11ANTS mANTis nieuwe foto's P9

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Brain is misschien net een stap te ver (de Brain was al achterhaald toen het geïntroduceerd werd...). Maar de Trek RE:aktiv demper zou een hele mooie zijn. Maar de Cane Creek DBinline heeft ook genoeg instelbereik om de trapinvloeden te beperken.

Maar dit is een fully om de Rohloff naaf heen gebouwd. Als je dat ding als groot voordeel wilt, dan moet je op andere vlakken wat compromissen sluiten.

Maar vorig jaar een 15 jaar oude URT gereden - juist ja, dat compleet de grond in geschreven veersysteem - met een moderne demper en dat voelde ZEER goed aan. Ja, nog steeds met URT nadelen, maar wel een fiets waar 90% van de rijders in NL heel veel lol mee zou kunnen hebben.

Ik zeg, gewoon even afwachten. Stond op Pinkbike een paar maanden terug een fiets met een vergelijkbaar veersysteem. Daar waren ze behoorlijk tevreden over!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Jaren hebben we geprobeerd om systemen te ontwikkelen die de trapbeweging neutraliseerde. Maar met die moderne dempers kom je er nu ook vaak mee weg om een veel actiever veersysteem te gebruiken. Wat juist uiteindelijk ook weer een beter veerkarakter oplevert.

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2020 Pinion | 11ANTS mANTis 2018 Rohloff | DIY Titanium | Mountain Cycle San Andreas
Contacteer:

Real Epic '89 schreef:Jaren hebben we geprobeerd om systemen te ontwikkelen die de trapbeweging neutraliseerde. Maar met die moderne dempers kom je er nu ook vaak mee weg om een veel actiever veersysteem te gebruiken. Wat juist uiteindelijk ook weer een beter veerkarakter oplevert.

Ben benieuwd.
Tja, zo zeg je het eigenlijk perfect, desalniettemin is het een fijne lijn waarop je wandelt om alles goed te doen. Zeker als het gaat om waar theoretische waardes en praktische ervaring samenkomen. :-q

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2020 Pinion | 11ANTS mANTis 2018 Rohloff | DIY Titanium | Mountain Cycle San Andreas
Contacteer:

zonoskar schreef:Ik blijf het gevoel houden dat het veersysteem van deze fiets "gefixed" moet worden door de demper. Dat is iets wat je niet wilt, zo creëer je een dood aanvoelend veersysteem. Ik zou de belt dumpen en een ketting gebruiken icm een spanner.

Uit nieuwsgierigheid: Wat zou je oplossen met de ketting en spanner? Misschien dat ik wat over het hoofd zie?? :roll:

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Jeroen_o schreef: Uit nieuwsgierigheid: Wat zou je oplossen met de ketting en spanner? Misschien dat ik wat over het hoofd zie?? :roll:
Bij een normaal veersysteem (met het draaipunt ergens op hoogte van je middenblad), varieert de lengte van de achterbrug een beetje. Dus als je dan een singlespeed wilt rijden (wat effectief gebeurt bij een Rohloff naaf), dan moet je die variatie in lengte opvangen. Normaal gebeurt dat door de derailleur, maar kan ook met een kettingspanner bij SS. Als je een belt gebruikt, heb je daar minder mogelijkheden, overigens heeft Nicolai daar wel een ontwerp mee gemaakt. En nog met pinion bak ook. Het ziet er wel wat ruw uit en die belt spanner ziet er ook vreemd uit.

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef:
Jeroen_o schreef: Uit nieuwsgierigheid: Wat zou je oplossen met de ketting en spanner? Misschien dat ik wat over het hoofd zie?? :roll:
Bij een normaal veersysteem (met het draaipunt ergens op hoogte van je middenblad), varieert de lengte van de achterbrug een beetje. Dus als je dan een singlespeed wilt rijden (wat effectief gebeurt bij een Rohloff naaf), dan moet je die variatie in lengte opvangen. Normaal gebeurt dat door de derailleur, maar kan ook met een kettingspanner bij SS. Als je een belt gebruikt, heb je daar minder mogelijkheden, overigens heeft Nicolai daar wel een ontwerp mee gemaakt. En nog met pinion bak ook. Het ziet er wel wat ruw uit en die belt spanner ziet er ook vreemd uit.
Dat zie ik dus weer als nadeel, nog meer zooi aan mijn fiets waar ik moet gaan schoonmaken. We hebben het hier over een fiets om een onderhoudsarme Rohloff naaf heen. Moet je na een rit alleen even een tuinslang overheen halen, meer niet.

Natuurlijk kun je in bepaalde richtingen optimaliseren, maar dan kom je uiteindelijk gewoon weer op zoiets:

Afbeelding

Beste fiets die er is :-q (als je van schoonmaken houdt...)
:winkie: :bier: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Ik zou daarom ook gelijk grote vetnippels op de achterbrug en trapas lagers monteren. Ook een rond bracket huis zonder gaten waarin dus geen water kan lopen via de zadelpen of onderbuis.

Juist de rede waarom ik liefhebber ben van bv. Turner.
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2020 Pinion | 11ANTS mANTis 2018 Rohloff | DIY Titanium | Mountain Cycle San Andreas
Contacteer:

Real Epic '89 schreef:Ik zou daarom ook gelijk grote vetnippels op de achterbrug en trapas lagers monteren. Ook een rond bracket huis zonder gaten waarin dus geen water kan lopen via de zadelpen of onderbuis.

Juist de rede waarom ik liefhebber ben van bv. Turner.
Is aan gedacht :)

Weliswaar geen vetnippels, maar 'hermetisch' afgesloten en rijkelijk ingevet. Er zitten geen loze gaten waar iets in kan lopen, en op de vlakke draaipunten zit een o-ring om water/vuil weg te houden van het lager.

Afbeelding

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Trapas lagers vast in de achter vork zo te zien en geen contact van RVS lagerschalen met Titanium. Slim.

Iets wat ik niet uit het plaatje haal is hoe tolerante tussen de achtervork en frame bracket opgelost wordt? Hier zou een O-ring moeten afdichten maar daar kom je twee problemen tegen. De tolerantie in het laswerk van de achtervork en de kleine speling die er in elk lager ontstaat. (Ik wel zie dat de rechter flens het bracket naar zich toe trekt en zo dus de lagers op voorspanning zet.)
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2020 Pinion | 11ANTS mANTis 2018 Rohloff | DIY Titanium | Mountain Cycle San Andreas
Contacteer:

Real Epic '89 schreef:Trapas lagers vast in de achter vork zo te zien en geen contact van RVS lagerschalen met Titanium. Slim.

Iets wat ik niet uit het plaatje haal is hoe tolerante tussen de achtervork en frame bracket opgelost wordt? Hier zou een O-ring moeten afdichten maar daar kom je twee problemen tegen. De tolerantie in het laswerk van de achtervork en de kleine speling die er in elk lager ontstaat. (Ik wel zie dat de rechter flens het bracket naar zich toe trekt en zo dus de lagers op voorspanning zet.)
De achterbrug begint met een yoke uit één deel gefreesd. Dit onderdeel wordt door Nicolai gemaakt, dus zal in ieder geval aan de specs voldoen :-q . Nu zijn nog gewone lagers bedacht als roterend punt voor de achterbrug, maar we kunnen nog uitwijken naar zogeheten 'angular contact bearings' als blijkt dat dit nodig is - deze kunnen beter omgaan met zijdelingse spanning.

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Jeroen_o schreef:De achterbrug begint met een yoke uit één deel gefreesd. Dit onderdeel wordt door Nicolai gemaakt, dus zal in ieder geval aan de specs voldoen :-q . Nu zijn nog gewone lagers bedacht als roterend punt voor de achterbrug.
Zonder afzonderlijk gefreesd of gevlakt onderdeel zou dit praktisch niet uitvoerbaar zijn. Voor deze lager diameters zie ik geen problemen. Wel dat ze maar een beperkte draai maken en steeds op hetzelfde punt belast worden. Eigenlijk zou die bracket buis bij iedere keer dat hij invert een stukje moeten verdraaien. bv. net als een klep doet in een (auto) motor.
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2020 Pinion | 11ANTS mANTis 2018 Rohloff | DIY Titanium | Mountain Cycle San Andreas
Contacteer:

Real Epic '89 schreef:
Jeroen_o schreef:De achterbrug begint met een yoke uit één deel gefreesd. Dit onderdeel wordt door Nicolai gemaakt, dus zal in ieder geval aan de specs voldoen :-q . Nu zijn nog gewone lagers bedacht als roterend punt voor de achterbrug.
Zonder afzonderlijk gefreesd of gevlakt onderdeel zou dit praktisch niet uitvoerbaar zijn. Voor deze lager diameters zie ik geen problemen. Wel dat ze maar een beperkte draai maken en steeds op hetzelfde punt belast worden. Eigenlijk zou die bracket buis bij iedere keer dat hij invert een stukje moeten verdraaien. bv. net als een klep doet in een (auto) motor.
Klopt, het blijft in deze ook een redelijk complex geheel. Dat de lagers niet meedraaien is wel een dingetje. Nooit geweten dat in een klep van een auto zoiets vernuftigs is verwerkt. Een veel gebruikte oplossing bij fullies is een simpel glijlager, die kan dat beter opvangen, maar heeft ook weer nadelen. De praktijk zal uitwijzen wat het uiteindelijk gaat worden... Het is tenslotte onze eerste full suspension.

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Heeft het trapslager nu een dubbele lagering, of interpreteer ik de tekening verkeerd?
Don't believe the hype!
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Real Epic '89 schreef:
Jeroen_o schreef:De achterbrug begint met een yoke uit één deel gefreesd. Dit onderdeel wordt door Nicolai gemaakt, dus zal in ieder geval aan de specs voldoen :-q . Nu zijn nog gewone lagers bedacht als roterend punt voor de achterbrug.
Zonder afzonderlijk gefreesd of gevlakt onderdeel zou dit praktisch niet uitvoerbaar zijn. Voor deze lager diameters zie ik geen problemen. Wel dat ze maar een beperkte draai maken en steeds op hetzelfde punt belast worden. Eigenlijk zou die bracket buis bij iedere keer dat hij invert een stukje moeten verdraaien. bv. net als een klep doet in een (auto) motor.
Ja exact. Balhoofdlagers slijten ook vaak in vanwege dezelfde reden. Vreten/galling.

Hoe worden de kogellagers van het draaipunt van de achterbrug opgesloten? Door de klemringen met conisch vlak? Ik heb de krachten beetje gevolgd en zie het linker lager tegen een rand opkomen aan de linker kant maar rechts van dat lager nog niets. Of wordt er voor gecompenseerd aan de buitenring? Of een bus tussen de lagers in oid. Er zijn veel mogelijkheden en kan me voorstellen dat de geposte afbeelding niet die details weergeeft.

Hoekcontactlagers hebben wel voorspanning nodig, ook niet altijd makkelijk in kleine ruimte te verkrijgen denk ik. Of je zou misschien dubbelrijige (3x woordwaarde) kunnen nemen maar die zijn niet zo snel in elegante maten te vinden dacht ik.

Puur uit interesse hoor :-D
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2020 Pinion | 11ANTS mANTis 2018 Rohloff | DIY Titanium | Mountain Cycle San Andreas
Contacteer:

HotSnail schreef:Heeft het trapslager nu een dubbele lagering, of interpreteer ik de tekening verkeerd?
Nee hoor, dat zie je helemaal goed! Dit doen we bij alle fietsen inmiddels - we hebben het principe overgenomen uit de BMX industrie waar dit regelmatig voorkomt.

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
Plaats reactie