Fatter is Funner

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Al een geruime tijd aan het rondkijken voor een Fatbike na een ritje op een Spezialized Fatboy tijdens de BikeFreak testdag in 2014. Toen het nieuws kwam dat ook Canyon eind 2014 met een Fatbike op de markt zou komen besloot ik hierop te wachten.
Helaas liep het even anders en moest ik wachten met het aanschaffen van een Fatbike...

Tijdens de Bikefreak testdag van afgelopen jaar wederom op verschillende Fatbikes gereden, en ook een ritje op een Stache 9 gereden. En toen sloeg de twijfel toe, want zo'n Fatbike is erg leuk rijden, maar de Stache verraste mij positief.
Intussen was er bij Canyon van alles aan de hand en was de Dude inmiddels van de website verdwenen, dus ook niet te bestellen.
Dus even verder gekeken dan Canyon en de op de site van Trek vond ik de Stache 5 en de Farley 7. Beide modellen spraken me wel aan.
Na een bezoekje aan de LBS bleek dat de Farley 7 (helaas) niet leverbaar is in Europa, en de Stache 5 viel af omdat deze qua rij-eigenschappen wel erg dicht bij mijn andere 29er zit, en dan dus 2 bijna gelijke fietsen zou hebben.

Mijn keuze beperkte zich tussen de Canyon Dude 8.0 en de Trek Farley 5. Het was alleen even wachten totdat Canyon de Dude 8.0 weer op de website zou zetten. Deze bleek met een nagenoeg gelijke uitrusting €300,- duurder geworden dan afgelopen jaar en ik kon een Farley 5 aanschaffen voor een kleine €200,- onder de adviesprijs...
Tja, het had mooi geweest om 2 Canyons in de schuur te hebben staan, maar de keuze is toen op de Farley 5 gevallen. Op een ander forum had ik gelezen dat de remmen van de Farley 5 niet de beste zijn en ik heb deze gelijk laten vervangen voor een setje SLX remmen.

Afijn, weer even genoeg vertelt, schijnt dat je ook nog foto's moet plaatsen van je nieuwe aanwinst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verdere plannen met de Farley:
-Andere setje pedalen, waarschijnlijk SPD
-Banden tubeless maken
-1x10 setup
-Cassete 11-40 of 11-42

Keep Biking...
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik word gek van die Fatbikes's. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond en ik weet bijgod niet hoe ze rijden. Daar wordt ik stik zenuwachtig van! Mooie bike man! Ik weiger er één te testen, dat gaat me denk geld kosten :-D
BigNiner
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 30 januari 2013, 14:25
Mijn mountainbike: Bulls

Mooi ding...... Maar ik wil ook niet proberen........... :roll:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=119829" onclick="window.open(this.href);return false;
aqualungy
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 08:40
Mijn mountainbike: SCOTT Scale 950 2019

mooi, maar wel erg schoon :-q
Waarom buitendoor als je ook binnenom kan?
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Ook 3j lang graag met mijn sandman gereden, maar mijn knieen waren zo blij dat ik dat ding heb weg gedaan!
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Mooie bike en hier ga je veel plezier mee hebben. :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Nice bike! :-q
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Mooie fiets :)
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Bijzondere bevestiging van de kmteller. Is dat de Blendr-bevestiging van Bontrager?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Strakke bak :-q
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Kei fat man!
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Tnx voor de complimenten
aqualungy schreef:mooi, maar wel erg schoon :-q
Tja, had de fiets net opgehaald. Inmiddels zijn de eerste kilometers gemaakt en de fiets was daarna niet meer erg schoon :lol:
Kapitein Iglo schreef:Bijzondere bevestiging van de kmteller. Is dat de Blendr-bevestiging van Bontrager?
Yup, is de Blendr bevestiging, heeft inmiddels plaats moeten maken voor de bevestiging voor de Teasi

Vandaag weer wat pakketjes ontvangen, dus morgen aan de slag met 1x10...
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Trek88
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 3 januari 2016, 20:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 Nice!

Apart zo met die kleur.
Wel gaaf en een Trek natuurlijk hahaha..
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Omdat het vandaag regende en afgelopen week de benodigde spullen zijn binnengekomen vandaag op me gemak maar eens begonnen met de ombouw naar 1x10.

Voor de ombouw ga ik gebruik maken van de volgende onderdelen:
Voorblad: RaceFace 30t NW
Cassette: Sunrace 11-42t

Om het voorste tandblad te wisselen moet de crank er vanaf worden gehaald, geen probleem, cranktrekker in huis dus centrale bout losgedraaid, cranktrekker erin en draaien maar...
Hmm, crank komt niet los, dus even kijken wat er aan de hand is. Bummer, de crankas is hol en dus heb ik niks aan mijn cranktrekker...
Even op internet gezocht en toen viel mijn frank, in mijn gereedschapsetje van Decathlon zat een busje, ik had alleen geen idee waarvoor dit was, tot vandaag dus ;-). Dit busje past dus precies in de crankas en met behulp van de cranktrekker komt de crank nu wel los :-)
Tandbladen losgehaald en het RaceFace 30t blad gemonteerd, past allemaal mooi en wijst zichzelf. Vanzelfsprekend ook het voorste derailleur, kabel en shifter verwijderd.

Bladen eraf:
Afbeelding

RaceFace blad erop:
Afbeelding

En weer op de fiets gemonteerd:
Afbeelding

Daarna het achterwiel eruit gehaald, centrale moer van het 11-36t cassette losgedraaid en hiervoor de 11-42t Sunrace cassette terug gezet. Daarna het wiel weer terug in de fiets gezet. Om alle bladen te kunnen schakelen de schroef voor de B-tension verder in moeten draaien en voor zover ging het allemaal goed...

Echter bij het terugtrappen op het grootste blad gaat de ketting achter 2 bladen terug. De ketting ligt niet mooi in een lijn met het grote 42t tandblad achter, en ik vermoed dat dit er voor zorgt dat de ketting bij het terugtrappen van dit tandblad loopt. (Even voor de techneuten die hier zitten, klopt mijn denkwijze voor zover?)

Ik zal dus de kettinglijn aan moeten passen. Inmiddels heb ik gezien dat er aan de driveside van het Raceface bottombracket een shim van 2,5mm zit. Mijn idee is om deze shim te verplaatsen naar de non driveside waardoor het voorste kettingblad 2,5mm naar binnen komt en de ketting zo beter oplijnt met het grootste blad achter. Helaas heb ik hier het gereedschap niet voor en zal ik hiervoor binnenkort even bij mijn LBS langs moeten om dit te laten doen.

Ook lijkt het mij beter dat de oplijning t.o.v het grootste blad achter zo veel mogelijk in lijn is met het voorblad omdat je in dit verzet de aandrijflijn het meeste belast, op de kleinere kettingbladen zal de ketting makkelijker "schuin" kunnen liggen...

Dus achterwiel er weer uit en cassette weer gewisseld naar de 11-36t en hiermee geen probleem met terugtrappen. Toen was het inmiddels droog en dus gelijk even een klein proefritje gereden.

Aandrijflijn:
Afbeelding

Totaalplaatje:
Afbeelding

En vooruit, nog eentje dan, omdat het kan ;-)
Afbeelding

Verder nog even aan het spelen geweest met de bandenspanning, zit nu voor op 8psi en achter op 7psi en dit bevalt me eigenlijk wel.
Morgen weer maar een toertochtje meerijden en kijken hoe de 1x10 aandrijving zich houd.

Keep biking...
Laatst gewijzigd door petter op za 16 januari 2016, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Trek88
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 3 januari 2016, 20:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 Nice!

Mooie achtergrond zo!
Plaats reactie