Woody nog steeds LOL

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

Bedankt allemaal ! ik heb nu een mooie 44 mm van vibemaker aangeboden gekregen :-q
26'er rulezz !!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

terunky schreef:Bedankt allemaal ! ik heb nu een mooie 44 mm van vibemaker aangeboden gekregen :-q
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Lars TB schreef:
terunky schreef:Bedankt allemaal ! ik heb nu een mooie 44 mm van vibemaker aangeboden gekregen :-q
Afbeelding
Hahahaha :D Ja :-q Zo voel ik me inderdaad, dat ik een steentje aan dit project mag bijdragen Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

terunky schreef: in iedergeval, de woody is veel sterker geworden dan ik ooit had gedacht. dus ik blijf er positief bij :D
Jij bent er ook veel sterker door geworden...? :winkie:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

vibemaker schreef: Hahahaha :D Ja :-q Zo voel ik me inderdaad, dat ik een steentje aan dit project mag bijdragen Afbeelding
Heb je die lamp van de muur getrokken? :tong Of was jij dat niet?
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Jamis Diablo schreef:
vibemaker schreef: Hahahaha :D Ja :-q Zo voel ik me inderdaad, dat ik een steentje aan dit project mag bijdragen Afbeelding
Heb je die lamp van de muur getrokken? :tong Of was jij dat niet?
:D M’n Dartmoor “Lightning” :winkie: Nee, die hangt nog. Maar ik snap je gedachtengang :bier:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Krijgt-ie een balhoofdbuis van Nukeproof.. :o ?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hmm steel is real en ik kan niet lassen. Maar lijmen van Aluminium is echt een Nederlands expertise gebied. Fokker was de top in industriele schaal alu lijmen met bijvoorbeeld de TU Delft als kennis instituut. Ik heb lang geleden met een klein productie lijntje gewerkt, dit is wat ik me er van herinner:

1) Ontvetten ontvetten ontvetten
Altijd aluminium eerst ontvetten voor enige andere bewerking, vet en vingers en elke contaminatie van het oppervlak is het einde van de hechting.

2) Verwijder de oude oxide huid mechanisch.
Het hangt ook af van de legering, maar in de regel is de natuurlijke Aluminium oxide huid ruk voor hechting. Dus oppervlak blank schuren met schuurpapier, in mijn productielijn gebruikten we een bandschuurmachine.

3) Meteen verwerken
Blank alu oxideert opnieuw in de open lucht, dus meteen verwerken. Je hebt wel iets tijd maar kunt het geen uren laten liggen. Vetvrij blank aluminium kun je al prima op hechten, ik heb ervaring. Maar echt altijd eerst vetvrij dan pas schuren.

3) vergroot het oppervlak
Maar voor serieus goede hechting moet je het oppervlak vergroten. Het procedé wat ik ken is Chroomzuur anodiseren (is anders dan de afwerking van alu frames). Door goed kiezen van de parameters kun je een ruwheid krijgen die meer oppervlak heeft met extra mechanische ankerpunten. Is ook langer houdbaar.

4) gebruik een primer
Voor veel goede Epoxy lijmen kun je de hechting nog behoorlijk verbeteren met gebruik van de juiste hechtprimer, net als met verf. Specifiek voor de combinatie van ondergrond en lijm.

5) Gebruik de lijm correct
Het begint bij juiste mengverhouding van 2 componenten, en de temperatuur en vochtigheid. Bedenk ook dat het hout poreus is en lijm kan opnemen, daar moet je rekening mee houden. En de uiteindelijke dikte van de lijmlaag is belangrijk, dun is goed, denk 0,1-0,2mm voor optimale sterkte. Dikke lijmlagen zijn duur en zwakker.


Sorry voor de thread high jack, maar misschien heb je er iets aan
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
HotSnail
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3209
Lid geworden op: zo 17 april 2005, 17:25
Mijn mountainbike: Iron Horse MKIII; OnOne 456; Commencal Supreme MiniDH (in opbouw)
Contacteer:

Wat mij ooit eens verteld is over het verlijmen met epoxy en wat de hechting zou verbeteren:
- vlak voor aanbrengen epoxy schuren met korrel 60 (Zoals Heckler ook zegt)
- het aluminium insmeren met epoxy en dat geheel nog een keer schuren met korrel 60 zodat je de net ontstane dunne oxide huid nogmaals open trekt maar er geen zuurstof bij kan komen omdat het al afgedicht wordt door de epoxy

Voor staal is denk ik alleen het voor de tijd schuren afdoende, al zal het vast geen kwaad kunnen het ook nog nat te schuren.
Don't believe the hype!
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

Stappen 1 2 3 en 5 heb ik gedaan. Zeer goed meerdere keren ontvet, grof opgeschuurd en weer ontvet, en binnen een half uur verwerken zodat oxidatie geen kans krijgt. Is alsnog na een paar maanden gaan oxideren en zodoende losgelaten. Zover ik het begrijp, heb je een chemische ontvettende behandeling nodig (particulier niet aan te komen) en een verrekte goede primer. Voor mij allemaal niet haalbaar.

Thanks voor de info, maar ik ga voor staal, dat lijkt me toch sterker zoals ik het kan.
26'er rulezz !!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Je hebt na goed ontvetten, cleanen en mechanisch voorbewerken toch oxidatie onder de lijmlaag gekregen. Dat lijkt erop dat de "bevochtiging" van de lijm op het aluminium niet optimaal is. Ik zal mijn netwerk eens navragen of ik ergens toegang tot een goede primer heb.

En waar komt het vocht/zuurstof vandaan, is die hele buis niet door epoxy ge-sealed en afgesloten van de elementen?

Voor staal gelden overigens globaal dezelfde stappen (maar niet anodiseren denk ik)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

wat is dit dikke sjit zeg
maar als je de boel dan tog los heb ligge
en je gaat een bal hoofd van staal steken
dan zou ik een paar strippen op je balhoofd bakken
2 bij de boven buis
e n 2 di schuin naar je onder buis lopen
aan elke kant 1
die strippen kun je in daar in op nemen in je hout
rvs schroef der in mssgien
lekker vol kotsen met epoxi
dan weer hout der om heen
gebeurt nooit meer wat mee
love is in the air time
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

:o
^ @ gebroken woody en bovenstaande bericht, beide doen een beetje pijn aan mijn ogen.

Succes met de heropbouw! hopelijk wordt ie er beter van!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Modbreak: of topic deel verwijderd

Balen dat de Woody stuk gegaan is.
Maar elk nadeel heb zijn voordeel, dus na reparatie is de Woody vast onverwoestbaar. ;-)
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

Modbreak: Graag on topic blijven
Grtz
Herperduin
Beheerder :
love is in the air time
Plaats reactie