Na 17 jaar weer op de MTB met de Calibre Bosnutt Evo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1948
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kom op zeg.. dit is toch geen discussie waard, het is een nieuwe, zo goed als ongebruikt (1 ritje??) met olie erop.. Al zou ik 10 nieuwe schijven gratis in de kast hebben liggen, dan zou ik er nog niet voor kiezen om de schijf te vervangen. Het is metaal met olie erop, dat is gewoon weg te poetsen. Dat is niet alleen sneller en goedkoper, maar ook makkelijker.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Marco79 schreef: di 6 november 2018, 00:42 Toffe bike! Goeie kleur ook.

Als je toch geld aan het uitgeven bent, ga kijken voor een set 5-10 (of vergelijkbare) mtb schoenen. Geven meer grip dan je Nikees, zijn goedkoper dan een paar Nike Air Maxjes en je dure Nikees blijven heel.
Zeker als je met flats rijdt met echte pinnen, ben je zo door je Nikees heen.
Ik heb voor mijn Nano Superstar platform pedalen gewoon Skate schoenen gekocht bij Declathon. Met zo'n ribbeltjeszool en nubuck leder. Ik was voor drie tientjes klaar, zit zo ongeveer vastgekit op mijn pedalen en de schoenen slijten niet.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ad58 schreef: do 8 november 2018, 21:06
Marco79 schreef: di 6 november 2018, 00:42 Toffe bike! Goeie kleur ook.

Als je toch geld aan het uitgeven bent, ga kijken voor een set 5-10 (of vergelijkbare) mtb schoenen. Geven meer grip dan je Nikees, zijn goedkoper dan een paar Nike Air Maxjes en je dure Nikees blijven heel.
Zeker als je met flats rijdt met echte pinnen, ben je zo door je Nikees heen.
Ik heb voor mijn Nano Superstar platform pedalen gewoon Skate schoenen gekocht bij Declathon. Met zo'n ribbeltjeszool en nubuck leder. Ik was voor drie tientjes klaar, zit zo ongeveer vastgekit op mijn pedalen en de schoenen slijten niet.
Dat was nog eens een tip hè....maar ik heb inmiddels de tweede paar :-D naar heel heel veel km's zijn de zolen doorgesleten uiteraard door de pins....en nagenoeg links en rechts gelijk afgesleten :-D :-q dus gewoon weer nieuwe gekocht....jawel,voor 20 euro :lol: en ze zitten :-q niets op of aan te merken.... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ad58 schreef: do 8 november 2018, 21:06 Ik heb voor mijn Nano Superstar platform pedalen gewoon Skate schoenen gekocht bij Declathon. Met zo'n ribbeltjeszool en nubuck leder. Ik was voor drie tientjes klaar, zit zo ongeveer vastgekit op mijn pedalen en de schoenen slijten niet.
Ik schreef ook vergelijkbaar. ;).
Overigens hoe stug is de zool van een skateschoen? Van vroeger weet ik dat ze niet al te stug waren. Kan me voorstellen dat bij te slappe/dunne zolen je continu de pinnen van je pedalen voelt. Lijkt mezelf niet heel prettig.
“Old, not obsolete”
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Koop een paar 5Ten schoenen als je met flats wilt blijven rijden.

Mensen denken altijd dat flat pedalen ondergeschikt zijn maar dat valt heus wel mee.
Ik rijd er al mijn fietsen mee, 12k km per jaar.
Van toeren tot marathons en wedstrijdjes, voor Enduro en zelfs downhill kunnen ze ook gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Marco79 schreef: do 8 november 2018, 23:55
Ad58 schreef: do 8 november 2018, 21:06 Ik heb voor mijn Nano Superstar platform pedalen gewoon Skate schoenen gekocht bij Declathon. Met zo'n ribbeltjeszool en nubuck leder. Ik was voor drie tientjes klaar, zit zo ongeveer vastgekit op mijn pedalen en de schoenen slijten niet.
Ik schreef ook vergelijkbaar. ;).
Overigens hoe stug is de zool van een skateschoen? Van vroeger weet ik dat ze niet al te stug waren. Kan me voorstellen dat bij te slappe/dunne zolen je continu de pinnen van je pedalen voelt. Lijkt mezelf niet heel prettig.
De zolen zijn totaal niet slap of stug en ik voel de pinnen in de verste verte niet.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik fiets ook met flats (Sixpack racing) en Five-tens (ELC). Heerlijke combinatie. Daarvoor eerst op mijn skateschoenen (Etnies) geprobeerd of ik het wat vond aangezien ik clipless gewend was. Ik merk zeker wel verschil in grip tussen Five-tens en mijn Etnies en wellicht slijten skateschoenen ook sneller omdat de zool toch iets minder stevig is maar het is zeker het overwegen waard als je ze al hebt. Als je nu op Nike's fiets dan zou ik direct voor een paar fatsoenlijke five-tens gaan. Die vind je in de aanbieding wel voor € 60/70,-.
Bijkomend voordeel van mijn Five-tens ELC is dat ze spatwaterdicht zijn, wat zeker in dit seizoen erg fijn is.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Lars TB schreef: wo 7 november 2018, 18:43
OllyNL schreef: wo 7 november 2018, 12:09 Of moet ik gelijk naar die atac pedalen en dan klik schoenen? Mensen zweren erbij.. Heb je een voorbeeld van schoenen die oke zijn voor klik of met flat? ( met van die puntjes eruit) Bvd.
Tenzij je wat wilt gaan springen en stunten is echt vast zitten aan je pedalen wel lekker.

Er zijn niet echt schoenen die beide lekker kunnen, dus je moet echt kiezen voor of vastzitten met klikpedalen of stevig staan met goede platformpedalen en daarvoor geschikte schoenen (en dan sta je met 5-10's meestal wat vaster dan met andere merken schoenen).
Ik blijf voor nu even vast zitten denk ik, anders ook weer nieuwe pedalen etc.. Zo blut nu :p Maar wellicht als ik een goeie deal kan vinden voor die klik schoenen met atac pedalen doe ik het wel.
Lars TB schreef: wo 7 november 2018, 18:47
OllyNL schreef: wo 7 november 2018, 12:09 Dat dacht ik dus ook! Speciaal pompje voor nodig en dan een tabel erbij pakken qua gewicht etc toch? Dank. :-q
Teveel lucht is nog simpel: heel kort even ventiel indrukken en wat lucht laten ontsnappen. Als je nog geen pompje hebt loop je natuurlijk het risico dat als je er teveel uit laat, je met een te zachte demper rond rijdt!

Tabellen hoeft ook niet echt. De demper moet ongeveer 25 tot 30% ingeveerd zijn als je op de fiets gaat zitten in de fietshouding. Dit inzakken heet 'sag' en kom je hier op het forum vaker tegen. Dus laat de druk in stapjes zover zakken totdat je op die waarde zit en dan staat de demper wat druk betreft min of meer goed.

Daarna zou je nog iets met de rebound moeten spelen zodat die efficiënt werkt. Geef maar een brul als je daar aan wilt beginnen, dan leggen we dat ook nog een beetje uit.


Thanks! Even langs de LBS geweest en pompje gekregen, staat nu tussen de 25 en 30 procent sag. Qua instelling staan voor en achter vering op het konijntje, wat denk ik goed is. Dat bedoel je met rebound toch?
Ad58 schreef: do 8 november 2018, 21:06
Marco79 schreef: di 6 november 2018, 00:42 Toffe bike! Goeie kleur ook.

Als je toch geld aan het uitgeven bent, ga kijken voor een set 5-10 (of vergelijkbare) mtb schoenen. Geven meer grip dan je Nikees, zijn goedkoper dan een paar Nike Air Maxjes en je dure Nikees blijven heel.
Zeker als je met flats rijdt met echte pinnen, ben je zo door je Nikees heen.
Ik heb voor mijn Nano Superstar platform pedalen gewoon Skate schoenen gekocht bij Declathon. Met zo'n ribbeltjeszool en nubuck leder. Ik was voor drie tientjes klaar, zit zo ongeveer vastgekit op mijn pedalen en de schoenen slijten niet.
Goeie tip! Thx. :-q
Klitse schreef: vr 9 november 2018, 09:08 Ik fiets ook met flats (Sixpack racing) en Five-tens (ELC). Heerlijke combinatie. Daarvoor eerst op mijn skateschoenen (Etnies) geprobeerd of ik het wat vond aangezien ik clipless gewend was. Ik merk zeker wel verschil in grip tussen Five-tens en mijn Etnies en wellicht slijten skateschoenen ook sneller omdat de zool toch iets minder stevig is maar het is zeker het overwegen waard als je ze al hebt. Als je nu op Nike's fiets dan zou ik direct voor een paar fatsoenlijke five-tens gaan. Die vind je in de aanbieding wel voor € 60/70,-.
Bijkomend voordeel van mijn Five-tens ELC is dat ze spatwaterdicht zijn, wat zeker in dit seizoen erg fijn is.
Ja maar voor 70 eu kan je dan bijna weer klik pedalen en bijpassende schoenen doen toch?


Om nog te reageren op de vele reacties inzake de 70 euro die ik heb afgetikt bij de LBS.. Ja het voelt wat klote, en is dus een te fors bedrag, helder. Wel ben ik tevreden over de service, al vaak langs geweest voor vragen, mag tools gebruiken (bijv voor vering), even hun fietspomp die bar aan geeft gebruiken etc. Dus ja, ik zie het maar als een investering dat ik wat tools mag lenen en vragen kan stellen en goed geholpen wordt. Wel zal ik bij een eerstvolgende reparatie 2x nadenken. (en gewoon zelf handiger worden)

Gisteren weer heerlijk gefietst in Zandvoort. (beetje regen, prima) Sag staat nu op aanraden van jullie hier ergens tegen de 30 procent aan, was een stuk minder. Voelt prima. Bandjes op iets boven de 2 bar gepompt, minder lijkt voor mijn gevoel erg zacht, en de banden zijn toch al vrij grof. Ben onwijs tevreden over de MTB. Volgende week richting Spaarnwoude. :D
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

OllyNL schreef: zo 11 november 2018, 22:38 Even langs de LBS geweest en pompje gekregen, staat nu tussen de 25 en 30 procent sag. Qua instelling staan voor en achter vering op het konijntje, wat denk ik goed is. Dat bedoel je met rebound toch?
Ja, dat is de rebound. Maar helemaal naar het konijntje toe draaien, dan staat de uitgaande slag wel erg snel. De vering moet net iets afgeremd worden als je deze indrukt en meteen los laat, niet meteen weer omhoog knallen.

Dus waarschijnlijk een slag dicht draaien.
OllyNL schreef: zo 11 november 2018, 22:38 Om nog te reageren op de vele reacties inzake de 70 euro die ik heb afgetikt bij de LBS.. Ja het voelt wat klote, en is dus een te fors bedrag, helder. Wel ben ik tevreden over de service, al vaak langs geweest voor vragen, mag tools gebruiken (bijv voor vering), even hun fietspomp die bar aan geeft gebruiken etc. Dus ja, ik zie het maar als een investering dat ik wat tools mag lenen en vragen kan stellen en goed geholpen wordt. Wel zal ik bij een eerstvolgende reparatie 2x nadenken. (en gewoon zelf handiger worden)
Oké, dat is dan weer netjes van ze.

En inderdaad, met hulp van Youtube en hier (en wat gereedschap) kom je een heel eind!
OllyNL schreef: zo 11 november 2018, 22:38 Gisteren weer heerlijk gefietst in Zandvoort. (beetje regen, prima) Sag staat nu op aanraden van jullie hier ergens tegen de 30 procent aan, was een stuk minder. Voelt prima. Bandjes op iets boven de 2 bar gepompt, minder lijkt voor mijn gevoel erg zacht, en de banden zijn toch al vrij grof. Ben onwijs tevreden over de MTB. Volgende week richting Spaarnwoude. :D
Zeker in het zand mag de bandenspanning laag zijn. 2 bar hoort bij iemand van richting de 100 kg. Ik rijd met mijn 85 kg (ruim 90 kg met bepakking) met 1.6 tot 1.8 bar. Soms zelfs nog wat lager!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Klitse schreef: vr 9 november 2018, 09:08 Bijkomend voordeel van mijn Five-tens ELC is dat ze spatwaterdicht zijn, wat zeker in dit seizoen erg fijn is.
Dat helpt alleen niet tegen water dat er via je sokken inloopt. Tegenwoordig combineer ik met sealskinz sokken, dan blijven m`n voeten echt droog :)
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ad58 schreef: do 8 november 2018, 21:06
Marco79 schreef: di 6 november 2018, 00:42 Toffe bike! Goeie kleur ook.

Als je toch geld aan het uitgeven bent, ga kijken voor een set 5-10 (of vergelijkbare) mtb schoenen. Geven meer grip dan je Nikees, zijn goedkoper dan een paar Nike Air Maxjes en je dure Nikees blijven heel.
Zeker als je met flats rijdt met echte pinnen, ben je zo door je Nikees heen.
Ik heb voor mijn Nano Superstar platform pedalen gewoon Skate schoenen gekocht bij Declathon. Met zo'n ribbeltjeszool en nubuck leder. Ik was voor drie tientjes klaar, zit zo ongeveer vastgekit op mijn pedalen en de schoenen slijten niet.
Voor wat meer grip kan je ook goedkope hiking schoenen van ze gebruiken, die heb ik 2 jaar gebruikt naar tevredenheid. Feit blijft wel dat toen ik de overstap maakte naar schoenen bedoeld voor flats (Vaude Moab) het een openbaring was wat betreft grip en comfort.
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Lars TB schreef: zo 11 november 2018, 22:56
OllyNL schreef: zo 11 november 2018, 22:38 Even langs de LBS geweest en pompje gekregen, staat nu tussen de 25 en 30 procent sag. Qua instelling staan voor en achter vering op het konijntje, wat denk ik goed is. Dat bedoel je met rebound toch?
Ja, dat is de rebound. Maar helemaal naar het konijntje toe draaien, dan staat de uitgaande slag wel erg snel. De vering moet net iets afgeremd worden als je deze indrukt en meteen los laat, niet meteen weer omhoog knallen.

Dus waarschijnlijk een slag dicht draaien.
OllyNL schreef: zo 11 november 2018, 22:38 Om nog te reageren op de vele reacties inzake de 70 euro die ik heb afgetikt bij de LBS.. Ja het voelt wat klote, en is dus een te fors bedrag, helder. Wel ben ik tevreden over de service, al vaak langs geweest voor vragen, mag tools gebruiken (bijv voor vering), even hun fietspomp die bar aan geeft gebruiken etc. Dus ja, ik zie het maar als een investering dat ik wat tools mag lenen en vragen kan stellen en goed geholpen wordt. Wel zal ik bij een eerstvolgende reparatie 2x nadenken. (en gewoon zelf handiger worden)
Oké, dat is dan weer netjes van ze.

En inderdaad, met hulp van Youtube en hier (en wat gereedschap) kom je een heel eind!
OllyNL schreef: zo 11 november 2018, 22:38 Gisteren weer heerlijk gefietst in Zandvoort. (beetje regen, prima) Sag staat nu op aanraden van jullie hier ergens tegen de 30 procent aan, was een stuk minder. Voelt prima. Bandjes op iets boven de 2 bar gepompt, minder lijkt voor mijn gevoel erg zacht, en de banden zijn toch al vrij grof. Ben onwijs tevreden over de MTB. Volgende week richting Spaarnwoude. :D
Zeker in het zand mag de bandenspanning laag zijn. 2 bar hoort bij iemand van richting de 100 kg. Ik rijd met mijn 85 kg (ruim 90 kg met bepakking) met 1.6 tot 1.8 bar. Soms zelfs nog wat lager!
Net even een tikkie terug draaien dan vol konijn, check, dank.

En idd, is weer een beetje compensatie voor teveel betalen :p

En over 2 bar dus echt te hard, alright, zal ze bij de volgende rit weer naar onder de 2 brengen. (ik ga wel naar spaarnwoude aankomend weekend, daar ook zo zacht?)


En even een tripje Decathlon inplannen voor die skate schoenen van 20 euro :p
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Lekker bezig zo :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Uit nieuwsgierigheid ben ik online gaan kijken..... :o toen ik ze ging halen hadden ze 2 kleuren en dat was het....maar nu hebben ze dr iets meer.... :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Ad58 schreef: do 8 november 2018, 21:06
Marco79 schreef: di 6 november 2018, 00:42 Toffe bike! Goeie kleur ook.

Als je toch geld aan het uitgeven bent, ga kijken voor een set 5-10 (of vergelijkbare) mtb schoenen. Geven meer grip dan je Nikees, zijn goedkoper dan een paar Nike Air Maxjes en je dure Nikees blijven heel.
Zeker als je met flats rijdt met echte pinnen, ben je zo door je Nikees heen.
Ik heb voor mijn Nano Superstar platform pedalen gewoon Skate schoenen gekocht bij Declathon. Met zo'n ribbeltjeszool en nubuck leder. Ik was voor drie tientjes klaar, zit zo ongeveer vastgekit op mijn pedalen en de schoenen slijten niet.
Deze?

https://www.decathlon.nl/p/lage-skatesc ... R-p-114888
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Plaats reactie