11ANTS mANTis nieuwe foto's P9

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.

Moderator: jf

Plaats reactie
Gebruikersavatar
yo-eddy
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1420
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Locatie: 11ANTS Titanium Rohloff Belt

di 23 juni 2015, 22:24

de mANTis ……. een project waar we al heel lang in ons achterhoofd mee bezig waren bij 11ANTS.
Regelmatig bereikte ons de vraag “waarom geen Fully met Rohloff en Belt?”
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en onze ontwerper (en mede eigenaar) “los” gelaten. Een biker met een creatieve geest, een extreem goed “out of the box” denkvermogen, veel materiaal kennis en ook nog de capaciteiten om snel te leren en het geheel te kunnen visualiseren, aangevuld met een brainstorm team van 4 man met een gezamelijke bike historie van .......meer dan 100 jaar :o .......... Damn, we worden oud :-{ :bier:

Wat waren de eisen:

1- 11ANTS waardig
2- Rohloff of Pinion
3- Belt Drive
4- Titanium hoofdframe
5- 120/140 mm veerweg
6- 29” / 650B+
7- Strakke lijnen
8- zo perfect mogelijk (zie 1 :wink: )

Vervolgens zijn we gaan brainstormen, is er linkage software aangeschaft, info ingewonnen bij demper leveranciers, en zijn we maandenlang met 5 man gaan schaven aan het ontwerp.

De Pinion viel af omdat we daarbij veroordeeld werden tot een URT design en daar kleven voor ons te veel principiële bezwaren aan (veerkarakteristiek bij het staan op de pedalen en afstand zadel/crank die varieert).

Het zou dus een Rohloff variant worden met draaipunt om het bracket.
Met het onderste draaipunt vastgelegd was de weg vrij om met dit uitgangspunt de meest perfecte veerkarakteristiek te realiseren.
Na veel puzzelwerk met de “linkage” software en feedback van onder andere Cane Creek hebben we de “Rocker” zo ontworpen dat de (inline) demper over 49,8 vd 50mm een nagenoeg lineaire slag maakt, die zorgt voor een veerweg van max. 140mm……. as close to perfection as possible.

Nu is het moment aangebroken om alle parts afzonderlijk te laten bouwen, de toleranties voor het freeswerk te bepalen etc etc.

Het hoofdframe en de staande achtervork (beiden titanium) worden op moment van schrijven gebouwd, de lagering is besteld, de tekeningen van de Rocker en de Demper mount liggen bij onze bouwer.
Verder zijn we met Nicolai in gesprek om de liggende achtervork te bouwen, inclusief onze axANTer® excentrische drop-out (ditmaal aangepast voor Rohloff) ...... het wachten is begonnen.
 
Veel woorden, maar hier dan vast een render van hoe hij eruit zou moeten komen te zien ;)

Updates volgens zodra de parts binnen druppelen de komende weken en maanden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door yo-eddy op di 8 december 2015, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.11antsbikes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/11ANTs" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Locatie: wil naar buiten

di 23 juni 2015, 22:36

Hoeveel kratjes later kwamen jullie tot dit ontwerp? :bier:

Erg leuk en ambitieus plan :-q , Zo'n excentrische drop-out werkt goed en is imho minder 'kraakgevoelig' dan een EBB.

Ben heel benieuwd hoe het geheel er uit komt te zien. De oplossing voor de vering is slim, je moet natuurlijk de effectieve chainstay lengte gelijk houden om de belt niet teveel te belasten/te ontlasten wat breken of aflopen tot gevolg kan hebben.

Veel plezier en succes met het bouwen!!

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Locatie: is smerig...

di 23 juni 2015, 22:47

Asplaat met remklauw.... :-q
beter scheef erin dan recht ernaast
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

wo 24 juni 2015, 07:48

Wordt weer gruwelijk mooi! En innovatief. Red Dot award???
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dgo
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 22:51
Locatie: BMC Fourstroke FS 29

wo 24 juni 2015, 08:45

Cool project, ben echt benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
BMC\ fourstroke FS 29
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Locatie: Commencal super 4.3

wo 24 juni 2015, 09:46

yo-eddy schreef: Het zou dus een Rohloff variant worden met draaipunt om het bracket.
Waarom het draaipunt rondom de bracket? Dit resulteert toch in veel te lage anti-squat waardes (mogelijk zelfs negatieve anti-squat waardes wat je absoluut niet wilt hebben)?
Laatst gewijzigd door djamgils op wo 24 juni 2015, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
bregth
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 23 juni 2014, 14:11
Locatie: Trek Superfly 9.6

wo 24 juni 2015, 09:48

Heel gaaf!! Zo'n asplaat waar je de remklauw op monteert heb ik nog niet eerder gezien. Mooie oplossing zo.
Gaaf ook dat draaipunt om de trapas. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7467
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Locatie: Nicolai G16 XL Black, Liteville 301XXL RAW
Contacteer:

wo 24 juni 2015, 09:50

Rohloff en Fully :~ :~ :~
Ik zou op mijn fully niet graag de massa van een Rohloff achter hebben.
Verder ziet het er wel weer mooi uit.
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 664
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Locatie: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

wo 24 juni 2015, 10:21

Cool! Benieuwd naar het vervolg :)

Geo?
Wielen 27.5 of 29 (hoop het eerste)
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

wo 24 juni 2015, 13:29

kusanagi schreef: Geo?
Wielen 27.5 of 29 (hoop het eerste)
Volgens mij 29 of 650b+...
zal dus wel allebei passen.
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Genius
Genius
Berichten: 14116
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Locatie: Is stoffig
Contacteer:

wo 24 juni 2015, 14:02

djamgils schreef:
yo-eddy schreef: Het zou dus een Rohloff variant worden met draaipunt om het bracket.
Waarom het draaipunt rondom de bracket? Dit resulteert toch in veel te lage anti-squat waardes (mogelijk zelfs negatieve anti-squat waardes wat je absoluut niet wilt hebben)?
Omdat je anders een derailleur-achtige spanner moet hebben. (de lenget vd belt is dan niet constant).
En en belt moet flink strak staan, dat lukt je dan niet.

Maar met alle respect voor jullie (goede) ideeën, wordt het middel niet erger dan de kwaal ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Locatie: Commencal super 4.3

wo 24 juni 2015, 14:27

Afhankelijk van de gekozen tandwielen kun je behoorlijke verschillende hoeveelheden (negatieve) anti-squat hebben.
Als het voortandwiel groter is dan het achtertandwiel heb je dacht ik negatieve anti squat wat dus heel veel pedal induced bob zal genereren.
Gebruikersavatar
Jeroen_o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 september 2002, 15:39
Locatie: 11ANTS mANTis 2018
Contacteer:

wo 24 juni 2015, 23:11

djamgils schreef:Afhankelijk van de gekozen tandwielen kun je behoorlijke verschillende hoeveelheden (negatieve) anti-squat hebben.
Als het voortandwiel groter is dan het achtertandwiel heb je dacht ik negatieve anti squat wat dus heel veel pedal induced bob zal genereren.
Klopt als een bus :-q - dit is voor alle fullies hetzelfde. Via deze link kom je op een pagina waar het fenomeen pedal bob of pedal kickback en anti-squat perfect wordt uitgelegd + halverwege een filmpje.

En nu het toch technisch wordt...

Tenzij je een 1:1 versnelling ratio kunt rijden, zoals met een pinion mogelijk is, is er geen anti-squat of pedal kickback. De mANTis, heeft dus net als alle andere fullies ook anti-squat en pedal kickback. Daarnaast wordt pedal kickback maar in sommige situaties ervaren. MAAR, de Rohloff heeft een klein voordeel, elke versnelling heeft een kleine vrijloop in de traprichting, en hoe lichter de versnelling hoe groter deze vrijloop (heeft te maken met schakelen als je aan het klimmen bent, daar heb je die vrijloop ruimte nodig). Hiermee wordt de kans op pedal kickback iets gereduceerd. De praktijk zal echter moeten uitwijzen hoe dit werkelijk gaat zijn.

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs
djamgils
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: zo 12 maart 2006, 21:33
Locatie: Commencal super 4.3

do 25 juni 2015, 09:27

Jeroen_o schreef: Tenzij je een 1:1 versnelling ratio kunt rijden, zoals met een pinion mogelijk is, is er geen anti-squat of pedal kickback. De mANTis, heeft dus net als alle andere fullies ook anti-squat en pedal kickback.
Dan ben ik heel benieuwd naar de anti-squat curve volgens linkage want er vanuit gaande dat jullie achtertandwiel kleiner is dan het voortandwiel gaan jullie enorme hoeveelheden PRO-squat (of negatieve anti-squat) ervaren wat je echt niet wilt op een xc-am fiets.
Voor de mensen met linkage, check maar eens het oude model Cove G-spot, uit mijn hoofd zit de PRO-squat rond de 250% rond het sag punt en trapt die fiets kennelijk (heb zelf nooit op een Cove gereden) voor geen meter. Het is niet voor niks dat vrijwel geen enkele moderne xc/am mtb geen concentrische single pivot bottom bracket heeft.

Idealiter wil je 100% anti-squat (en dus niet -250% zoals de Cove G-spot) rondom sag in je normale vertanding. En de meeste moderne xc-am fullys zitten dus ook rond die 100% als je in het midden van je versnellingen range rijdt (dus middenblad voor en midden achter)
Bijvoorbeeld de trek remedy anti squat waardes, netjes in de buurt van 100%
Afbeelding
van http://linkagedesign.blogspot.nl/2013/1 ... -2014.html" onclick="window.open(this.href);return false;

hier ook nog wat discussie over concentrische pivots.
http://www.ridemonkey.com/threads/suspe ... st-3452041" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

do 25 juni 2015, 16:50

Mjammie! Lekker technisch allemaal...
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie