Kona Unit 650B met 11 speed Alfine

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Mijn Kona Unit heb ik enigzins aangepast.

Ik heb de 26" SS wielen vervangen door 27,5" wielen met een Alfine 11 speed naaf.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Clawhammer
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 5 juli 2011, 14:30
Mijn mountainbike: Trek 4900 (26) SS

Stoer :) Doet die naaf het nog een beetje in het terrein?
Adwin van eijk
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 448
Lid geworden op: zo 12 augustus 2007, 14:14
Mijn mountainbike: Komt te weinig buiten
Contacteer:

Clawhammer schreef:Stoer :) Doet die naaf het nog een beetje in het terrein?
+1 Ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen met de naaf
Het is te leuk om niet te doen
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Ik rij een Alfine 11 in een 2012 Unit en dat gaat prima. Je moet geen berg- en/of race-aspiraties hebben, maar voor normaal gebruik is een Alfine prima.
Het Engelse Genesis maakt er gebruik van in een paar atb-modellen.
In de eerste 2 versnellingen voelt het wat zacht/sponzig aan bij aanzetten als je bijv een heuveltje op gaat, maar ik kan daar prima mee leven, het stoort mij niet.
Het schakelen gaat, zoals je dat mag verwachten van Shimano, scherp en direct. Helaas is er geen draaischakelaar voor te koop, het is een gewone trigger, die wat plastiekerig oogt en voelt.
Bij schakelen wel even wat druk van de pedalen nemen, anders pakt hij 'm niet.
Vergeleken bij (mijn Santos met) Rohloff, heb je minder bereik qua verzet, schakelt het iets minder direct, maar heb je ook minder geluid bij het ronddraaien.
Kortom, ik vind het een prima keuze, mits voor recreatief atb-gebruik.

@ollie: Sorry dat ik je topic "vervuil". Zag ik deze wielen trouwens afgelopen week bij Jasper staan?
En wat is hier het praktisch nut van?
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

@Paul: no problem. Yep, ik kreeg donderdag bericht dat het setje klaar was, dus vrijdag iets eerder gestopt met werken en de boel in elkaar geschroefd.

Ik heb er nog weinig ervaring mee, maar de eerste twee ritjes, beiden off road met klimmetjes gingen goed. Schakelen gaat ook lekker, iets anders dan met een derailleur (gevoel) maar wel lekker strak.
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

Dit is nog een hele leuke fiets :-q hoe lang ben jij?
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

1,82. Frame is 18" zou ook 19" kunnen zijn maar ik heb toen een iets kleinere gekocht omdat dat makkelijker was om de hond uit te laten.
holzfeller
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2100
Lid geworden op: za 22 mei 2010, 00:23

Om jezelf nou hond te noemen, nouja. Ach zolang je maar niet ondankbaar bent :-D
Zit ik ernaast? Leg maar uit dan :wink:
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

De fiets is ooit als multifunctioneel aangeschaft:
-commuter;
-pekelfiets;
-fiets om de hond uit te laten.
Plaats reactie