Fat Front Karate Monkey; Velocity Dually wiel tubeless p3

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Geinspireerd door diverse berichten op internationale forums over "fat-front" conversies ben ik eens gaan uitzoeken hoe ik dat zou kunnen uitproberen.

http://dirtragmag.com/how-we-roll-monta ... ona-honzo/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://dirtragmag.com/goin-big-riding-jones-fat-wheel/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forums.mtbr.com/fat-bikes/fat-fr ... 27966.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik had intussen vrij veel (te veel ?!) spullen en fietsen staan, dus kon ik vrij makkelijk mijn zwarte Surly Karate Monkey opbouwen met het voorwiel uit mijn OnOne Fatty.
Het enige wat ik echt moest kopen was een Salsa Enabler voorvork, waarin een 135mm fatbike voorwiel past. Voor het wisselgemak heb ik daarnaast nog een extra Avid bb7 200mm schijfrem gekocht, zodat deze permanent op de Enabler kan worden gemonteerd.
Al mijn fietsen hebben nu een 200mm BB7 voorrem, zodat ik mijn Fatty voorwiel en 29er voorwielen makkelijk kan wisselen. Omdat de remkabels van de BB7 makkelijk los te nemen zijn van het stuur, kan ik ook de vorken vlot wisselen en zijn veel combinaties mogelijk.

Dit is het geworden:

Afbeelding

Afbeelding

De voorvorkbuis heb ik nog lang gelaten, die kort ik later in.

Ik heb er een 1x9 set-up van gemaakt met nw XT shifter, oude XT (8sp) medium cage derrie met 9sp wieltjes, 11-32 XT cassette, Deore (zelf gepolijst) crankstel met 32t stalen singlespeed blad en dhz bashring (42 voorblad zndr tanden) plus Jumpstop.

Afbeelding

Afbeelding

Voorop ligt een OnOne Floater 26x4 , achter een Conti X-king 29x2.4 beiden ghetto-style tubeless.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op za 22 maart 2014, 13:50, 4 keer totaal gewijzigd.
michelj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: ma 17 oktober 2011, 13:24

Bijzondere combinatie ik heb hier nog nooit eerder van gehoord.
Je koopt toch een fatbike vanwege de geniale grip die hij heeft, lever je daar nu niet op in met die "smalle" achterband?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn eerst rijervaring op het lokale rondje (Vrachelse heide e.o.) :-D :D WOW :-q
Allereerst stuurt en rijdt het een stuk lichter (en "normaler") als mijn Fatty. Waarschijnlijk speelt daarbij het feit dat de KM een 72gr stuurhoek heeft en de Fatty 68gr (?). Het rijdt eigenlijk net zo licht (en snel?) als een 29er, maar het comfort en de grip op hardere ondergrond verschilt nauwelijks van een fatbike. Het voorwiel absorbeert stenen en wortels beter als mijn Reba en het stuurt als op rails! Het is ook opvallend hoe makkelijk ik door stukken rul zand of modder kom, het voorwiel rolt lekker door en de achterkant volgt.
Het is zeker niet de "float" van een echte fatbike, maar toch wel veel beter als ik had verwacht.

Ik heb er nu nog een vrij grove voorband op liggen, waarschijnlijk gaat het met een Knard 26x3.8 nog iets lichter rollen en heb ik nog steeds ruim voldoende grip. Voor reed ik vandaag rond 0.55 bar, achter 1.6

Het ziet er maf uit met zo'n fat voorwiel, maar het voelt heel natuurlijk en het geeft veel FUN :-D
Mijn conditie is momenteel bagger (griepje en veel paracetamol), maar ik kan niet wachten mijn FFKM zsm eens in Nijmegen uit te laten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

michelj schreef:Bijzondere combinatie ik heb hier nog nooit eerder van gehoord.
Je koopt toch een fatbike vanwege de geniale grip die hij heeft, lever je daar nu niet op in met die "smalle" achterband?
Yep , een beetje .........maar daar krijg je veel minder rolweerstand voor terug.
Een fatbike heeft vooral ook veel "float" voor op zachte ondergrond, dan graaft een 29er achterband zich uiteindelijk gewoon in.

Ik zie deze combi ook niet zozeer voor sneeuw en bv strand, maar op "gewoon" terrein lijkt het erg goed te voldoen.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Profiel valt toch wel mee. De Nate die er standaard bij mij op ligt is veul erger. Daar wil ik nog een V8 VEErubber opleggen.

Looks zijn overigens wel heel bijzonder met fat front. Wat is het volgende, een halftrack bike?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

EL Maroq schreef:Profiel valt toch wel mee. De Nate die er standaard bij mij op ligt is veul erger. Daar wil ik nog een V8 VEErubber opleggen.

Looks zijn overigens wel heel bijzonder met fat front. Wat is het volgende, een halftrack bike?
Ik moest er ff voor googelen :wink: ......maar ik zou natuurlijk een snowboard onder mijn Fatty voorvork kunnen zetten, als je dat bedoeld? Kan dat wiel gewoon in mijn KM blijven :-D

Die Floater valt inderdaad wel mee, maar het is wel een rammelbak op asfalt of harde paden. Valt als voorband wel mee, maar als achterband op mijn fatbike heb ik nu een Knard 3.8 en dat rolt merkbaar lichter. Tractie is trouwens ook merkbaar minder :( maar dan moet je wel echt de grenzen opzoeken.
Lijkt een mooie band die V8, zijn die intussen ergens binnen Europa te bestellen?
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Ik bedoelde de rupsbanduitvoering met ski in de voorvork.
VEE gaat vanaf aankomend jaar in ieder geval vanuit UK verkocht worden heb ik te horen gekregen

Aangezien Kona ze standaard monteerd onder de wo moet je ze via konadealer ook wel kunnen bestellen denk ik. Dat is overigens de mision
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

http://www.dirty-pages.nl/forum/viewtopic.php?p=653550" onclick="window.open(this.href);return false;

Kwam ik nog tegen ; Jones met fat-front discussietje ....ter info.

En nog wat praktijk ervaringen hier http://singletrackworld.com/forum/topic ... -on-a-29er" onclick="window.open(this.href);return false;
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Vandaag toch mijn wat bredere Salsa bend2 stuur erop gezet en de stuurbuis een stukje ingekort. Vooral met de brede voorband geeft dat iets meer controle.

En had ik al gezegd dat het ECHT leuk rijdt?

Verder het geheel eens nagewogen; compleet in 18" zoals op de foto weegt mijn KM nu 14.3 kg inclusief het 3.7 kg zware voorwiel (compleet met schijf en QR). Dat valt mij niet tegen, vergeleken met mijn 19.5" Inbred 29-Reba van 13.6 kg

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7#p1789547" onclick="window.open(this.href);return false;

en mijn complete Fatty van 17.2 kg (incl spatborden)

NB: een licht carbon fatbikewiel met Husker Du band op een carbon voorvork zou wel eens niet veel zwaarder kunnen zijn als een 29er verende voorvork-wiel-band ?

Nog even wat foto's ......ik vind het eigenlijk wel erg mooi, zo'n Fat Front Karate Monkey :wink:
Als het meezit ga ik er morgen het traumapad eens mee af"bouncen" in Nijmegen :D

Afbeelding

Afbeelding
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Dat voorwiel staat hem goed.
Blijft een mooie fiets zo'n monkey.

De combi vind ik eigenlijk niet echt mooi maar als het werkt.
Why not.

Er zijn toch die met deze setup juist als strandbike gebruiken?
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Het is natuurlijk het leukste als je iets bouwt en probeert dat iedereen enthousiast is, maar ik vind het absoluut geen gezicht, lelijk zelfs, weg mooie Monkey.
Maar als het lekker rijdt en jij bent er blij mee, who cares, geniet ervan.
En wat is hier het praktisch nut van?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zelf ben ik er inderdaad wel enthousiast over.........en hoe lang heeft het wel niet geduurt voordat 29ers en nu fatbikes "mooi" waren :wink:
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Welke zadelpen is dit en hoe tevreden ben je erover?
Ik ben nog zoekende voor mijn Muk en Nerve
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

EL Maroq schreef:Profiel valt toch wel mee. De Nate die er standaard bij mij op ligt is veul erger. Daar wil ik nog een V8 VEErubber opleggen.

Looks zijn overigens wel heel bijzonder met fat front. Wat is het volgende, een halftrack bike?
Deze bedoelde ik :lol:
Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4052
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

EL Maroq schreef:Welke zadelpen is dit en hoe tevreden ben je erover?
Ik ben nog zoekende voor mijn Muk en Nerve
Ik heb de Icelift V8 en die bevalt mij wel goed. Er zit een beetje speling in, doodsimpele techniek en hij doet het gewoon. Als er iets defect is (kabelbreuk oid) blijft ie gewoon in de hoogste stand staan. Daarbij is het een van de weinige die in 27.2 mm te vinden is, de 31.6 wordt geleverd met shim en die is dus voor beide maten bruikbaar. Ik gebruik hem niet intensief, maar voor rond 100€ prima voor mij.

Ik heb hem hier besteld http://www.probikeshop.com/ice-lift-v8- ... 79614.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens mij vrijwel identiek aan deze http://www.bike24.de/1.php?content=8;na ... ;orderby=2" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie