Ontwerp en bouw van een fs trailbike; Smithy Sidewinder

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Na m'n eerste project is het tijd voor iets nieuws. En net als bij m'n gravelracer, moet het iets worden wat ook écht gebruikt gaat worden. En in m'n schuur staan aardig wat fietsen, maar nog geen dikke trailfully. Introducing the Sidewinder :D Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Gewoon zelf bouwen die hap!
In tegenstelling tot het vorige project, ga ik dit nu wel vanaf stap één laten zien. Deels omdat ik het leuk vind om te delen, en anderzijds lopen hier op het forum een stel knappe koppen die mij vast van advies kunnen voorzien over dit ontwerp!
Vooropgesteld; dit project is voor mij een enorme uitdaging. Absoluut geen succes gegarandeerd. Eigenlijk heb ik te weinig bouwervaring om dit te beginnen. En daarnaast moet er serieus veel aan tooling gebouwd worden. Dus het is een langetermijn-project.

Hieronder het resultaat van een flink aantal avonden inlezen, reviews raadplegen, ontwerpen bekijken, enz enz enz. Ik heb er een stel renders van gemaakt, niet om wijs te doen met blingbling maar puur omdat het gewoon netjes eruit ziet. Maar het gaat me wel om de inhoud, niet of het een fraai plaatje is. En negeer daarnaast de Engelse termen in m'n verhaal, dat schrijft gewoon makkelijker en korter. Als je uren en uren besteedt aan dingen lezen op internet (allemaal in het Engels), dan ga je vanzelf in die Engelse termen denken...
Veerweg: 130 mm achter, 140 mm voor. 200x51 Monarch demper, mid tune
Chroommolydeen (staal)
27.5x2.6 clearance


Overzichtsplaatje;
Afbeelding

De buizen wil ik in vorm rollen met een zelfgemaakte 'roller bender'. Het is even afwachten of dit gaat lukken. Het voorwiel zit niet in de dropouts van de vork, dit klopt. Het is een model van een Sektor en komt niet overeen met de vork die ik erin wil; een Fox 34;
Afbeelding

Side view. Linkage driven single pivot met flexing seat stays;
Afbeelding

Helemaal ingeveerd;
Afbeelding

Detail van de ophanging. De link is nog vrij grof, dit ontwerp heeft nog wat aandacht nodig. En de maakbaarheid, daar maak ik me ook zorgen over. Het wordt waarschijnlijk 'uitbesteden';
Afbeelding

Wat stevigheid creëren op een belangrijk punt;
Afbeelding

Doorsnede van de main pivot met alle ditjes en datjes;
Afbeelding

Achteraanzicht, met in beeld hoe de seatstays zijn afgeplat en dus zijdelings wat toenemen in breedte. Overigens moet ik de exacte vorm nog optimaliseren, nu is de seatstay ordinair afgeplat zonder te letten op de momentlijn. Een geleidelijke afplatting is in dat opzicht beter, zo voorkom je een stresspunt.
Afbeelding

Lassamenstelling swingarm;
Afbeelding

Lassamenstelling voorframe;
Afbeelding

Hier zie je hoe de seatstay in het begin van de veerweg gedwongen moet worden om aan de demper bevestigd te worden. Naarmate de veerweg toeneemt, neemt de buiging af. Bij 80-90% van de veerweg bevindt de seatstay zich in 'neutrale' positie. Hiermee probeer ik de hoeveelheid drukkracht op de seatstays bij een grote klap (100% veerweg) laag te houden, om knik tegen te gaan. Overigens wil ik dit hele gebiedje nog eens goed berekenen; hoeveel buigkracht is er nodig om die eerste buiging te krijgen? Bij hoeveel drukkracht bezwijkt de seatstay onder knik? Dat soort zaken.
Afbeelding

Na ontzettend veel heen-en-weer tussen tekenprogramma en Linkage, ben ik hier op uitgekomen;
Afbeelding

Leverage ratio. Het idee is dat de veerweg in het begin gevoelig wordt aangesproken. De 'ramp-up' zorgt voor goed veel support in het midden van de veerweg, met aan het eind een afvlakking zodat de natuurlijke progressiviteit van een luchtveer ietsjes wordt tegengegaan. Hiermee hoop ik de 'muur' van progressiviteit iets uit te smeren.
De gemiddelde leverage ratio, en de algehele curve heb ik gekozen aan de hand van de tabel die Rockshox aanlevert van hun Monarch demper (te vinden op google; compression tune rockshox monarch). Dit is eigenlijk de enige houvast die ik heb om een veersysteem te koppelen aan een demper. Alle andere producenten leveren gewoon 0 info voor de hobbyist.
Ik probeer dus in feite om met een standaard demper met een mid tune (algemeen verkrijgbaar), een goed werkend veersysteem te krijgen.
Voor de oplettende lezer; de veerweg in Linkage krijg ik niet helemaal naar 130 mm, zonder de curves compleet om zeep te helpen. Hier moet ik nog goed naar kijken, maar een mm opschuiven van de link bijvoorbeeld, levert al gelijk grote verschillen in curves en veerweg! Heel lastig allemaal om alles goed op één lijn te krijgen.
Afbeelding

Anti-squat. Geoptimaliseerd om op 30-36, in de sag-positie, omhoog te malen. Dus rond de 100%.
Afbeelding

En nog een ouder plaatje, een ontwerpvariant met de demper aan de bovenbuis. Dit wilde ik in eerste instantie doen, en nog steeds vind ik dit véél mooier. Maar ik kwam gewoon niet uit met de grafieken in Linkage. En kijkend naar andere fietsen die ook zo'n opstelling hebben (yeti 575, oude salsa spearfish), dan is te zien dat ze allemaal dezelfde soort leverage ratio curves hebben. En naar dat soort was ik niet op zoek, dus toen heb ik besloten om de demper aan de onderbuis te bevestigen.
Afbeelding
Geometrie;


Head angle 66.5 graden
Reach 445 mm
Eff top tube 605 mm
Chainstays 435 mm
bb drop 15 mm
bb height 345 mm (bb waarden moet ik nog even goed nalopen, ik ben er nog niet zeker van of dit goede waarden zijn)
axle to crown 532 mm
seat tube angle 75 graden
stack 598 mm
balhoofdlengte 115 mm

Volgende week maar wat buismateriaal bestellen en nadenken over de tooling.

Opbouwende kritiek, goede adviezen, opmerkingen over hoe lelijk die kromme buizen wel niet zijn, allemaal welkom! :D
Laatst gewijzigd door Smithy op do 11 oktober 2018, 09:40, 2 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Goed bezig!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Wow, daar ben je al aardig wat uurtjes mee bezig geweest zeg. Mooi en veelbelovend dit.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ziet er goed en al behoorlijk uitgedacht en grondig uit :o
Verder herkenbaar dat oneindig heen en weer schakelen naar Linkage, dat zal nog wel vaker gebeuren gok ik. Hou er rekening mee dat je flexstays ook progressiviteit toevoegen trouwens, en je virtuele draaipunt wellicht niet precies ligt waar je hem nu in Linkage hebt staan, al zal het uiteindelijk waarschijnlijk niet heel veel uitmaken.
Wel leuk om bij je mee te lezen, ben benieuwd!
(Enne, die kromme buizen vooral zo laten, recht is maar saai ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

:-q :-q :-q
Wat ga je allemaal zelf doen?
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Gewoon heel erg vet! Ik heb zowat elke stap achter de schermen gevolgd(zere duimen van het appen) maar het is mooi om het zo weer in een compleet verhaal te lezen. Heel benieuwd naar het verdere verloop van de bouw.. en uiteindelijk een rondje testen sla ik ook niet af :winkie: :winkie:
'BUILT not Bought '
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ziet er al serieus uit als een grondig project (wel even langs Hornbach gaan!)!!

Interessante info zou ook de rijder zelf betreffen: gewicht, lengte, zithoogte huidige bike
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Specialized19
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 27 januari 2012, 17:59

Wat vet! Dit is nog weer heel wat andere koek dan de gravelracer.
Ga ik volgen. En staat de uitnodiging nog om te komen kijken?
Banana!
https://www.facebook.com/WildDukeBikePark" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wilddukes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Gaaf om te zien hoe alles doorgerekend wordt! Mooi design en ook nog functioneel! Ben benieuwd naar het eindresultaat
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Smithy schreef:
Detail van de ophanging. De link is nog vrij grof, dit ontwerp heeft nog wat aandacht nodig. En de maakbaarheid, daar maak ik me ook zorgen over. Het wordt waarschijnlijk 'uitbesteden';
Afbeelding

Wat stevigheid creëren op een belangrijk punt;
Afbeelding
Wordt vast een mooi project.

Ik ben vooral ook benieuwd hoe je het onderste draaipunt gaat ontwerpen en vooral hoe de combinatie van laswerk en toleranties gaat uitpakken. 11Ants gebruikt hier bv. bewust een gedraaid onderdeel ivm met de spanning die je met lassen in het materiaal brengt.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Wow, dol op dit soort projecten! Ik ga je op de voet volgen :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ambitieus! Meteen al als tweede frame zoiets op poten zetten getuigt van lef (of schromelijke zelfoverschatting, haha. Maar daar lijk je me het type niet voor).
Maar gaaf, dit soort topics zijn de echte krenten in de forumpap wat mij betreft. Dus deze ga ik absoluut volgen.

Die kromme buizen, dat is een smaakkwestie (zelf hou ik meer van recht), maar je haalt je er ook meer werk mee op de hals. Heeft die keus naast esthetische ook nog functionele redenen? Bij de ruimte voor de voorvork kan ik het me voorstellen, maar verder?

Qua draaipunt, ik weet niet of het iets voor je project is maar ik was wel te spreken over de oplossing die Morewood bij mijn Shova gebruikte. Erg eenvoudig, eigenlijk twee halve assen die in elkaar geschroefd worden. Wel een draaibankje nodig, maar daar ga je toch niet onderuit komen ;-)
MW noemde het SPI, versie 2 is nog wat simpeler dan versie 1 maar ze zijn onderling uitwisselbaar. SPI lite werkt zonder aparte bout om de helften aan elkaar te bevestigen.
https://ep1.pinkbike.org/p4pb6073728/p4pb6073728.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe dan ook succes met het project! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Real Epic '89 schreef:
Smithy schreef:
Detail van de ophanging. De link is nog vrij grof, dit ontwerp heeft nog wat aandacht nodig. En de maakbaarheid, daar maak ik me ook zorgen over. Het wordt waarschijnlijk 'uitbesteden';
Afbeelding

Wat stevigheid creëren op een belangrijk punt;
Afbeelding
Wordt vast een mooi project.

Ik ben vooral ook benieuwd hoe je het onderste draaipunt gaat ontwerpen en vooral hoe de combinatie van laswerk en toleranties gaat uitpakken. 11Ants gebruikt hier bv. bewust een gedraaid onderdeel ivm met de spanning die je met lassen in het materiaal brengt.
Op mijn werk hebben wij dit soort dingen, maar dan vele malen groter. Wij doen het zo dat wij het gat waar de as doorheen komt kleiner houden, en dat wij het gat voor de as op het laatst op maat laten machineren. Wellicht dat je dat hier ook kan laten doen?
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Leuk al die reacties!
suravida schreef:Ziet er goed en al behoorlijk uitgedacht en grondig uit :o
Verder herkenbaar dat oneindig heen en weer schakelen naar Linkage, dat zal nog wel vaker gebeuren gok ik. Hou er rekening mee dat je flexstays ook progressiviteit toevoegen trouwens, en je virtuele draaipunt wellicht niet precies ligt waar je hem nu in Linkage hebt staan, al zal het uiteindelijk waarschijnlijk niet heel veel uitmaken.
Wel leuk om bij je mee te lezen, ben benieuwd!
(Enne, die kromme buizen vooral zo laten, recht is maar saai ;-) )
2-0 voor de gebogen buizen :-q
Wat betreft toevoegen van progressiviteit door de flexstays; bedoel je dat dit komt door de neiging om terug te buigen in originele stand?
En het draaipunt van de seatstays (als bij een horstlink) heb ik inderdaad op een punt gezet als aanname. In de praktijk klopt dit niet nee. Maar als ik het punt hoger op de chainstay leg in Linkage, verandert er eigenlijk niet veel.
Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat ik Linkage nog een paar keer ga openen. Het is nog niet 100%, en ik heb wat overleg gehad tijdens het ontwerptraject met verschillende jongens 'in het vak' (11Ants, Bird). Misschien dat zij nog wat advies voor me hebben als ik het huidige ontwerp voorleg aan ze.
sama schreef::-q :-q :-q
Wat ga je allemaal zelf doen?
Alles behalve de link. Die kan ik niet zelf maken vanwege de rondingen, die moet CNC gefreesd worden.
Als ik er aan toe ben om daar een adres voor te vinden, dan ben ik blij! Want dan is 'ie bijna af :bier:
Herman de Biker schreef:Gewoon heel erg vet! Ik heb zowat elke stap achter de schermen gevolgd(zere duimen van het appen) maar het is mooi om het zo weer in een compleet verhaal te lezen. Heel benieuwd naar het verdere verloop van de bouw.. en uiteindelijk een rondje testen sla ik ook niet af :winkie: :winkie:
Ja man, je kan er een technisch zakboek mee vullen onderhand. Mooi dat sparren over technische oplossingen, maakt het ook een stuk leuker dan alles in je eentje bedenken :-q
En crashtesten gaan we zeker doen! Man, kan echt niet wachten om erop te rijden. Maar dat is wel heeeel erg op de zaken vooruit lopen...
Lars TB schreef:Ziet er al serieus uit als een grondig project (wel even langs Hornbach gaan!)!!

Interessante info zou ook de rijder zelf betreffen: gewicht, lengte, zithoogte huidige bike
:winkie: Ik kom graag bij de Hornbach, maar sinds die boutreclame is de liefde bekoeld. En ze hebben ook geen goed assortiment stalen buizen :cry: :cry:
75kg bepakt en bezakt, 179cm met korte armpjes, bb tot zadelrails variërend van 69 tot 73 cm.
Geo-advies is meer dan welkom :-q
Specialized19 schreef:Wat vet! Dit is nog weer heel wat andere koek dan de gravelracer.
Ga ik volgen. En staat de uitnodiging nog om te komen kijken?
Tuurlijk! Zodra hier real-life foto's te zien zijn, is het denk ik wel de moeite waard voor je om een kijkje te nemen. De eerste stap is om de hoofdbuizen te 'rollen', dat is misschien niet zo spannend. Het solderen dan wel weer denk ik. Dat vind ik zelf ook nog steeds spannend :winkie:
Real Epic '89 schreef:
Ik ben vooral ook benieuwd hoe je het onderste draaipunt gaat ontwerpen en vooral hoe de combinatie van laswerk en toleranties gaat uitpakken. 11Ants gebruikt hier bv. bewust een gedraaid onderdeel ivm met de spanning die je met lassen in het materiaal brengt.
japie carbon schreef:
Op mijn werk hebben wij dit soort dingen, maar dan vele malen groter. Wij doen het zo dat wij het gat waar de as doorheen komt kleiner houden, en dat wij het gat voor de as op het laatst op maat laten machineren. Wellicht dat je dat hier ook kan laten doen?
Mooi dat meedenken! :-q
Ik ga de boel hardsolderen. Een deel met messing, en een deel met zilver. Die laatste heeft een lager smeltpunt en dus minder hitte nodig => minder vervorming. En HdB gaf me nog een tip voor een ander goedje, dan zit een beetje tussen deze twee in. Dat spul wil ik ook nog wel proberen, want met zilver lukt het mij niet om een goede dikke fillet te leggen. Daardoor ben ik bang om dit te gebruiken bij echt zwaar belaste delen. Terwijl zilver wel een sterke verbinding oplevert. Deels ligt dit trouwens ook aan m'n zilverbraze-technieken...nog even oefenen.
In het voorframe komen twee as-buisjes, die ga ik zilversolderen in de seattube en toptube. Daarna met een verstelbare ruimer erdoor, want vervorming door hitte houd je toch!
De lagerbussen bij het main pivot en bij de seatstay-demperverbinding ga ik na het solderen kotteren op de juiste maat (strakke passing om het lager erin te persen).
Hopelijk krijg ik de boel dan goed voor elkaar, samen met natuurlijk een goede 'jig' om de boel in eerste instantie al goed op z'n plek te houden. Dat heb ik wel van project Serotone geleerd.
kermit schreef:Ambitieus! Meteen al als tweede frame zoiets op poten zetten getuigt van lef (of schromelijke zelfoverschatting, haha. Maar daar lijk je me het type niet voor).
Maar gaaf, dit soort topics zijn de echte krenten in de forumpap wat mij betreft. Dus deze ga ik absoluut volgen.

Die kromme buizen, dat is een smaakkwestie (zelf hou ik meer van recht), maar je haalt je er ook meer werk mee op de hals. Heeft die keus naast esthetische ook nog functionele redenen? Bij de ruimte voor de voorvork kan ik het me voorstellen, maar verder?

Qua draaipunt, ik weet niet of het iets voor je project is maar ik was wel te spreken over de oplossing die Morewood bij mijn Shova gebruikte. Erg eenvoudig, eigenlijk twee halve assen die in elkaar geschroefd worden. Wel een draaibankje nodig, maar daar ga je toch niet onderuit komen ;-)
MW noemde het SPI, versie 2 is nog wat simpeler dan versie 1 maar ze zijn onderling uitwisselbaar. SPI lite werkt zonder aparte bout om de helften aan elkaar te bevestigen.
https://ep1.pinkbike.org/p4pb6073728/p4pb6073728.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoe dan ook succes met het project! :-q
Lef/zelfoverschatting, laten we het in het midden houden :tong :tong . Het is een serieus moeilijk project voor mij, want m'n gravelframe was zo'n beetje de eerste serieuze metaalbewerking die ik heb gedaan in m'n leven. Op wat draaiwerk en gehobby na tijdens m'n opleiding. Ik ben dus vooral 'booksmart'. Maar als ik het project zo bekijk en opdeel in kleine stukjes, dan denk ik niet dat het onhaalbaar is. Ongetwijfeld ga ik dingen verprutsen gaandeweg. Dan doen we het gewoon nog een keer, en dan wél goed. Het voorframe maak ik me niet zo'n zorgen om. Met name de swingarm is een moeilijk ding.
In dat opzicht werken de bekende bouwers hier op het forum wel motiverend om ook mooie dingen te maken! En dat houdt bij mij ook wel een beetje motivatie en vaart erin. :-q
Oei, een tegenstander van de gebogen buizen. 2-1! Wordt nog spannend of ze erin blijven :wink:
Het is inderdaad meer werk. Eigenlijk is het alleen maar uit esthetische overwegingen zo ontworpen. Ik kan wel allerlei dingen aanhalen (je noemt zelf al voorvork-ruimte). Tire clearance, meer soldeer-oppervlak bij bb...maar dat zijn allemaal zaken die prima op te lossen zijn met rechte buizen. Maar ik vind die lijnen gewoon super sexy, voor zover dat bij een bike van toepassing is...
Overigens kan een rechttoe-rechtaan Cotic Rocket, Snowdon Ranger Path of Starling Murmur me ook absoluut bekoren. Stuk voor stuk schitterende apparaten. De BTR Pinner daarentegen... :-{ :-{
En die bevestiging bij je Morewood is netjes! Die ga ik onthouden. M'n huidige oplossing bestaat uit een gedraaide alu as met getapt draad. Aan weerszijden vallen verzonken inbusbouten in conische ringen, die tegen het lager aan worden gedraaid. Eigenlijk hetzelfde als bij m'n Salsa Spearfish, en ik zag het bij Santa Cruz en bij Orange ook geloof ik.
Wel leuk om nog even toe te lichten; in eerste instantie ging ik voor grote lagers zoals bij de Shan 5 van Production Privee;
Afbeelding
Een bus met megagrote lagers erin. Mooi sterk! En die bus zit aan zowel zadelbuis als downtube, mooi stevig en makkelijk te maken! Maar uiteindelijk liep ik helemaal vast met de maakbaarheid van de onderdelen. Je loopt aan tegen grote bouten die je moet gebruiken, bijbehorend tapmateriaal (duur!), zware bussen en assen, het schoot allemaal niet op. Dus waar je een ontwerpkeuze maakt in het begin, kom je jezelf een dag of twee later tegen in andere facetten. Een ander aspect is bijvoorbeeld verkrijgbaarheid van materialen; de as-buisjes die ik in het voorframe las, ga ik van chromo buizen maken die in die maten verkrijgbaar zijn. Anders zit je alsnog vanalles te draaien van constructiestaal o.i.d., en daarmee ben je ook weer lang bezig. Om over de sterkte maar te zwijgen.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Ah kijk daar is het topic bij het verhaal. Prachtig uitgedacht en omschreven voorbereiding en ontwerp.
Heel benieuwd naar je vorderingen.
Plaats reactie