MTB routes op Sicilië, omgeving Taormina

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
MaReVin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 01:51
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 26

Nog een paar nachtjes slapen en dan mag ik een kleine twee weken vakantie vieren op Sicilië, in de omgeving van Taormina :bier:
We gaan op vakantie met mijn schoonouders en zwager, een echt actieve (sportieve) vakantie zal het niet worden (maar dat is ook niet zo erg, er is zat te zien & beleven).

Toch ben ik stiekum nieuwsgierig of er iemand ervaring heeft met het MTB'en op Sicilië in deze omgeving, ik heb al even gezocht en gezien dat er bij diverse hotels mountainbikes verhuurd worden, en er de mogelijkheid is om een gids te huren (of met een groep mee te gaan).
Kan de verleiding waarschijnlijk niet weerstaan om toch een paar keer er even tussenuit te glippen en van de omgeving te genieten op de bike :tong

Als er iemand nog een goede tip of aanrader heeft? :wink:
"Work to Eat. Eat to Live. Live to Bike. Bike to Work."
MaReVin
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 01:51
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp 26

Een (goeie) bike huren is me nog niet meegevallen, en de directe omgeving is niet erg fiets-vriendelijk (druk verkeer, relatief smalle wegen die je als fietser moet delen met voorbij razende (vracht)auto's en bussen, maar heb dankzij een erg behulpzame en vriendelijke italiaanse dame van de residentie hier een tocht kunnen boeken.
Morgen de hele dag met de MTB onder begeleiding van een gids de Etna op & af :)
Heb er zin in!

Naderhand post ik hier mijn ervaringen, en als het me lukt om foto's te maken tijdens de tocht dan zal ik die ook zeker delen!
"Work to Eat. Eat to Live. Live to Bike. Bike to Work."
Fietsmargriet
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 11:19
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Mmm, heb hele andere ervaringen op Sicilië, ook in de omgeving van Taormina. Daar fantastisch met bagage rondgefietst over rustige weggetje waarbij het minimaal aanwezige verkeer met een grote boog om ons heen ging. Helaas toen geen tochtje per atb op de Etna gedaan. Wel omhoog gewandeld en ik weet daarom zeker dat je van je tocht op de Etna gaat genieten. Indrukwekkend zwart landschap met plekken waar rook & warmte uit de grond komt. Veel plezier gewenst! En hoop inderdaad op foto's!
Fietsgroet,

Margriet
Les Camélias
bikerogers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 november 2009, 18:03
Mijn mountainbike: Scott Scale 900SL

Ik heb ook andere ervaring op Sicilië. Je kunt er geweldig mountainbiken. Het gebied rondom de Etna kenmerkt zich door de grote verschillen in landschap. Van bosrijk aan de noordzijde tot een maanlandschap aan de zuidzijde, en daarmee dus ook grote verschillen in ondergrond. In andere delen op Sicilië, zoals bij Messina en Ragusa kun je ook goed mountainbiken.
Afgelopen zomer ben ik er voor de 2e keer naar Sicilie geweest en dit keer heb ik contact gezocht met het lokale mtb-team (MTB Mongibello). Zij organiseren ieder jaar in september de Etnamarathon, circa 70km en 2500hm.
Samen met een gids van MTB Mongibello heb ik deze wedstrijd verreden. Je kunt de route ook zelf rijden dmv de gps, maar aangezien de route soms dichtgegroeid of bedolven onder de as van de vulkaan kan zijn is het erg prettig om met een gids te rijden.
Tevens heb ik een high-end fully van de organisatie kunnen huren en dat scheelde dus een hoop gedoe op de luchthaven.
Vergis je niet in het gebied…...de klimmen zijn steil en lang, het weer kan van het één op het andere moment omslaan en daarnaast kan het soms erg warm zijn.

Kortom Sicilië is een aanrader voor de fanatieke mountainbiker.
bikerogers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 november 2009, 18:03
Mijn mountainbike: Scott Scale 900SL

Ter aanvulling op mijn vorige bericht betreft mountainbiken op de etna….stuur mij een pb als je vragen hebt of neem direct contact op met de organisatie van de marathon. Dat kan via de site van http://www.etnamarathonmtb.it" onclick="window.open(this.href);return false;. Op deze website staan ook mooie foto's van de marathon.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Interessant. Ik zit de komende week in Acireale en dat is daar in de buurt. Dat parcours van de MTB marathon klinkt goed. Is het technisch erg lastig of vooral fysiek zwaar vanwege het vele klimwerk en de ondergrond?

Zal ze eens een berichtje sturen. Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik ben uiteindelijk een dagje op stap geweest met een gids van Sicily Bike Tourist naar de Etna en heb me daar uitstekend vermaakt. Leuke afwisselende rit met aan het begin en einde wat makkelijke paden maar ook leuke stukken over lavastromen en door het bos. De ondergrond is uiteraard veel lava gruis, hier en daar wat mul, maar dus ook echt rotsachtig en in het bos lagen ontzettend veel dennenappels.

Afbeelding

Afbeelding

De gids had veiligheid hoog in het vaandel staan en was in het begin wat voorzichtig met zijn advies om op lastige stukken wellicht even te lopen maar zodra hij in de gaten had dat dit geen probleem was hield hij daar mee op. Op de heenreis had ik nogal wat problemen met vertraagde bagage dus ik moest even snel wat spullen bij elkaar scharrelen en heb daardoor helaas geen gps registratie. Maar al met al was het de moeite meer dan waard.

Bij de trip kun je een fiets van hun gebruiken en dat vond ik ook een prima apparaat:

Afbeelding

De locatie is natuurlijk echt uniek met het uitzicht op de vulkaan aan de ene kant en de zee aan de andere kant dus als je eens op het eiland bent voor een vakantie is het absoluut de moeite waard om een mtb uitstapje in de planning op te nemen.
bikerogers
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 16 november 2009, 18:03
Mijn mountainbike: Scott Scale 900SL

@Bottecchia, goed te horen dat je je daar hebt vermaakt. Inderdaad een prachtige en unieke locatie. In september wordt er altijd een marathon gehouden, dit jaar voor het eerst ook een meerdaagse wedstrijd in september. Zie http://www.etnamarathontour.it" onclick="window.open(this.href);return false;. Volgens mij wel met een beperkt aantal deelnemers/teams.
Plaats reactie