MonkeyRider's "forgotten" Krampus

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Zuinig op zijn! de groene Krampus is intussen naar de Legacy sectie van Surly verschoven. Is uit de collectie dus. Alleen de OPS is er nog en een veelbelovende Karate Monkey 27,5 PLUS.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Klassieker in spe; "first commercially available 29plus with original 3.0 knards"........mijn pensioen is verzekerd :wink:
Ik ben inderdaad erg blij dat ik destijds nog een groene frameset bij Jelle heb gekocht.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nog maar weer eens een foto van mijn "oer"plusbike; de Krampus.
Vandaag rustig 40km rondje Maashorst "groen" gedaan (incl aanloop en ommetje). Voor het eerst in het gebied. Gestart bij Heesch in de vrieskou. Mooi gebied en best leuke paden in het ZO groen/blauwe deel. Blauwe ZW lus overgeslagen ivm tijd. Jammer van de herrie van de snelwegen in de nabijheid, geen echt spannende paden en hoogteverschil, maar wel erg lekker gefietst.

Afbeelding

Stuur iets hoger gezet met kort Ritchey rizer pennetje en voor het eerst met de Panaracer Fat b Nimble als achterband. Dually wielset (39mm inw) en Knard voor, compleet rijklaar 13.7 kg
Aanvankelijk de Fatbn op 1.2 bar en Knard op 0.8 voor een beetje snelheid op asfalt, maar dat stuiterde en "bounce"te me te veel zodra het hobbelig werd. Steeds een beetje lucht eruit en uiteindelijk met 0.85 achter en 0.65 voor de rit uitgereden............en "zo heurt 't" blijkbaar, want het reed weer SUPER. Niet te veel druk erin en lekker gas erop houden in de bochten, grip zat :-D De Fatbn achter voelt lichter en lijkt ook wat lichter te rollen, mooi in balans met de Knard voor: achter breekt nu net wat eerder uit terwijl ik voor grip hou.

Blijft gewoon een leuke fiets!! Niet snel op recht asfalt (maar te doen) maar lekker comfortabel op de route met (voor mij) een hoog fun-gehalte.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Op Martplaats staat er al een tijdje 1 te koop voor "steeds"minder. Tempting!

Als hij braze-ons zou hebben voor een rek oid had ik hem al in de schuur staan.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

maverick76 schreef:Op Martplaats staat er al een tijdje 1 te koop voor "steeds"minder. Tempting!

Als hij braze-ons zou hebben voor een rek oid had ik hem al in de schuur staan.
Maar iets duurder als de (originele, niet meer verkrijgbare) frameset ..........en spatbord/drager oogjes op de dropouts en in de vorkboog zitten er voor en achter gewoon op hoor.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ok, than it would be interesting!

Hij heeft wel de rabit hole's etc. Dus wel gekocht als complete fiets lijkt het.

Misschien toch maar eens een belletje.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Weer eens tijd voor een update van mijn "oer"plusbike .......
Chainreactions was weer eens aan het stunten met prijzen en daar stond ineens een Manitou Magnum Pro 100mm 29plus vork mijn schuur :winkie:
Canecreek 44mm external headset onderste deel erbij en een Boost adapter kit van R2bike maken het af.
Gekozen voor de 100mm versie omdat deze blijkbaar de goede stuureigenschappen van de starre Krampus het best bewaart.

Afbeelding

Vandaag een eerste rondje Dorst drieluik gereden......en wat rijdt dat lekker !!!
Blijft super speels sturen, blijft verbazend licht doorrollen en heeft megagrip....maar nu met enorm veel extra comfort. Deze vork is super pluche icm 0.8-1.0 bar 3.0 Knards. ff op gang stampen en je glijd als een speelse tank over de route.......FUN 2.0 met de Krampus !

Afbeelding

Intussen de Avid BB7 ook maar eens vervangen door een setje nieuwe Deore 6000 remmen en er een Richey Trail 76cm rizer opgezet ipv 72cm. Opvallen hoe snel je went aan een breder stuur......dus intussen zit eenzelfde 76cm stuur ook op mijn Karate Monkey (de 72cm voelde ineens zo smal)
Ik ben nog steeds erg blij met mijn "original" Krampus :-D
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

prachtig mooi verwoordt die speelse tank :D

Ik heb dezelfde (naja de 140mm 27,5+ versie) in m'n trek stache gedaan, bevalt ook super!
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Geveerde Krampus, heiligschennis van de starre kerk. Booooeeee.

Toch wel gaaf dat het karakter bewaard is gebleven.
:-q :-q :lol:
En wat is hier het praktisch nut van?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Niet weer "forgotten" maar wel minder gebruikt dan hij verdient. Ik zit veel op de racer en gravelbike rond Breda en mis vaak de motivatie voor het zoveelste rondje Dorst of een autorit naar bv Nijmegen of Posbank voor wat leuker mtb-en.............maar intussen met pensioen en dus veel meer tijd voor een dagje naar een leuke route.

De Krampus was intussen al weer "zoals-het-heurt" star. Met de 100mm Magnum voorvork werd het toch te veel een tank en miste ik de fun. Misschien dat de nieuwste Krampus er wel goed mee rijdt, maar deze old-school 29plusser rijdt gewoon het best star.

Afbeelding

Opbouw: Dually 40mm inw velgen, Knards 29x 3.0 , Sram NX 1x11, Avid BB7 en BrandX 27.2 dropper. Nogal basic, maar goed genoeg voor mij.

Maar het werd toch tijd voor Krampus 3.0

Er zijn nu iets smallere en lichtere banden: Vittoria Mezcal 29x2.6 die mooi breed vallen met 68mm op 40mm velgen. Lopen toch wat lichter, iets minder "bounce" en het scheelt zo'n 400gr tov een set Knards.

En er is net binnen een "moto" / "klunker" style stuur: een Stooge Cycles "Junker" bar van maar liefst 82cm, 85mm rize en 20gr backsweep.........en steel-is-real ! Lijkt veel op de Surly Sunrize bar, maar die lag nergens op voorraad.
Dus nu lekker breed, hoog en ergonomisch. Eerst testrondje op straat voelde gelijk goed.

NB: ik heb nog steeds iets met Stooge Cycles. Ooit een mk1 gehad en weer verkocht (beetje spijt nu, was wel een leuk frame) , maar de sympatie voor dit merk en ideeen van eigenaar Andy blijft. http://stoogecycles.co.uk/

De Krampus zoals hij er nu bij staat.

Afbeelding

De Mezcal achter bevalt uitstekend , loopt lichter en je "mist" in de praktijk weinig grip tov de Knard.
De Mezcal voor geeft wel merkbaar wat minder grip en comfort als de Knard, maar voelt een stuk sneller.
NB Ik heb intussen ook eens gereden met een 3.0 Dirt Wizzard voor.
Die valt smaller , ongeveer 2.8, maar geeft enorm veel grip en rolt verrassend goed. Ik denk dat Mezcal 2.6 achter en de DW voor wel eens een vaste combi kan worden.
NB: de Barzo 2.6 valt vreemd genoeg een stuk smaller als de Mezcal en is daarmee voor mij niet ideaal voor.

Binnenkort richting Nijmegen zodra de routes weer een beetje begaanbaar zijn zonder alles te mollen.
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op di 26 mei 2020, 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Blijft een tof ding. Zo'n moto stuur kan die fiets wel hebben met z'n dikke banden.

Stooge blijft ook interessant vooral die Titanium cruiser modellen spreken me aan.

Enuh, gefeliciteerd met het pensionadoschap kerel!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Stuur staat 'm goed!
______Honzo ______ Jake______ Unit
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Thnx :-q

Ik vond 76cm eigenlijk de max voor een stuur, maar met 20gr backsweep voelt deze 82cm helemaal niet zo breed.
Ik had in het verleden mijn stuurbuis een keer extra ingekort :oops: .......en baalde er eigenlijk nog steeds van.
Nu met 85mm rize staat het stuur weer iets boven mijn zadel.....en ik vind het ook gewoon erg mooi staan, alsof frameset en stuur voor elkaar ontworpen zijn.
Misschien nog eens een BMX stuurpen erop; 50mm toploader komt overeen met de korte Ritchey rizerpen die er nu op zit. Het stuur heeft BMX diameter, maar wordt geleverd incl Problemsolver 31.7mm shims.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb nog een Karate monkey vork liggen met een ietwat langere vorkbuis volgens mij. Bij interesse meet ik hem wel even op.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

maverick76 schreef: di 26 mei 2020, 07:49 Ik heb nog een Karate monkey vork liggen met een ietwat langere vorkbuis volgens mij. Bij interesse meet ik hem wel even op.
Bedankt voor je aanbod, maar de Krampusvork is anders / langer vlgs mij (?)
Ik heb ook wel eens gedacht aan een langere zwarte Krampusvork icm een stapel spacers, maar wilde graag de originele "Swamp Green" vork houden. Ik vind de combinatie met dit stuur wel de mooiste oplossing.

Mooi Ti spul bij Stooge inderdaad :-q ....maar ook mooi betaalbaar staal&star.

Ik vond deze stalen "Speedball" 29plusser ook wel erg mooi (en erg betaalbaar) maar ik vraag me af of me wat oplevert tov de Krampus ? Veel verschil in geo is er niet.


Afbeelding


Interessanter is deze Mk4 : ontworpen voor star, slack en 80mm offset voorvork!
29 x 2.6 achter en ruim 29plus voor.


Afbeelding

http://stoogecycles.co.uk/framesets/


Het stuur heb ik al vast.........gelukkig zijn de frames voorlopig uitverkocht :winkie:
Plaats reactie