MTB routes in Luxemburg

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marx504
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 27 april 2011, 22:08
Mijn mountainbike: Vintage Cannondale, Singular Swift met optioneel een Rohloff en lefty; very vintage gazelle CXSS

Wij zijn afgelopen weekend met 7 man naar Echternach getogen, en hebben een top weekend gehad.

Vrijdagochtend aangereden en meteen de fietskleding aan en de route van Echternach als opwarmertje genomen. En zoals hiervoor al beschreven is gaat dat vooral over asfalt maar eindigt met een leuk stuk omhoog door een smal dal met bruggetjes en dan boven langs de bergkam weer naar beneden de stad in.

Zaterdag zijn we vanuit Echternach richting Berdorf gereden om de twee lussen te rijden. Was een mooie route met van alles wat. We hadden op het kaartje al gezien dat er ergens een loodrecht stuk moest komen. Dat hadden we helemaal aan het einde en dat was pittig. Volgens de kaart 23%, wat eigenlijk neerkomt op een bergverzetje en dat behoorlijk lang. Maar als je dan boven komt kan je meteen bij de camping een Erdinger weissenbier met currywurst nemen, en dat beviel prima.
Terug over de weg naar Echternach in de bekende wielrenner "Delgado" stijl naar beneden. Zonder te trappen pak je dan toch 69 km/uur voorwaar niet slecht. Dan naar het meer, 60km en 1100hm op de klok om daar op het terras nog wat te drinken en napraten, wederom in de zon.

's Avonds naar een dorpje geweest om schnitzel te eten, nog wat rondgehangen op het dorpsfeest en in een hoosbui terug naar het hotel.

Zondag de boel ingeladen en naar Larochette gereden. Auto bij de jeugdherberg en als afsluiter de inmiddels behoorlijk vochtige route gereden. Je slingert daar in een aantal lussen om het dorp waarbij je de hoog geplaatste burcht een aantal keren kan zien. Het is een beetje een korte route maar we wilden ook niet te laat weer terug rijden dus dat kwam goed uit.
Kortom, voor herhaling vatbaar.

PS: we hadden de routes op de gps maar is niet nodig, ze zijn nu zeer goed gepijld.
One Life, live it
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ari mouwrie schreef:
Bowiex schreef:Heeft iemand ervaring met de routes van Hoscheid of Goesdorf? Ik zit van de zomer in Heiderscheid en beide routes liggen op korte afstand.

ja, lang geleden, mooie route, wel zwaar.

2 maanden geleden beaufort- berdorf gedaan helemaal top. tussen de rotsen door, klimmetjes, lang afdalingen. juiste mix tussen techniek en lekekr doorrijden.
Bedankt! Ik ben er in 2012 geweest, dus beetje laat. :roll: :lol:
Erik34
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 augustus 2014, 10:22
Mijn mountainbike: Focus Northern Lite 26"

Vandaag de luxe om voor mijn werk naar Luxemburg te moeten :D ...dus hup: fiets mee achterin en na mijn afspraken de route rond Larochette gereden. Fantastisch!!
Alleen al deze omgeving in de herfst is top, maar dat vond ik ook van de route....mooi klimwerk, technische stukken en mooie uitzichten oa op de burcht.
Ook nog een bord ivm jagen bij een pad tegengekomen. Was gelukkig geen onderdeel van de route.

Aanrader deze route van 26 km. Volgende keer Beaufort :-q
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Was het niet erg nat?? Volgens mij heeft het daar toch ook aardig geregend afgelopen week.
Erik34
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 augustus 2014, 10:22
Mijn mountainbike: Focus Northern Lite 26"

KevinBel schreef:Was het niet erg nat?? Volgens mij heeft het daar toch ook aardig geregend afgelopen week.
Ik had me daar wel op voorbereid, maar nee, helemaal niet zelfs. Eėn gedeelte boven op een heuvel, was wat vochtig met een paar modderpoelen, maar dat was over max 200 m. Verder nauwelijks een plas gezien. Misschien dat het vele blad, daar ook aan heeft meegeholpen.

Was in ieder geval heel goed te doen :-q
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Volgende week zit ik in Berdorf. Fiets gaat natuurlijk mee.
Ik heb nu voor en achter Rapid Rob liggen, ga ik daarmee rond komen daar? Ik rij een xtrail 29er xc HT
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Als het wat nattig is, zou ik daar geen Rapid Rob willen hebben...
Zowiezo NoNi als voorband. RaRa achter kan opzich wel, bij 2.25 breedte.
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Tacoos schreef:Volgende week zit ik in Berdorf. Fiets gaat natuurlijk mee.
Ik heb nu voor en achter Rapid Rob liggen, ga ik daarmee rond komen daar? Ik rij een xtrail 29er xc HT
Bij droog weer geen probleem maar als er regen komt zal je meer plezier hebben met de nobby nic.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

KevinBel schreef:Als het wat nattig is, zou ik daar geen Rapid Rob willen hebben...
Zowiezo NoNi als voorband. RaRa achter kan opzich wel, bij 2.25 breedte.
Koenuhhh schreef:
Tacoos schreef:Volgende week zit ik in Berdorf. Fiets gaat natuurlijk mee.
Ik heb nu voor en achter Rapid Rob liggen, ga ik daarmee rond komen daar? Ik rij een xtrail 29er xc HT
Bij droog weer geen probleem maar als er regen komt zal je meer plezier hebben met de nobby nic.
Bedankt.
Kans is natuurlijk groot dat t nat wordt...
Iemand ervaring met Geax Saguaro's daar? Die bevielen me op mijn 26"iig prima.
Gebruikersavatar
HVM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: do 12 mei 2011, 16:13
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 29
Contacteer:

Afgelopen weekend zijn we met een paar man ook afgedaald naar Luxemburg. We zaten in de jeugdherberg van Beauford. Erg goed geregeld daar en een fijne slaapplek. We hebben zaterdag meteen de route van Beauford en Bedorf gereden. Dat ging niet helemaal goed, want we hadden een bordje gemist en hebben daardoor veel asfalt gezien. Op een gegeven moment zijn we toen zelf maar ergens het bos in gedoken en zijn de route later weer tegen gekomen.

Maar wat een prachtige natuur daar zeg!! Om iedere hoek kom je wel weer een andere rotspartij tegen. Prachtig!

De volgende dag nog een keer de route van Beauford gedaan, en daarna die van Echternach. Helaas zit daar best wel veel asfalt in. Maar verderop op de route kom je nog een paar erg leuke afdalingen tegen (rokende remmen 8) )

Hier een paar plaatjes ter inspiratie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Ik worstel en kom boven"
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Zijn mooie foto's! Brengt weer mooie herinneringen terug van vorig jaar. De routes van Berdorf en Beaufort zijn beide leuk ja, die laatste heeft een erg mooie afdaling erin. De route van Echternach is inderdaad niet zo spannend aangezien die voor 60% asfalt is.
pk-patty
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1401
Lid geworden op: zo 31 januari 2010, 15:37
Mijn mountainbike: Orbea Rise M20,Trek Procaliber 9.7,Niner Jet 9, Felt Breed 20 gravel, Trek 1.5 racert.

Bekende plaatjes van de Mill-Man-Trail... :wink: :wink:
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Net terug uit Luxemburg waar ik de routes van Berdorf en Echternach heb gereden.
Vooral Berdorf was erg leuk, maar ook zwaar!
Door een verkeerd zadel had ik nogal last onder mijn zak, daardoor de route van Beaufort niet meer gereden. Erg jammer!
Het was prima weer en droog dus de Rapid Robs deden het naar tevredenheid ; er was een stuk in de 15 km lus van Berdorf waar t over 15 meter zo modderig was dat ik niet meer vooruit kwam door gebrek aan grip.
Misschien gaan we deze zomer weer terug! Er is daar zoveel te zien en doen!
Gebruikersavatar
PixlPushr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: za 14 juni 2014, 20:00
Mijn mountainbike: Trek Remedy 9, Kona Bass '08

Luxemburg blijft een heerlijk land om doorheen te crossen... Ik was mee met HVM en heb me kostelijk vermaakt. Echternach heb ik vooral vloekend en tierend gedaan maar dat was vooral om de zeiknatte asfaltbeklimming op het eerste stuk (we hadden Beaufort er toen al op zitten)... Maar verder vooral mooi! Mooie technische klimmetjes, soms schitterend flowende afdalingen en vooral een prachtig bos! Vooral als je een beetje de tijd neemt om om je heen te kijken en af en toe even te stoppen voor wat plaatjes... Jeugdherberg was top (alleen het ontbijt is wat saai) Stalling voor de fietsen is aanwezig met de mogelijkheid om alles even af te spoelen. Dus... Nog een keer! Nog een keer!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Deze plaatjes hebben mij doen besluiten om mijn fietsmaat over te halen om hier nog eens naar toe te gaan.

Eind juni 1 overnachting en rijden we naar verwachting Beaufort-Berdorf en Larochette!

Erg fijn zo'n forum! :-q
Plaats reactie