeelding

Remleiding intern door het frame getrokken oogt strak en lukte goed genoeg. Maar dat was niet het einde van de klus, het bleek nog listig de lucht uit de nieuwe leiding te krijgen. Uiteindelijk kwam de gouden tip van het wereld wijde web. De remhendel aantrekken en met elastiek een nacht laten staan bleek de oplossing.

Afbeelding

Dit is de money shot, de prachtige liggende en staande achtervorken waarvoor ik gevallen ben
En een mooi detail: versterking voor remkrachten geintegreerd met interne leiding voering

Afbeelding

Het rijdt als een paar vertrouwde sneakers, een moderne*/klassieke* stalen hardtail,
(* doorhalen wat niet van toepassing is) opgebouwd uit schitterend slanke buizen.

what you see is what you get, prachtig handwerk met de gekende Solaris geometrie.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op za 25 december 2021, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Echt een plaatje hoor, zo mooi en zo simpel eigenlijk.
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Zeer fraai, mooi!
Gebruikersavatar
remon
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: za 20 oktober 2012, 15:08
Mijn mountainbike: Salsa Fargo APEX1, Giant Chaos (staal)

Schitterend, eigenlijk is zo'n "simpel" frame het mooiste wat er is. Alle andere vormen boeien een week en dan is het over terwijl je hier steeds weer die mooie eenvoud ziet.
Groeten, Remon.

Steel is te real deal
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16800
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mooie fiets, dat zeker. Maar ik denk nog steeds dat hij erop vooruit zou gaan als je de looks nog wat strakker maakt door:
- de rode grips door zwarte te vervangen.
- de stickers van de vork te halen, behalve de kleine rode DT stickertjes.
- de gele letters op de banden zwart te maken.
Daarnaast kun je nog, maar minder noodzakelijk:
- de stickers van de velgen halen.
- een volledig zwart zadel monteren.

Het is dat ik geen tijd heb om even in Photoshop te spelen anders zou je zo kunnen zien hoe dat de sterke kant van deze fiets -de strakke eenvoud- nog versterkt.
Maar zoals ik al vaker gezegd heb, dat is mijn smaak en het is niet mijn fiets ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dank voor de complimenten mannen, echte credits zijn natuurlijk voor de lasser 8) .
Ik heb geen photoshop, gewoon Paint, maar het regent hier nogal.

Dus Kermit, zo beter?
Afbeelding

Ieder zijn smaak inderdaad, ik ga nog niet meteen sleutelen vanmiddag :wink: . Ja het frame komt meer centraal te staan, maar niet heel veel meer. De geheel zwarte velgen en banden doen het niet voor me, ik kan eens een set skinwall banden proberen. Zwarte vork is wel OK, maar juist dat het metallic zilver van het frame terug komt op de vork spreekt mij dan weer aan.

Different strokes for different folks. Als het ophoudt met regenen laat ik hem straks nog even uit. :)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie