Specialized Pitch Pro 2008 Project

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
pimsieb
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 8 juli 2014, 15:10

Hi Allemaal,

Na een kleine kriebel van het mountainbiken gekregen te hebben in December 2014- Februari 2015 in Nederland, ben ik in Maart verhuisd naar Zwitserland richting mijn vriendin en nieuwe baan, hier heb ik kort genoten van mijn 27,5 Cube LTD Pro. Echter na 1 keer de Uetliberg hier op en af wist ik het, ik heb een fully nodig om hier me echt te kunnen uitleven aangezien het met de Cube niet echt makkelijk te doen was.

Na een beetje afwegen besloot ik om mijn 1e optie (een canyon strive) te droppen en voor een 2e hands bike te gaan en deze te gaan upgraden, hoofdzakeljk om meer kennis op te doen en mijn fiets echt te leren kennen.

Na een tijdje had ik een fiets op het oog gekregen die ik dezelfde dag nog heb gekocht. Het was een eind 2008 Large Specialized Pitch Pro Model die in 2010 in gebruik genomen was door een man die pas geleden op zijn downhillbike hard onderuit gegaan was. Hierdoor was hij angstig geworden en wou hij zijn fietsen verkopen.

Voor een aardig prijsje had ik de volgende fiets op de kop getikt. In het rood staan de upgrades:

EDIT: Aangezien ik toch wat meer fotos plaats/heb dan ik dacht, heb ik de voor en na foto in deze post staan, de transformatie en het verhaal is in de volgende posts te lezen/zien

FRAMEM4 Pitch frame, M4 tubing, double ORE downtube, DMD front derailleur mount, sealed cartridge bearing pivots, replaceable hanger, bolt on cable guides, 150mm travel
REAR SHOCKFox RP2, 2-position switch 1) ProPedal 2) full open, rebound adjust Deze wil ik gaan vervangen deze maand door een Cane creek DB Inline
FORK:Rockshox Pike 351 for Specialized, 140mm travel, coil U Turn, Motion Control damper, disc only, alloy steerer, rebound adjust, Maxle 360 included Rockshox Lyrik RC2L 160mm Dual Step
HEADSET:1 1/8" threadless, black steel cups, loose ball bearings w/ seals
STEM:Specialized 3D forged alloy, 8 degree rise, 31.8mm 4 bolt clamp,Easton Havoc 45MM stem
HANDLEBARS:Specialized mid rise, butted, 31.8mm, 660mm wide, 8 degree up, 8 degree back sweep Chromag OSX Fubar, 780mm 25mm Rise
TAPE/GRIPS:Specialized Enduro, dual density Enduro XL grips
FRONT BRAKE:Avid Juicy 3 SL, hydraulic disc, G2 Clean Sweep 203mm rotor Shimano Zee Brakes - 203mm SLX Rotor
REAR BRAKE:Avid Juicy 3 SL, hydraulic disc, G2 Clean Sweep 180mm rotor Shimano Zee Brakes - 180mm SLX Rotor
BRAKE LEVERS:Avid Juicy 3 SL Shimano Zee
FRONT DERAILLEUR:Shimano M580 LX, E type Removed
REAR DERAILLEUR:SRAM X-9, mid cage Shimano Zee short cage 10 speed With clutch system
SHIFT LEVERS:SRAM X-5, 9-speed trigger Shimano Zee rear shift lever
CASSETTE FREEWHEEL:Shimano HG-50, 9-speed, 11-34t Shimano XT 10-Speed 11-36T Cassette with 40T Hope Expander (gold)
CHAIN:KMC HG 73 w/ reusable Missing Link KMC 10speed gold Chain
CRANKSET:Shimano M532, 2pc design, 9-speed, replaceable rings w/ alloy outer Raceface Ride 170MM Crank
CHAINRINGS:22S/32S/44A 4mm thick outer, 4 bolt 104/64mm Raceface N/W 32T ring
BOTTOM BRACKET: Shimano outboard cartridge bearing design integrated w/ M532 2pc crank
PEDALS:Shimano 505 SPD, reflectors and cleats Specialized Boomslang Pedals
Wheelset:DT-Swiss 445D, 26", double wall disc, pin joint, eyelets, 32h ZTR Flow EX handgespaakt met Veloplus Hubs
FRONT TIRE:Specialized Eskar Control, 26x2.3" Onza Ibex FR/DH 26x2.4 120TPI
REAR TIRE:Specialized Eskar Control, 26x2.3" Onza Ibex FR/DH 26x2.4 120TPI
TUBES:Specialized, 1.2mm, schraeder valve Tubeless
SADDLE:Specialized Enduro, 7mm hollow Cr-Mo rails, SL foam Nukeproof Plasma Stripe Trail Saddle 2014
SEAT POST:2 bolt micro adjust, 6061 alloy, black, 30.9 x 350/400mm 430mm Rockshox Reverb, 150mm adjustable seatpost

Foto bij aankoop:
Afbeelding

Fotos momenteel: (nog niet klaar dus)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door pimsieb op wo 5 augustus 2015, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Blijven mooie frames :-q
En die Pike's zijn ook lekker.
pimsieb
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 8 juli 2014, 15:10

Zoals ik al zei had ik het mountainbikevirus te pakken en ging ik al snel het een en ander upgraden.
Het eerste wat ik veranderde waren mijn banden - Onza Ibex FR/DH 2.4 (800g) en mijn pedalen (toen nog Saints, deze zijn overgegaan naar mijn Cube)

1e Foto: Nieuwe Banden: Afbeelding

2e Foto: Pedalen erbij (en een bottlecage maar deze was er al snel weer vanaf): Afbeelding
pimsieb
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 8 juli 2014, 15:10

Hierna toch een behoorlijke upgrade gedaan, eentje die mij niet eens zoveel kostte.

Bij de plaatselijke LBS een setje ZTR Flow Exs gehaald, handgespaakt in Basel en afgeleverd in Zürich met rebranded Veloplus hubs.
Verder nog een Chromag OSX Fubar 780mm 25mm rise gehaald en nieuwe Specialized Enduro XL GRips.
Ook een Easton Havoc Stem 45mm gehaald.

:winkie: :winkie: Wat een verschil!!!! :winkie: :winkie:

Excuses voor de kwaliteit van de fotos

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
pimsieb
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 8 juli 2014, 15:10

Hier nog een leuke foto van de Uetliberg waar ik nu ongeveer 2x naar boven fiets om vervolgens het DH parcours naar beneden te pakken. Deze foto was vlak voor een run waar ik een nosedive maakte na een sprong, helaas mijn duim verstuikt en 3 weken niet meer kunnen fietsen

Afbeelding
pimsieb
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 8 juli 2014, 15:10

Nadat ik weer wou gaan fietsen merkte ik dat mijn 2e tandring erg verbogen was, en dat zelfs mijn bashring gebroken was, na te hebben geprobeerd een nieuwe tandring te installeren toch maar zoiets gehad van fuck it!.

Volgende aankoop, Race face ride crank met 32T N/W chainring.
Oftewel, dit ging een complete switch worden naar 1x10 met een extender (kan toch niet zonder hier in Zwitserland). Ik als complete imbeciel met mijn 2 linkerhanden aan de slag, maar uiteindelijk was het me toch gelukt om de crank te installeren (met de oude BB want die kreeg ik er niet uit).

Ook heb ik gelijk een chainstay protector gemaakt uit een binnenband, en een fototje gemaakt van de cockpit

Hier ging ik aan de slag in de een van de opslagruimtes van mijn werk, hier had ik gereedschap liggen en kon ik na werk makkelijk aan de fiets werken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
pimsieb
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 8 juli 2014, 15:10

Hier nog wat fotos van op de berg, indertussen ook maar wat hoognodige beschermers gekocht, en een fullface.

Afbeelding
Afbeelding
pimsieb
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 8 juli 2014, 15:10

1 keer de berg weer opgereden, nu met 32T voor en 1x9 11-34T achter, dit was erg zwaar maar uiteindelijk was ik toch op de top. Verder reed de nieuwe crank prima, afgezien van het feit dat het een zwaarder verzet was nu, was de fiets zelf wel zeker 400g lichter.

Helaas lag na ongeveer 500m Downhillen de ketting in 3 stukken, zonder clutch derailleur en zonder chainguide was het niet te doen en dus besloot ik om zsm. mijn aandrijfgroep aan te schaffen.

Ik heb lang zitten twijfelen om voor XT te gaan zoals de meesten, maar de Zee was in de aanbieding en had een korte kooi. Aangezien ik ook het DHen te pakken kreeg ging ik maar voor de Zee.

Snel via CRC een Zee 1x10 Derailleur met Clutch besteld, een Zee 10x shifter, een XT Cassette 11-36T, een Hope 40T (gold) range extender en een nieuwe gouden KMC ketting, moet kunnen he ;).

Helaas heb ik niet veel fotos meer gemaakt na deze upgrade, hier een foto van de nieuwe Kassette
Afbeelding
pimsieb
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 8 juli 2014, 15:10

Nieuw Zadel erop, vervolgens weer een nieuwe Chainstay protector gemaakt, weer van een binnenband, maar aangezien ik naar een bikepark ging wou ik wat extra bescherming. Deze keer heb ik een volledige 29 inch binnenband opengeknipt en om de chainstay gerold en vastgezet met wat cablewraps.

Ook had ik kort even mijn Nitefighter lamp erop gezet omdat het nogal laat werd.

De plaat van de chain tensioner zit nog achter de crank, ik heb helaas nog niet de kans gehad om deze te verwijderen.
Afbeelding
pimsieb
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 8 juli 2014, 15:10

Vrijdag, de dag dat ik voor het eerst naar een bikepark zou gaan, samen met een maat van me die een Santa Cruz Nomad heeft. De 2 weken hier voorafgaand heb ik heel het internet afgestruind op zoek naar een goede vork.

Aangezien de pitch een 1 1/8 headtube heeft en ik opzoek was naar 160mm (de Pike had 140mm) waren de keuzes beperkt. Ik kon via internet kiezen tussen een Marzocchi 55R (voor 400 Euro), een Lyrik 170mm Solo air voor 600 Euro (170mm is eigenlijk te groot voor het frame, en het klimmen zou in de toekomst erg moeilijk gaan) of een 36 Talas (1000+ Euro). Ik wist dat er nog een Lyrik Dual-step bestond van 130/160mm, maar deze was nergens meer te vinden. Dit was eigenlijk mijn favoriete vork van deze vier.

Toevallig herinnerde ik me dat ik een Lyrik in een etalage had zien liggen bij een LBS, ik dus om Vrijdag om 5 uur langsgegaan om toch een gokje te wagen. Wat bleek, er lag een Zwarte Lyrik RC2L (dual step) van 160mm in de etalage met een prijskaartje van 750 Euro (CHF, maar 1:1 met de euro).

Mijn droomvork!!! Had de prijs kunnen afdingen naar 550 Euro Incl montage. Ik dus langs mijn huis om al mijn spullen op te halen, en vlak voor vertrek de fiets nog snel opgehaald, met nieuwe vork al geinstalleerd.

En Oh Oh Oh wat was dat een revelatie, onvoorstelbaar wat voor een verschil deze vork maakte met de coil-sprung 140mm Pike die hetzelfde weegt.

Hier dus de foto met de gloednieuwe Lyrik op de parkeerplaats van bikepark Lac Blanc (Alsace, Frankrijk).

Afbeelding
pimsieb
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 8 juli 2014, 15:10

2 daagjes bikepark achter de rug, en veel ervaring rijker, echt een aanrader.

Helaas zaten de 2e dag mijn remmen (Avid Juicy 3) er doorheen en waren ook mijn schijven verbogen.

Dus je raadt het al, volgende upgrade.

203mm/180mm SLX schijven met Zee remmen. Ongelovelijke kracht, en ik merk gelijk dat ik elke bocht veel later kan remmen, en secondes pak over elke trail.

Laatste 2 upgrades die ik vorige week heb gedaan: Rockshox Reverb 150mm / 430mm geinstalleerd, en mijn banden tubeless gemaakt,

Afbeelding
pimsieb
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 8 juli 2014, 15:10

Dit is alles tot nu toe, excuses voor de vele posts en de slechte kwaliteit van de fotos, ik heb helaas niet alles gedocumenteerd tussendoor.

Er staan nog twee upgrades op mijn lijstje momenteel: een nieuwe achterdemper aangezien de huidige niet echt in balans is met de lyrik. Ook wil ik een speciale hope zadelklem voor de dropper post hebben.

Verder moet ik nog de kabel van mijn reverb verlengen en wat netter langs het frame geleiden zodat ik geen cablewraps hoef te gebruiken.

Het leuke aan deze fiets is dat hij echt uniek is, je ziet ze bijna nergens rijden, en zeker niet zo eentje met zo veel upgrades. Ik ga volgend jaar waarsschijnlijk een nieuwe MTB kopen maar ik weet nog niet of dat een YT Capra Pro (enduro fiets) of wellicht een downhill fiets wordt. In de tussentijd maar zoveel mogelijk genieten van mijn lieve Pitch.
East Goat
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 14:25
Mijn mountainbike: BMC TE02

Voor iemand met 2 linker handen en de wens om een beetje te leren sleutelen ben je aardig aan de bak gegaan... Mooi om te lezen hoe je door ervaring rijker bent geworden. Keep up the fun! :-q 8)
Vaak ben je te bang, soms te dapper...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7393
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nooit de kans gehad er eentje te rijden maar wat ik er van begrepen heb zijn het super fietsjes...

1) Je had beter de Reverb met de remote voor de rechterzijde kunnen nemen en die vervolgens aan de onderkant kunnen monteren. Is zo'n beetje standaard als je toch geen shifter hebt en werkt ergonomisch een stuk prettiger. Voor Lac Blanc (of soortgelijke lift-tot-lift naar beneden bikeparks) zou ik hem met externe leiding gewoon eruit halen en een mega korte zadelpen monteren. Is het ding echt uit de weg en wat er niet is kan ook niet kapot.

2) Ik snap niet helemaal wat je met die oude Truvativ Shift Guide moet, aangezien je ook la een N/W chainring hebt. Als je extra zekerheid wilt, dan heb je IMHO het meeste aan iets als een MRP AMG waarbij je extra zekerheid hebt aan de intredende zijde en een bash guard die toch iets makkelijker glijdt wanneer je op een boomstronk of steen zit dan een ketting op een kettingwiel (en onafhankelijk van wat je met je voeten doet).

3) Ik zou 'heli' tape op de onderbuis aanbrengen. Stenen die in delen van Zwitserland onder je wielen wegspringen zijn geregeld toch serieus van formaat te noemen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi uitgebreid verslag en netjes omgebouwd! Een mooie demper gaat de fiets nog beter maken inderdaad.

Die Pitch is een zwaar onderschat fietsje. Ik meen dat de Stumpjumper toen (2007) ook een Brain had en die fiets haalde het niet bij een Pitch wat vering en lol betreft (uiteindelijk heb ik toch de SJ gekocht omdat er op dat moment niet heel veel lol te beleven viel in NL wat parcoursen betreft. Maar die testrit op de Pitch staat me nog goed bij!)

En als je het mij vraagt: niet weg doen, gewoon een DH-bak bij kopen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie