Specialized Epic Comp (2015)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Een hele mooie fiets! Mag ik pleiten voor een subtieler zadeltasje :)?

En wat hangt er onder je bidonhouder?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Kapitein Iglo schreef:En wat hangt er onder je bidonhouder?
Multitooltje uit de SWAT serie.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Gebruikersavatar
rapsac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 616
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 21:33

Kapitein Iglo schreef:Een hele mooie fiets! Mag ik pleiten voor een subtieler zadeltasje :)?
http://www.backcountryresearch.com/RACE ... _p_36.html
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

MadMax12 schreef:
Kapitein Iglo schreef:En wat hangt er onder je bidonhouder?
Multitooltje uit de SWAT serie.
Juist, netjes weggewerkt ;).
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Kapitein Iglo schreef:Een hele mooie fiets! Mag ik pleiten voor een subtieler zadeltasje :)?

En wat hangt er onder je bidonhouder?
Dankje, wat betreft het zadeltasje smaken verschillen natuurlijk en moet er wel een binnenband in kwijt kunnen en nog een paar kleine zaken. Het liefst zou ik zonder een zadeltasje rijden maar goed het is toch beter om wat spulletjes bij te hebben. :wink:
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

wolff schreef:Heb exact dezelfde fiets, bevalt mij ook super. Heb hem ook voor naast een hardtail, voor de lange afstanden, en ardennen tripjes etc. gekocht. Kan je wel als tip geven om de wielset te upgraden, dat is toch wel een minpunt van deze fiets vind ik. Had eerst de set uit mijn HT er in gezet, om te kijken of het de investering waard zou zijn. Gaat niet eens alleen om het gewicht van de set (ruim 2 kilo) maar ook is een goede wielset veel stijver, en dat geeft de fiets een veel beter gevoel. Heb er zelf geen hele lichte set in gedaan (1800 gram roval control Trail) omdat het in de Ardennen/Alpen ook tegen een stootje moet kunnen.
Dit is ook precies de redenen dat ik hem gekocht heb, plus dat ik het super gave fietsen vind om te zien. Wat betreft de wielset dit heb ik al vaker gelezen hier en daar. Je kan er dus zomaar een halve kilo mee winnen als ik het zo lees? Denk dat ik voorlopig maar even deze probeer, maar goed ik weet natuurlijk pas hoe het anders aan voelt zodra er een andere wielset in deze bike zit ;). Voorlopig houd ik het even bij deze in ieder geval.
Niels3
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 20 mei 2014, 20:09

Kun je de multitool niet in het frame steken bij de demper?
Of is dit alleen bij de Carbon versie?
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Niels3 schreef:Kun je de multitool niet in het frame steken bij de demper?
Of is dit alleen bij de Carbon versie?
Weet ik zo niet eigenlijk, lijkt me niet anders hadden ze hem daar wel geplaatst lijkt me aangezien hij standaard op deze manier op de fiets was gemonteerd.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Prachtfiets :-q
Specialized maakt altijd wel heel erg mooie bikes.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Aangezien het modder seizoen nu weer begonnen is maar even snel andere bandjes op de Specialized gegooid. Voor de Nobby Nic en achter de Rocket Ron. Dit vooral omdat ik nu twee weekjes vrij ben en nog wel een aantal serieuze ritjes wil gaan maken in het zuiden van het land of daar net de grens over ;). Hier zou de Racing Ralph in deze periode het zwaar hebben denk ik.

Afbeelding
Welborenbart
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 30 oktober 2014, 21:21

Goeie keus om banden met een grover profiel te nemen als je naar het zuiden gaat! Toevallig gaan wij volgende week die kant op om bij Epen het parcours te rijden maar dat ter zijde..

Hoe bevalt de Epic tot nu toe? Zou je je HT aan de kant kunnen zetten om alleen maar op de Epic te rijden of mis je het directe/snelle van een HT in de Epic? Ik zit nog steeds in dubio tussen een Carbon SJ HT en Epic comp (ook na test ritten op beide).

Succes in Limburg en hou hem heel!
wolff
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 10 september 2013, 15:26
Mijn mountainbike: Edelsten

De Epic is zeker een snelle fiets, maar een snelle HT is zeker speelser en directer. Heb zelf naast deze Epic, een BMC 29" HT. Beide fietsen zijn totaal anders, maar dat was ook de bedoeling. Wil je in de lokale bossen snoeihard rondjes racen, dan heb je meer aan een HT, maar wanneer de ondergrond uitdagender wordt, en er technische afdalingen zijn, dan is de Epic in het voordeel. Je kan gewoon hard doorfietsen over wortels etc. want de brain zorgt ervoor dat deze gefilterd worden, en je achterwiel blijft aan de grond. Een vervanging voor een HT is de Epic niet, maar het een soort van compromis fiets.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Welborenbart schreef:Goeie keus om banden met een grover profiel te nemen als je naar het zuiden gaat! Toevallig gaan wij volgende week die kant op om bij Epen het parcours te rijden maar dat ter zijde..

Hoe bevalt de Epic tot nu toe? Zou je je HT aan de kant kunnen zetten om alleen maar op de Epic te rijden of mis je het directe/snelle van een HT in de Epic? Ik zit nog steeds in dubio tussen een Carbon SJ HT en Epic comp (ook na test ritten op beide).

Succes in Limburg en hou hem heel!
Sluit me een heel eind aan bij de reactie van Wolf. Ik zou mijn hardtail niet willen missen want hiermee ben ik in Nederland toch echt sneller dan met de Specialized die gewoon 2 kilo zwaarder is. Dus zou ik de cube aan de kant kunnen zetten? Nee absoluut niet! Want dit blijft gewoon mijn race machine terwijl de Specialized weer andere voordelen heeft. Meer comfort, lekker relaxte landing na een sprongetje, snel met de afdalingen en zodra er ritten richting het buitenland gepland staan dan gaat de specialized natuurlijk mee. Als ik echt moest kiezen dan zou het nog wel heel lastig worden, gelukkig hoeft ik dit niet. Maar als het echt moest dan zou ik daar nog eerst serieus over na moeten denken want ik zou beide bikes niet graag missen!

Denk dat het een afweging blijft tussen Snelheid/explosief of comfort.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Inmiddels een dik half jaar verder met de Specialized. Op het begin was het even goed wennen en zoeken naar de juiste afstelling van de achtervering. Die is inmiddels wel gevonden. Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een soepele achterkant en als je de epic insteld op je gewicht en dan de meest vaste stand pakt met het brain systeem dan voelt het niet echt als een full suspension naar mijn mening. Heb de druk iets verlaagd en nu helemaal tevreden.

De fiets is inmiddels ook getest in het buitenland, en moet zeggen dit was echt genieten. In Mei een rit in de Eifel gereden en 2 weken geleden Raid Des Hautes Fagnes gereden, tevens mijn eerste marathon. Hier werd de Epic eens echt op de proef gesteld, en ik zelf ook natuurlijk ;). Het was uitdagend en pittig, maar super gaaf!

Actie fototje...
Afbeelding

In Augustus gaan we een week naar Frankrijk toe in het Vogezen gebied. het hoogste punt ligt hier op +/- 1400 meter dus ik verwacht hier lekker lange klimmen en afdalingen. Ben benieuwd! Geen spijt van de aankoop in ieder geval. :-q
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Koenuhhh schreef:Inmiddels een dik half jaar verder met de Specialized. Op het begin was het even goed wennen en zoeken naar de juiste afstelling van de achtervering. Die is inmiddels wel gevonden. Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een soepele achterkant en als je de epic insteld op je gewicht en dan de meest vaste stand pakt met het brain systeem dan voelt het niet echt als een full suspension naar mijn mening. Heb de druk iets verlaagd en nu helemaal tevreden.
Dat is voor mij de reden geweest om voor de Camber te kiezen.
Persoonlijk vind ik de Epic meer een ras echte knalbak, ik wilde graag iets meer comfort.
Plaats reactie