Cotic Solaris, nieuwste pics p.14

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sorry voor de late reactie, was even -vrijwel internetloos- op vakantie :-D

Over de nieuwe Solaris kan ik uiteraard niet oordelen, maar deze versie vind ik echt een heel fijn rijdend fietsje. Redelijk speels, maar logischerwijs niet in de mate zoals mijn 26" Morewood dat was. Uiteindelijk is elke fiets een compromis tussen verschillende eigenschappen, de Solaris vind ik heel geslaagd als allrounder met meer neiging tot fun dan tot pure snelheid. Al denk ik dat-ie met een lichte afmontage en 100mm vork als xc-er ook geen slecht figuur zal slaan...

Hij mocht vanwege dat allroundgedrag in elk geval mee op onze gezamenlijke vakantie. Meestal zitten er dan ook wel wat mtb-km's in, dit jaar kwam het er niet van en zijn de ritten beperkt tot wegkm's. De dropper was dan achteraf bezien ook niet echt nodig geweest :)

Even pauze aan een watertje:
Afbeelding

Toch nog wat offroad bij een ander stroompje:
Afbeelding

Even stoppen tijdens de afdaling van de Col de Haute Beaume:
Afbeelding

En als we het terrein niet ingaan maar wat "uitdagingen" zoeken in een oud stadje :tong
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooie vakantie zo te zien :-q
Ik zit nu met de Ragley in de Dordogne voor een weekje. Gisteren de eerste 40km gedaan en eigenlijk rijdt het met 70mm pen en 76cm flatbar (ipv 90 en 70cm lowrizer) gewoon erg lekker en speels. Voorlopig de Cotic (of evt ander frame) maar weer in de ijskast gezet :wink:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo is het, laat het verstand maar eens een keer zegevieren ;-)
Fijne week daar!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
StalenRic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: zo 11 november 2012, 22:15
Mijn mountainbike: SingleBe 1x1=;-) Genesis Tarn, noname carbon, en zo
Contacteer:

Mooi pics en de Solaris (evt new;-) ) is er heel geschikt voor. Robuust, lekker sturend downhill een feest en uphill ook nog goed te doen. Het zijn eerder de benen die het begeven.
Zelf heb ik solaris in verschillende setups gereden. De echte race setup (1x11, starre vork) was een echte knaller van de eerste orde.....zou geen gek figuur slaan in XC races..
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Ik blijf het een mooie bike vinden :-q
No nonsense opgebouwd. Super!

Heb zelf een 26 soul (2010) en een roadrat (2015).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Alweer een tijdje geleden dat ik hier gepost had zie ik. Nouja, ook weinig te melden eigenlijk, de Cotic doet gewoon wat-ie moet doen zonder problemen.

Toch kreeg ik recentelijk last van upgradekriebels, je kent dat wel. De fiets is gewoon prima, er hoeft niks aan te gebeuren maar toch jeukt het geld in je zak ;-)
Ofzoiets. In elk geval zit er sinds een paar dagen een Yari in de Cotic, al was er op de Manitou eigenlijk ook niet veel aan te merken.
Ik heb de veerweg gewoon op 120mm gehouden. Dat is ook wat Cotic als max. voorschrijft al zou 130mm waarschijnlijk ook best kunnen maar ik vind het stuurgedrag uiterst prettig zoals het is dus why change a winning team...

Met de zwarte vork stond het witte zadel ineens niet mooi meer, dus een zwart exemplaar uit de voorraaddoos gehaald, ziet er beter uit.
En ik hoor jullie al denken, die dropper mag ook helemaal zwart ;-)
Maar dat gaat niet gebeuren, deze LEV is mijn "reservedropper" en zit maar af en toe in deze fiets, na de vakantie komt de Cane Creek er weer in.

Paar snelle plaatjes, betere komen wel weer eens als ik met camera in de rugzak ga rijden.
totaalplaatje zoals-ie er nu bij staat:
Afbeelding

En de ouwe trouwe blauwe Hope voornaaf. Ik denk dat ik nog wel een keer achter een setje torque caps aan ga, de uitsparingen in de vork zijn nu groter dan de diameter van deze einddoppen (niet te zien op deze foto overigens).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Heel netjes!

En die torque-caps zijn vast welkom. Zonder is dat hardstikke irritant (ken 't gevoel van een Minute Pro met 20mm as).
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Blijft mooi die solaris :-q

Ooit komt er een solaris om mijn 26 soul op te volgen.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Netjes!

Houd je deze stickers, of ga je nog over op de stealth versie?

Zijn die torque caps naafspecifiek?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Help me even, ik heb ook een Yari. Waar zijn die torque caps voor? Overigens: Yari staat 'm goed!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kapitein Iglo schreef:Help me even, ik heb ook een Yari. Waar zijn die torque caps voor? Overigens: Yari staat 'm goed!

Scheelt zo een halve minuut op Zeist!!

:kiss: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kom nooit op Zeist ;-)

Die torque caps zijn gewoon einddoppen met een grotere buitendiameter. De vork heeft daar uitsparingen voor, en met gewone endcaps valt het wiel dus niet vanzelf precies voor het asgat. Zou iets extra stijfheid moeten geven volgens Rockshox, ach ja... Hope naven kunnen iig zo aangepast worden.
De vorkstickers blijven voorlopig even zo, misstaat niet en heel misschien gaan er wel andere dingen gebeuren...

Ik ben wel blij met deze Solaris, het huidige model is niet meer leverbaar in S.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef:
Kapitein Iglo schreef:Help me even, ik heb ook een Yari. Waar zijn die torque caps voor? Overigens: Yari staat 'm goed!

Scheelt zo een halve minuut op Zeist!!

:kiss: :bier:
Hebben! Hebbenhebbenhebben! :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Staat hem prima Paul, al vond ik de witte vork meer matchen, dus misschien maar gewoon je frame spuiten? :wink:
'BUILT not Bought '
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zo, wat een goed idee! Zal er eens over nadenken ;-)
Geintje, er wordt al over nagedacht. Ik vind het "duckegg" kleurtje best mooi, maar hou toch meer van een glanzende kleur en de Cotic belettering vind ik niet super. Dus ik ben een beetje aan het rondkijken wat ik dan wil. Heb uiteraard al wel wat ideeën...
Met vervallen van de garantie hoef ik geen rekening te houden, die is eraf na twee jaar en ik heb deze fiets alweer drie jaar :)

Gisteren de eerste rit met de Yari. Ik had er vooraf een van de vier volumespacers uitgehaald in de verwachting dat ik met mijn beperkte gewicht wel een iets minder progressief vorkje kan hebben.
Dat lijkt aardig uit te komen, had nu met 30% sag nog een heel klein beetje veerweg over. Misschien kan er dus nog wel eentje uit, en dan met 20~25% sag...? Dan heb ik wat meer veerweg ter beschikking, die wat lineairder aangesproken wordt als nu met de drie spacers. Of redeneer ik verkeerd?
Binnenkort maar eens proberen.

De vork voelde verder prima, maar ik kan moeilijk vergelijken met de Manitou omdat er behoorlijk wat tijd tussen de rit van gisteren en de laatste met de Manitou zat (ergens half mei).
Wat me wel opviel was het iets flitsender stuurkarakter in vergelijking met de Bansee. Die is iets meer volgens de huidige long & slack trend gemaakt als de Cotic, maar zeker op dit soort lokale rondjes vind ik de geo van de Cotic eigenlijk nog fijner...

Meteen wat plaatjes met een betere achtergrond gemaakt, zij het nog steeds met een telefoon.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie