Ghost AMR LT3, het fatbike project

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

All4Fun schreef:............
Afbeelding

Ik zal kijken of ik komend weekeinde wat meer detailfoto's kan maken, moet toch nog het één en ander loshalen ivm de nieuwe side swing derrie.

Groet'n
En het resultaat nadat Mart eens even lekker aan de gang is geweest, let niet op het stof, ik had geen tijd om/ zin om 'm te poetsen :lol: .

Afbeelding

De headset is aangepast, dat wil zeggen ik heb een andere adapter gemaakt het lager zelf ligt nu 12 mm dieper, dit was nodig omdat anders de kroon van de Bluto tegen de kabelbeugel/ frame aan kwam, maar met die 12 mm is gelijk ook de inbouwlengte van de Bluto op 120 mm gelijk getrokken met de 130 mm Float die er in zat :-q .

Afbeelding

De lagering van de crank was een pressfit, hiervoor heb ik twee adapters gemaakt die in het frame geperst zitten en intern steun aan elkaar hebben, vervolgens heb ik de lagers dan weer in de adapters geperst.
Bij de definitieve versie worden de adapters dusdanig lang zodat ze in elkaar schuiven tot aan de lagers, hiermee voorkom ik dat de adapters onder belasting gaan kantelen in het frame.

Afbeelding

Op de foto zijn ook de twee 27,5 mm afstandsbusjes te zien om van 142 naar 197 mm steekas te gaan.
De as die er doorheen loopt is 12 mm rvs, orgineel zit daar een alu exemplaar in, maar gezien de lengte vond ik rvs een betere keus.

De achterbrug heeft en had een 8 mm rvs as zijn het langer, de afstandsbus is van alu, hier moest ik wel een hap uitvijlen tot aan de as om de band iets ruimte te geven :winkie: .
Het volgende exemplaar heb ik grotendeels uitgedacht, alleen zit er aan te denken om er gelijk een bevestiging voor een spatschermpje in te verwerken zodat deze met het wiel meeveert en er niet op 13 cm boven zweeft wat niet zo handig is bij acher het zadel hangen, eerst nog wel een geschikt schermpje vinden :-? .

Afbeelding

De voorderrie is vervangen door een SLX side-swing, de orginele kon niet verder zakken voor een 22er, deze gaat echter prima en heeft ook ter hoogte van de band veel meer ruimte, nu nog een andere 36 bestellen, want die ik er aan had zitten was van een 9 spd en die is iets boller van vorm waardoor met de ketting op de 22 die er teveel langs bleef schuren.
De 38 die er nu opzit komt van een Deore crank, maar daar die heb moeten uitdraaien om hem op de Raceface Ride crank te krijgen, die nieuwe lijn crank's van Shimano krijgen steeds wildere vormen zodat kettingbladen niet zo maar met iedere crank zijn te gebruiken :evil: .

Afbeelding

En tot slot de X-12 197 mm steekas, dat was nogal zoeken, nergens te vinden, geen punt valt ook wel zelf te maken, totdat ik de Maxx Huraxdax tegenkwam die had wel zo'n steekas, het duurde alleen een paar maand tot die leverbaar was, maar toen ik 'm in handen had bleek het ook nog eens een orginele Syntace te zijn ook :wink: .

Afbeelding

Maar goed zoals ik al eerder had vermeld, dit zijn tijdelijke aanpassingen, de definitieve worden van een betere soort alu, rvs of carbon gemaakt en zullen ook meer vorm en een kleurtje krijgen.
Voorlopig gaan we eens een stel testkilometers maken en kijken hoe de bike zich gaat houden.

Eerste grote aanpassing zal vermoedelijk toch wel een andere wielset/ banden zijn, want daar ben ik wel achter dat ik daar nog veel winst kan behalen :-q .

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Supervet project!
Scale60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 16:18
Mijn mountainbike: On*One 456EVO2 :)

Respect met zulke aanpassingen aan een nieuw bike!!
Je achterband past net in deze configuratie :o

En heb je al een paar foto's naar de heren van Ghost toegestuurd met hoe je de bike hebt omgebouwd? :winkie:
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Mooi omgezet zeg! Stukje vakwerk!
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Mooi om te zien :-q
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

:-q leuk project..!
Pfff die achterband zit er ook strak tussen, nieuwe banden eerst scheren :lol: ?
beter scheef erin dan recht ernaast
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Zo na de nodige kilometers en een goede bandendrukmeter zijn we weer verder gegaan met het project.

Mijn verwachting bleek waar, achterband was domweg te zacht, ik heb nu de afstandsbus met de hap er uit samen met de rvs as verwijderd, daar zit nu een tijdelijk een alu brugje overheen om de achterband op druk te kunnen rijden, met 0,1 bar extra groeit zo'n band al gauw een halve cm en dan zat hij in de oude situatie vast, ik denk dat ik er nu zeker 0,2 bar meer in heb zitten.

Ook ben ik bezig met het roterend gewicht terug te brengen, de Rolling Darryl's met Fatsno's hebben plaats gemaakt voor een set van DT dat is alvast zo'n kleine 800 gram, tubeless wou nog niet goed lukken, maar dat gaat ook goed komen.

Afbeelding

Afgelopen zaterdag heb ik/ we de route bij Stegeren gereden, we hadden een nieuweling in de groep die eenvoudig wou beginnen, vooraf reed ik met m'n AMR+ en vrouwlief op de fatbike, die was aardig onder de indruk van de veranderingen, ook hoe levendig/ wendbaar dat nogal zware geval is.
Door de bosbouwwerkzaamheden lagen er her en der bomen over de route en daarnaast grote hoeveelheden afgezaagde takken die het rijden nagenoeg onmogelijk maakte.
Bij terugkomst heb ik de route nog een keer gereden op de fatbike, dan kan je pas merken wat zo'n apparaat doet.
Door de regenval was veel water nog niet in de bodem getrokken en dat maakte dat de toplaag behoorlijk glad kon zijn, de Nobby Nic's van de AMR+ hadden er hier en daar druk mee.
Maar met de fatbike had ik ik daar geen last van, dat ding heeft zo'n grip dat ik op de hele route van zo'n 8 km de remmen amper gebruikt heb, je kan het op twee handen tellen, gewoon overal blijven doortrappen :-q , zelfs die gladde afgezaagde takken zijn nu humor, je kan er niet tegen lopen zo gemakkelijk neem je die dingen :o , dat moet je gewoon ervaren, ik heb geen poot aan de grond hoeven zetten.

Omdat ik ook al obstakels neem van zo'n 20-25 cm hoog, de trap naar de leeuw op de Lemelerberg is prima te doen, ondanks dat zo hier en daar veel zand is verdwenen en de optrede zo wel heel groot wordt, krijg ik steeds meer het gevoel dat een bashguard geen overbodige luxe gaat worden, want je kan je kettingblad mooi kapot rijden op een betonnen trap, want die laat ik ook niet links liggen, je zoekt steeds meer naar dingen die voorheen met een gangbare mtb niet te doen waren :lol: .

Zoekplaatje: zoek de derrie :D

Afbeelding

En nog een sfeerfoto.

Afbeelding

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
BigNiner
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 30 januari 2013, 14:25
Mijn mountainbike: Bulls

:-q
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=119829" onclick="window.open(this.href);return false;
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

Dit is toch wel (met afstand) het mooiste project wat ik hier de afgelopen tijd voorbij heb zien komen :-q
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Erg vet :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Cube2be schreef:Dit is toch wel (met afstand) het mooiste project wat ik hier de afgelopen tijd voorbij heb zien komen :-q
Je bent een kenner begrijp ik :lol: .
Maar bedankt in ieder geval, net als alle andere leuke reacties, ik doe m'n best om het een goed geslaagd geheel te laten worden :winkie: .

Langs de stroate: wat zou een mooie passende en degelijke 36t bashguard zijn?

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

All4Fun schreef:
Cube2be schreef:Dit is toch wel (met afstand) het mooiste project wat ik hier de afgelopen tijd voorbij heb zien komen :-q
Je bent een kenner begrijp ik :lol: .
Maar bedankt in ieder geval, net als alle andere leuke reacties, ik doe m'n best om het een goed geslaagd geheel te laten worden :winkie: .

Langs de stroate: wat zou een mooie passende en degelijke 36t bashguard zijn?

Groet'n
Hope heeft mooie.
Maar als je nog een (oud) 42 of 44 buitenblad hebt liggen, dan kan je daar de tandjes afhalen.
Zagen / slijpen / schuren.
Beetje DIY past wel bij deze fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

ThaSingleTrackMastah schreef:.........
Hope heeft mooie.
Maar als je nog een (oud) 42 of 44 buitenblad hebt liggen, dan kan je daar de tandjes afhalen.
Zagen / slijpen / schuren.
Beetje DIY past wel bij deze fiets.
Beetje :o :winkie: .
Daar had ik ook al naar zitten kijken, al was het maar tijdelijk, maar ik kom bij mij geen geschikte tegen.... of ze liggen in een duister hoekje van het magazijn, of ze zijn in zo'n grijs kunststof magazijn op wieltjes verdwenen :lol: .
Misschien eens m'n kop om de deur bij een lbs steken, misschien dat die wat heeft liggen.
Aan de andere kant bezien, een mooie gelikte zou 'm ook niet misstaan, het is dan wel een DIY project, maar zeker geen smederij 8) .

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Plaatje rvs of alu door een lasersnijder heen halen?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

suravida schreef:Plaatje rvs of alu door een lasersnijder heen halen?
Ik heb voor mijn fiets deze gemaakt met de waterstraalsnijder op school:
Afbeelding

Is wel loodzwaar met het "pisbakken" staal waar het nu van gemaakt is :lol: , maar aluminium zal ook wel voldoen en een hoop schelen in in gewicht :bier: .
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
Plaats reactie