En het resultaat nadat Mart eens even lekker aan de gang is geweest, let niet op het stof, ik had geen tijd om/ zin om 'm te poetsen .All4Fun schreef:............
Ik zal kijken of ik komend weekeinde wat meer detailfoto's kan maken, moet toch nog het één en ander loshalen ivm de nieuwe side swing derrie.
Groet'n
De headset is aangepast, dat wil zeggen ik heb een andere adapter gemaakt het lager zelf ligt nu 12 mm dieper, dit was nodig omdat anders de kroon van de Bluto tegen de kabelbeugel/ frame aan kwam, maar met die 12 mm is gelijk ook de inbouwlengte van de Bluto op 120 mm gelijk getrokken met de 130 mm Float die er in zat .
De lagering van de crank was een pressfit, hiervoor heb ik twee adapters gemaakt die in het frame geperst zitten en intern steun aan elkaar hebben, vervolgens heb ik de lagers dan weer in de adapters geperst.
Bij de definitieve versie worden de adapters dusdanig lang zodat ze in elkaar schuiven tot aan de lagers, hiermee voorkom ik dat de adapters onder belasting gaan kantelen in het frame.
Op de foto zijn ook de twee 27,5 mm afstandsbusjes te zien om van 142 naar 197 mm steekas te gaan.
De as die er doorheen loopt is 12 mm rvs, orgineel zit daar een alu exemplaar in, maar gezien de lengte vond ik rvs een betere keus.
De achterbrug heeft en had een 8 mm rvs as zijn het langer, de afstandsbus is van alu, hier moest ik wel een hap uitvijlen tot aan de as om de band iets ruimte te geven .
Het volgende exemplaar heb ik grotendeels uitgedacht, alleen zit er aan te denken om er gelijk een bevestiging voor een spatschermpje in te verwerken zodat deze met het wiel meeveert en er niet op 13 cm boven zweeft wat niet zo handig is bij acher het zadel hangen, eerst nog wel een geschikt schermpje vinden .
De voorderrie is vervangen door een SLX side-swing, de orginele kon niet verder zakken voor een 22er, deze gaat echter prima en heeft ook ter hoogte van de band veel meer ruimte, nu nog een andere 36 bestellen, want die ik er aan had zitten was van een 9 spd en die is iets boller van vorm waardoor met de ketting op de 22 die er teveel langs bleef schuren.
De 38 die er nu opzit komt van een Deore crank, maar daar die heb moeten uitdraaien om hem op de Raceface Ride crank te krijgen, die nieuwe lijn crank's van Shimano krijgen steeds wildere vormen zodat kettingbladen niet zo maar met iedere crank zijn te gebruiken .
En tot slot de X-12 197 mm steekas, dat was nogal zoeken, nergens te vinden, geen punt valt ook wel zelf te maken, totdat ik de Maxx Huraxdax tegenkwam die had wel zo'n steekas, het duurde alleen een paar maand tot die leverbaar was, maar toen ik 'm in handen had bleek het ook nog eens een orginele Syntace te zijn ook .
Maar goed zoals ik al eerder had vermeld, dit zijn tijdelijke aanpassingen, de definitieve worden van een betere soort alu, rvs of carbon gemaakt en zullen ook meer vorm en een kleurtje krijgen.
Voorlopig gaan we eens een stel testkilometers maken en kijken hoe de bike zich gaat houden.
Eerste grote aanpassing zal vermoedelijk toch wel een andere wielset/ banden zijn, want daar ben ik wel achter dat ik daar nog veel winst kan behalen .
Groet'n