2022 Kona Honzo ST

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Na de opbouw van de Bird (stiekem zelfs al een tijdje daarvoor…) zat ik met een schuin oog naar een Kona Honzo te gluren. Eerst de carbon versie maar later trok de stalen versie steeds meer mijn aandacht. Na wat meer erover gelezen te hebben, en na wat advies van goede vriend robertdj, kwam ik tot de conclusie dat de Honzo ST mijn nieuwe speelkameraard moest worden! Eigenlijk vond ik ze te duur en in de uitverkoop waren ze nooit in mijn maat - XL i.v.m. 2+ meter - verkrijgbaar.

Afgelopen jaar was voor mij een goed jaar en via mijn neef in Canada heb ik dan ook een deal kunnen maken met een 2022 frame uit de US! Het feest (of is het eigenlijk keuzestress?) naar het zoeken van diverse componenten is begonnen en het doel is een betrouwbare “one bike to do it all” voor rondjes in Nederland, België en Duitsland.

Afbeelding

Ik twijfel nog om de Bird in één keer weg te doen of als frameset te verkopen en wat onderdelen over te zetten op de Honzo (voorvork, stuur en wielen). De ruimte voor een tweede fiets heb ik niet, dus de Bird gaat sowieso weg en daarbij lijken ze qua geometrie ook behoorlijk op elkaar. Vermoedelijk ga ik er 1x12 van maken, maar ook hier geldt: de 1x11 van de Bird is zo overgezet…

Afbeelding

De voortgang en keuzes die ik de komende tijd ga maken zal ik hier met jullie delen, wellicht vraag ik jullie mening ook nog wel voor wat betreft de keuze van componenten! :D

Afbeelding

Update 08-03-2022 - speclist bijgewerkt en foto's toegevoegd
Frame: 2022 Kona Honzo ST – maat XL
Voorvork: FOX 34 Factory 140mm
Balhoofd: Cane Creek 70 Hellbender
Wielen: Rad15 Ozone 30 met DT Swiss 350 naven
Banden: Maxxis Ardent Skinwall EXO TLR 29x2.40
Achterderailleur: Shimano XT-M8000
Cassette: Shimano XTR M9000 11-40T
Ketting: KMC X11SL
Shifter: Shimano XT SL-M8130
Remmen: TRP DH-R EVO Gold met Jagwire LR1 schijven 180mm/160mm
Stuurpen: Race Face Turbine R 35mm
Stuur: Race Face Turbine R 35mm met ESIgrips Chunky Extra
Dropper: OneUp Dropper V2 - 210mm
Zadel: Fizik Tempo Argo R5
Bottom bracket: Hope Stainless Steel
Crank: Race Face Aeffect 175mm met 30T Race Face Narrow Wide
Pedalen: Shimano XTR-M9100
Gewicht: 13,4kg

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mnrk op di 8 maart 2022, 10:37, 4 keer totaal gewijzigd.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi man,

Honzo altijd goed. En in XL zie je wel heel goed dat ie echt lang is in de front-center vergeleken met de korte achterkant.
Was het nog lastig importeren uit de US of heeft iemand hem dar gewoon op de post gedaan voor je?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Blijft fraai zo'n stalen Honzo. :-q

Mijn Honzo ST kwam ook overzee vandaan, wel iets minder ver zwemmen... ;)

Succes met de opbouw!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Fraai, ik ben niet van het zwart maar zo met brons wel prachtige fiets van te maken.

Ik denk aan bvb een TRP groep met gouden accenten, TRP DHR EVO remmen in brons /goud.
En waar het zelden echt staat kan een Renthal stuur en pen hier zomaar super matchen :-q
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Dutch schreef: za 5 februari 2022, 18:02 Fraai, ik ben niet van het zwart maar zo met brons wel prachtige fiets van te maken.

Ik denk aan bvb een TRP groep met gouden accenten, TRP DHR EVO remmen in brons /goud.
En waar het zelden echt staat kan een Renthal stuur en pen hier zomaar super matchen :-q
Is het brons of heel licht roze?
“Old, not obsolete”
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi frame! En om dat zorgeloze door te trekken: gewoon bij 11speed blijven!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Niet zo'n fan van zwart (wel van Kona) maar met goud staat het chique :-q
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Dank voor jullie reacties! Het zwart is wellicht wat saai, maar dat past wel bij me. :winkie:
Ik ben er nog niet uit welke kleur de accenten nu écht hebben, goud, oranje, brons...de tip van Dutch voor wat betreft TRP en Renthal ga ik zeker meenemen in mijn overweging! :-q
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Heckler40 schreef: vr 4 februari 2022, 18:37 Mooi man,

Honzo altijd goed. En in XL zie je wel heel goed dat ie echt lang is in de front-center vergeleken met de korte achterkant.
Was het nog lastig importeren uit de US of heeft iemand hem dar gewoon op de post gedaan voor je?

Enjoy!!
Thanks! Het frame heb ik gekocht via een US webshop, de shipping naar Canada was gratis en mijn neef (woonachtig in Vancouver) heeft 'm voor me kosteloos verstuurd. Import verliep goed en relatief snel, 8 dagen na bestelling in de US werd het frame thuis bezorgd.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mnrk schreef: wo 9 februari 2022, 10:42 Thanks! Het frame heb ik gekocht via een US webshop, de shipping naar Canada was gratis en mijn neef (woonachtig in Vancouver) heeft 'm voor me kosteloos verstuurd. Import verliep goed en relatief snel, 8 dagen na bestelling in de US werd het frame thuis bezorgd.
Dat is heel netjes geregeld zo.
Kan ook heel anders lopen

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Bartje_2.5
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 29 juli 2019, 10:12
Mijn mountainbike: is te koop

Helemaal goed! 👍🤤
Is dit nou met 66 graden balhoofdshoek?
Bird Aeris AM160 te koop

It's extra slack, dude!
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Bartje_2.5 schreef: zo 13 februari 2022, 22:38 Helemaal goed! 👍🤤
Is dit nou met 66 graden balhoofdshoek?
Ja klopt, met 140mm vork zit je op 66 graden balhoofdhoek! :-q
drBunhead
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 11 augustus 2017, 15:41

Hele sjieke kleuren combo. TRP zal hier uitstekend bij matchen denk ik inderdaad. :-q

Benieuwd hoe je hem gaat opbouwen.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Lars TB schreef: zo 6 februari 2022, 16:23 Mooi frame! En om dat zorgeloze door te trekken: gewoon bij 11speed blijven!
+1. Tenzij je 12-spd mooier vindt, zie ik de voordelen er niet echt van in. Zeker niet als je al een 11-spd groep hebt.
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

drBunhead schreef: wo 16 februari 2022, 09:50 Hele sjieke kleuren combo. TRP zal hier uitstekend bij matchen denk ik inderdaad. :-q

Benieuwd hoe je hem gaat opbouwen.
Binnenkort komen de eerste onderdelen binnen, waar onder TRP DH-R EVO remmen en een FOX 34 Factory 140mm voorvork. Het idee om ook een Renthal stuur en stuurpen te monteren laat ik voor nu even achterwege, anders wordt het denk ik een rommeltje in de cockpit qua kleuren...
Fatbiker schreef: do 17 februari 2022, 09:26
Lars TB schreef: zo 6 februari 2022, 16:23 Mooi frame! En om dat zorgeloze door te trekken: gewoon bij 11speed blijven!
+1. Tenzij je 12-spd mooier vindt, zie ik de voordelen er niet echt van in. Zeker niet als je al een 11-spd groep hebt.
Ook naar aanleidingen van de berichten hier heb ik besloten om de 11-speed van de Bird over te zetten. :-q
Plaats reactie