Camping/huisjes Guillestre/Embrun

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En de routes in Risoul zijn beide ook zeker de moeite.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 886
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

bennie83 schreef:Super bedankt voor de info!
Vandaag 14.1 en daarna gelijk 16 gereden.
Had het wel even taai op de klim van 16 (12:00 dus erg warm) maar die afdaling maakt alles goed!
(Sommige stukjes wel moet lopen maar dat mag de pret niet drukken).
Route 15 en parpillon staan zeker nog op mijn "to do list"
Trouwens ook bij de mtb zaak geen route kaart te krijgen maar ik heb daar vlakbij een bord gevonden met een plattegrond en de routes erop dus daar foto's van gemaakt. Dat samen met jou informatie kom ik mijn tijd hier wel door. Haha
Godzijdank! :) Ik baalde een beetje omdat ik je verkeerd op pad had gestuurd. Lekker bezig hoor! Die route 16 is de mooiste die ik ooit heb gereden. Vooral de afdaling met links en rechts een paar 100 meter onder je!

Veel plezier! Ik zou graag een foto rapportage zien van de Parpillon.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Hahah nee helemaal niet, juist dankzij jou reisverslag wist ik juist een beetje waar ik moest zijn.
Had ook jouw gereden routes van strava geplukt en in mijn gps (teasi pro) gezet om die eventueel na te fietsen mocht ik geen kaart/bordjes/routes kunnen vinden dus daarvoor dank!
Parpillon moet ik nog even de moed voor verzamelen hahaha.

Is de start van route 8 en of 15 van Les Orres terug naar Embrun met de auto goed te berijken of moet ik daarvoor met een skilift omhoog?
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 886
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Neehoor je kan er goed met de auto komen. Eventueel zelfs omhoog fietsen. De klim is goed te doen.
Toen ik er was had ik nog een lichte knieblessure en vandaar niet te lange tochten gedaan.
deraeij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 21 december 2013, 18:01
Mijn mountainbike: BH LYNX 7.0

De parpaillon is goed te doen, twee kilometer onder de top kan je nog rechtsaf slaan 2 heuvelruggetjes op en dan heb je een fantastisch uitzicht over lac serre poncon.

Route 8 en 15 zijn prima te combineren, ben zelf via de verharde weg naar les orres gefietst, daar route 8 opgepakt en via 15 weer afgedaald naar baratier.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Top!
Ik ben opzich niet zo bang om te klimmen naar Les Orres (en Parpillon) en was het zelfs ook wel van plan om te doen om zo wat meer kmers te pakken.
(Ik heb zelfs racebanden mee genomen voor op de mtb om Col L'Izoard op te fietsen.)
Maar het enigste waar ik niet zoveel rekening mee had gehouden is de hitte hier. Dat is het toch even andere koek als je omhoog moet en daardoor ben ik een beetje van gedachte veranderd hahaha.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Mede door de positieve verhalen van Gert Jan de eerste drie weken van augustus gereserveerd op les Airelles.
Nu vast voorpret door de verhalen nogmaals te lezen, hoop dat ik alle windsurf/ mtb en racefiets shizzle meekrijg.
Zijn er meer mensen rond deze tijd in de regio/ op les Airelles?
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 886
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

futura schreef:Mede door de positieve verhalen van Gert Jan de eerste drie weken van augustus gereserveerd op les Airelles.
Nu vast voorpret door de verhalen nogmaals te lezen, hoop dat ik alle windsurf/ mtb en racefiets shizzle meekrijg.
Zijn er meer mensen rond deze tijd in de regio/ op les Airelles?
Ik wilde dat ik rond die tijd even heen kon gaan. Doe me best, maar ik heb het idee dat mijn vriendin 2 weken andorra genoeg vind. Als dat net zo gaaf is, zal daar tzt ook een mooi verhaaltje over komen. :)
Geniet van de pizza's! 2 pizza's is voor 3 personen!
Racebanden op een mtb wielset voor de cols en windsurfen heb je geen tijd voor als je wilt gaan mtben daar! :)
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Zal de racer thuis laten, er zijn ook zat leuke dingen te doen met het gezin.
Denk dat ik tijd tekort kom, GJ jij zou hier toch een huis kopen?

Iemand ervaring met mtbtochten met begeleiding waarbij mijn zoon van 13 ook mee kan?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7837
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Gewoon de blauwe nemen. Daar verveel je jezelf ook niet snel hoor.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 886
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

futura schreef:Zal de racer thuis laten, er zijn ook zat leuke dingen te doen met het gezin.
Denk dat ik tijd tekort kom, GJ jij zou hier toch een huis kopen?

Iemand ervaring met mtbtochten met begeleiding waarbij mijn zoon van 13 ook mee kan?
Als ik geld had, werk daar, een vriendin die daar ook werk zou kunnen vinden zou ik daar zo een huis kopen, en een vriendin die mee wilt. 3/4 is lastig ;) (Geld en vriendin+werk).

Tochten zijn met kids gewoon goed te rijden. Ga zelf voorop en je zal versteld staan van zijn skills. Na een week moet je heel erg je best doen hem bij te houden! :-q :-q :bier:
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

@Futura, Ik kom vanaf ongeveer 5 augustus ook die kant op. Ik zal hoogstwaarschijnlijk op de camping in St Crepin staan, n paar kilometer achter Guillestre.
Ik neem mijn enduro en freeride fietsen mee.
Dus als je een keer zin hebt in een dagje bikepark, of een tocht waarbij ook de nodige meters geklommen moeten worden, dan hoor ik het wel ;-)

MudMate komt waarschijnlijk ook een tijdje die kant op, die moet nog even lobbiën bij zijn vrouw haha.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Ik zal dan ook nog maar eens een verslagje posten van de routes die ik afgelopen zomer daar heb gefietst.
Ik heb gekeken naar Gertjan zijn reisverslag en een beetje de routes gedaan die hij daarin noemde.
Ik stond op Camping Les Airelles in Baratier prima camping maar je moet wel met de auto(of fiets) naar het lager gelegen meer.
info/routes:http://www.serreponcon-tourisme.com/iti ... -park.html

Ik was begonnen met route 14.1 en route 16 om een beetje de omgeving te leren kennen.

Route 14.1: http://medias.serreponcon-tourisme.com/ ... ratier.pdf

Ow dit is best aardig…

Is een blauwe route en is prima te doen met een paar steilere/technische stukjes, prima om gewoon relaxed een ronde te doen (met of zonder familie) maar verder niet echt heel spannend (zal later blijken).

Afbeelding

Route 16: http://medias.serreponcon-tourisme.com/ ... nieres.pdf

Dus dit is wat ze hier als rode route zien…

Deze route begon ik vanaf het meer en dus met een flinke klim met veel los liggende stenen/puin en haarspeldbocht na haarspeldbocht volgend elkaar snel op. Al gauw is de adem op, ow ja dit was een rode route, even rustig aan doen en van het uitzicht genieten.
Zo rond het middag uur met 30’C fiets je vol in de zon en uit de wind. Ik had het behoorlijk taai en moet toe geven dat ik een paar keer had overwogen om maar om te draaien maar dan in eens ben je toch boven! Gaaf!! En dan,… asfalt?? gloeiende gloeiende! ik ben toch niet tegen de richting in gefietst? (ik had weinig vertrouwen in mijn navigatie die wel eens een route wilt omkeren) maar toch zat ik goed, want na een stukje asfalt duik je de berm in en begint er een singeltrack afdaling waar je U tegen zegt! Swichtback na switchback duik je naar beneden over een bergkam (dus aan beide zijde een afgrond) tot aan het meer. Vingers aan de remmen dus, ik ben zelfs op een aantal punten afgestapt omdat het gewoon te link was in mijn eentje en lopend was het zelfs al bijna niet te doen zo stijl. Juist een rode route dus…haha.

Afbeelding

Afbeelding

Route 15: http://medias.serreponcon-tourisme.com/ ... Embrun.pdf

Meer remmen dan trappen…

De afdaling van Les Orres naar Baratier (camping) met een poging om eerst route 8 te doen.
Ik ben met de auto naar Les Orres gebracht en wou daar route 8 eerst doen en dan route 15 terug naar de camping nemen. Maar het was al wat later in de middag en weer eens snik heet dus na 2km moeten opgeven want route 8 was ook weer eens geen kattenpis. De klim begon rustig maar het pad werd al snel erg moeilijk te befietsen, alleen maar los puin en stenen dus dat schoot niet op en aangezien ik rond etenstijd weer op de camping werd verwacht en geen idee had wat mij op route 15 te wachten stond maar besloten om om te draaien en route 15 terug te nemen.
Route 15 is erg gaaf om te doen! 1100m afdalen in 15km gewoon lekker om eens niet te moeten klimmen haha uiteraard moet je wel blijven opletten want er zitten een paar technische stukjes (rode route) in wat het alleen maar leuker maakt! Goed te doen met familie maar wel even opletten bij de steile stukjes.

Afbeelding


Route 21: http://medias.serreponcon-tourisme.com/ ... rniers.pdf

Waar ben ik?

Ik las dat dit een van de mooiste routes zou zijn, dus vol verwachting begon ik er aan.
Helaas schoten de woordjes “jah serieus?” al weer snel door mijn hoofd haha. De eerste echte klim was zo stijl en weer vol los puin en grote stenen dat ik hem moest lopen en pas een heel stuk verder kon ik pas weer opstappen. (rode route) Daarna klim je rustig(er) en prachtig door het bos omhoog tot je bij iets aankomt wat “de singeltrack” moet wezen. Het was duidelijk dat er al even niemand meer gefietst had want het gras stond tot aan mijn stuur en het pad was op veel plekken compleet verdwenen. Gelukkig met de navigatie de juiste richting op blijven fietsen tot er in eens een schrikdraad dwars over het “pad” stond, tja euh tja en nu?? toch maar er over klimmen en hopen dat er geen stieren staan haha.
Op den duur kom je op prachtige alpenweides en vergezichten wat alles weer goed maakt.

Afbeelding


Route 31: http://medias.serreponcon-tourisme.com/ ... uniers.pdf

Blauw is het nieuwe rood…

Toen ik terug kwam bij de auto van route 21 voelde ik mij nog best fit dus ik had nog wel zin in een andere route maar nu eens iets wat niet zo moeilijk is. Vanaf de parking start ook een blauwe route 31 dus dat kwam goed uit. Na een stukje klimmen (wanneer ook niet) kwam ik op een smal pad vol losse stenen en puin en ja hoor weer stijl omhoog en switchbacks vol los puin stijl omlaag dus had de nodige meters weer moeten lopen als een berggeit met de fiets in de hand haha.
Het uitzicht en de ruïne zijn wel weer schitterend om te zien.

Afbeelding
(Helaas zien de foto’s er altijd een stuk minder spannend uit dan het echt is, het hoogte verschil is amper te zien hier terwijl het toch echt behoorlijk stijl naar beneden gaat)

Afbeelding


Col Du Parpaillon:

Goed verhaal, lekker kort ook…

Mede door de hitte ben ik begonnen vanaf het dorpje Crévoux. Vanaf hier is het een klein stukje klimmen op asfalt (rustig warm fietsen) waarna het onverharde begint. Klimmen, klimmen en nog eens klimmen verstand op nul en door trappen. En die uitzichten…schitterend de vallei achter je en de pieken voor je. Bij de tunnel aangekomen even bijkomen (jaja die ijle lucht he ;-) ) en een foto laten maken door een duitser met een dikke 4x4 Jeep die net weer terug naar beneden gaat.
En dan? Geen mens meer te bekennen, dus mini zaklampje op de helm gebonden en met enigszins een beknellend gevoel die pikdonkere tunnel in gefietst. Je ziet echt geen hand voor ogen en mijn zaklampje geef net aan genoeg ligt om een glinstering op de wanden te zien zodat ik weet dat ik in het midden fiets. Ik voel van alles langs mijn benen druipen en kriebelen brrr, maar dan in eens zo halverwege zie je het licht aan het einde van de tunnel en komt er weer wat daglicht binnen. Ik was er bijna tot ik dacht “wat hoor ik nou?” waarna de woorden “nee! Serieus!?” weer door mijn hoofd gingen. Er stond een schaapskudde voor de uitgang van de tunnel nu zijn die schapen niet zo erg maar de schaapshonden(dus niet de herders honden) die in die kuddes leven zijn niet van het type af, foei, ga liggen. Die honden leven tussen de schapen om ze te beschermen (tegen wolven) en zijn niet zo lief tegen potentiële bedreigingen. Ik had zomaar een vaag vermoede dat een mountainbiker die de kudde doorkruist ook onder die categorie zou vallen.
(her en der staan info borden met waarschuwingen voor die honden, die adviseren om vooral niet de kudde te doorkruisen maar met een grote boog er om heen te gaan) niet doen dus en zo heb ik maar eieren voor mijn geld gekozen en ben snel omgedraaid, jammer maar het risico niet waard. Daarna heerlijk dezelfde route terug afdalen tot aan het meer en daar lekker een frisse duik nemen. Prima vertoeven zo!

Afbeelding

Afbeelding

Al met al heb ik ontzettend genoten van het mountainbiken daar, ondanks een redelijk goede conditie en voorbereiding moest ik wel erg wennen aan de temperatuur, de hoogte en de ondergrond (de vele losse stenen en keien op steile klimmen/afdalingen en bochten) waar je totaal geen grip op leek te hebben, wellicht stonden mijn banden wat te hard maar ik fietste daar alleen en had geen zin om lek te rijden.
Ik ben ook op alle gereden routes geen een mtb-er tegen gekomen dus op hulp hoef je dan ook niet te rekenen.(sowieso verstandig om nergens van afhankelijk te zijn, maar toch.)
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Ben 2x in dit gebied geweest, beide keren op camping La Rochette in Guillestre.

Rustige camping met grote plekken, verder is er weinig te doen op de camping. Heerlijk in tegenstelling tot
die grote campings waar kinderen heel de dag schreeuwend je tent voorbij rennen ;)

Vanuit de camping kun je lopend naar het dorpje waar je savonds kan genieten van leuke restaurantjes met italiaanse invloeden, je zit hier dan ook op de grens met italië.

Het is weer genieten als ik je foto's zo zie Bennie, prachtig!
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 886
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

bennie83 schreef:[Fantastische beschrijving van deze prachtige omgeving
Wat ontzettend leuk om te lezen dat het ook jou is bevallen. Die foto's zijn fantastisch! Leuk opgeschreven ook! :-q :-q
Plaats reactie