Fietsen in Brazilië

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Het ziet er naar uit dat ik een opdracht binnen heb gekregen waarvoor ik voor ongeveer 3maanden naar Brazilië moet. Dit is niet onafgebroken, dus waarschijnlijk 3 weken daar, 1 week thuis, 2 weken daar, etc. Gezien de aard van de werkzaamheden is de kans groot dat ik redelijk vrij ben in het indelen van m'n werkuren. Dus het eerste waar ik aan dacht was natuurlijk om daar te gaan fietsen (uiteraard op de MTB, laat daar geen twijfel over bestaan :D ). Een mooie training voor de RDHF dacht ik zo ! Nu ben ik nog nooit in Brazilië geweest dus er zijn nogal wat dingen waar ik over twijfel.


Ten eerste zou het mooi zijn als er hier op het forum ervaring heeft met fietsen in Brazilië. Dat het een land is waar veel gebruikt word gemaakt van de MTB is mij inmiddels duidelijk, maar ik neem dat het daar toch voornamelijk is in de "vrije" natuur en niet op aangegeven routes zoals hier. De aanschaf van een GPS lijkt me dan ook een must. Iets wat ik toch wel wilde doen, maar heb nu wel een reden om dat eerder te doen :wink:
Moet nog wel uitzoeken welke GPS de beste keuze is daarvoor. Aanbod in NL verkoopt meestal geen kaarten van Brazilië erbij, maar deze zullen vast te vinden zijn op het internet.
Ik zit in de plaats Francisco Beltrão in de deelstaat Paraná wat in het zuiden van Brazilië is, ongeveer ter hoogte van Curitiba, maar dan tegen de grens van Paraguay.

Nu is de vraag natuurlijk hoe ga ik dit aanpakken. M'n eigen fiets meenemen, daar huren of daar kopen?

M'n eigen fiets meenemen heeft natuurlijk wel voordelen. Ik ken de fiets en is wat kosten betreft hoogstwaarschijnlijk het voordeligst. Moet wel een transporttas/koffer regelen en er zijn natuurlijk meer bagage kosten, maar dat is te overzien. Nadeel is dat ik dus ook tussendoor naar huis moet en wil de fiets dan laten staan. De vraag is hoe/waar en ik denk niet dat de reisverzekering iets dekt als ik er zelf niet bij ben. M'n fiets is duidelijk te kostbaar om aan een hangslot daar achter te laten :wink:

Huren zou een optie kunnen zijn, maar zal ik daar moeten uitzoeken. Spreek overigens geen Portugees, dus dat wordt nog een uitdaging :wink: Voordeel tov eigen fiets is natuurlijk het transport/opslag. Nadeel is geen idee wat de kwaliteit is en het zou behoorlijk duur kunnen zijn als het voor een langere periode is (heb daar overigens geen flauw idee van, tips zijn welkom :-q )

Laatste optie is daar iets kopen. Ook iets wat ik daar moet uitzoeken. Weet ook niet of er iets in de buurt zit wat kwaliteit levert. Fiets moet natuurlijk dan ook weer mee terug naar NL en verkocht worden. Wellicht de duurste optie als ik nieuws koop, wellicht voordelig tweedehands.

Stof tot nadenken dus.

Ben wel benieuwd naar ervaringen en tips van mensen die zoiets al hebben ondernomen, hoeft niet Brazilië te zijn natuurlijk. Ook als dat bijvoorbeeld verkoopsites/verhuursites in de buurt zijn waar men ervaring mee heeft (snap dat de kans klein is maar toch)

Ziet er naar uit dat ik over 3 weken al vertrek, dus heb niet heel veel tijd om beslissingen te nemen.

Alvast bedankt !
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Is hier een goedkopere fiets kopen en die dan mee nemen niet een betere optie?
Gewoon een gangbaar model nemen zodat je je eigen fiets spaart en thuis ook nog kunt fietsen.

Misschien kun je de fiets daar zelfs verkopen.
Zo niet dan weer mee terug en hier verkopen.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

misschien kan hij je verder helpen:
http://www.mountainbike.nl/forum/member ... ile&u=7798" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Snap je insteek JI maar ik heb mijn fiets niet gekocht om hem te sparen maar om te gebruiken ongeacht de omstandigheden. Daar is hij tenslotte voor. Als ik een fiets mee neem dan natuurlijk m'n eigen Rocky of er moet echt een gevaar zijn dat de Brazilianen me er vanaf schoppen en jatten ;) maar ga er natuurlijk niet door Sao Paulo fietsen :) Of m'n verzekering moet problemen opleveren
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

sik schreef:misschien kan hij je verder helpen:
http://www.mountainbike.nl/forum/member ... ile&u=7798" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede tip, ga ik doen, thanks :-q
J.I.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 725
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 20:29

Dat bedoel ik eigenlijk met sparen.
Ik neem aan dat je een dure fiets hebt en die laat je niet zo snel ergens achter.
Bij een goedkopere is dit minder risico en je hebt meer kans om hem evt. Daar te kunnen verkopen.


Het fietsen op je dure fiets daar is natuurlijk veel mooier.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Klopt helemaal, fiets natuurlijk het liefst op m'n eigen fiets. Maar laat die niet zomaar achter nee. Een fiets hier kopen en daar verkopen lijkt me niet slim. Heb me er nog niet verdiept maar gok erop dat fietsen daar goedkoper zijn dan hier, dus dan zou het economisch slimmer zijn om hem weer terug te nemen of dus daar iets te kopen.


Zit net te denken een leuke gebruikte Slayer zou natuurlijk wel erg leuk zijn :-D
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

He Daan net van de zomer nog geweest gewldig land zeker om te fietsen. Neem anders contact op met chestrockwel ( brasil biker ) die kan je nog wel verder helpen.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Helaas nog geen contact kunnen hebben met chestrockwel, maar al wel meerdere mensen gesproken die in het land zijn geweest.
Ook zitten kijken naar fietsen in Brazilië en inmiddels contact met een inwoner van het dorp, waar ik dus waarschijnlijk heen ga, die daar met een groepje fietst.
Voor degene de het leuk vinden, hier die routes : http://nl.wikiloc.com/routes/outdoor/br ... co-beltrao" onclick="window.open(this.href);return false;.
Wat hij al aangaf was dat er 1 fietswinkel was in het dorp die een redelijk assortiment had. Variërend van 175 tot 1000 real. Waarbij hij aan gaf dat die van 175 slecht was en die van 1000 goed. :D Voor de mensen die de wisselkoers niet uit hun hoofd kennen. 175 real is € 67, 1000 real is € 385. Need I say more :~

Het grappige is dus dat er in Brazilië (zeker buiten de grote steden) blijkbaar bijna alleen maar binnenlands product verkocht wordt. Import fietsen zijn daar, zo ver ik kan zien, 2 tot 3 keer duurder dan bijvoorbeeld hier in NL/DE/. Dit maakt het dus juist aantrekkelijk om te kijken of ik niet een fiets hier moet kopen om daar te verkopen. Maar jah vindt maar iets wat je prettig vind en niet te veel afwijkt van de standaard die ik nu gewend ben wat nog binnen een prijsklasse valt die daar verkoopbaar is. Erg lastig word dat. Dus zoals het er nu uit ziet gaat m'n eigen Rocky gewoon mee.

Het enige is de verzekering, heb tot nu toe geen "fiets/reisverzekering" gevonden waar het interessant is om de fiets te verzekeren. Meeste maatschappijen hebben een maximum bedrag van de nieuwprijs van €4500 wat dus te laag is. Ook als ik de 2de hands prijs aangeeft die er voor betaald heb, wordt het lastig.
Tot nu toe 1 maatschappij gevonden maar daar had ik een eigen risico van 25% + premie. Dat moet toch beter kunnen?

Dus iemand ervaring/tips met fiets/reisverzekeringen voor buiten Europa ? (let op is geen vakantie)
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Chestrockwel kun je ook contacten via face book en dan heb je sneller contact met hem. Dan moet je hem zoeken onder brasilbiker.com. Doe hem de groeten van mij :wink:
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

thanks!
chestrockwell
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 27 september 2006, 22:18
Mijn mountainbike: is van eigenaar gewisseld.

Ja mud had gelijk, facebook werkte inderdaad sneller hehe.
Ik was uitgelogd op het forum en daardoor zag ik mijn inbox niet :-(, foutje van mij.

Ik zal Daan zo verder helpen via de chatter de chat over hoe en wat.

Wat je schreef is inderdaad dat brazilië net als China hun eigen producten probeert te produceren en te verkopen. Het lukt aardig, maar het is een hele andere kijk van economie dan we in europa gewend zijn. Of het beter is, dat zullen we wel zien. Op het moment is het iig booming en alles wat je maakt/verkoopt wordt omgezet in goud :-).

Voor Daan is het inderdaad beter om of zijn eigen fiets mee te nemen of een 2de bike kopen, hier gebruiken en dan aan het eind tegen kostprijs verkopen (dan ben je hem snel kwijt) en heb je geen last van terugbrengen etc.

Rio of Sao paulo, beide kunnen gevaarlijk zijn, maar Bos en lommer in Adam is ook gevaarlijk, dus ja, gevaar is een breed begrip zal ik maar zeggen.
Maar om jullie gerust te stellen, ik rij hier toch gewoon door de favelas, want dan kom je uiteindelijk op de MTB padden, mijn fiets heeft een NL waarde van 7K€ en ik voel me geen moment angstig. Ja, er worden mensen overvallen, maar in Adam ook :-)
Ik kom uit amsterdam, dus ik ben flink wat autoverkeer gewend, en ik denk dat dat je grootste zorg is, want fietspadden, dat kennen we niet hehe. Je moet niet bang zijn waneer een bus met 70km/h je voor de voeten rijdt :-)

Mocht er verder van andere mensen vragen zijn over fietsen in Brazilië mail me maar, ik beantwoord ze graag, ok.

Cheers
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Weer een goede tip van Rob die werkt :wink:

Bedankt voor het advies Emile Chestrockwell, ik heb je via FB een berichtje gestuurd met mijn email adres. Wel zo makkelijk communiceren!

gr Daan.
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

What a nice story Daan!
DiamantinaBike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 01:05

Wij wonen en fietsen ook in Brazilie!
Ik hoor steeds meer verhalen van mensen die dmv een gewapende overval hun mtb moeten inleveren. Ze worden gewoon opgewacht aan het eind van de trail! Dit dan wel in de gebieden nabij de grote steden. Gelukkig wonen wij in een rustige omgeving dat zich super leent voor het biken, zonder dat je bike gestolen wordt....
Een paar geleden jaar geleden zijn we in de Chapada Diamantina (Lencois-Bahia) een mtb-bedrijf gestart.
Zojuist nog een filmpje in elkaar gedraaid: http://youtu.be/b-6vOWEzJIY" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor foto's via Facebook: diamantinabike of voor info: http://www.diamantinabike.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mocht je met vragen zitten omtrent fietsen in Brazilie of wil je contact met fietsers elders in Brazilië: info@diamantinabike.com
Plaats reactie