Fat Front Karate Monkey; Velocity Dually wiel tubeless p3

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen heb ik nog heel wat uurtjes met mijn Fatfront KM gemaakt. Ondermeer met de Mellowbikers een leuk rondje Vrachelse Heide gedaan en afgelopen week Nijmegen Rood e.o. in de bagger en ook vandaag weer ff lekker in de zon in mijn thuisgebied. Het is steeds weer mijn "eerste keuze" fiets voor bagger/rulle omstandigheden en mijn Fatty blijft vaak staan......die komt toch het best tot zijn recht off-trail en op het strand.

Met Knard voor en Xking achter loopt het lekker licht onder drogere omstandigheden. Ik heb er intussen een Chunky Monkey achter en Floater voor op liggen voor megagrip onder natte omstandigheden.

Chunky Monkey en nieuwe bashring, ruimte genoeg ! Het is voor mij de eerste 1x9 set-up en dat scheelt veel in de bagger. Geen chainstuck, makkelijk schoon te maken en versnellingen genoeg.

Afbeelding

Ivm een ander project zit er intussen een polished zadelpen in en is mijn Marybar weer gemonteerd, dat blijft een lekker stuurtje op zo'n Karate Monkey.
Update: gewicht rijklaar 14.5 kg in onderstaande set-up

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen heeft mijn Fatty het veld moeten ruimen voor dit "monster" ........enige nadeel: ik ben mijn fat-front wiel nu ook kwijt :(
Ik probeer zsm een fat voorwiel te vinden, zodat ie weer semi-fat rijklaar staat.
MrJ
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 22:17

Hoe bevalt jou die Ice Lift V8 dropper post tot nu toe? Ik liep ook tegen het probleem van het beperkte aanbod van 27.2 dropper posts aan. Na wat research te hebben gedaan, kwam ik erachter dat deze posts in Taiwan worden gemaakt en dat er verschillende rebrands op de markt zijn. Voor € 65 was ik wel bereid om het risico van een eventuele miskoop te nemen.

Ik was in het begin al niet echt te spreken over de hendel, dus heb ik een Suntour remote lock out lever een beetje aangepast.

Afbeelding

Ook heb ik hem uitelkaar gehaald, alles ontvet en vervolgens voorzien van nieuw, lichter vet.

Daarnaast vond ik de rood geanodiseerde delen niet goed bij het rood van mijn fiets passen, dus toen maar met wat gootsteenontstopper aan de slag gegaan.

Afbeelding

Vooralsnog ben ik best wel te spreken over de werking ervan, alleen moet ik er wel bij zeggen dat ik geen vergelijking kan maken met andere dropper posts. Ik heb hem wel nog niet zo lang in gebruik, ik weet nog niet hoe hij zich houdt bij modderig weer, heb jij hier wel al ervaring mee?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn Icelift heeft intussen al heel wat modder gezien, maar ik gebruik hem natuurlijk maar zelden. Hij zit nu op mijn Ragley en gisteren leek hij ineens vast te zitten?! Hendeltje bewoog, maar hij zakte niet (?) ff de pen losgedraaid, zat een beetje zand aan. Teruggedraaid en het werkt weer perfect.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen heb ik mijn Fatty verkocht en staat mijn fat-front KM zonder voorwiel :(

Waarschijnlijk komt er een Velocity Dually 45mm 26" velg in (610gr) met 3.8 Knard of 4.0 Floater tubeless erop. Licht, blijkbaar breed genoeg voor alles behalve soft-snow (en waarschijnlijk stuifzand), tubeless ready en betaalbaar
http://twentynineinches.com/2014/02/16/ ... al-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Er zijn nog meer Surly KM semi-fat / 29+ variaties mogelijk:

Hier een fat-front met witte en wat "snellere" velgen en brede vork

Afbeelding

Maar ook een 29+ mix is mogelijk met de standaard KM vork. Knard 29x3 voor en Xking 29x2.4 achter, beiden op 50mm Rabbithole velgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vandaag een doos uit de UK.................
Hope.......(mijn Eerste Echte Hope :-D )
Velocity.........(mijn Eerste Velocity :-D ) http://twentynineinches.com/2014/02/16/ ... al-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Just Riding Along............(mijn Eerste Handbuild Wheel) http://www.justridingalong.com/wheels/c ... uilds.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Afbeelding

Mijn fat-front fatbike voorwiel met Velocity Dually 26" x 45mm velg, Sapim race spaken en Hope 135mm voornaaf.
Gewicht wiel incl. velgtape en Hope QR .......1.1 kg .......voor een FATBIKE voorwiel! :-D

Morgen mijn 1.3 kg Knard 26x3.8 er tubeless op leggen, zou rond 2.6kg compleet klaar kunnen zijn.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Kijk dat zijn de berichten. Is t monster van Frankenmonkey toch gereed voor 6 april :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vanmorgen mijn nieuwe wiel tubeless gemonteerd.

Eerst ventielgat uitgeboord tot 8mm ivm autoventiel
Schwalbe nr7 20" AV biba iets opgepompt, netjes met de middennaad recht gemonteerd met veel sop

Afbeelding

Opengeknipt op de middennaad, opengevouwen en poeder eraf met veel sop

Afbeelding

Buitenband Knard 26x3.8 binnen en buiten ingesopt en gemonteerd binnen opengevouwen "rimstrip"

Afbeelding

1 1/2 maatflesje latex (90cc) via het ventiel in de buitenband laten lopen, compressor erop en opblazen tot max (bij Knard is dat 30psi / 2.1 bar) om te laten zetten.
NB bij deze combi met tubeless-ready Velocity velg ging dat supereenvoudig, bij de eerste poging zonder tricks gelijk op druk en dicht :-D Met mijn bredere OnOne velgen ging dat stukken lastiger; soms eerste poging zonder ventiel voor maximale flow bij eerste zetting, soms met biba-strips rond de band om wat druk op te bouwen.

Afbeelding

Vervolgens met stanleymesje overtallige biba strook nauwkeurig afsnijden op de velgrand.
En klaar is mijn nieuwe tubeless fat-voorwiel :-D

Afbeelding

Totaalgewicht incl QR en 160mm remschijf 2.8kg (ongeveer 1/2kg lichter als mijn OnOne voorwiel).
De band valt met 0.6 bar maar een paar mm smaller (92mm ipv 95mm) op de 45mm Dually vergeleken met de 70mm OnOne velg, maar valt een stuk ronder.....en dat lijkt lekkerder te sturen.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Mooie how to :-q
Waarom autoventiel?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

EL Maroq schreef:Mooie how to :-q
Waarom autoventiel?
Dan heb je (vlgs mij) meer flow met de compressor bij het opblazen en meer kans op de eerste drukopbouw. Bij standaard ventielen draai ik het ventiel er nog wel eens uit om meer flow te krijgen (om ze daarna er weer snel in te draaien)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Fat Front Monkey in zomer set-up; Surly Knard 26x3.8 voor en Conti X-king 29x2.4 achter.........lekker, het wordt al weer zandering op veel routes :wink:

Nog een beetje afgevallen voor de zomer; 13.4 kg rijklaar zonder bidon.

Afbeelding
Dgo
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 22:51
Mijn mountainbike: BMC Fourstroke FS 29

Mooi hoor :)

Ben van plan om van een oud fietjes ook een Fat Front te maken (als de vork past), dus volg dit topic vol interesse.
BMC\ fourstroke FS 29
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dgo schreef:Mooi hoor :)

Ben van plan om van een oud fietjes ook een Fat Front te maken (als de vork past), dus volg dit topic vol interesse.
Heb je deze "kit" al gezien? http://www.charliethebikemonger.com/bik ... 1908-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Gène
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 518
Lid geworden op: wo 15 november 2006, 15:38
Mijn mountainbike: 29" en beeldschoon

Ik vind de "getto"-style tubeless maken nogal een gedoe wanneer je lek rijdt na een lange periode van niet lekrijden. Mijn ervaring is dat je de "getto" open geknipte biba er dan nog nauwelijks van de band krijgt getrokken. Bij mij was dat toen een "tube" geworden, na een lange warme probleemloze zomer. Zomaar een half uurtje extra klooien in het veld. Verder een prima oplossing om toch tubeless te rijden.
Alpentour 2010, 2012
Sella Ronda Hero 2012, 2013
Sudety MTB Challenge 2012
Transalp 2010, 2011
Trans Germany 2011
Grand Raid Cristalp 2012
Plaats reactie