MonkeyRider's "forgotten" Krampus

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

paulus1981 schreef:....Krampus met vering en 2.6" oid voor en achter is ook leuk toch?
Maar is het dan nog een Krampus?
En wat is hier het praktisch nut van?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

paulus1981 schreef:Waarom was de reba + dit wizard niet overtuigend?

Krampus met vering en 2.6" oid voor en achter is ook leuk toch?
Keertje test gereden opLDD http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p2119273" onclick="window.open(this.href);return false;

Eigenlijk heb ik nog niet veel super positiefs gelezen over forum ervaringen 29plus met voorvering. Waarschijnlijk zeker bruikbaar voor buitenland trips en met name down, maar als je er bv een ltht 29er naast hebt zou ik daar waarschijnlijk voor kiezen.......of gewoon lekker star (en wat rustiger) naar beneden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Paul Rush schreef:
paulus1981 schreef:....Krampus met vering en 2.6" oid voor en achter is ook leuk toch?
Maar is het dan nog een Krampus?
Ik heb er ook met 29x2.4 achter en 29x3.0 voor mee gereden, en dat gaat best goed.
Krampus blijft gewoon Krampus....maar of het dan een "plus"er is :~ ...?....... :bier:
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Nope.
En wat is hier het praktisch nut van?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

MonkeyRider schreef:
paulus1981 schreef:Waarom was de reba + dit wizard niet overtuigend?

Krampus met vering en 2.6" oid voor en achter is ook leuk toch?
Keertje test gereden opLDD http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5#p2119273" onclick="window.open(this.href);return false;

Eigenlijk heb ik nog niet veel super positiefs gelezen over forum ervaringen 29plus met voorvering. Waarschijnlijk zeker bruikbaar voor buitenland trips en met name down, maar als je er bv een ltht 29er naast hebt zou ik daar waarschijnlijk voor kiezen.......of gewoon lekker star (en wat rustiger) naar beneden.
Snap wat je zegt, kan me ook voorstellen dat je op de afdalingen waar vering echt iets toevoegt, ook een steviger band nodig hebt, die dan weer te zwaar wordt...
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Paul Rush schreef:
paulus1981 schreef:....Krampus met vering en 2.6" oid voor en achter is ook leuk toch?
Maar is het dan nog een Krampus?
Waarom niet? Google afbeeldingen levert enerzijds een krampus op volgepakt tbv bikepacking met mechanische schijfremmen en raar comfort stuur, andere uiterste een volwaardige trailbike met vering en dropper. Veelzijdigheid is ook een kwaliteit van een fiets...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Veelzijdig is ie zeker en ik vind het nog steeds een enorme verdienste van Surly dat ze met "standaard" componenten (star, geen boost, gewoon bsa bb, 44mm headtube, oersimpele dropouts en "pisbakken" staal) zo'n speelse, goed rijdende, onderhoudsarme en veelzijdige bike hebben bedacht.
Naast mijn ervaringen met de geveerde Dragonslayer 27.5 plusser (ook geen straf om op te rijden :winkie: ) merkte ik toch dat de enorme roleigenschappen en grip van 29plus icm speelsheid vd starre Krampus een grotere funfactor hebben in vergelijk met de 27.5plus Dragonslayer. Je hebt (nog) meer grip, het rolt (nog) wat lichter en klimmend voelt elke trap raak. De Dragonslayer met erg goede Fox vork is superieur hard down, maar voor de rest heb ik meer fun op de Krampus en voelt ie sneller.
Allemaal erg subjectief en afhankelijk van smaak natuurlijk :wink:
Dat de commercie zich nu vol gas stort op 27.5 plus wil nog helemaal niet zeggen dat 29plus is afgeschreven...voor mij in ieder geval niet !
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik herken veel van wat je zegt over mijn Rooster 29plus, zou hem wel eens naast een Krampus willen proberen eigenlijk.

Kanttekeing 27,5 plus, op vakantie in de Alpen zijn kwaliteiten "hard down" evident nuttig. Ik heb op de verregende "Forest One" trail in Lermoos herhaaldelijk meer grip, veeel meer grip gewild. Met een internationale blik en met de "Mountain" in MTB snap ik de keuze voor 27,5 plus wel. FWIW ik rijd op 29x2,35 banden hier, niet met de starre 29plus. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Klopt zeker wat je zegt, daarom had ik de Dragonslayer ook mee op vakantie.......maar voor mijn (voornamelijk solo rijdend) buitenland trips zoek ik de grenzen niet echt op en vond ik het (asfalt) klimwerk en "gravel" niet echt inspirerend op de 27.5 plusser. De starre Krampus is daarvoor trouwens ook niet mijn eerste keuze, alhoewel ik denk dat je daar ook in het buitenland erg ver mee komt. De volgende buitenland trip (Dordogne eind augustus) gaat mijn Ragley 29er met 2.4 op blunt35 velgen weer mee. Voor mij persoonlijk een mooi compromis; veel grip (maar duidelijk minder als 27.5 plus) maar ook net wat vlotter voelend off-trail..............maar voor natte Alpen zou ik dan misschien toch aan een Magnum in de Krampus denken????

Misschien een keertje op de vlg plus ride nrd Veluwe: Krampus vs Rooster ?
Blijft trouwens doodzonde dat die uit productie is en vervangen door 27.5 ?
Edit: "uit productie" onzin, wasin de war met Genesis longitude :oops:
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op wo 27 juli 2016, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Natte Alpen, dan heb je je vering m.i. minder nodig dan droge Alpen omdat je snelheid veel lager zal liggen, en de grip van de grotere band is dan erg welkom:)
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik ben geen grote bezoeker van let's ride dagen, maar mischien moet het er met de Rooster maar eens van komen.

Met een starre vork heb je ook minder risico dat je "over the bar" gaat, hij duikt niet onder impact of remmen. Maar vering helpt mij in elk geval om wat snelheid te houden. En op ruw terrein helpt een beetje snelheid houden ook weer met de stabiliteit en controle.

Einstein zij het al "life is like in riding a bicycle, to keep your balance you must keep moving."

Dat gezegd, ik heb dezelfde natte trail de 2e keer rijden al beter weggestoken. Al heb ik nog steeds een uitgewassen sectie gewandeld. Ik ga mijn Alpen benen nog vinden, in de vork wat meer druk, de demper achter verder open. Plus morgen gaat de Hans Dampf erop. Dat is minder voor het klimmen, maar dat is geen doel op zich.

Klimmen doe je om bij het begin van de afdaling te komen. 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Omdat foto's plaatsen weer lukt maar weer eens recente foto's van mijn Krampus met paar aanpassingen.
Van Shimano XT 1x9 11-34 omgebouwd naar Sram NX 1x11 met 11-42. Zelfde 32t stalen singlespeed blad tussen bashring en jumpstop.
De 40mm 70cm rizer vervangen door 25mm Sixpack Menace polished lowrizer van 725mm in combinatie met Sixpack polished zadelpen.

Vandaag na een rondje Vrachelen........ik vinnum nog steeds mooi zo :tong

Afbeelding

Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is-ie ook!
Die blanke onderdeeltjes staan 'm goed.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Strakke fiets! Ik vind ook de blanke delen erg mooi staan icm het groen van het frame
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Inderdaad een zeer geslaagde combinatie!

Prachtige, multifunctionele bike die vooral fantastisch rijdt. Mijn Krampus heeft toen ik hem kocht drie fietsen tegelijk vervangen. Ik had destijds behoorlijk wat moeite om afscheid te nemen van de andere bikes, maar achteraf heb ik er geen moment spijt van gehad. Top fiets!
Plaats reactie