Scrott (new pics)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.

Moderator: jf

Plaats reactie
Crapton
Pro Biker
Pro Biker

za 10 oktober 2015, 19:25

Zelfbouwertje op basis van een Sjinees FS frame gekocht bij Miraclebikes.com, type MT-MC156. Dit is een Scott Spark achtig ontwerp, en een standaard 27.5" frame geproduceerd bij Hongfu of zo. Respons van Miraclebikes was goed en helder. Moest deze keer wel flink lappen bij de douane :(( :(( .

Reden: mijn vorige FS carbon ook zelfbouw was net iets aan de krappe kant, ik wilde een groter frame. Ook wilde ik iets meer de FS AM kant met 27.5" op ipv XC. Bovendien vind ik een projectje zoals dit leuk om te doen. Ik heb dus alle bruikbare onderdelen van het oude frame overgezet. Ik heb wel voor een bredere band gepakt 2.25" RoRo, ik zoek nog een goede achterband 2.25" ik hoop dat tzt een Thunder Burt Lightskin 2.25 beschikbaar komt.

Hoe rijdt dat nu? Prima en erg strak, ben benieuwd hoe de vergelijking is met een echte Scott. Nieuw frame, steekassen en lichte en strakke wielen helpt. Schakelen en remmen hoef ik weinig over te zeggen, XT en X-9 is gewoon goed. Reba voor staat vrij zacht 60-65 psi en is dus zeer soepel en veel veerweg meer dan nodig in NL, demper achter staat op 135 psi. Mijn demper is al wat ouder en ik merk dat dit frame een sterkere platformdemping nodig heeft, op de weg deint het een beetje achter. Vering is op zich wel goed in balans. Tov mijn 29" HT frame zweeft deze fiets over de paden. Qua rendement nog niet goed te zeggen, ik ben hiermee niet sneller op de vlakke paden, waarschijnlijk wel op ruiger terrein, en dan nog afgezien van het comfort.

Rendement nu getest en goedgekeurd. Ben er zeker zo snel mee als mijn 29-er, hoewel dit wel afhankelijk is van het terrein (logisch). De 29-er heeft in de bochten gevoelsmatig net iets meer grip, maar veel scheelt het niet en ook kwestie van gewenning heb hier nog niet erg veel km's mee gemaakt. Ondertussen al wat meer mee gereden, o.a. op Westenschouwen. Ondanks mijn toenemende leeftijd was ik met deze fiets behoorlijk snel voor mijn doen 16:55 min terwijl ik 6 jaar geleden 16:23 min PR had (op een 26" FS). Stuurgedrag, wegligging, vering en redelijk gewicht helpen mee om een goede flow te verkrijgen op dit parkoers, en dus ook goede rondetijden.

Specs:
Frame - Miraclebikes MT-MC156 20" UD matt BSA China (Hongfu HF-FM156)
Wielen - RCZ Notubes Crest 650b mtb met Novatec 771/772 naven (steekas voor 15 mm en achter 12 mm)
Banden - RoRo 2.25 27.5 voor en Thunder Burt 2.1 27.5 achter, Michelin latex biba
Vork - Reba 27.5" 120 mm met 15 mm steekas, zwart, sinds mei 2016 met Blackbox Ti demper.
Demper - Manitou McLeod
Remmen - XT + Shimano RD66 schijven 180-160
Crank - XT met 22-32-42
Cassette - Shimano Tora 13-25
Zadel - Sella Italia SLR titanium
Stuur en stuurpen - Carbonnen 31.8 mm stuur en 80 mm 5 deg neg KCNC stuurpen
Zadelpen - Chinees UD matt carbon recht
Pedalen - Shimano XTR
Derailleurs - SRAM X-9 voor en achter
Shifters - SRAM Gripshift X-0
Kabels - Shimano PTFE alles buitenlangs gemonteerd
Gewicht - weet ik nog niet ik schat een 11 kg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Crapton op ma 6 juni 2016, 22:03, 6 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Chiner & Scrott
Potr
All rounder
All rounder

za 10 oktober 2015, 20:54

Puike bike!
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker

zo 11 oktober 2015, 08:43

De Scrott UM?
:-q
Patrick_V
Pro Biker
Pro Biker

zo 11 oktober 2015, 09:21

Mooie bike, oogt massief!
Een paar decals om te breken zou hem niet misstaan.
Thermo-Rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk

zo 11 oktober 2015, 14:30

Patrick_V schreef:Mooie bike, oogt massief!
Een paar decals om te breken zou hem niet misstaan.
Met de parasolvoet lukt dat ook wel denk ik. 8)

Mooi apparaat :-q :-q , vind enkel de rode crest stickers uit de toon vallen.

Ik rij zelf sinds enkele maanden ook op een fully, hoe langer je onderweg bent hoe fijner dat ie wordt :-q Veel plezier ermee!
Crapton
Pro Biker
Pro Biker

zo 11 oktober 2015, 16:02

Dank voor de positive reacties. Scrott UM had ik zelf aan moeten denken :lol: :lol: ! Cosmetisch zou ik inderdaad nog kunnen verfijnen met extra decals, eens zoeken waar die te koop zijn.

Vandaag een toertochtje gedaan met de maten en dat ging wel helemaal prima. Al gezegd fiets rijdt erg strak en stabiel. Gaat goed de hoek om, stuurkarakter is meer rustig dan nerveus.

De belangrijkste vraag is ben ik even snel als met mijn 29" HT? In het bos zeker wel, op de weg ben ik minder zeker maar veel schelen doet het niet. Bochtsnelheden zijn op gevoel vergelijkbaar met de 29" waarbij de achterkant (logisch) rustiger aanvoelt. Voorlopig mag ie blijven...
M.I.G.
Mtb fanaat
Mtb fanaat

zo 11 oktober 2015, 21:58

Vraagje, heb je er nu een Thunder Burt lightskin of snakeskin onder zitten? Ik rijd zelf nu met 2x Thunder Burt snakeskin tubed, en vind de zijwand vrij dun, laat staan bij een lightskin. En hoe rijd zo'n Rocket Ron op de voorkant nou? Zit te overwegen die ook te kopen voor in de winter.
Zonder smering, loopt alles naar de tering!
HVM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Contacteer:

ma 12 oktober 2015, 16:01

Leuke fiets zo. Wat ben je, samen met invoer kosten, zoal kwijt voor zo een frame dan?
"Ik worstel en kom boven"
Crapton
Pro Biker
Pro Biker

ma 12 oktober 2015, 20:08

@ MIG: Thunderburt Lightskin, is inderdaad een superlichte band, dat is de reden dat ie eronder zit. Niet geschikt voor heftige Ardennen of Alpenritten natuurlijk, maar voor in NL bruikbaar. Limland twijfelgeval met ThuBu, laatst ook een RaRa lekgereden (en die is steviger) op een afdaling terwijl ik niet eens zo hard ging ik schat 40 km/u.

RoRo voor is ideaal, deze is 2.25 dus extra grip. Rolt licht, is licht en veel grip. Prima voorband. Heb m ook op mijn 29-er maar dan 2.1". Ik beide gevallen kan je flink hoeken behalve uiteraard in mul zand of modder.

@HVM: zeg een 600$, 15$ headset, 45$ verzend, ca. 140 € BTW, heffingen en handling. Dus ca. 740 €. Niet echt een koopje dankzij de donatie aan onze roverheid. Maar ja voor niks gaat de zon op...
Plaats reactie