Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 13:05 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Berichten: 945
================================================

- Frame met nieuw jasje
- De eerste voorzichtige stapjes van de wederopbouw
- Hij begint al weer op een fiets te lijken
- Bijna klaar met een "maar"
- Klaar!
- Geometrie

================================================


Wat er aan vooraf ging
Lang geleden heb ik bij een groot sportwarenhuis een fiets gekocht om af en toe wat sportief te gaan fietsen. Een jaar of twee geleden besloot ik om eens van de gebaande paden af te wijken en echt het bos in te gaan. Uiteraard hoef ik jullie niet uit te leggen dat dit al snel naar meer smaakte. De bewuste fiets heb ik ontdaan van alles wat er niet op hoeft te zitten, iets betere remmen erop gezet, breder stuur en een paar Racing Ralphs (2.25) eronder. Ik heb er enorm veel lol op, maar ondertussen is al het draaiend materiaal tot op de draad versleten. Tevens merk ik dat ik met name door de "vork" enorm beperkt wordt. (vaste baan is Lage Vuursche en dan weet je het wel qua hobbels). Ik ben me al maanden aan het verlekkeren op een echte mtb, maar dat kan ik voorlopig financieel niet verantwoorden.

Gisteravond was ik op een verjaardag en stond dit verhaal aan een kennis te vertellen. "Oh", zegt ie, "Ik heb nog wel XC32 Solo Air en een volledige Deore groepset incl remmen en schijven liggen voor een zelfbouwproject waar ik nooit meer aan ga beginnen. Die mag je wel hebben voor een knaak en een bounty." :bier:

Het plan
Om dit verhaal niet nog langer te laten worden:
Het Frame ga ik strippen en krijgt een vers laagje poedercoat en wordt opgeleukt met bovenstaande vork en groupset.
Ik weet dat het entry-level is, maar voor mij een ENORME vooruitgang t.o.v. het huidige materiaal. Als ik me hiermee nog tot en met de volgende winter kan vermaken kan ik mijn potje voor de fiets van mijn dromen nog ff laten groeien :-q
[open deur intrappen] (en zelf aan je fiets prutsen is natuurlijk enorm leuk) [/einde open deur]

Ik ben redelijk handig, maar een volledige fiets opbouwen is nieuw voor me, dus ik hoop dat jullie ervaren rotten mij af en toe van advies willen dienen!

De fiets in huidige staat

Afbeelding

_________________
| Voor mij: Nukeproof Scout 29 | Voor haar: Drossiger Purple Reign | Gewoon, omdat het kan: Project Bamboo | Voor het archief: Dartmoor Primal 29 | Hoe het begon: 'Black-Bluety' |


Laatst bijgewerkt door vibemaker op za 21 december 2013, 15:58, in het totaal 8 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 13:09 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Berichten: 12792
Mijn mountainbike: Sla Aap
Heeft het frame wel nokken voor schijfremmen? De (nieuwe) vork wel maar de op de foto zijn in ieder geval niet schijfrem compatible... een andere wielset gaat je nog een paar knaken en bounty's kosten dus misschien is het dan beter om het bij de huidige wielen en V brakes te houden.

_________________
Black is the new Black.


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 13:14 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Berichten: 945
George schreef:
Heeft het frame wel nokken voor schijfremmen? De (nieuwe) vork wel maar de op de foto zijn in ieder geval niet schijfrem compatible... een andere wielset gaat je nog een paar knaken en bounty's kosten dus misschien is het dan beter om het bij de huidige wielen en V brakes te houden.


Ja, zitten er op, (gisteravond toen ik thuis kwam meteen ff gecontroleerd 8) ) maar is op de foto inderdaad niet te zien. En die 'knaak en een bounty' is vrij letterlijk, dus een (budget) setje nieuwe wielen kunnen er nog wel af :-D

_________________
| Voor mij: Nukeproof Scout 29 | Voor haar: Drossiger Purple Reign | Gewoon, omdat het kan: Project Bamboo | Voor het archief: Dartmoor Primal 29 | Hoe het begon: 'Black-Bluety' |


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 13:28 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Berichten: 8447
Mijn mountainbike: One Canadian and one British
Doe je goed, niet meteen met geld smijten maar voor een paar centen deze fiets weer een heel stuk upgraden!
Om je topic interessant te houden wel af en toe wat plaatjes van het proces plaatsen hè, niet pas als de fiets helemaal klaar is ;-)

Succes :-q

_________________
Gratis shirts: viewtopic.php?f=20&t=134334
"I'd love to change the world but I don't know what to do
So I'll leave it up to you"


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 13:34 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Berichten: 945
kermit schreef:
Doe je goed, niet meteen met geld smijten maar voor een paar centen deze fiets weer een heel stuk upgraden!
Om je topic interessant te houden wel af en toe wat plaatjes van het proces plaatsen hè, niet pas als de fiets helemaal klaar is ;-)

Succes :-q


Dank je! En ik zal het spannend proberen te houden :winkie:

_________________
| Voor mij: Nukeproof Scout 29 | Voor haar: Drossiger Purple Reign | Gewoon, omdat het kan: Project Bamboo | Voor het archief: Dartmoor Primal 29 | Hoe het begon: 'Black-Bluety' |


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 13:51 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 12 december 2006, 00:25
Berichten: 2940
Mijn mountainbike: de oudste.
Leuk project! Een tip van een mede knutselaar; poedercoaten kost al snel 60-70 euro en dan heb je een zwaar frame met een nieuwe jasje.
Voor dat geld of ietsje meer kan je 2de hands best een leuk frame vinden.
Dat kan zomaar een hoop meer rijplezier opleveren voor weinig geld.

_________________
Kona Honzo / Salsa Spearfish / The Godmother / Ouwe meuk


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 14:01 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 7 juni 2011, 20:09
Berichten: 991
Mijn mountainbike: Kerstman lange jonge plastic
Jamis Diablo schreef:
Leuk project! Een tip van een mede knutselaar; poedercoaten kost al snel 60-70 euro en dan heb je een zwaar frame met een nieuwe jasje.
Voor dat geld of ietsje meer kan je 2de hands best een leuk frame vinden.
Dat kan zomaar een hoop meer rijplezier opleveren voor weinig geld.


Gewoon spuiten is niet (veel) goedkoper. Een bus lak kost al snel (2k lak) 20,- en een bus kleur idem. Afhankelijk van hoe kaal je hem maakt evt nog een bus primer á 10,-
En dan ligt t eraan hoe dik je het doet of je met een bus lak en kleur uitkomt.. :) NIet om je te ontmoedigen maar om even in het achterhoofd te houden. Poedercoaten bij iemand die toch al aan t coaten is, is wellicht een goedkope middenweg. maar wellicht heb je die connecties al :-q :lol:

_________________
Een expert is iemand die alle fouten gemaakt heeft die er in zijn vakgebied te maken zijn
A skinny cow will never become a gazelle
http://www.boeitneet.nl


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 14:39 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Berichten: 945
@Jamis:
Heb je in principe gelijk in. Ik heb ook al een tijdje rond gekeken naar een frame van de juiste grootte, maar ik vind ze niet voor 60 euro. Daarbij zit ik op dit frame lekker en mijn vriendin gaat toch echt heel anders met haar wenkbrauwen fronsen bij een ander frame dan bij een nieuw laklaagje 8)

Btw; mooi restauratieproject!

@Somers:
Ik moet nog ff wat telefoontjes plegen qua poedercoaten, maar ergens tussen de 45 en 60 euro moet mogelijk zijn. Wanneer zo'n bedrijf toch al een stapeltje velgen aan het doen is, dan kan dat frame er ook nog wel tussendoor.

Het frame is ondertussen bijna gestript, fotootje houden jullie nog ff tegoed :-D

En bedankt voor de reacties, de vragen van mijn kant gaan vanzelf komen! :lol:

_________________
| Voor mij: Nukeproof Scout 29 | Voor haar: Drossiger Purple Reign | Gewoon, omdat het kan: Project Bamboo | Voor het archief: Dartmoor Primal 29 | Hoe het begon: 'Black-Bluety' |


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 14:42 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Berichten: 945
En gelijk maar mijn eerste vraag:

Er zit nu een Cane Kreek vp-a71 headset in. Heeft er iemand een tip wat een goeie vervanging zou zijn voor een niet al te belachelijk bedrag?

_________________
| Voor mij: Nukeproof Scout 29 | Voor haar: Drossiger Purple Reign | Gewoon, omdat het kan: Project Bamboo | Voor het archief: Dartmoor Primal 29 | Hoe het begon: 'Black-Bluety' |


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 14:43 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: di 7 juni 2011, 20:09
Berichten: 991
Mijn mountainbike: Kerstman lange jonge plastic
ik heb er zelf toen ook eens naar gekeken voor mijn vriendin dr fiets en dat zat idd tegen de 50.- aan voor peodercoaten met een andere batch mee. Enigste waar je dan ff op moet letten is dat je de juiste gaten even afdicht met iets wat tegen warmte kan ;) weet niet of je nog oude onderdelen hebt die niet meer nodig zijn? Heb er zelf destijds een oude bracket cassette ingepropt en wat schroeven werk. wellicht heeft die coater ook van die kunststof conusjes die je er in kan drukken.Bij gewoon lakwerk is met vet insmeren ook handig, veeg je t daarna zo af !

_________________
Een expert is iemand die alle fouten gemaakt heeft die er in zijn vakgebied te maken zijn
A skinny cow will never become a gazelle
http://www.boeitneet.nl


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 16:02 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Berichten: 945
Heb ik al gezegd dat dit forum een onschatbare bron van informatie is?

Tool vastzetten met een lijmklem, paar zachte tikjes tegen de schroevendraaier en de trapas is los!
Afbeelding

Koperen pijp, paar inkepingen maken, voorzichtig door de lagercup trekken, paar kleine tikjes, cup verwijderd!
Afbeelding

Tips van dit forum, helden zijn jullie!!! :-q

Gewicht van het frame valt me nog wel mee eigenlijk...
Afbeelding

Zo, nu een paar poedercoaters bellen :-D

_________________
| Voor mij: Nukeproof Scout 29 | Voor haar: Drossiger Purple Reign | Gewoon, omdat het kan: Project Bamboo | Voor het archief: Dartmoor Primal 29 | Hoe het begon: 'Black-Bluety' |


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 17:25 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Berichten: 8447
Mijn mountainbike: One Canadian and one British
Ter inspiratie wat nieuwe frames voor weinig: http://www.berg-ab.de/shop/index.php?cPath=24_34
Hier staat ook nog wel eens wat bij (links even de juiste categorie aanklikken en per merk bekijken): http://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=21

Mocht je eventueel voor een nieuw frame kiezen ipv je huidige laten coaten: de -horizontaal gemeten!- maat van de bovenbuislengte is de belangrijkste maat bij het kiezen van een nieuw frame. Meet dit ook bij je huidige frame en op basis daarvan kun je de maat inschatten voor een nieuw frame.

En let vooral ook op de maat van enkele componenten, als die afwijken van je huidige spullen komen er namelijk weer extra kosten bij:
- diameter voorderailleur-klemband. Die is met adapters aan te passen in sommige gevallen, als je die een nodig hebt kun je die ws gratis van een forumlid krijgen. Ik heb er zelf ook nog wel over.
- diameter zadelpen en zadelpenklem. Als het frame erg sloping is (aflopend) kan het zijn dat de zadelpen vrij ver uitsteekt, dit vraagt dan ook om een lange zadelpen omdat er altijd een minimumdiepte is die de pen in het frame moet steken (tot onder de onderste lasnaad waarmee de bovenbuis aan de zitbuis gelast is).
- lengte balhoofdbuis in geval van een gebruikte voorvork. Een vorkbuis van een nieuwe vork is altijd lang genoeg maar een reeds afgezaagde kan soms te kort zijn voor een bepaald frame en is dan onbruikbaar...
- type balhoofdlager, tenminste, als je het huidige zou willen overzetten (zoek maar eens op extern, semi integrated, integrated en tapered. Lekker overzichtelijk voor een newbie ;-))

Vragen? Stel ze hier of in de techniekhoek van het forum :bier:

_________________
Gratis shirts: viewtopic.php?f=20&t=134334
"I'd love to change the world but I don't know what to do
So I'll leave it up to you"


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 17:41 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Berichten: 945
kermit schreef:
Ter inspiratie wat nieuwe frames voor weinig: http://www.berg-ab.de/shop/index.php?cPath=24_34
Hier staat ook nog wel eens wat bij (links even de juiste categorie aanklikken en per merk bekijken): http://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=21

Mocht je eventueel voor een nieuw frame kiezen ipv je huidige laten coaten: de -horizontaal gemeten!- maat van de bovenbuislengte is de belangrijkste maat bij het kiezen van een nieuw frame. Meet dit ook bij je huidige frame en op basis daarvan kun je de maat inschatten voor een nieuw frame.

En let vooral ook op de maat van enkele componenten, als die afwijken van je huidige spullen komen er namelijk weer extra kosten bij:
- diameter voorderailleur-klemband. Die is met adapters aan te passen in sommige gevallen, als je die een nodig hebt kun je die ws gratis van een forumlid krijgen. Ik heb er zelf ook nog wel over.
- diameter zadelpen en zadelpenklem. Als het frame erg sloping is (aflopend) kan het zijn dat de zadelpen vrij ver uitsteekt, dit vraagt dan ook om een lange zadelpen omdat er altijd een minimumdiepte is die de pen in het frame moet steken (tot onder de onderste lasnaad waarmee de bovenbuis aan de zitbuis gelast is).
- lengte balhoofdbuis in geval van een gebruikte voorvork. Een vorkbuis van een nieuwe vork is altijd lang genoeg maar een reeds afgezaagde kan soms te kort zijn voor een bepaald frame en is dan onbruikbaar...
- type balhoofdlager, tenminste, als je het huidige zou willen overzetten (zoek maar eens op extern, semi integrated, integrated en tapered. Lekker overzichtelijk voor een newbie ;-))

Vragen? Stel ze hier of in de techniekhoek van het forum :bier:


Dank voor je reactie en de links, zo goedkoop als bij Berg had ik ze nog niet gezien! Nou is m'n huidige frame een '29er' en de vork die ik krijg ook, dus dat sluit weer goed aan. De vorkbuis is nog niet ingekort, dus die past in m'n belachelijk lange balhoofdbuis.

Wat betreft balhoofdlager, er zat nu een Cane Kreek vp-a71 in (extern, denk ik als leek?) , en die is volledig aan gort gedraaid. Daar moet ik dus een andere voor hebben. Mocht je nog een goeie tip hebben... :bier:

_________________
| Voor mij: Nukeproof Scout 29 | Voor haar: Drossiger Purple Reign | Gewoon, omdat het kan: Project Bamboo | Voor het archief: Dartmoor Primal 29 | Hoe het begon: 'Black-Bluety' |


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: do 5 december 2013, 18:36 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Berichten: 8447
Mijn mountainbike: One Canadian and one British
Is dat een 29-er ja? Zou je zo van de foto niet zeggen.

Je hebt iig gewoon een conventioneel extern lager nodig. Ik neem aan 1 1/8, maar meet voor de zekerheid even na of het toch geen 1" is (1 inch = 25.4mm, het gaat om de binnendiameter van je balhoofdbuis). Je kunt daarvoor ook eens bij CNC kijken, maar als je nog meer spullen nodig hebt is het meestal het rendabelst (ivm verzendkosten) om een shop te zoeken waar je alles ineens kunt bestellen.
In het gedeelte over webshops is een lijst van heel veel duitse shops, daar staan een aantal prijstechnisch interessante winkels tussen.

Hier zijn de 1 1/8 sets van CNC: http://www.cnc-bike.de/index.php?cPath= ... =1&sort=3a
Let op, je moet een externe hebben dus geen "(semi) integrierd".

_________________
Gratis shirts: viewtopic.php?f=20&t=134334
"I'd love to change the world but I don't know what to do
So I'll leave it up to you"


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
BerichtGeplaatst: wo 11 december 2013, 12:03 
Pro Biker
Pro Biker
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Berichten: 945
Zo, frame is terug van de poedercoater:

Afbeelding

RAL 5002, resultaat: 46 gram zwaarder.
Nu de 'knaak en een bounty' inlossen en nog wat 'bits & pieces' bestellen en dan kan er gebouwd worden :-D

_________________
| Voor mij: Nukeproof Scout 29 | Voor haar: Drossiger Purple Reign | Gewoon, omdat het kan: Project Bamboo | Voor het archief: Dartmoor Primal 29 | Hoe het begon: 'Black-Bluety' |


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Bikers op dit forum: Vliegende ton en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: