Jeff Jones Spaceframe

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Fat front is ook niet weg. En ik heb hem gisteren ook van SingleSpeed naar geared verbouwd. Ik volg het na het weekeinde nog op met een ride report van de nieuwe configuratie. Ik ben zelf heel benieuwd.

Ik kijk vanavond mijn frame na op nokjes, maar ik ben er vrij zeker van dat het opties heeft. Jones is zelf een tourfietser en bikepacker als je hem een beetje volgt. Zijn Jones Plus (diamond frame) is speciaal gedacht voor bikepacken met een extra grote front triangle voor framebags. Jelle van Just pedal kan je vast meer vertellen.

Enjoy!!

Plaatje van een configuratie die ik voor het spaceframe heb gezien.
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Een overlegje met Jelle staat inderdaad op de agenda, dus dan zullen we de Jones frames ook bespreken.
Al is mijn omschrijving van tourfiets misschien niet geheel de juiste omschrijving van wat het plan inhoudt.
Maar dat is niet voor je mooie SYS.

Moet wel zeggen eigenlijk dat zwart de fiets best cool maakt :-q
peter.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 11 augustus 2012, 21:12
Mijn mountainbike: Trek Sawyer, Salsa Spearfish, Cube Cross Race en Trek Stache.

Zelf ook al enige tijd aan het kijken naar een spaceframe maar twijfel over de maat. Wat is je beenlengte Heckler40?
Adventure by bike
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mijn zadel staat 79cm hoog, van hart trapas tot bovenzijde zadeldek langs de zadelpen gemeten.

Ik ben 1m87, niet veel langer dan Jeff Jones zelf al heb ik volgens mij wel langere benen. De klassieke afmetingen van zitbuis, bovenbuis, reach en stack werken bij Jones gewoon anders. De geometrie is afwijkend en "by design" is je hele houding op de fiets anders bedoeld. Ik herhaal hier nog maar een keer:

Vanaf 2m 10sec in deze video https://www.youtube.com/watch?v=kMkQ7z9Gi7c praat Jeff over het hoe en waarom van de houding, met beeld.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dit weekeinde weer aan de Jones verder ge"tinker"d. Als aangekondigd heb ik de stickers van het nieuwe voorwiel gehaald. En al doende ook een 6-speed conversie gedaan, en een korte proefrit. Ook nog tijd voor een (iets) betere foto genomen, zonder stickers op het voorwiel staat hij er weer strak op.

Afbeelding

Een klassieke Jones 6-speed conversie: met het carrier blok met de grootste 6 kransjes van een XTR M950 Cassette, een XTR 970 derailleur en een Dura Ace 9v commandeur op een Paul's Thumbie adapter. Bij de weg, wat een drama is die recht naar achter gerichte kabel entry op de XTR, kijk die bocht eens gaan.

De M950 mini-cassette heeft een bereik van 17t tot 34t in 5 stappen. En hij past precies op de korte body van de Hope Singlespeed achternaaf. Een langere b-schroef in de derailleur laat het OK werken op de zwaardere verzetten. Maar voorbij het midden van de mini-cassette staat de derailleur eigenlijk te close op de kransjes. Het werkt wel maar is op de lange termijn niet de set-up.

Plan is om aan de achterkant van de M950 carrier materiaal weg te frezen. Zoveel dat de cassette ver genoeg op de body schuift dat er aan de voorkant een 15t 7e kransje bij gestoken kan worden. Dat geeft dan een 7-speed 15t-34t en meer ruimte tussen derailleur en kransjes. De proefrit bevestigt dat dit ook voor in gebruik een goed plan is. Met een 38t voorblad kom ik in het terrein aan de 17t niks te kort, maar voor asfalt verbindingstukken is de 15t meer dan welkom. Af en toe tikte ik de 30 km/h aan, nog niet eerder was ik op de Jones zo snel onderweg.

Eerste keer met 29er voorwiel, eerste keer geared, eerste keer hoger stuur, veel nieuwe indrukken. De hoge stuurpositie voelt meteen heel natuurlijk aan. Niet dat ik ergens last van had bij de oude set-up. Maar ik kan nu net als Jeff in de video laat zien naadloos overgaan van zitten naar staan en terug. Meer gewicht op de benen en minder op de armen, het werkt als bedoeld.

De Jones is met het 29er voorwiel duidelijk lichtvoetiger dan met het Fat Front, komt makkelijker op gang. Het is wel weer even aftasten bij het insturen dat er niet de eindeloze grip is (zit eerder tussen de oren denk ik) en het geeft ook meer feedback door het stuur bij oneffenheden. Er mag volgende keer nog wel minder druk in dan de 1,2-1,3 bar in. Oh ja, de Racing Ralph in 2.4 op de Flow velgen (ja 2.4 het vorige model nog) is spot on voor een starre 29er.

De vraag is nu wat ik als mijn Singlespeed ga inzetten, de Jones gaat straks echt kilometers maken op de zondagse ronde met de "vaste mannen". Dit is SYS dus nog 1 plaatje:

Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

I love it when a plan comes together, de XTR M950 cassette is gemodificeerd en de 6-speed conversie is nu 8-speed.

Aan de achterzijde van de carrier is 5mm van de flens weggefreesd (door Eggens motoren revisie in Assen). Hierdoor is genoeg ruimte ontstaan dat ik 2 extra kransjes kan plaatsen: de 15t plat en de 13t met de splined flens die op de body aangrijpt. De sluitring pakt nog 4+ draadgangen, deketting raakt nergens het frame en aan de achterkant blijft de kooi van de derailleur vrij van de spaken. En alle functies van het afstellen inclusief de limiet schroefjes werken zoals bedoeld.

Ofwel, ik heb nu op een Hope "Singlespeed" achterwiel met korte body een 8-speed versnellingsbak met een bereik van 13t tot 34t tot mijn beschikking. Met een 38t voorblad heb ik in Drenthe niet meer nodig, op normale trail tempo's rijd ik mooi midden in de cassette. Afgelopen zondag in de blubber op de vaste ronde rond Assen werkte het 45km lang feilloos. Hier een plaatje van de gefreesde carrier blok met 17-34t in 6 stappen. Ik voeg later nog een van de 8v set-up toe.

Enjoy!!

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Lekker project zo, en geen halve aanpak. Netjes!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef:I love it when a plan comes together, de XTR M950 cassette is gemodificeerd en de 6-speed conversie is nu 8-speed.

Aan de achterzijde van de carrier is 5mm van de flens weggefreesd (door Eggens motoren revisie in Assen). Hierdoor is genoeg ruimte ontstaan dat ik 2 extra kransjes kan plaatsen: de 15t plat en de 13t met de splined flens die op de body aangrijpt. De sluitring pakt nog 4+ draadgangen, deketting raakt nergens het frame en aan de achterkant blijft de kooi van de derailleur vrij van de spaken. En alle functies van het afstellen inclusief de limiet schroefjes werken zoals bedoeld.

Ofwel, ik heb nu op een Hope "Singlespeed" achterwiel met korte body een 8-speed versnellingsbak met een bereik van 13t tot 34t tot mijn beschikking. Met een 38t voorblad heb ik in Drenthe niet meer nodig, op normale trail tempo's rijd ik mooi midden in de cassette. Afgelopen zondag in de blubber op de vaste ronde rond Assen werkte het 45km lang feilloos. Hier een plaatje van de gefreesde carrier blok met 17-34t in 6 stappen. Ik voeg later nog een van de 8v set-up toe.

Enjoy!!

Afbeelding
Mooi gedaan :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Plaatje van de set up op de bike. De cassette is echt flink langer dan de body van de naaf. Doordat de spaken schuin terug lopen (paraplu) past het allemaal precies. De langere B-tension schroef komt uit een oude SRAM X9. De retro 9v (duim)shifter schakelt verrassend strak met de moderne 10v derailleur en ook de ergonomie werkt goed voor mij

Enjoy!!

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De Jones deed het prima als geared MTB op de zondag ronde met de vaste mannen. Maar daar heb ik opties voor. Ik miste vooral mijn solo rondjes op Jones als Singlespeed en dus is de 8v verbouwing terug gedraaid. Meteen maar het setje frisse grips gemonteerd.

Vanochtend met 2-3 graden vorst een heerlijk rondje Ballooerveld gedaan, prachtig.
Twee Strava PR-en toch verrassend, al heb ik bewust de 33 km/u aangetikt, 8) niet slecht.

Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie