The 10 Year Challenge... for Mountain Bikes

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Er valt bijna niet aan te ontkomen, de 10 Year Challenge. Ook bij Pinkbike kijken ze terug. Leuk idee! Ik ben even in m'n archief gedoken voor een 10 Year Challenge:

Afbeelding
2009: Gary Fisher X-Caliber 2003

Afbeelding
2019: Kona Raijin 2013

In 2008 wachtte de X-Caliber al meer dan een jaar in de kelder van m'n LBS op een nieuw baasje voor ik 'm meenam. Nooit spijt van gehad. Een 29er was in 2009 nog geen gemeengoed en er was dan ook aardig wat aandacht voor de bike met die vreemde wielmaat. Hij werd ingezet als toer-/winterbike en dat deed ie meer dan prima. Ik heb 'm nog steeds, met wegbandjes mag ie nu lekker toeren door de polder.

En hoe staat het met jullie bikes toen en nu? Laat ze maar zien!
modder zuigt!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Leuk, even graven in mijn forum historie. Ik dacht in eerste instantie aan mijn Voodoo Dambala, destijds mijn eerste 29er maar volgens mij heb ik die eind 2008 of begin 2009 doorverkocht, mooi was hij wel:

Afbeelding

Ik fietste toen in ieder geval ook nog erg veel op mijn On-One Inbred, sowieso singlespeed en zowel star als geveerd:

Afbeelding

Daarnaast was er nog de Kona Coiler (Coilair na ombouw) voor het ruigere werk Die was net aangetreden als opvolger van de Kona Stuff HT die ik daarvoor had. Overjarig gekocht (bij bike2build, waar ook het Dambala frame vandaan kwam), grotendeels gestript en heropgebouwd met parts van de Stuff en wat nieuwe spullen. De Rockshox Lyrik was de duurste vork die ik ooit kocht en ook de eerste die vrijwel meteen met een lekke demper te kampen had. Nu ik erover nadenk, dit was ook mijn eerste fully.:

Afbeelding

Ik had ook nog een Kona Caldera die na vier jaar trouwe dienst in 2009 nog een blauwe maandag dienst deed op de weg, dit frame hangt nog op zolder:

Afbeelding

In 2010 heb ik de overstap gemaakt naar mijn huidige fiets en een Transition Covert opgebouwd maar dat is voor volgend jaar :lol:

Anno 2019:

Afbeelding

Afbeelding

Leuk detail is dat dezelfde set remmen op drie fietsen terugkomt, die heb ik in 2005 aangeschaft, nog steeds volop in gebruik en ze werken nog even goed als toen ze nieuw uit de doos kwamen. Er zijn overigens wel meer onderdelen die al meerdere frames meegaan, de zadelpen in de Voodoo zit nu in de Surly en het crankstel van de On-One draait nog met dezelfde trapas (die oorspronkelijk in de Caldere zat) ook mee in de Surly.
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

2009: Nicolai Helius ST van 2004 dacht ik. M'n eerste fiets met dual crown:

Afbeelding

2019: Specialized Stumpjumper 29er trailbike, waar ik hetzelfde mee doe als de Nicolai :tong

Afbeelding
⛧⛧⛧
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie bikes van toen, ik doe ook wel mee,

Dit was in 2009 mijn main ride, De Lenz Leviathan 29er, Revolution!!
Deze markeerde mijn definitieve overstap naar de grote wielen.
Afbeelding

En ik reed ook regelmatig home trails op oude liefdes, deze Stumpjumper uit 1990 bijvoorbeeld:
Afbeelding

En dan 2019. De fully is geëvolueerd tot een echte alleskunner,
de Ibis Ripley LS is thuis van de bossen in Drenthe tot Bikeparks in de Alpen
Afbeelding

En de hardtail heeft weer kleinere wielen, wel, in naam dat is, Vendetta, there can be only one....
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Grappig om te zien hoe de bikes veranderen in verloop van tijd.

In 2009 fietste ik nog rond op mijn Klein Attitude:
Afbeelding
En blijkbaar ook nog in de modder :-q

Ook vriendin fietste toen al, op een Specialized Myka:
Afbeelding
Gezamenlijk met de Klein

In 2009 heeft de Klein een grote update gehad waarbij bijna alle onderdelen werden vervangen met uitzondering van het frame en de Magura HS33 velgremmen:
Afbeelding
En dat fietste lekker:
Afbeelding

In 2009 kwam daar ook ineens een verschrikkelijke sneeuwman bij:
Afbeelding
Afbeelding
Mijn eerste vlieguurtjes...

En toen gebeurde er een hele tijd vrij weinig op basis van nieuwe bikes...
tot 2016
Afbeelding
De Canyon deed zijn intrede..2x zelfs
Afbeelding

En daar fietsen we nu nog steeds vrolijk op rond:
Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat nou 10, 20 year challenge kan ook! Ik doe alleen niet alle fietsen, want dan komt het wat te vol te staan...

1999: Koga Tirunner (mijn eerste behoorlijk mtb)
Afbeelding

2009: Cannondale Prophet (de eerste fiets die ik helemaal zelf heb opgebouwd, eigenlijk het begin van alle ellende :lol: )
Afbeelding

2012: Voodoo Dambala. Het begin van de staalverslaving
Afbeelding

2019: project12 Vertigo, prototype 1 (mijn eerste zelfgebouwde fully :o ) Later dit jaar een of meerdere SYSen
Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Tien jaar geleden fietste ik nog rond op mijn eerste mtb, die ik bij elkaar gespaard had met een krantenwijk.
Een Trek 8000 uit 1994.
Afbeelding

In 2012 heb ik een Salsa El Mariachi opgebouwd.
Een paar jaar terug in Italie:
Afbeelding


Rij hem nu bijna een half jaar singlespeed.
Zo staat hij er nu bij:
Afbeelding
Fijne fiets, ik hoop dat het nog even duurt voor hij door zijn hoeven zakt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tien jaar geleden...
Toen had ik mijn Morewood Shova nog, en eigenlijk vind ik dat nog steeds de mooiste bike die ik ooit gehad heb. Dit is niet de mooiste setup -die kwam later- maar wel zoals ik hem in 2009 had. Mijn eerste dropperpost zit er hier al in :)
Afbeelding

En als hardtail reed ik een Voodoo Wanga met Rohloff naaf en lelijke maar zeer functionele Cane Creek Thudbuster.
Die kleur is wel een beetje de reden waarom ik vorig jaar met de Snowdon die kant op ben gegaan :)
Afbeelding

Tien jaar later, en inmiddels is de fully voorzien van een o zo lekker hulpmiddeltje...
Afbeelding

En als hardtail de Snowdon MKiv, imo zowel de mooiste als de fijnst rijdende hardtail die ik ooit gehad heb :)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Leuk dit :-q Mag 30jr ook? Waar blijft de tijd...

1989, mijn eerste MTB, Batavus Action Line Rambler, aangeschaft in 1988:
Afbeelding

2009 (1999 geen MTB :-{ )
Giant XTC4 met van alles erop en eraan wat fout is:
Afbeelding

Later dat jaar ingeruild voor een Koga:
Afbeelding

Op dit moment een Cube AMS; een Bike Discount framepje dat ik in 2017 even snel als tijdelijke oplossing aanschafte na het scheuren van het BMC frame.
Bevalt als tijdelijk hok bijzonder goed en dus nog niet zo'n haast om te vervangen door iets anders; crappy pic maar iedereen weet vast wel hoe een Cube er uitziet:
Afbeelding
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ter afwisseling van het wielrennen kocht ik, ergens begin 2000, een Bianchi Tycoon over van wat toen Team Bianchi Binnenvaart was.

Afbeelding

SRAM afmontage, Rond/Magura voorvork (met wel 80 mm veerweg). Prima fiets voor een boswielrenner: mega nerveus, lange stuurpen, lekker smal stuurtje (54 cm meen ik!), maar met een zwaar outdated geometrie.

Dus verkocht ik de Bianchi (voor een goede fles Whisky!) en kocht ik eind 2015 iets nieuws:

Afbeelding

Wat een verschil! Sowieso een fiets met hele mooie specs (dat doet Canyon goed), helemaal nadat ik er een SRAM Eagle groep op gezet had. Maar met name de grote wielen en de aangepaste geo maakte dat ik met veel meer snelheid en veel meer plezier de NLse trails rondreed.

Inmiddels verving het MTB'en het racefietsen als favoriete bezigheid, en ging dus de MTB ipv de racer bovenop de auto richting vakantieadressen. Daar kwam ik erachter dat een dergelijke XC-gerichte hardtail toch wel zijn beperkingen kent in de bergen.

Dus tijd voor iets nieuws waarmee ik en uit de voeten kan in de Alpen en waarmee ik nog steeds veel plezier heb in Nederland, waar ik per slot van rekening 95% van mijn km's maak. Met wat nuttige input van enkele forumleden viel de keus op een Santa Cruz Tallboy. Toen ik eind vorig jaar op het net een ex-demo bike voor een strakke prijs tegenkwam ben ik in de auto gestapt om daar mijn kerstbonus op stuk te smijten.

De bike kocht ik met 27.5+ wielen. Daarmee kom je wel heel makkelijk (en snel) overal beneden (bijna saai eigenlijk), maar het rijdt ook wel heel erg zwaar. Deze maand daarom een setje 29'ers laten spaken, die ik afgelopen weekend voor het eerst heb kunnen uittesten:

Afbeelding

Wat een heerlijke bike. Met 29" wielen voor in NL en de plus-size hoepels voor in de bergen ben ik er oprecht van overtuigd een voor mij perfecte bike gevonden te hebben. En wat een verschil met de Bianchi waar ik een kleine vier jaar terug nog op rond reed.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Tien jaar geleden woonde ik in California en reed daar op een '08 Santa Cruz Blur XC, hier op mijn toenmalige huisrondje in Petaluma:

Afbeelding

In Nederland had ik toen nog mijn trouwe '04 Trek Fuel staan, waar ik in 2010 nog de Cape Epic op heb gereden. Hier op een dakterras op La Palma:

Afbeelding

Inmiddels al weer een heel tijdje in Canada en bijna 4 jaar op een '15 Giant Reign, foto van afgelopen november in Queenstown NZ op de geweldige Rude Rock trail:

Afbeelding

En ook nu heb ik nog een bike in Nederland staan, een '17 Canyon Spectral, hier afgelopen zomer in Sölden:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De fully, harttail en gravel racer 2009 (toen al 11, 17 en 22 jaar oud :-) )

Afbeelding

Afbeelding

De fully, harttail en gravel racer 2019

Afbeelding

Weinig veranderd :-D
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Afbeelding

De eerste en de laatste TREK van mijn dochter.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Afbeelding
ongeveer 22 jaar geleden zelf opgebouwd, los frame van Louis van Dijk (nu Fietsplus Breda). Zelf geprobeerdhet frame te matchen met de kleur van de vork, andere frames van van Dijk hadden in die tijd ook dit patroon (niet de beschadigingen :roll: maar de open stukken rond de joints) in de lak. Oonderdelen van een oudere batavus, en langzaam aan geupgrade, nieuwe vork, zelf nieuwe wielen gespaakt, xt/xtr spulletjes etc. De foto hier is wat recenter, gemaakt toen deze 1,5 jaar terug in de verkoop ging. Uiteindelijk een half jaar geleden verkocht via hier. Maar met flinke tussenpozen (studeren, kinderen etc) is de fiets dus wel een jaar of 20 goed gebruikt. Zelfs nog mee in de Ardennen geweest toen mijn nieuwe Cannondale het op het laatste moment liet afweten.

Nu deze hardtail:
Afbeelding
Ik zit er ook weer midden in, deze heeft ook al een paar upgrades gehad, maar de grootste is onderweg, carbon wielset :)
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Geinig om eens terug te kijken, leuk al die oude bakken.

Had in 2009 onder andere een Nicolai Helius FR. Nog altijd het best afgewerkte frame die ik ooit gehad heb. Mocht ook wel voor die prijs. Dikke old school tank look. Met een Totem. Dat ding woog volgens mij meer dan 17 kg, niet te doen.
Afbeelding

Kwam deze ook nog tegen in die fotoserie, wat waren we jong he Sjors? :D
Afbeelding

Tegenwoordig onder andere een YT Capra. Wedijvert samen met mijn trials fiets om de titel slechtst afgewerkte frame dat ik ooit gehad heb. Hij ligt dan ook inmiddels weer in de workshop van YT, helaas pindakaas.
Afbeelding
Plaats reactie