Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: di 23 juni 2015, 22:24 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: za 29 oktober 2005, 12:14
Berichten: 1331
Mijn mountainbike: 11ANTS Titanium Rohloff Belt
de mANTis ……. een project waar we al heel lang in ons achterhoofd mee bezig waren bij 11ANTS.
Regelmatig bereikte ons de vraag “waarom geen Fully met Rohloff en Belt?”
Uiteindelijk de knoop doorgehakt en onze ontwerper (en mede eigenaar) “los” gelaten. Een biker met een creatieve geest, een extreem goed “out of the box” denkvermogen, veel materiaal kennis en ook nog de capaciteiten om snel te leren en het geheel te kunnen visualiseren, aangevuld met een brainstorm team van 4 man met een gezamelijke bike historie van .......meer dan 100 jaar :o .......... Damn, we worden oud :-{ :bier:

Wat waren de eisen:

1- 11ANTS waardig
2- Rohloff of Pinion
3- Belt Drive
4- Titanium hoofdframe
5- 120/140 mm veerweg
6- 29” / 650B+
7- Strakke lijnen
8- zo perfect mogelijk (zie 1 :wink: )

Vervolgens zijn we gaan brainstormen, is er linkage software aangeschaft, info ingewonnen bij demper leveranciers, en zijn we maandenlang met 5 man gaan schaven aan het ontwerp.

De Pinion viel af omdat we daarbij veroordeeld werden tot een URT design en daar kleven voor ons te veel principiële bezwaren aan (veerkarakteristiek bij het staan op de pedalen en afstand zadel/crank die varieert).

Het zou dus een Rohloff variant worden met draaipunt om het bracket.
Met het onderste draaipunt vastgelegd was de weg vrij om met dit uitgangspunt de meest perfecte veerkarakteristiek te realiseren.
Na veel puzzelwerk met de “linkage” software en feedback van onder andere Cane Creek hebben we de “Rocker” zo ontworpen dat de (inline) demper over 49,8 vd 50mm een nagenoeg lineaire slag maakt, die zorgt voor een veerweg van max. 140mm……. as close to perfection as possible.

Nu is het moment aangebroken om alle parts afzonderlijk te laten bouwen, de toleranties voor het freeswerk te bepalen etc etc.

Het hoofdframe en de staande achtervork (beiden titanium) worden op moment van schrijven gebouwd, de lagering is besteld, de tekeningen van de Rocker en de Demper mount liggen bij onze bouwer.
Verder zijn we met Nicolai in gesprek om de liggende achtervork te bouwen, inclusief onze axANTer® excentrische drop-out (ditmaal aangepast voor Rohloff) ...... het wachten is begonnen.
 
Veel woorden, maar hier dan vast een render van hoe hij eruit zou moeten komen te zien ;)

Updates volgens zodra de parts binnen druppelen de komende weken en maanden.

Afbeelding

_________________
http://www.11antsbikes.com/

https://www.facebook.com/11ANTs


Laatst bijgewerkt door yo-eddy op di 8 december 2015, 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 23 juni 2015, 22:36 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Geregistreerd op: za 15 september 2007, 00:20
Berichten: 3775
Mijn mountainbike: wil naar buiten
Hoeveel kratjes later kwamen jullie tot dit ontwerp? :bier:

Erg leuk en ambitieus plan :-q , Zo'n excentrische drop-out werkt goed en is imho minder 'kraakgevoelig' dan een EBB.

Ben heel benieuwd hoe het geheel er uit komt te zien. De oplossing voor de vering is slim, je moet natuurlijk de effectieve chainstay lengte gelijk houden om de belt niet teveel te belasten/te ontlasten wat breken of aflopen tot gevolg kan hebben.

Veel plezier en succes met het bouwen!!

Ciao,
Jan

_________________
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: di 23 juni 2015, 22:47 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 1 januari 2014, 11:56
Berichten: 460
Mijn mountainbike: is smerig...
Asplaat met remklauw.... :-q

_________________
beter scheef erin dan recht ernaast


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 juni 2015, 07:48 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 27 januari 2012, 17:59
Berichten: 186
Wordt weer gruwelijk mooi! En innovatief. Red Dot award???

_________________
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark
www.wilddukes.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 juni 2015, 08:45 
All rounder
All rounder
Geregistreerd op: wo 28 augustus 2013, 22:51
Berichten: 95
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke FS 29
Cool project, ben echt benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

_________________
BMC\ fourstroke FS 29


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 juni 2015, 09:46 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: zo 12 maart 2006, 21:33
Berichten: 230
Mijn mountainbike: Commencal super 4.3
yo-eddy schreef:
Het zou dus een Rohloff variant worden met draaipunt om het bracket.

Waarom het draaipunt rondom de bracket? Dit resulteert toch in veel te lage anti-squat waardes (mogelijk zelfs negatieve anti-squat waardes wat je absoluut niet wilt hebben)?


Laatst bijgewerkt door djamgils op wo 24 juni 2015, 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 juni 2015, 09:48 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Geregistreerd op: ma 23 juni 2014, 14:11
Berichten: 31
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.6
Heel gaaf!! Zo'n asplaat waar je de remklauw op monteert heb ik nog niet eerder gezien. Mooie oplossing zo.
Gaaf ook dat draaipunt om de trapas. Ben benieuwd naar het eindresultaat.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 juni 2015, 09:50 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 16 september 2010, 14:44
Berichten: 7435
Mijn mountainbike: Nicolai G16 XL Black, Liteville 301XXL RAW
Rohloff en Fully :~ :~ :~
Ik zou op mijn fully niet graag de massa van een Rohloff achter hebben.
Verder ziet het er wel weer mooi uit.

_________________
HOUSE OF MTB:


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 juni 2015, 10:21 
Extreme Biker
Extreme Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: za 11 september 2004, 23:33
Berichten: 664
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1
Cool! Benieuwd naar het vervolg :)

Geo?
Wielen 27.5 of 29 (hoop het eerste)


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 juni 2015, 13:29 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 27 januari 2012, 17:59
Berichten: 186
kusanagi schreef:
Geo?
Wielen 27.5 of 29 (hoop het eerste)


Volgens mij 29 of 650b+...
zal dus wel allebei passen.

_________________
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark
www.wilddukes.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 juni 2015, 14:02 
Genius
Genius
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 december 2002, 10:56
Berichten: 13330
Mijn mountainbike: Is stoffig
djamgils schreef:
yo-eddy schreef:
Het zou dus een Rohloff variant worden met draaipunt om het bracket.

Waarom het draaipunt rondom de bracket? Dit resulteert toch in veel te lage anti-squat waardes (mogelijk zelfs negatieve anti-squat waardes wat je absoluut niet wilt hebben)?

Omdat je anders een derailleur-achtige spanner moet hebben. (de lenget vd belt is dan niet constant).
En en belt moet flink strak staan, dat lukt je dan niet.

Maar met alle respect voor jullie (goede) ideeën, wordt het middel niet erger dan de kwaal ?

_________________
Some days it's easy, some days it's a fight.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 juni 2015, 14:27 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: zo 12 maart 2006, 21:33
Berichten: 230
Mijn mountainbike: Commencal super 4.3
Afhankelijk van de gekozen tandwielen kun je behoorlijke verschillende hoeveelheden (negatieve) anti-squat hebben.
Als het voortandwiel groter is dan het achtertandwiel heb je dacht ik negatieve anti squat wat dus heel veel pedal induced bob zal genereren.


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 24 juni 2015, 23:11 
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: do 19 september 2002, 15:39
Berichten: 45
Mijn mountainbike: 11ANTS mANTis 2018
djamgils schreef:
Afhankelijk van de gekozen tandwielen kun je behoorlijke verschillende hoeveelheden (negatieve) anti-squat hebben.
Als het voortandwiel groter is dan het achtertandwiel heb je dacht ik negatieve anti squat wat dus heel veel pedal induced bob zal genereren.


Klopt als een bus :-q - dit is voor alle fullies hetzelfde. Via deze link kom je op een pagina waar het fenomeen pedal bob of pedal kickback en anti-squat perfect wordt uitgelegd + halverwege een filmpje.

En nu het toch technisch wordt...

Tenzij je een 1:1 versnelling ratio kunt rijden, zoals met een pinion mogelijk is, is er geen anti-squat of pedal kickback. De mANTis, heeft dus net als alle andere fullies ook anti-squat en pedal kickback. Daarnaast wordt pedal kickback maar in sommige situaties ervaren. MAAR, de Rohloff heeft een klein voordeel, elke versnelling heeft een kleine vrijloop in de traprichting, en hoe lichter de versnelling hoe groter deze vrijloop (heeft te maken met schakelen als je aan het klimmen bent, daar heb je die vrijloop ruimte nodig). Hiermee wordt de kans op pedal kickback iets gereduceerd. De praktijk zal echter moeten uitwijzen hoe dit werkelijk gaat zijn.

_________________

Why not life on the edge.. it has the best view!

www.11antsbikes.com
www.facebook.com/11ANTs


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 25 juni 2015, 09:27 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Geregistreerd op: zo 12 maart 2006, 21:33
Berichten: 230
Mijn mountainbike: Commencal super 4.3
Jeroen_o schreef:
Tenzij je een 1:1 versnelling ratio kunt rijden, zoals met een pinion mogelijk is, is er geen anti-squat of pedal kickback. De mANTis, heeft dus net als alle andere fullies ook anti-squat en pedal kickback.

Dan ben ik heel benieuwd naar de anti-squat curve volgens linkage want er vanuit gaande dat jullie achtertandwiel kleiner is dan het voortandwiel gaan jullie enorme hoeveelheden PRO-squat (of negatieve anti-squat) ervaren wat je echt niet wilt op een xc-am fiets.
Voor de mensen met linkage, check maar eens het oude model Cove G-spot, uit mijn hoofd zit de PRO-squat rond de 250% rond het sag punt en trapt die fiets kennelijk (heb zelf nooit op een Cove gereden) voor geen meter. Het is niet voor niks dat vrijwel geen enkele moderne xc/am mtb geen concentrische single pivot bottom bracket heeft.

Idealiter wil je 100% anti-squat (en dus niet -250% zoals de Cove G-spot) rondom sag in je normale vertanding. En de meeste moderne xc-am fullys zitten dus ook rond die 100% als je in het midden van je versnellingen range rijdt (dus middenblad voor en midden achter)
Bijvoorbeeld de trek remedy anti squat waardes, netjes in de buurt van 100%
Afbeelding
van http://linkagedesign.blogspot.nl/2013/1 ... -2014.html

hier ook nog wat discussie over concentrische pivots.
http://www.ridemonkey.com/threads/suspe ... st-3452041


Omhoog
 Profiel  
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 25 juni 2015, 16:50 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: vr 27 januari 2012, 17:59
Berichten: 186
Mjammie! Lekker technisch allemaal...

_________________
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark
www.wilddukes.nl


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: rebyte, tiewrap en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: