Surly Karate Monkey- van Rohloff naar SS naar 1x 10

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

En zelfs gouden bidon boutjes....jakkes, wat een bling :wink:
Ziet er inderdaad wel erg mooi uit :-q

Zonde voor in de pekel? .....zonde voor op de weg zul je bedoelen! :-D
Ik heb zelf een winter KM / BA 2.35 woonwerk gereden en met gladheid en regen is het inderdaad een fijne fiets op asfalt, maar off-road komt ie wel een stuk beter tot zijn recht.
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Thanx, vind haar ook geslaagd. Ondanks bling toch enigzins ingetogen! Voor int bos heb ik wat anders....... met levenslange garantie :-q

Met de mary Bar is het inderdaad een meer comfortabele wegfiets dat een snelle, de mtb geo is niet ideaal voor de weg. Maar als ik een racer wilde dat ik dat wel gedaan.

Maar goed, andere bandjes zijn er zo opgelegd :-q
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Tip: met Conti raceking 2.2 (goedkope vouwversie) rijdt je lekker door vrijwel alle (pap) sneeuw-omstandigheden. Rond 3-3.5 bar en je rijdt behoorlijk licht ff lucht eruit tot onder de 2bar en je komt door alle gladheid (behalve ijzel) heen. Die passen ook nog net onder spatborden.
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

De KM in goud heeft vorig jaar zomer mooie kilometers gezien. Na de zomer opgebouwd als winter weg fiets, van een mooie zwaan naar een lelijke maar perfecte commuter;

Surly 36 t. tandblad, Blackspire bash
SLX 10 speed achter derrie, 11- 34 cassette
Cascadia spatborden
Magura HS 33
Schwalbe Marathon 1,75
Mary Bar goud
Shimano/ Mavic 28' velgrem wielset

Bijna alle onderdelen van MP en dit forum gehaald :-q

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels ligt de KM weer uit elkaar. Spatborden, banden, derrie en shifter, cassette en tandblad zijn naar een nieuw winter wegfiets project*. Ik ben nu aan het verzamelen om in het voorjaar de KM op te bouwen in goud, met drop bar, bar end shifters, Shimano 105 1x 10 of Mary Bar, ZEE shifter en derrie, 1x 10 of flat bar SS met Magura HS 33 of een combinatie van dat alles....... :-q

Dit wordt mijn klusfiets, de andere fietsen zullen weinig meer aangepast worden en zijn klaar (dat geeft de fiets- klus- verslaafde de nodige rust :winkie: )

* waarom een winter wegfiets? keuze voor niet dure degelijke onderdelen icm een frame dat wat val- en pekelmisbruik kan ondergaan zonder al te veel van te balen. Want deze KM ga ik koesteren, een XL met remnokken en disc mogelijkheid komt weinig meer voor. Mijn nieuw gekochte Kona Unit 2013 is de nieuwe winter weg fiets, sys volgt.

Fijne dagen gewenst!

Maanfruit
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Inderdaad heerlijk klusfietsje zo'n KM :-q Ik heb er zelfs twee met disk en V-brake nokken. Maatje M, voor mij net groot genoeg; lekker speelse singlespeed, geared star of geveerd, fat-front, 29plus front, winter woon-werk fiets en binnenkort mischien eens als "monstercross" dropbar gravel tourer ........en het rijdt eigenlijk altijd erg goed.
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Inmiddels anderhalf jaar verder en de KM heeft aardig wat wijzigingen ondergaan.

Toen ik begin dit jaar een Rohloff wiel op MP voorbij zag komen heb ik niet geaarzeld en toegeslagen; een zg. travel achterwiel met ceramische velg, aangeboden door een Rohloff dealer :-q

Aangezien ik de KM gebruik als commuter en voor ritjes die vooral 's avonds worden afgewerkt was een Rohloff naaf precies wat ik nodig had, de 1x 10 set up was licht, eenvoudig maar ik miste toch wat bereik en na meerdere regenbuien, pekel andere narigheid begon ook die sep up te irriteren door misschakelingen en geknars.

Nu kon ik de KM opbouwen met Duitse spullen waar ik blij van word, een Rohloff naaf en Magura HS 33 remmen. Ik ben toch overgestapt op de groene remblokken achter, gewone blokken op ceramische velgen is geen succes. Verder een gebruikte ketting, gebruikt tandblad, Surly Tugnut en dikke as (standaard shimano QR) nodig gehad.

Op korte termijn ga ik voor dat andere Duitse kwaliteitspul, een Trickstuff Excentriker. Ik ben bang dat als deze of een nieuwe ketting gaat slijten ik loop te klooien met de afstelling van de remmen. Veel ruimte om af te stellen heb ik nu niet aangezien de oogjes voor de spatborden, het oogje voor de OEM plaat van Rohloff en de Tugnut elkaar weinig ruimte geven. Een EBB en Monkey Nuts lossen dit op (een ketting spanner ook, maar mijn oog wil ook wat :D )

Resultaat: ruim 15 kg. aan bombproof fiets, ze doet precies wat ik wil, redelijk vlot en onderhoudsarm fietsen :winkie:

De gouden onderdelen krijgen een mooi plekje op een Olijf Groene Planet X London Road

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

Maanfruit
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Mooi gedaan Manfred!
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

De Rohloff naaf, met externe schakelbox en gestoken in een "trekkingwiel" met ceramische velg, past meer dan prima in de KM. Het genot van de Rohloff en HS 33 remmen was groot, achter had ik speciale remblokjes gemonteerd voor de ceramische achtervelg.

Helaas had ik door een pechgeval ondervonden dat een uitschuifbaar achterwiel (track- ends) in combinatie met spatborden en de HS 33's niet ideeal was; het terugschuiven van het wiel moest gepaard gaan met het afstellen van de remmen, in het donker HS 33's afstellen is geen feest. En aangezien ik deze fiets gebruik voor ritjes die hoofdzakelijk 's avonds worden afgewikkeld was ik er snel klaar mee. Ook zit de Tugnut de bevestiging van de spatborden in de weg, zelfs als ik de spatbordbevestiging aan de binnenkant van de achtervork bevestigde.

Ik betrapte mezelf weer op het checken van andere frames, Rohloff compatibel, velgremmen, geschikt voor spatborden en dragers, lichter dan de KM. Had bedacht een Intec/ Poppink T08 frameset te kopen toen ik een mooi alu trekkingframe voor letterlijk 8 tientjes op MP tegen kwam, nieuw ongebruikt en in mijn maat, met een lakfoutje in de bovenbuis.

Dus was de KM "vrij". Aangezien de opbouw van de trekking fiets nog even duurt en ik naast mijn snelle wegfiets (Planet X London Road) een slecht weer fiets wilde die ik ook voor woon- werk kan gebruiken heb ik besloten de KM op de bouwen als SS wegfiets.

Ik heb het SS- en gemist, die directe en stille overbrenging, geen geknars en gepiep als je een regenbui en/ of een semi- verhard pad pakt, geen onderhoud nodig. Het verzet is aan de pittige kant, voor de weg is het prima en rondjes van 40- 50 km op een avond zijn prima, al moet ik wel bekennen dat ik het heuvelachtige Arnhem Noord e.o. vermijd. De V brakes doen het erg goed, weinig onderhoud, het remt in nat weer eigenlijk prima.

De gouden schakel onderdelen, trapas en wielen van de startpost zijn hoofdzakelijk in de Planet X London Road verwerkt, het goud dat over was heb ik op deze bike geschroefd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door maanfruit op za 16 september 2017, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Na aanschaf van een ltht frame moest er een fiets weg, de KM wordt verkocht! Ik heb haar 4 jaar in bezit gehad en er aardig wat versies van gemaakt, heerlijke fiets!

Afbeelding

Afbeelding

Te koop topic volgt, eerst nog poetsen en emotioneel afscheid nemen :((
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Plaats reactie