11ANTS mANTis nieuwe foto's P9

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dan is het wachten slechts nog op de antwoorden, want daar ben ik ook wel benieuwd naar :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2020 Pinion | 11ANTS mANTis 2018 Rohloff | DIY Titanium | Mountain Cycle San Andreas
Contacteer:

Bedankt voor deze mooie bump, die overigens mooi aansluit bij onze laatste ontwikkelingen van de mANTis :-q

1. Hoe kijkt 11ANTS nou terug op de mANTis? Over de gehele linie kijken we erg positief terug op de kwaliteit en functionaliteit van de fiets. Op basis van de feedback van onze klanten en onze eigen evaluatie momenten kunnen we concluderen dat onze eerste fully tot dusver in ieder geval geen misser is gebleken. Eigenlijk zijn alle verwachtingen uitgekomen zowel de positieve als wat negatieve, uitgebreid uitgelegd hier beneden.

2. De gekozen geometrie leidt tot gebrek aan anti-squat, Is dit in de praktijk dan ook zo? Wordt dit ook ervaren? In het kort: Ja! De initiële keuzes die we hebben gemaakt zijn deels voortgekomen uit consultaties met Cane Creek, ervaringsdeskundigen, en simulaties uit Solidworks en Bike Checker. En hoewel we een aardig eind in de goede richting zaten qua functionaliteit, moesten we toch vrij snel concluderen dat een bijna lineaire veerkarakteristiek in combinatie met de prominente anti-squat eigenschappen resulteerde in te veel anti-squat tijdens klimmen en stevig aanzetten op het vlak. Dit ging hand in hand met de geadviseerde leverage ratio voor de demper. Ofwel, voor ons ontwerp was dit niet de beste combinatie. Exhter wel zeer positief tot, (volgens 1 van onze klanten) quote "bijna ongeëvenaard", is het respons zodra je naar beneden stuurt. Je houdt heel veel grip en controle over de fiets, en bovenal een grote glimlach. Desalniettemin hebben we halverwege vorig jaar besloten om actief onze linkages on de loep te nemen om de pedal bob te reduceren en andere mogelijke zwaktes op voorhand te ondervangen. Dat heeft begin dit jaar geleidt tot een upgrade, ofwel een mANTis versie 2.0 waarin een aantal punten tegelijk zijn aangepakt.

Afbeelding

3. Het aanspreken van de demper is zo goed als lineair. Heeft dit geen nadelen voor ofwel small bump compliance, ofwel bottom out support? Om de chronologie van deze rapportage te bewaren, blijven we bij de V2.0. Want ja, de één heeft invloed op het ander… En hoe kunnen we nu de positieve eigenschappen behouden en het bovenstaande verbeteren? Ons uitgangspunt was zoveel mogelijk van de fiets behouden en met een aantal onderdelen de fiets upgraden. Na veeeele uren, dagen, weken, maanden van simulaties en reflecties zijn we op een V2.0 uitgekomen. V2.0 verschilt aanzienlijk rond de rocker sectie. Feitelijk hebben we het ontwerp 'vereenvoudigd' door twee draaipunten op de rocker samen te voegen. De effecten zijn significant en zeker als je op de fiets zit. Drie belangrijke resultaten zijn met deze wijziging bewerkstelligt, namelijk: 1. De veerkarakteristiek is nu 95% progressief. Dit verhoogt ook de instelmogelijkheden op de demper, omdat deze typisch worden ontworpen op progressieve veerkarakteristieken. 2. Andere leverage ratio: deze is aangepast zodat we met flink gereduceerde druk in de demper kunnen rijden, ook dit geeft meer flexibiliteit bij het instellen. 3. Als gevolg van punt 2, hebben we meer travel op de demper, met gelijke travel op het achterwiel. Alle drie de variabelen hebben met elkaar te maken, en deze zorgt ervoor dat de fiets iets hoger op de wielen staan, en meer clearance t.o.v. de grond heeft. We hebben er in het begin niet bij stilgestaan dat je met het centrale pivot point op de trapas, je ook sneller met je pedalen de grond kan raken. Wat opzichzelf best logisch is, en eerder had kunnen opgemerkt. Maar ook dit is inmiddels ondervangen, en blisss….

Afbeelding

Afbeelding

4. Vooropgesteld, het perfecte veersysteem bestaat niet. Vanuit technisch oogpunt is dit ontwerp gewoon rete interessant! Inderdaad, het perfect systeem bestaat niet, en ja dat is rete interessant! En ons ontwerp is dan zeker ook niet perfect, zeker niet met de ingrediënten die wij voor ogen hebben. Namelijk, de beltdrive zonder spanrol in combinatie met de Rohloff. Deze keuzes duwen je automatisch in de hoek waarbij een centrale pivot point onvermijdelijk is. Ondanks dat hebben we wel het beste eruit geperst ondanks deze ingrediënten voor 'bad luck'. Concluderend kunnen we zeggen, dat de fiets nog steeds negatieve anti antisquat heeft, wat resulteer Daarbij zou deze informatie beter beschikbaar moeten zijn voor iedereen die hier in geïnteresseerd is. Met goed zoekwerk kom je best een eind, maar de kennis is vooralsnog best gefragmenteerd. Toch, kunnen we dan ook niets minder concluderen dat we een hoop hebben geleerd en dat we al deze lessen meenemen richting het ontwerp van een fully met een Pinion, dus wordt vervolgd!

Zoals aan het begin vermeld, we hebben enorm veel geleerd en de keuze voor het type demper is daar ook 1 van. Van de week zal er een mooie upgrade met DVO onderdelen arriveren. Met DVO hebben we uitsluitend goede ervaring, en dat is precies waar 11ANTS naar op zoek is. En uiteraard zijn er nog zoveel meer dingen over de fiets te vertellen, en dat doen we dan ook graag als er meer vragen zijn :bier:

Mijn persoonlijke ervaring met de DT SWISS voorvork op de MANTis is op zich goed, maar sluit niet goed aan bij mijn rijstijl. De DT SWISS is in mijn optiek iets te stug in het aanspreken en flexibel bij technisch stijl afdalen. Ondanks de paar 100 gram meer van de DVO, heb ik een vork die beter aanspreekbaar is en stijver. De Cane Creek dempers zijn en blijven voor 11ANT pareltjes, en ook de service vanuit Cane Creek is top notch. Toch stappen we even over naar DVO om te kijken hoe deze dempers zich verhouden, om de eenheid ook te bewaren.

Ook wordt vervolgd…. :-q

En dan als laatst onderstaand nog wat terminologie uitgelegd.

Anti-squat: kan in combinatie met de tandwiel ratio leiden tot pedal bob. Maar belangrijker is de configuratie van draaipunten op de fiets dat zorgt dat de kracht die je uitoefent op je pedalen naar het wiel cq ondergrond wordt getransleerd. In theorie zou je 100% anti-squat kunnen vertalen naar 100% directe tractie van het achterwiel. De gaat dan vaak wel ten koste van de responsiviteit van het veersysteem. Want in weze creëer je met je eigen kracht een rigide achterbrug om dat realiseren. Dus de praktijk is weerbarstiger en dit getal is zeker niet alles bepalend.

Leverage ratio: de verhouding van het krachtenspel, als gevolg van je eigen gewicht, zwaartekracht snelheid, etc, op de fiets. Vereenvoudigd uitgelegd als kracht maal arm op de demper – een hoge waarde resulteert in een hogere druk op de demper en dus ook in demper.)

Veerkarakteristiek: Wordt in dezelfde grafiek uitgelegd als het leverage ratio, waar de ratio iets zegt over de hoeveelheid kracht op de demper, zegt de veerkarakteristiek iets over de kracht op de demper over de gehele veerweg. Bij de mANTis is dit 140mm. Een lineaire karakteristiek houdt in dat de leverage ratio, en dus de karcht op de demper nagenoeg gelijk blijft bij de gehele veerweg. Progressief betekend dat de leverage ratio afneemt, en dat de kracht afneemt en de weerstand toeneemt op de demper, naarmate je dieper in je vering terecht komt.
Laatst gewijzigd door Jeroen_o op do 30 november 2017, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Retep87 schreef:Want als je de demper lineair aanspreekt, dan maak je geen gebruik van de potentiële voordelen van de linkage driven single pivot. Dus dan kan je er net zo goed een echte single pivot van maken toch?
Dat heeft helemaal niets met elkaar te maken.

Ook single pivot is prima progressief, degressief of lineair te ontwerpen! Maar zeker bij meer veerweg geeft een linkage je meer vrijheid en kun je het gewenste effect eenvoudiger bereiken.



En nog een toevoeging op de mANTis: het grote voordeel van de Cane Creek demper is dat je heel veel instelmogelijkheden hebt. Door (vooral) meer low speed compressie in te stellen kun je het negatieve effect van het ontbreken van anti-squat grotendeels opvangen. Zonder dat het soepele aanspreken erg om zeep geholpen wordt. In combinatie met een 'vloeiende' rijstijl (zittend klimmen, soepel trappen) viel daardoor het deinen in het terrein bij de mANTis niet meer op. Het ging wel iets ten koste van de downhill-eigenschappen, maar in mijn ogen hoort een Rohloff naaf veel meer bij een toer-karakter. En met de originele setup goed afgesteld had de mANTis dat dan ook.

Het gaat dus veel meer om verwachtingen. En daar werd door sommigen in eerste instantie eigenlijk het onmogelijke geëist van het veersysteem! Wat niet wegneemt dat de nieuwe opzet sowieso als voordeel heeft dat het systeem minder afhankelijk is van de demper.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

@Jeroen, bedankt voor je enorm uitgebreide reactie. Ik moet het nog wel een paar keer doorlezen om 'volledig in me op te nemen' (om het te begrijpen :tong ), maar ik vind het tof dat je de tijd en moeite neemt om dit neer te pennen. En het sluit perfect aan op jullie doorontwikkelingen, wat mij betreft een waardevol stukje tekst.

@Lars, kun je voorbeelden geven van single pivots die afwijken van 'lineair aanspreken'? Want ik kan me voorstellen dat als je de demper onder een hoek zet, dat de hoekverdraaiing tijdens inveren (de verdraaiing tussen demper en achterframe) zorgt voor een oplopende of aflopende curve. Maar omdat het een single pivot is, heb je een relatief lange arm tussen scharnierpunt bij je bb, en de demper die erboven zit. Dus het pad dat je demperoog maakt is 'praktisch' lineair lijkt me. I.i.g. niet vergelijkbaar met het pad als je gebruik maakt van een rocker/linkage.

Sowieso lees je (als je er naar gaat zoeken) veel over 'linkage driven'; dat dat lekker aanspreekt in het begin van de veerweg, en aan het eind van de travel flink progressief is. Maar cijfermatige onderbouwing heb ik nog weinig gezien. En wat heeft meer effect; met een linkage de demper 'slim' aanspreken, of de veerkarakteristiek van de demper zelf?

Dit allemaal met de mANTis in het achterhoofd, we moeten wel on topic blijven :)
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Lars TB schreef:Lang verhaal....Het gaat dus veel meer om verwachtingen. En daar werd door sommigen in eerste instantie eigenlijk het onmogelijke geëist van het veersysteem! Wat niet wegneemt dat de nieuwe opzet sowieso als voordeel heeft dat het systeem minder afhankelijk is van de demper.
Over welk onmogelijk heb je het dan ?
Volgens mij bedoel je het anders dan het nu gelezen kan worden ?
:winkie:
Laatst gewijzigd door Ironhorse Erik op do 21 december 2017, 00:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Ter duidelijkheid...je quote staat niet helemaal lekker, bovenstaande is van Lars :-q
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Retep87 schreef:Ter duidelijkheid...je quote staat niet helemaal lekker, bovenstaande is van Lars :-q
fixed :winkie:
Plaats reactie