Oude liefde roest een beetje... Giant Terrago

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

Afbeelding

Oude liefde roest niet, zeggen ze. Hoewel het niet helemaal waar is (getuige wat kleine roestplekjes her en der), ben ik na jaren van verwaarlozing toch weer verliefd geworden op mijn eerste mountainbike. Een Giant Terrago, uit het jaar 1996 als ik me niet vergis. Destijds het stalen topmodel van Giant.

Afbeelding

Toen ik een aantal jaar geleden een nieuwe fiets kocht, kwam deze in mijn schuur aan de haak terecht. En toen er naast mijn nieuwe hardtail ook nog een fully kwam, leek deze fiets aan de haak te eindigen.

Maar na een paar jaar rondhangen (en twijfelen of ik hem weg zou doen) heb ik toch besloten om mijn oude liefde een nieuwe kans te geven. Om mijn andere fietsen in extreme omstandigheden te ontzien, heb ik besloten om er een modderfiets van te maken. En vanwege de cantilever remmen en het ontbreken van vering of enig ander comfort, is deze fiets daar uitstekend geschikt voor. Met wat nieuwe remkabels, twee oude traktorbanden die ik had liggen, en een goedkope ketting en cassette heeft deze fiets haar tweede leven gekregen.

Rijden op dit ding is verschrikkelijk, echt back to basic. Schakelen gaat niet echt precies (derailleur heeft z'n beste tijd gehad, net als de gripshifers. Bovendien rijden de grove noppen erg zwaar. Maar... in de modder is het nergens glibberen en glijden, maar gewoon stoempen en rijden. Geen angst om ergens in de modder vast te rijden, altijd tractie genoeg...

Afbeelding
Afbeelding
Zo simpel als maar kan... en eigenlijk een maatje te groot (24 inch frame)

Afbeelding
Achterop een stevige tractorband

Afbeelding
Ook vooraan stevige noppen

Afbeelding
De oude originele derailleur
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wat een joekel! Leuk dat je je ouwe liefde weer nieuw leven in blaast.
Tip wat betreft het schakelen, vervang de schakel buiten en binnen kabels en mischien ook de shifters.
Zal niet snel aan de derrie liggen.
Moderne banden zullen het rijden ook en stuk fijner maken, en kosten tegenwoordig geen drol meer ivm 29'ers.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Gaaf ook zo'n smal stuurtje.... :lol:
Echt back to basic.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Heb ooit een 92er? Terrago gehad. Zwart met groene letters.
Maar het was niet het topmodel. Er zaten nog diverse Cadexen boven en nog 1 stalen frame (donkerblauw in 92...hmmm weet ff de naam niet meer...Escaper?).
Maar leuk joh! Ik zit ook af en toe nog te marktplaatsen naar mn ouwe Cadex 2
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Dat zijn bekende bikes :-q
Mijn tweede mtb (eerste was een Everest uit de Franse Supermarkt die hoor
ik eigenlijk niet mee te tellen ;) ) was een Terrago, ook in framemaat veulstegroot.
(Zilver met blauwe voorvork) Na een jaar verkocht wegens te groot frame. Ding reed
wel lekker, daar niet van. Toch veel plezier mee gehad.

Vorig jaar in Nijmegen deze Terrago uit 1996 op de kop getikt voor €25,- met de folie
nog op het frame en derailleurs ;)
Afbeelding

Je kunt er nog altijd zoiets van maken ;)
(Na een hoop werk... Zelfde bike, andere opstelling.)
Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Miker V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: za 23 augustus 2008, 01:45
Mijn mountainbike: Xtrail X0, Canyon Nerve CF 9.0
Contacteer:

venom schreef:Heb ooit een 92er? Terrago gehad. Zwart met groene letters.
Maar het was niet het topmodel. Er zaten nog diverse Cadexen boven en nog 1 stalen frame (donkerblauw in 92...hmmm weet ff de naam niet meer...Escaper?).
Klopt, wilde je meer / beter, dan kon je naar alu of naar de Cadex reeks. Dit was destijds hun stalen topper (maar ik kan me natuurlijk vergissen, is ook al wat jaartjes geleden).
Wel leuk om te zien dat er meer Terrago-bezitters zijn. Hopelijk geeft dit topic even dat nostalgische gevoel terug....
Plaats reactie