Woody nog steeds LOL

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Zo ... , ik was even vergeten dat er ook nog een prijskaartje aan zo'n boor hangt ... maar 55,- is dan wel weer een flinke uitgave ja ...

Ik zou dan als ik jouw was even bij je pa in zn gereedschapkist duiken :D
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

terunky schreef:toch weer een gelukje gevonden. ik heb een gatenboor nodig voor de zadelpen, balhoofd en bottom bracket. laat ik nou toevallig de perfecte maten zo in de schuur hebben liggen :P

zadelpenbuis is met lak 35 mm dik, gatenzaag ook. dus ik heb nog een beetje ruimte over voor de epoxy.
botom bracket is met lak 43 mm dik, gaten zaag is 44 mm. dus genoeg ruimte voor epoxy :P
balhoofd met lak is 50,6 mm dik. gaten boor is 51 mm dik (vrij rare maat voor zo een boor.)

enige probleem is dat de boren van het BB en zadelpenbuis, niet diep genoeg kunnen. ik denk dat ik elke keer een stukje moet boren en dan de 3 cm eruit bikken, en dan weer de volgende. kans op scheef gaan word wel groot zo denk ik. of investeren in grote boren die wel zo diep kunnen....

Afbeelding
Zolang je maar recht begint gaat alles daarna vanzelf ook recht :winkie:
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Zit met verbazing dit topic af en toe te lezen, en nu zie ik op IMBikeMag.com dat er meer van dit soort projecten lopen....

http://www.imbikemag.com/mountain-bike- ... rs-part-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

de meeste hebben een schuur vol geavanceerde apparatuur en de perfecte gereedschap + houtbewerking kennis. ikke niet :D

wel gaaf om te zien, dat er stiekem toch een aantal mensen een houten bike bouwen. maar zover ik weet ben ik de enige in NL met een houten hardtail
26'er rulezz !!
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Terunky,

ik heb ervaring met hout en epoxy en aardig wat gereedschapskennis, je roept maar.

Tip voor het boren, niet gelijk die komboren gebruiken.
Maar eerst zoveel mogelijk wegboren op de perimeter met gewone gewone boor, zeker niet in het midden, dan komboor gebruiken. Test eerst op afval. Maar dieper dan hoogte komboor lukt alleen met zeer krachtige boor op een stand. Zelfde geld voor de speedboor.

heb ook als een oogje op die Badash laten vallen.
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

aah dat is mooi. moet uiteindelijk met veel geduld wel lukken. al moet het met een beitel :lol:

nog eens wat gelezen van de renovo bikes, er zijn al een paar frames gesneuveld. maar vind ik niet gek ook. het renovo 29er frame weegt maar 2.5 kg. en met de wanden van de buizen van rond de 3 mm dik. en op plekken waar toch veel krachten komen maken ze het ook gewoon hol zoals balhoofd en BB.

bij mij word alles massief, op de 3 buizen van de voorste 3 hoek na. deze gaan wanden krijgen van 8 mm. en massief rondom het balhoofd en BB en zadelpenbuis. ik reken dan ook op een 4 kg frame :D
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

kleine update, zadel met zadelpen en zadelpenklem. weegt samen 330 gram 8) (met een frame van +4 kg :lol: :lol: ) blanke lak is niet zo mooi meer van de pen... :(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Ik hoopte op wat foto's van houten onderdelen. :wink:
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

:lol: voorlopig nog niet hoor. eerst hout zien te krijgen. van de week de meubelmaker eens bellen of het 5mm dunne eikenhout kan.

tekenpapier heb ik al. lidl Valentijns cadeaupapier :lol:
26'er rulezz !!
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Dat wordt een chique bak uitgevoerd in Eikenhout :-)

Mocht je er niet aan kunnen komen kan je eventueel ook informeren bij van Iersel houtimport in Etten-Leur.

Denk er wel aan dat eikenhout looizuur bevat, dit tast sommige metalen aan en geeft daarna een verkleuring in het hout. Amerikaans eikenhout bevat wat minder looizuur dan Europes eikenhout. Maar goed dit kan die meubelmaker je haar fijn uitleggen hoe je daar mee om moet gaan. Laat je ook even informeren over de termen kwartiers en dosse gezaagd hout. Dit heeft te maken met de tekening van het hout.

Omdat je toch eiken overweegt.....Essen heeft nagenoeg dezelfde tekening. Echter is deze houtsoort rechtdradiger, sterker, flexibeler, minder last van droogte scheuren, makkelijk te bewerken/ verlijmen en vele malen beter geschikt voor deze toepassing dan eikenhout. Essen wordt niet voor niets toegepast bij: sporttoestellen, ladders, gereedschapstelen, roeiriemen etc

Maar goed een mooi stukje Frans Eiken in dosse gezaagd is wel stoer :-)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

eze kende je vast ook al, maar toch voor de zekerheid... http://www.imbikemag.com/mountain-bike- ... rs-part-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

heb ik idd al gezien, vind het frame niet zo mooi. en houten velgen ?? :lol: nee dat gaat mij iets te ver.

@ stokje: je hebt mij zojuist wat huiswerk gegeven, je komt met beroepstermen die ik nog niet kende :-q het kale hout zal geen metalen aanraken. er komt eerst een dikke laag epoxy op. zodat het hout volledig opgesloten zit. (eerst het hout goed laten drogen dus)
26'er rulezz !!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn tip: probeer die gaten (bb, balhoofd, zadelpen) niet exact op maat de boren (lukt toch niet) maar lamineer die framedelen erin icm glasmat als je beide framehelften op elkaar lijmt. Met epoxy heb je tijd om het een en ander exact uit te lijnen.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Vroeger op school ook nog eens voorbij zien komen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

lukt zeker niet om perfect te boren. ik boor net een klein beetje groter. word best moeilijk alles goed uit te lijnen. met name op de achterbrug. een sterk frame maken waar alle verankeringspunten stevig vast zitten.
26'er rulezz !!
Plaats reactie