Cube LTD Pro 27.5 - Update Vakantie en wielen

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik heb zojuist mijn nieuwe fiets opgehaald.

Afbeelding

Een redelijke upgrade van de vorige, een Giant Terrago disc 3.

Morgen maar is goed uitproberen in Spaarnwoude!

Een kleine speclist met de huidige aanpassingen al gedaan in het rood:
  • Frame: Aluminium Superlite, AMF, double butted, 27,5 ARG
    Voorvork: Manitou Marvel TS Air 27,5, Remote Lockout, 100mm
    Balhoofd: FSA No.10 semi-integrated, 1 1/8
    Achterderailleur: Shimano XT RD-M781-SGS, Shadow 10-speed
    Voorderailleur: Shimano SLX FD-M670, Direct Mount
    Shifters: Shimano Deore SL-M610 I-Spec, Rapidfire-Plus
    Remmen: Shimano Deore A-M615, hydraulische schijfremmen (180/160mm)
    Crank: Shimano SLX, FC-M670, 175 mm, 42x32x24T, BB51
    Stuurpen: CUBE Performance, 31,8 -> EA50 31.8mm 70mm
    Wielen: CUBE ZX24 Disc 27.5 met Shimano Deore XT HB-M785 naven
    Banden: Schwalbe Rapid Rob 2.25
    Stuur: CUBE Flat Race Bar, 720mm
    Zadel: Selle Italia X1
    Zadelpen: CUBE Performance Post, 30.9mm
    Zadelpenklem: RFR Close 34.9mm
    Handvaten: CUBE Performance Grip -> Ergon GP1
    Pedalen: MTB Aluminium -> Crankbrothers Candy
gewicht nu 12,3 kg(for what it's worth)
Een eerste upgrade die ik in mijn hoofd heb zitten zijn het aanpassen van de banden, ik denk naar geax saguaro en dan tubeless maken. Ook denk ik erover na om van de candy's over te gaan naar Eggbeaters. Eerst maar is gaan fietsen!
Laatst gewijzigd door Gertjanw op wo 2 september 2015, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Mooi fietsje! :-q
Ik heb een gewone LTD 29er. Wat ik me dan afvraag is of die Manitou voorvork beter is dan mijn Rockshox Reba? Verder zie ik wel dat de remmen en de crank beter zijn. Mijn eerste modificatie was de 720mm flatbar inkorten naar 680mm. Ik vond hem erg breed. Bandjes staan ook nog op mijn verlanglijstje. Misschien zelfs de hele velgen.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ja ben er dan ook erg blij mee! Heb super veel zin om hem morgen is goed uit te proberen.

Ik zou het verschil niet weten. Naar mijn weten staan ze gelijk aan elkaar ongeveer. :) Ja dat soort dingen gaat de toekomst uitwijzen. Ik vond hem ook erg breed aanvoelen, maar dat is in vergelijking met de 63cm die ik had niet zo heel gek.

Ik weet niet of de velgen echt nut heeft. Kan van deze velgen geen fatsoenlijke specificaties vinden dus zal het tzt zelf moeten wegen.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Mooie duitse trapraket ! :D :-q

En ik zou even wachten met het inkorten van je stuur ... , mijn is toen ook geadviseerd om daar "even" mee te wachten . En ik ben achteraf blij dat ik het niet gedaan heb ...
Het stuurt sowieso een stuk minder "nerveus" ...

Je zou eventueel kunnen gaan rijden met je handvaten op de breedte waarop je je stuur wil inkorten , zonder hem in te korten ... kan je daaruit je conclusie trekken ..
wolf75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: wo 18 september 2013, 09:53
Mijn mountainbike: Scott Spark 940

Nee zeker niet meteen gaan zagen in dat stuur. Bij mij begon een oude schouderblessure op te spelen, waar ik bij mijn vorige MTB geen last van had. Eerst ingekort naar 700mm, daarna nog een stukje naar 680mm. Het sturen was in het bos prettiger met het bredere stuur. (Inderdaad minder zenuwachtig) maar de last van de schouder werd wel minder, toen hij ingekort was. Heb het brede stuur wel eerst zo'n 500km de kans gegeven.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Nette cube!
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik ga ook zeker even wachten met van alles en nog wat aanpassen. Die stem veranderen kostte mij niets en daarom heb ik het gedaan. De LBS waar ik hem kocht bood dat aan! De pedalen en grips zijn van me vorige fiets.

Vanavond uitproberen in Spaarnwoude. Ben ook benieuwd naar bijvoorbeeld die lockout op het stuur, in hoeverre dat werkt zeg maar. De maat zou beter zijn want ben een maatje kleiner gegaan (L > M, ben 1.72).

Zijn er nog meer mensen vanavond in spaarnwoude?
Koenuhhh schreef:Nette cube!
Dankuwel! :)
Remy_ams100 schreef:Mooie duitse trapraket ! :D :-q
:lol: :lol:
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ik ben gisteren voor het eerst wezen fietsen op deze fietst. Een rondje Spaarnwoude ging nog nooit zo makkelijk!!
Het enige wat wel meer kracht kost is het geheel in beweging te brengen als je ergens stil komt te staan. Dat gaat op een 26er makkelijker, maar dat is gewoon wennen denk ik.
airwin1982
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 31 augustus 2012, 17:40
Mijn mountainbike: Cube AMS 130 2012

Mooie CUBE..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tip, hoe verbeter je het acceleratievermogen:
Je Rapid Rob weegt 750gram, in 2,25": http://www.schwalbe.com/nl/offroad-read ... d-rob.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Leg voor een Rocket Ron, bv 2,25", van 490gr, http://www.schwalbe.com/nl/offroad-read ... ralph.html" onclick="window.open(this.href);return false;,
Achter een Racing Ralph, bv 2,25", van ook 530g, http://www.schwalbe.com/nl/offroad-read ... ralph.html" onclick="window.open(this.href);return false;,
en je acceleert weer als de bliksem...

Zeker als je je binnenbandjes (nu zeker 140-150 gram/stuk) eruit haalt, en met vloeibare latex gaat rijden (50-60gr/band), of eventueel met Michelin Aircomp groene latex binnenbanden (115gr/stuk, ook lekbestendiger en minder rolweerstand).

Totale gewichtswinst, in roterende massa, waar de winst let. en fig. het zwaarste weegt: kleine 6 ons, bijna 3 ons per band dus! Dat merk je enorm!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Ja, Ik ga dat ook wel binnenkort doen om zo sneller te accelereren en wat gewicht te besparen, het is alleen even wat geld sparen, want mijn vriendin wil ook een vakantie boeken enzo.. :lol:

In totaal (Moet ook nog me velgen tubeless ready maken en het spul daarvoor kopen) kom ik al gauw op zo'n 180 euro namelijk. 2 bandjes 60 p/s (http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod52620" onclick="window.open(this.href);return false;) en dan een setje om me velgen tubeless te maken à 60 euro (http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod38835" onclick="window.open(this.href);return false;)
Laatst gewijzigd door Gertjanw op vr 4 april 2014, 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hier, voor een set banden, ongeveer 65,-: http://www.bike-components.de/products/ ... eifen.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Dan Michelin Aircomp latex erin (ja, 26"bandjes, rekken heel makkelijk mee, past zelfs in 29"): 11,- per binnenband. Bestel je er meteen 3 (of 4), http://www.bike-components.de/products/ ... l=michelin" onclick="window.open(this.href);return false; aircomp latex.
Ben je voor 100,- klaar, en mag je vriendin toch mee op vakantie :winkie: .
Maak je je wielen na de vakantie een keer tubeless :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 890
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

aurelius schreef:Hier, voor een set banden, ongeveer 65,-: http://www.bike-components.de/products/ ... eifen.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Ik had ze met snakeskin geselecteerd scheelt het dubbele :lol:

____________________________________
Edit: Vraagje:

Nog een vraagje, ik had gisteren bergop soms last van een vibrerend geluid vanaf de crank. Wat kan dat zijn???
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Weer een Cube .. Ik vind ook deze erg fraai.

De truuk van Aurelius heb ik ook toegepast op mijn 29 er. . bandenwissel naar de RaRa en RoRo of NoNi. en dan een ultra licht binnenbandje er in of latex .. Dat scheelt al een heel stuk qua "wielen " gewicht.

Ik heb die 72cm flatbar pas na een 400 km terug gebracht naar een 69cm .. heel raar getal maar ik heb gespeelt met de handvaten en vond dat voor mij de fijne afstelling .. wel heb ik ook de vorkbuis korter gemaakt en er een andere veel plattere spacer tussen gezet. maar stap voor stap ...

Jeroen
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Heel fraaie Cube!
aurelius schreef:Zeker als je je binnenbandjes (nu zeker 140-150 gram/stuk) eruit haalt, en met vloeibare latex gaat rijden (50-60gr/band), of eventueel met Michelin Aircomp groene latex binnenbanden (115gr/stuk, ook lekbestendiger en minder rolweerstand).
Minder rolweerstand? Hoe bedoel je dit, in relatie met latex?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie