On-One Inbred 29er - Verslag Biken in de franse Vogezen 2015

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

Zie onderaan pagina 1 een verslag van 2 weken biken in de franse Vogezen :bier:

Na ongeveer 3 jaar geleden een oude Giant omgebouwd te hebben naar singlespeed was ik verkocht.
Toen ik een nieuwe geared fiets kocht ging de zelfgebouwde singlespeed de deur uit. Maar ondanks dat ik met heel veel plezier op mijn geared bike heb gereden (en vast wel weer ga rijden :tong ) miste ik het singlespeed rijden toch. Ik ben alleen niet de enige hier in huis die helemaal gek is van mountainbiken dus staat de schuur helemaal vol met fietsen en dus pasten een extra mountainbike er niet meer bij. Op de kamer van m'n broer moest een oude bank weg omdat deze toch niet meer werd gebruikt. Toen m'n moeder vroeg of ik een goed idee wat er als vervanger zou kunnen komen riep ik meteen een Singlespeed mountainbike en tot mijn grote verbazing gaf ze de volgende dag toestemming :D. In een gezocht topic had ik gezien dat sneeuwpop zijn singular swift voor een mooie prijs weg wilde doen. Dus ik stuurde hem een PB, maar die was helaas al verkocht. Daarna meteen een gezocht topic geplaatst en vrij snel kreeg ik reactie van Christiaan25 dat hij misschien wel afscheid wilde nemen van zijn On-One inbred. Ik meteen dol enthousiast gereageerd, toen bleek dat hij nog niet helemaal zeker was of die weg mocht :oops: . Uiteindelijk kon die er afscheid van nemen en nu ben ik zo'n 3 weken de trotse eigenaar van mijn Stalen starre singlespeed!

Zo nam ik hem over van Christiaan:
Afbeelding

De eerste upgrades volgde al snel. Ik kon een mooi setje wielen met tubeless gemonteerde banden overnemen van Fonzie :-q . Verder bij On-One een breder stuur, kortere stuurpen en zadelpenklem besteld. Het stuur en de stuurpen bevallen zeer goed. De zadelpenklem is helaas wat minder... M'n zadel bleef maar zakken dus wilde ik vanochtend tijdens een ritje de klem een slag strakker zetten, maar na een flinke tik bleek de zadelpenklem gebroken te zijn :~ . Gelukkig had ik de klem met imbus bevestiging nog, dus na een ritje langs huis kon ik m'n tocht weer vervolgen.

Inmiddels veel te veel gelult :lol:
Hierbij wat foto's van hoe die er nu bij staat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas zijn het allemaal crappy iphone pics geworden. Volgende keer toch maar eens met een echte camera het bos in.
Laatst gewijzigd door Cube2be op do 13 augustus 2015, 22:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Mooi. Zoiets wil ik ook nog wel eens. Misschien ook maar eens een gezocht topic maken.
En het er thuis doorheen krijgen. :roll:
Gebruikersavatar
Rubenio
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: za 24 maart 2007, 15:00
Mijn mountainbike: Kona Unit

nice! lijkt veel op mijn oranje unit :)
Wat voor verzet draai je nu?
ducktape
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: wo 17 april 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Cube race One, On One Inbred 29" SS

een schoonheid
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

Rubenio schreef:nice! lijkt veel op mijn oranje unit :)
Wat voor verzet draai je nu?
32-18
ik dacht eerst dat het wel wat zwaarder mocht, maar ik rijd er nu ook gewoon de Licht Verzet trainingen mee :) en buiten de Nijmeegse routes zitten wel wat klimmetjes waar het verzet echt niet zwaarder moet zijn.
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
christiaan25
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 11:36
Contacteer:

Mooi hoor :-q . Rode naven is wel even wennen, maar een ander wielsetje is een mooie upgrade. Ook maar meteen zwarte banden gemonteerd? Ik vond de skinwall banden ook wel goed bij de fiets passen.

Hoe breed is je stuur nu wel niet dan :o ? Het stuur wat er op zat was volgens mij ook geen hele smalle, iets van 70cm geloof ik. Kwam je wel uit met de lengte van de leiding voor de voorrem, deze was namelijk al niet al te lang.
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

christiaan25 schreef:Mooi hoor :-q . Rode naven is wel even wennen, maar een ander wielsetje is een mooie upgrade. Ook maar meteen zwarte banden gemonteerd? Ik vond de skinwall banden ook wel goed bij de fiets passen.

Hoe breed is je stuur nu wel niet dan :o ? Het stuur wat er op zat was volgens mij ook geen hele smalle, iets van 70cm geloof ik. Kwam je wel uit met de lengte van de leiding voor de voorrem, deze was namelijk al niet al te lang.
De skinwalls hadden inderdaad wel wat bij dit frame, maar ze hadden een minimale druk nodig van 2.5 bar :~ . Dan was er weinig comfort meer te bekennen. De banden die er nu om liggen zijn tubeless gemonteerd met een druk van +/- 1.5 bar. Het is ongelooflijk hoeveel comfort je daarmee haalt op een starre fiets.

Het stuur wat er nu op zit is een 760 mm riser :wink: . Klinkt overdreven breed maar voelde eigenlijk meteen al natuurlijk aan. De stuurpen is trouwens ook verkort van 110 naar 50 mm :lol: . En zelfs nu is de afstand van hart zadelpen tot hart stuur nog een centimeter langer als op m'n geared Bulls.
De remleidingen waren gelukkig nog lang genoeg. Ik heb m'n remhendels dan ook een heel eind naar binnen staan (iets van 3 cm tot de handvatten) zodat ik makkelijk met 1 vinger kan remmen en de totale hefboom van de hendel gebruik.
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Hoe is de lak bij de gusset boven inmiddels?
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

De lak valt niks tegen! Christiaan25 heeft het frame wel met een lakstift bij gewerkt dis dat zal wel veel schelen.
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Daar is ze weer! Good- Old Orange Inbred, heeft vele harten van mannen op dit forum blij gemaakt en nu weer een mooie make- over, kan nog jaren mee!

Tja, heb toch (nog steeds) spijt van de verkoop.... oude liefde roest niet, de lak laat alleen een beetje los.... :winkie:

Ter inspiratie Cube 2 Be: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=96971" onclick="window.open(this.href);return false;


Veel plezier!
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Ah, daar issie dan! Eindelijk steeds meer singlespeedrijders in de Nijmeegse bossen :-q ziet er goed uit hoor!!
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
christiaan25
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 11:36
Contacteer:

De lak viel mij ook alles mee voor een fiets die zoveel eigenaren heeft gehad :-q . Het bijwerken met het lakstiftje heeft het alleen maar beter gemaakt.

De Onza banden kun je ook prima met 1,5 bar rijden hoor, ging bij mij ook prima. Al hebben ze wel iets meer druk nodig dan bijv. Schwalbes.
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

Hoog tijd voor een update!

De fiets bevalt nog steeds super, echter wel in een iets andere opbouw als tijdens de laatste update in dit topic. Inmiddels is de fiets voorzien van 20 versnellingen en 100 mm voorvering. Dit voor de buitenlandse trips die deze zomer hebben plaats gevonden en welke hopelijk binnenkort nog gaan plaatsvinden.
Fiets staat er inmiddels zo bij:
Afbeelding

Fiets is tegenwoordig voorzien van een KS LEV dropperpost en ik zou niet anders meer willen.
Afdalen met een hoog zadel tussen je benen blijkt wel niet meer mogelijk na een paar ritjes met een dropperpost :winkie:

Ik verlang stiekem wel weer naar star en singlespeed dit blijft in Nederland toch wel het allerleukste. Eind September nog groesbeeks gruwelijkste met versnellingen en vering en dan wordt die weer snel star en singlespeed. :bier:
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

Paar weken terug zoals elk jaar weer 2 weken wezen biken met m'n broer in de Franse Vogezen.

Nieuw dit jaar was dat we deze keer ook GPS tochten hebben gereden. Dus naast de vaste routes hebben we dit jaar ook 2 (en een half :P ) GPS routes gereden van forumgenoot Suravida.

Hier een verslag van onze 2 weken biken in de vogezen:

Dag 1 route 16 Le Thillot 35 km - 842 hm:
Op de eerste dag zijn we begonnen met een vaste rode route vanuit Le Thillot. Dit om weer even te wennen aan het fietsen in de bergen en de toch soms wel hoge temperaturen van boven de 30 graden. Dit bleek maar goed ook want vanuit Le Thillot mochten we meteen flink klimmen, het was op z'n zachtst gezegd best zwaar. Vooral bij je ademhaling komt meer kijken als een rondje boscrossen in Nederland. Route is niet super spectaculair, hoewel de afdaling bij de kopermijnen en de afdaling aan het einde terug het dorp in de route toch wel de moeite waard maken.
Hier een foto van een rustmoment net na de kopermijnen:
Afbeelding

Dag 2 route 2 Ramonchamp 32,8 km - 799 hm:
Omdat dag 1 toch best wel zwaar was gevallen nog maar een vaste route gereden voordat we de "echte" tochten van Suravida aandurfde :wink: . Route is niet heel lang, maar wel de moeite waard. Vooral aan het eind zitten een aantal leuke switchbacks welke met een dropper opeens vele malen soepeler gingen als vorige jaren. Zelfs de klimmen zijn mooi in deze route :o .
Helaas geen foto's gemaakt tijdens de rit.

Dag 3 GPS route Col du Bramont:
Op dag 3 was het dan zo ver. Tijd voor een beroemde ( :tong ) GPS route van Suravida. Op aanraden van Suravida deze als eerste gereden omdat deze niet al te zwaar zou zijn en een goed beeld gaf van wat zijn tochten inhouden.
We starten vanuit La Bresse bij een Camping en gingen van daaruit meteen via de weg de Col du Bramont op. Dit was nog allemaal prima te volgen op de GPS, boven aangekomen lang lopen zoeken (dit lag meer aan onze eerste keer biken met GPS in het buitenland als aan de track zelf :oops: ). Uiteindelijk het juiste pad gevonden en dit bleek meteen een geweldige afdaling te zijn dus dit beloofd wat. Na ongeveer een kilometer dalen komen we opeens op de verharde afdaling van de Bramont. Omdat de route hier naar boven liep dacht ik dat we goed zaten :-{ . Bijna helemaal beneden bedacht dat dit toch echt niet de legendarische afdaling zou kunnen zijn, dus toen weer helemaal omhoog gefietst. Na onderzoek bleek dat de track in een scherpe bocht via een smal paadje verder liep. Hier dus ingedoken en wat was dat genieten :D . Lekker technisch maar toch ook weer zoveel flow dat je lekker door kon rijden. Uiteindelijk met een mega smile beneden aangekomen en allang vergeten dat we eerst fout waren gereden. Vervolgens mochten we via de verharde weg weer omhoog om vanuit de top onverhard nog iets verder te klimmen. Vanuit daar eerste over een wat breder pad gedaald, maar vervolgens weer over een mooie rotsig wandelpad af te mogen dalen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik na 3 keer de Bramont op gereden te zijn te vermoeid was om me nog echt goed te kunnen concentreren, waardoor ik iets vaker met een voetje aan de grond moest als misschien echt noodzakelijk was. Ondanks het fout rijden was 1 ding duidelijk geworden. Voor echt gaaf biken moet je niet de vaste routes hebben maar de wandelpaden 8) .

Hier 2 foto's van de eerste afdaling:
Afbeelding
Afbeelding

en 1 van de tweede afdaling (is echt veel steiler als het lijkt, zie mijn gezichts uitdrukking :winkie: ):
Afbeelding

Dag 4: zwarte route Remiremont 32 km - 1000 hm
Op dag 4 hebben we de route van Remiremont gereden. Dit vonden we vorig jaar een geweldige route met een aantal geweldige afdalingen. Dit jaar waren we al zo verwend dat we iets minder enthousiast waren, maar er zitten toch nog wel een aantal leuke afdalingen in. In het begin klim je meteen een heel eind vanuit het dorp over een gravelpad. Na een aantal kilometer sla je opeens links een smal ontschuldig ogend paadje in, maar het tegendeel is waar :bier: . Na de eerste bocht blijkt het een erg gave afdaling te zijn met verschillende switch-backs. De afdaling bestaat eigenlijk uit 2 delen verbonden door een klein stukje vlak gras. Het tweede deel is minder draaien en keren maar wel zo stijl dat remmen vooral als gevolg heeft dat je achterband begint te slippen.
Foto van het eerste deel van de afdaling:
Afbeelding

En het tweede deel:
Afbeelding

Verder aan het einde van de route nog een super gave afdaling met aan de linkerkant rotsen en aan je rechterzijde een afgrond. Onderweg naar deze afdaling laten ze wel een hoop mooie singletracks liggen en rijden ze vooral over brede paden, maar de afdaling maakt veel goed. Vanaf hier nog een lekkere afdaling terug Remiremont in en dan zit het er al weer op voor vandaag. Veelste kort als je net lekker in de afdaling zit 8) .

Dag 5 - 0 km 0 hm
Op dag 5 stond een wandeltocht op het programma. Ik merkte dat ik mijn achterwiel niet goed geblokkeerd kreeg de afgelopen dagen. Dus 's ochtends maar eens gekeken hoe het stond met de remblokken en het bleek niet zo raar te zijn, want de achterremblokken bleken volledig verglaasd. Deze dus maar vervangen en alles leek weer in orde totdat ik m'n fiets wilden testen en er allemaal remolie langs mijn blokken naar beneden liep. Even heel hard balen en dan denken hoe het nu verder moest, want een ontluchtingskit had ik helaas niet bij me. 's Middags dus in plaats van wandelen op zoek gegaan naar een fietsenmaker in de buurt met een beetje verstand van bikes. Bij de Office de Tourisme in La Bresse op de tablet gezocht naar een bikeshop in de buurt maar kreeg daar eigenlijk alleen Bike Park La Bresse als optie. Opeens vond ik een flyer in het schap met bike verhuur en de mededeling dat ze alle merken bikes konden repareren. Het bleek ook nog eens vlakbij te zijn, dus er maar meteen heen gereden en de fiets achter gelaten met de belofte dat de fiets eind van de volgende dag weer op gehaald kon worden. Omdat het pas het begin van de middag was door gereden naar Le Hohneck om te kijken of daar misschien nog een leuke wandelroute aanwezig was om een keer te lopen met de rest van de familie verderop in de vakantie. Op de terugweg naar het vakantiehuisje werd ik opeens gebeld met de mededeling dat m'n remhendel kapot was en of ik langs wilde komen om te overleggen. Omdat we echt vlakbij waren maar meteen erheen gereden. Uitgelegd dat de remklauw lekt en dus niet de remhendel kapot was. De mecanicien op zoek naar een passende remklauw, wonder boven wonder hadden ze een heel magazijn met shimano parts daar, maar helaas geen SLX klauw, wel een deore en een oudere XT maar hiervan was de bevestiging van de leiding anders. Toen bood die aan om een alivio rem te monteren en de SLX mee te geven zodat ik die terug in nederland kon fixen en de alivio weer kon verkopen. Top service als je het mij vraagt :-q . Hij zou hem er meteen op zetten dus als ik wilde kon ik een uur wachten en de fiets weer mee nemen. Maar omdat het al laat was afgesproken om de fiets morgenochtend meteen op te halen.

Dag 6 Downhill van de Hohneck - 16,7 km 334 hm en een hele hoop down
's ochtends de fiets opgehaald en de rem in geremd op een afdaling voor het huis. Rem bleek qua remkracht absoluut niks onder te doen voor een SLX klauw alleen de hendel is een stuk langer, maar na dit afgesteld te hebben had ik weer een perfect remmende fiets :bier: . In nederland hadden we naast de GPS routes van Suravida ook een Downhill van de Hohneck op onze Gps gezet. Deze was 12,7 km en zou uitkomen in een dorpje aan de andere kant van le Hohneck. Onze Pap wilde ons wel afzetten op La Slucht zodat we alleen nog maar le Hohneck op hoefde te fietsen. Hij zou de auto dan neerzetten in het dorpje waar wij zouden eindigen en hij zou dan op zijn dunne banden fiets over de Honeck heen naar het vakantiehuis fietsen. Hoewel we al vaker over de weg :oops: de Hohneck op gefietst waren waren we nog nooit helemaal tot onder off road afgedaald. Wel al een deel voor een foto shoot. Dat deel lag er redelijk begaanbaar bij, dus wij verwachtte een lekkere flowy afdaling met soms wat uitdaging in de vorm van stenen of switch-backs. Het tegenovergestelde bleek waar. Erg slecht op foto's vast te leggen, maar laten we zeggen dat voor dit soort tracks een iets andere fiets en iets meer bescherming als alleen een helm aan te raden zijn :P .
Een paar foto's voor een impressie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na een stuk verder gelopen te hebben zonder fiets, bleek dat het pad alleen maar heftiger werd en zijn we dus maar omgedraaid. Omdat fietsen totaal geen optie was de fiets maar op de schouders naar boven getild:
Afbeelding
Afbeelding

Omdat we toch wel graag een keer de Hohneck off-road af wilde dalen zijn we maar teruggefietst naar de top van de Hohneck en hebben we de wandelroute gevolgd. Deze begon over een begaanbaar stuk met wat traptreden en wat rotsen. Dit deel hadden we een aantal jaar terug ook al eens gereden en was prima te doen.
Na de traptreden afdaling kwamen we op een open plek waar de routes verschillende kanten op gingen. Die van ons bleek te gaan over een levensgrote rockgarden :lol: . Fietsen was in ieder geval voor ons geen optie en helaas was lopen op XC spd schoenen ook niet echt een pretje. Maar goed aan alles komt een eind, dus zo ook aan deze rockgarden, uiteindelijk kwamen we bij een Auberge uit en leek het pad weer beter begaanbaar te worden. We moesten om de auberge heen en gingen een soort off-camber singletrack in. Hoewel het er technisch niet zo heel ingewikkeld uitzag bleek het toch nog verdomd lastig te zijn doordat je met je pedaal continue tegen de rand van het pad of in de weg liggende rotsen kwam :wink: . Verderop veranderde de singletrack in een iets breder pad met meer rotsen en verschillende switchbacks. Dit pad herkende we van de foto's die zijn gemaakt tijdens de Vogezen trip van een aantal forumleden. We waren dus onbewust terecht gekomen op 1 van Suravida's GPS tochten :-q . Dit pad was weer een soort van te fietsen. Ik kon namelijk wel 3 van de 8 switch-backs fietsend voltooien :lol: .
Helaas weinig foto's gemaakt van dit deel van de route. Hier een foto bij het einde van de switchbacks waar je bijna bij het stuwmeer bent:
Afbeelding

Na de switchbacks kwam je uit bij een stuwmeer, om vervolgens weer de bosjes in te duiken en verder af te dalen via rotsige paden. Dit pad was weer redelijk te fietsen als ik het me goed herinner. Vrij snel kwamen we bij een nieuw stuwmeer aan. Hier 2 foto's van net voor het tweede stuwmeer:
Afbeelding
Afbeelding

Na het stuwmeer veranderde de rotsige paden in alleen maar rots : . Dat was iets te veel voor onze fiets techniek :-{. Respect als je daar fietsent doorheen komt :bier: . Dit hield dus in dat we een aantal kilometers (zo voelde het in ieder geval :winkie: ) mochten klauteren over flinke rotsblokken. (Op zo'n moment baal je wel dat je een stalen frame rijd :P ). Na flinke pijn aan onze voeten van de rotsen onder XC schoenen kwamen we dan toch uiteindelijk in het geplande dorpje aan en gelukkig stond de auto te wachten bij de afgesproken plaats :D .

Genoeg voor nu. Er is nog veel meer te vertellen (de mooiste route moet nog komen :o ) maar dat komt morgen :-q
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

(Y). Ik moet toch ook eens naar de Vogezen afzakken als ik dit allemaal zo zie.
Echt mooie paden daar zeg.
En ook niet zo idioot ver rijden voor een lang weekend.
Leuke foto's ook en die afdaling op dag 6 is wel goed om trapjes af te oefenen ;)
Rotsen! Heerlijk :) Die graag voor het ontbijt aub.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie